WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu

WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu

29 grudnia 2017, 10:00
autor: Anna Konopka

Zdobywca nagrody Grammy, autor wielu innowacyjnych technik gry na gitarze, fenomenalny wirtuoz i nauczyciel z pasją opowiedział nam o zawodzie gitarzysty. Sprawdźcie, dlaczego tak ważna jest teoria i harmonia w muzyce, jak łatwo się uczyć i gdzie tkwi sekret techniki Sweep Picking.

[img:1]

Anna Konopka: Wiemy, że masz sygnowaną gitarę akustyczną firmy Cort...

Frank Gambele: Tak. Moja sygnowana gitara firmy Cort nazywa się dokładnie Frank Gambale Luxe.

Może opowiesz coś o setupie gitarowym, z którym jeździsz na koncerty? Które gitary zabierasz w trasę i dlaczego? Która z nich jest najbardziej uniwersalna?

Mam sygnowaną gitarę Carvin FG1 i jedną akustyczną (Cort) Luxe. Na większości koncertów używam Carvina. Z tą gitarą mogę robić wszystko, co jest mi potrzebne, a gra na niej jest przyjemnością.

 

 

Masz też sygnowane efekty i wzmacniacze. Jakie one są?

Mam także sygnowany wzmacniacz wyprodukowany przez włoską firmę DV Mark. Nazywa się Multiamp FG Special Edition. Dostępne jest także kombo 1x12 i kolumna głośnikowa z dwoma 12-calowymi głośnikami zamontowanymi pionowo z moim nazwiskiem na niej. Pracowaliśmy wiele godzin razem, żeby osiągnąć odpowiednie brzmienie.

Skonstruowanie wzmacniacza Multiamp FG w sposób, który będzie mnie satysfakcjonował zabrało dwa lata. Znajduje się w nim wiele symulacji wzmacniaczy, ale ja używam tylko jednego – Amplitube, nad którym pracowaliśmy razem. Kocham sposób w jaki brzmi. Multiamp FG posiada także efekty i wiele innych możliwości, a także moc 250 wat na stronę... to takie urządzenie wszystko w jednym. Używam go z jednym lub dwoma 12-calowymi, sygnowanymi głośnikami w zależności od miejsca, w którym gram show. Jest niesamowicie wszechstronny.

Wystarczy, że zabieram ze sobą kartę SD z moimi presetami, a DV Mark dostarcza mi wzmacniacz gdziekolwiek występuję – i w zaledwie 20 sekund ładuję wszystkie moje brzmienia ... uwielbiam to! Jednocześnie brzmi tak tłusto i ciepło jak każdy wzmacniacz lampowy.

[img:2]

[img:3]

Czy po tylu latach gry wciąż ćwiczysz? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Nie ćwiczę tak dużo, jak dawniej. Zamiast tego wolę komponować. To oczywiście nie oznacza, że nie ćwiczę w ogóle. Zajmuje mi to po prostu mniej czasu. W ten sposób czuję się bardziej świeżo i mam więcej zabawy improwizując. Spędzam mnóstwo czasu na dopracowaniu moich utworów.

Kompozycja jest czymś, co mnie urzeka. To szczególnie szukanie progresji akordów i ruchów melodycznych, których wcześniej nie słyszałem. Szczególnie cieszę się z nowej muzyki. Pisanie piosenek zawsze było moją głęboką miłością, a dzięki mojemu niesamowitemu współpracownikowi, którym jest Boca, również moja żona, udaje się nam pisać głębokie piosenki - z głębokim znaczeniem lirycznym, jak i muzycznym.

[img:4]

Twoim zdaniem, co powinno być najważniejsze w sztuce gry na gitarze?

Naucz się teorii! Wielu gitarzystów naprawdę wierzy, że jeśli poznają harmonię i teorię, stracą wyczucie i będą grać tylko jazz. Zaufaj mi, tak się nie stanie. Nikt nigdy nie stracił pracy, będąc mądrzejszym od następnego faceta! Musisz zrozumieć muzykę... dogłębnie.

Wielu gitarzystów uczy się w nieobliczalny sposób, z fragmentami informacji pochodzących z różnych miejsc... Tymczasem systematyczne podejście jest znacznie lepsze. Sam prowadzę szkołę gry na gitarze online. Wszystkiego na ten temat można się dowiedzieć pod adresem: www.frankgambaleonlineguitarschool.com. Wydajemy również 18-godzinny kurs wideo na temat harmonii i teorii.

Jaki jest Wasz cel? Jak chcecie uczyć?

Celem tej internetowej szkoły jest pomoc ludziom w nauce o muzyce w zorganizowany i logiczny sposób. Dostarczane przeze mnie informacje kosztowałyby dziesiątki tysięcy dolarów w szkołach muzycznych, do których fizycznie trzeba uczęszczać. Wiem, że wielu ludzi nie ma pieniędzy na wyjazd za granicę i płacenie za wysokie czesne, czynsz za mieszkanie i życie przez rok. To niewyobrażalna ilość pieniędzy, aby uzyskać tak naprawdę te same informacje, które dostarczam w mojej szkole online. Chcę, aby te informacje były przystępne i niedrogie.

Jakie masz wskazówki dla rozwijających się gitarzystów?

Nie ma substytutu ciężkiej pracy i praktyki. Ponadto, zrozumienie harmonii i teorii ostatecznie daje studentowi wolność i pewność, której nie można zdobyć w żaden inny sposób. Kolejna moja rada to naucz się mnóstwa piosenek lub solówek, a najlepiej tego i tego. Naucz się tak wielu utworów, jak tylko jesteś w stanie! Następnie „rozwiąż je”, przeanalizuj i zainspiruj się tym, czego się nauczysz.

Bądź też najlepszym graczem, jakim tylko możesz być. Jeśli jesteś dobrym człowiekiem, to każdy będzie chciał z tobą pracować!

Grasz rocka, jazz, funk, R&B… Który gatunek muzyczny kochasz najbardziej i za co?

Już w ogóle nie myślę o gatunkach. Jestem muzykiem, artystą i gitarzystą - wolnym i nieobciążonym tym, co inni mogą myśleć o tym, w której kategorii muzycznej jakiś utwór powinien się znaleźć. Tworzę muzykę i...kropka!

Nikt nie mówi, że rock nie może być funky lub blues nie może być jazzem, a R&B nie może być mieszane z brazylijskimi wpływami... Myślę, że najciekawszą muzyką jest taka, która ma po trochę z wszystkiego!

[img:5]

Czytałam, że lubisz określać siebie jako muzyka grającego brzmienia fussion. Co to dla Ciebie znaczy?

Nigdy tego nie powiedziałem. Powiedziałem, że najpierw jestem muzykiem, a potem gitarzystą. Dla mnie muzyka jest święta. Gitara jest moim narzędziem do tworzenia muzyki. Uwielbiam grać na gitarze i zawsze to robię, ale nie wpadam w technikę i taką sytuację, że czuję, że muszę grać jak gitarzysta. Lubię przesuwać granice tego, co jest możliwe na gitarze, ale pochodzi z pogoni za muzycznymi pomysłami i koncepcjami.

Sławę zdobyłeś jako twórca Sweep Pickingu. W wielkim skrócie jak byś opisał tę technikę?

W wielkim skrócie polega ona na używaniu kostki do potrącania kolejnych strun w tym samym kierunku. Jeśli więc, np. masz jeden dźwięk na każdej, kolejnej strunie, ja zastosuję tylko jeden ruch ręki kostkując tym samym wszystkie trzy dźwięki po kolei, zamiast jak to jest w typowym alternate picking uderzać kostką w górę i w dół.

Ta technika jest niezwykle logiczna i otwiera wiele drzwi, które w przeciwnym razie pozostaną zamknięte. Jest to wyzwalające podejście do gry i umożliwia z łatwością osiągnąć dużą prędkość, podobnie jak 6. bieg w nowym Maserati! (śmiech)

Kiedy pojawiłem się na scenie w latach 80. i grałem w stylu Sweep Picking, gitarzyści nie mieli pojęcia, jak gram to, co gram. Napisałem więc pierwszą książkę i zrobiłem pierwszy film na ten temat. Ustanowiłem metodę w tej książce i filmie i wszystko wywodzi się z tych wczesnych materiałów instruktażowych.

Właśnie wygłosiłem nowy 10-godzinny kurs wideo Sweep Picking w mojej internetowej szkole dla gitarzystów (www.frankgambaleonlineguitarschool.com), pod nazwą The Definitive Sweep Picking Course, która przenosi moje oryginalne prace do przodu i zawiera kolejne 30 lat odkryć i aplikacji!

Wielu młodych gitarzystów nie wie, skąd wzięła się ta technika, ale to ja wprowadziłem ją do kanonu używanych technik i jest teraz częścią leksykonu gitarowego.

[img:6]

Jesteś laureatem nagrody Grammy. Jak ciężko musiałeś pracować aby zdobyć to najwyższe w muzyce wyróżnienie?

Grammy to wysoka nagroda przyznawana głównie przez branżę i rówieśników, którzy głosują. Ciężko jest wygrać, ponieważ zgłasza się setki albumów i konkurs zawęził się do pięciu nominacji w każdej kategorii. Faktycznie nie jest to łatwe.

Pomijając nagrody, co oznacza dla ciebie sukces, muzyczne spełnienie?

Dla mnie sukces to dobre życie, tworzenie muzyki i granie na gitarze. Spełnienie ma miejsce podczas koncertowania i prezentowania mojej muzyki… Nic nie jest mi bliższe!

Koncert na festiwalu Drum Fest w Opolu był niesamowity! Rewelacyjny kontakt na scenie masz szczególnie z Boca. Jak zaczęła się Wasza współpraca muzyczna?

Spotkaliśmy się 10 lat temu. Kiedy ją poznałem, miała wydane 2 albumy. Kochałem ją i jej muzykę… Ona jest miłością mojego życia i zdecydowaliśmy się na wspólny projekt muzyczny, który zaowocował powstaniem w 2012 roku albumu „Frank Gambale Soulmine” z albumem Boca. Byłem podekscytowany wynikiem i moi fani również.

Ta muzyka zawiera wszystkie moje ulubione rzeczy w piosenkach, które starannie przygotowaliśmy. Na początku 2018 roku wydajemy drugi album Soulmine o nazwie „Frank Gambale Soulmine - SALVE". Jesteśmy bardzo podekscytowani. Z ALFI Records podpisaliśmy umowę dystrybucyjną i marketingową. Ta muzyka jest naszą najlepszą w historii. Nie mogę się doczekać, aż wszyscy to usłyszą!

Dziękuję za rozmowę.

[img:7]

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.