"Jest szereg cech które powinien posiadać członek orkiestry" - wywiad z Adamem Klockiem

"Jest szereg cech które powinien posiadać członek orkiestry" - wywiad z Adamem Klockiem

13 listopada 2015, 16:46
autor: Monika Matura

 [img:1]

10 listopada ruszyła kolejna trasa koncertowa Młodej Polskiej Filharmonii. Przed nami jeszcze dwa koncerty pod tym szyldem. O tym, jakie cechy powinien posiadać uczestnik Młodej Polskiej Filharmonii oraz jak wygląda praca z młodymi muzykami, opowiedział nam Adam Klocek - dyrygent tej wyjątkowej orkiestry.

Monika Matura: Projekt Młodej Polskiej Filharmonii wystartował w 2011 roku, jaka była geneza jego powstania?

Adam Klocek: Młoda Polska Filharmonia jest kontynuacją programu stypendialnego Agrafka Muzyczna zainicjowanego w 2001 roku. Tamten program posiadał inny profil, chodziło o ogólny rozwój muzyczno-intelektualny młodych zdolnych instrumentalistów. Duży nacisk był położony na muzykę kameralną, była też orkiestra w której występowali wszyscy stypendyści. Cztery lata temu tamten program przekształcił się właśnie w Młodą Polską Filharmonię, która nawiązuje do zachodnioeuropejskich programów jak choćby
Junge Deutsche Philharmonie. W każdym razie ma to być „narodowa reprezentacja” najlepszych młodych polskich muzyków.

Tegoroczne koncerty uświetni obecność Jana Mraceka, w jaki sposób doszło do nawiązania współpracy z tym skrzypkiem?

Jego osobę przybliżyli mi znajomi z międzynarodowej agencji artystycznej. Uznałem, że jest to świetny kandydat na solistę podczas kolejnej trasy koncertowej MPF. Jego nagrania jako solisty wywarły na mnie duże wrażenie. Warto również podkreślić iż po za karierą solistyczną wykonuje dużo muzyki kameralnej. Był także gościnnym koncertmistrzem Filharmonii Czeskiej.

W opisie trasy koncertowej zapowiadacie obecność takich utworów, jak Serenada Es-dur Richarda Straussa oraz IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethovena. Jakich jeszcze kompozycje znajdą się w repertuarze tegorocznej trasy?

Paweł Łukaszewski – Sinfonietta per archi, Felix Mendelssohn–Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64

Jakie cechy powinien posiadać potencjalny członek Młodej Polskiej Filharmonii?

Z pewnością jest szereg cech które powinien posiadać członek orkiestry MPF. Do najważniejszych należy wysoki poziom instrumentalny, muzykalność, a także, a może przede wszystkim zaangażowanie i radość ze wspólnego grania w orkiestrze.

Jeszcze raz wrócę do członków Młodej Polskiej Filharmonii - Czy trudno jest zgrać ze sobą taka liczną grupę w zasadzie obcych dla siebie osób? Jak pod tym względem wygląda praca z nimi?

Temu właśnie służą tygodniowe warsztaty, które zawsze poprzedzają trasę koncertową. Właśnie podczas nich członkowie MPF-u mogą się poznać. Wspólne próby oraz przebywanie ze sobą powodują, że tworzy się swoisty kolektyw. Należy też dodać, że część orkiestry jest z nami od 2011. To, że znają oni sposób pracy w MPF, a także znają się długi czas prywatnie pomaga w stworzeniu pewnej tradycji, która z kolei jest pomocna w integracji nowych członków zespołu. A to pomaga w lepszej współpracy podczas prób i koncertów.

Graliście z MPF w Amfiteatrze w Łazienkach Królewskich, czy przygotowania do gry na otwartej przestrzeni wyglądają inaczej, niż w przypadku koncertów w salach kongresowych?

Zasadniczo przygotowania nie różnią się znacznie. Oczywiście od strony technicznej koncerty odbywające się na otwartej przestrzeni są bardziej wymagające. Trzeba nieco zmodyfikować brzmienie orkiestry do panujących warunków scenicznych.

Latem występujecie grające repertuar z muzyki popularnej, czy praca nad tego rodzaju repertuarem wygląda inaczej niż w przypadku repertuaru klasycznego? Czy publiczność, która gości na letnich koncertach różni się od tej zasiadającej na widowni jesienią?

W lecie gramy głównie koncerty plenerowe, które opierają się na repertuarze muzyki popularnej, zaś jesienią w salach koncertowych prezentujemy repertuar klasyczny. Jeśli chodzi o przygotowania do koncertów letnich to nie ma specjalnych odstępstw od przygotowań do występów w salach koncertowych. Często są to aranżacje, które wymagają od orkiestry dużej sprawności, szczególnie rytmicznej. Jeśli chodzi o publiczność koncertów plenerowych to jest ona bardzo zróżnicowana, z pewnością nie wszyscy słuchacze są bywalcami sal filharmonicznych i koncertów muzyki klasycznej. Taka publiczność często reaguje żywiołowo i niekonwencjonalnie.

Z Adamem Klockiem dyrektorem artystycznym i dyrygentem Młodej Polskiej Filharmonii rozmawiała Monika Matura

Poniżej znajdziecie wypowiedzi uczestników projektu, którzy bardzo ciepło wypowiadają się na jego temat:

MPF - to kapitalne przedsięwziecie, które wprowadziło mnie w świat profesjonalnej gry orkiestrowej, na wysokim poziomie.Współpraca ze światowej sławy artystami, możliwość koncertowania w świetnych salach koncertowych, czy wykonywanie wymagających utworów bardzo przyspieszyly mój rozwój, dzięki czemu będę mógł spelnić swoje największe muzyczne marzenia. MPF polecam wszystkim otwartym muzykom, którzy chcą zakosztować smaku pracy w grupie bardzo zdolnych i aktywnych młodych ludzi.
Dominik Kossakowski, koncertmistrz orkiestry

MPF to grupa najbardziej uzdolnionych muzyków zebranych z całej Polski pod batutą świetnego dyrygenta Adama Klocka. Na wyjezdzie panuje bardzo przyjazna atmosfera. Cieszę się, że mogę brać udział w tym projekcie.  Gdy będe sławny to w swojej biografii na pewno umieszczę parę słów o Młodej Polskiej Filharmonii.

Szymon Łuniewski, najmłodszy przedstawiciel orkiestry, trąbka

Zdjęcie autorstwa Łukasza Rajcherta pochodzi z koncertu w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.