WYWIAD: Piotr Kardas

WYWIAD: Piotr Kardas

22 czerwca 2016, 11:00

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC44NTY2MDQwMCAxNDQ0NjQxNzk1.jpgLipiec to nie lada gratka dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczęli swoją przygodę z rejestracją dźwięku w domowym zaciszu. Z początkiem przyszłego miesiąca do sklepów w całej Polsce trafi książka „Homerecording Level Up" autorstwa Piotra Kardasa - czynnego producenta muzycznego i realizatora dźwięku. Czy domowe studio może realizować wielkie projekty? Odpowiedź w rozmowie poniżej.

 

„Homerecording Level Up” jest już twoim drugim poradnikiem dla producentów muzycznych i realizatorów dźwięku. Jaki był tym razem powód jego napisania?

Piotr Kardas: Dziedzina produkcji muzycznej i realizacji dźwięku to niezwykle obszerny temat. Istnieje szereg narzędzi, technik, sposobów pracy, bogata terminologia. Najważniejsze aspekty pracy w domowym studio muzycznym poruszyłem w pierwszej publikacji, jednak temat na pewno nie został wyczerpany. Sporo czytelników pisało do mnie, aby rozszerzyć pewne treści zawarte w pierwszej książce lub dodać takie, które ich niezwykle interesują. Było to świetną motywacją do działania. Starałem się, aby wszystkie te tematy zostały poruszone w nowej publikacji. Efektem jest kolejna książka, która pozwala wskoczyć na wyższy poziom pracy z dźwiękiem.

 

Piszesz prostym i zrozumiałym językiem o skomplikowanych tematach. Jak ty doskonalisz swój warsztat i zdobywasz wiedzę?

Dziękuję za miłe słowa. Staram się jak najtrafniej opisać poruszaną tematykę. Wiem, że trudno jest przekazać wiedzę czy właściwie podać informacje. Staram się zachować równowagę między językiem zrozumiałym dla początkujących i średnio zaawansowanych a takim, który jest wystarczająco precyzyjny również dla moich kolegów zawodowców.

Dbam o to, aby doskonalić swój warsztat w każdym aspekcie produkcji muzycznej – począwszy od mojego instrumentu, czyli pianina, poprzez produkcję, realizację aż do miksu i masteringu. Zawsze fascynowało mnie kompleksowe podejście do tworzenia muzyki. Ciągle szukam informacji, analizuję je i konfrontuję z innymi. Wnioskami dzielę się w moich publikacjach.

 

Co pomaga zostać realizatorem dźwięku czy producentem muzycznym?

Czynniki, które moim zdaniem w dłuższej perspektywie są kluczowe, to entuzjazm i czerpanie radości z tego, co się robi. Nie można ich zatracić. Do tego dochodzą: środowisko, samozaparcie, cierpliwość, konsekwencja. Jak w każdym fachu, potrzeba kilku lat intensywnej pracy, aby osiągnąć pewien poziom. Na pewno nie można się zrażać. Co jeszcze jest ważne? Pomaga wiedza z dziedziny akustyki i teorii muzyki. Gra na jakimś instrumencie. Kształcenie słuchu. Dbanie o słuch. Świadomość roli poszczególnych etapów produkcji muzycznej. Traktowanie narzędzi jako środka do celu. Dbanie o szczegóły.

 

<span class=[img:1]" width="253" height="341" />

 

Masz kontakt z wieloma realizatorami dźwięku i studiami nagrań, od amatorskich po profesjonalne. Jakiego typu studia nagraniowe mają obecnie największy potencjał?

Studia nagraniowe podzieliłbym na trzy kategorie. Małe, projektowe, postprodukcyjne. Do tej kategorii zaliczam również domowe studia nagraniowe. Następnie średnie, już z live roomem, możliwością nagrywania wielośladowego. Duże, z konsoletą studyjną i outboardem oraz zapleczem. Wszystkie są potrzebne. Oczywiście coraz trudniej utrzymać się dużym obiektom przy coraz niższych budżetach. Wiele zespołów przygotowuje płytę w domowych warunkach, a następnie udaje się do ekskluzywnego studia na tydzień, może dwa - w zależności od budżetu - by nagrać materiał. Mało kogo w Polsce stać na to, by tak jak Muse wynająć studio i przez trzy tygodnie traktować je jako salę prób, a kolejne dwa miesiące nagrywać tam płytę. Średnie studia są bardziej przystępne cenowo i tutaj nagrywa się mnóstwo longplayów. Małe rosną w siłę, ponieważ technologia sprawiła, że jeszcze nigdy dotąd nie oferowały tak wysokiej jakości nagrań. Potencjał mają jednak przede wszystkim takie studia, w których pracuje realizator z dobrym słuchem czy kreatywny producent. Sprzęt i zaplecze są oczywiście ważne, ale wśród muzyków rośnie świadomość. Coraz częściej szukają przede wszystkim odpowiedniego człowieka.

 

Czy mini studio może realizować mega projekty?

Dzisiaj różnice brzmieniowe wynikające stricte z jakości posiadanego sprzętu nie mają już takiego znaczenia jak kiedyś. Jakość tworzy przede wszystkim człowiek. Programy DAW mają niemalże identyczne funkcje i narzędzia. Wirtualne instrumenty i pluginy audio są już naprawdę na wysokim poziomie. Stąd też popularność homerecordingu, ponieważ niewielkim nakładem pieniędzy, czasu i energii jesteśmy w stanie stworzyć przyzwoicie brzmiącą produkcję. Odpowiednio zaprojektowane mini studio może dzisiaj z powodzeniem realizować duże projekty. Obecnie podczas produkowania płyty powszechne są sytuacje, gdy ślady rejestruje się np. w wielkim studio typu Abbey Road, dysponującym świetną akustyką i sprzętem. Potem taki materiał ląduje w domowym studio producenta, który posiada jedynie bliskie pole odsłuchowe i tak miksuje i masteruje płytę.

 

Czy przewidujesz zorganizowanie warsztatów z realizacji dźwięku albo produkcji muzycznej w Polsce?

Wśród domowych zajawkowiczów produkcji muzycznej dostrzegam rosnącą potrzebę odkrycia tajników pracy w profesjonalnym studio nagraniowym. Planuję na jesień tego roku organizację warsztatów właśnie w takich warunkach. Bardzo możliwe, że zaproszę też do współpracy innego realizatora. Jeśli tylko będą odbiorcy, z przyjemnością będę to kontynuował.

 

Jaki jest nakład i dostępność twoich książek w Polsce oraz plany na przyszłość?

Nakład to kilka tysięcy egzemplarzy. Książki drukowane są dostępne w sieci Empik oraz w około 40 sklepach muzycznych w całej Polsce, jak również w kilku księgarniach muzycznych. Większość sklepów prowadzi też sprzedaż internetową, więc nawet jeśli ktoś nie ma na miejscu punktu sprzedaży, nie powinien mieć problemu z nabyciem książek. Wersje elektroniczne moich książek są dostępne jedynie na stronie internetowej wydawnictwa www.homerecording4all.com.

Jeśli chodzi o plany wydawnicze, to kolejna książka powinna ukazać się jeszcze w tym roku. Jestem już w trakcie prac. Następnie bardzo chciałbym, aby okoliczności pozwoliły na odkurzenie mojej szuflady muzycznej i skompilowanie płyty producenckiej. To mój cel na przyszły rok.

 

Czytaj także: "Homerecording Level Up" - Druga część bestsellera wkrótce w sprzedaży

[img:1]

 
Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.