Droga do perfekcji - wywiad z Davidem Croxtonem z KV2 Audio

Droga do perfekcji - wywiad z Davidem Croxtonem z KV2 Audio

5 czerwca 2020, 12:00

KV2 Audio jest unikatową firmą wśród wielu producentów w branży pro audio, konsekwentnie podążającą za trendami, ale nie bez logiki i rozumu dźwiękowego. Tam, gdzie inni coraz bardziej wychwalają zalety rozwiązań liniowych i technologii cyfrowych, KV2 jest purystą w sercu.

I choć firma nie jest nowicjuszem na rynku, purystyczna metodologia KV2 przechodzi pewien renesans w nasyconym świecie dużych systemów liniowych. Chcąc zanurzyć się pod powierzchnię i dowiedzieć się co dokładnie sprawia, że firma działa, Pro AVL Asia usiadła z wieloletnim pracownikiem i dyrektorem sprzedaży KV2, Dave'em Croxtonem.

 

Dla tych, którzy nie znają KV2, co odróżnia tę firmę od innych producentów pro audio?

 

Jest wiele rzeczy, które nas wyróżniają, ale chyba najważniejszą z nich jest nasze bezkompromisowe podejście do jakości dźwięku. Może to zabrzmieć arogancko, bo jestem pewien, że inni producenci mają podobne ideały, ale rzeczywistość jest taka, że jeśli używasz DSP, to pogarszasz jakość dźwięku.

 

Co więcej, w okresie, w którym nagłośnienie silnie przesuwało się w kierunku systemów liniowych, pozostaliśmy przy formacie źródła punktowego. Czyniąc to, nie zmagaliśmy się z problemami fazowymi związanymi z łączeniem wielu źródeł i dzięki temu byliśmy w stanie dostarczyć bardziej spójny, zrozumiały dźwięk na dużych obszarach. Ogólnie rzecz biorąc, na rynku panuje błędne przekonanie, że dodanie większej liczby modułów zwiększy wydajność, ale wraz ze wzrostem zakresu częstotliwości, w rzeczywistości dzieje się odwrotnie. Jeśli masz 10dB tłumienia przy 10kHz (co nie jest rzadkością w systemie liniowym), będziesz potrzebował 10 razy więcej mocy, aby wyprodukować ten sam poziom wyjściowy co pojedynczy głośnik. Mówiąc prościej, 10 driverów wytwarza ten sam poziom co jeden.

 

Firma nadal rozwija się, opierając  się przede wszystkim na doświadczeniach słuchowych ludzi. Powiedziałbym, że ponad 80% osób korzystających ze sprzętu KV2 słyszało gdzieś nasze systemy i czuło, że to właśnie ten dźwięk, którego szukali. Pozostałe 20% przyszło do naszych drzwi, często sceptycznie nastawionych, po tym jak przeprowadzili swoje badania nad jakością dźwięku i jego wydajnością. Dotyczy to zarówno małych operatorów PA, jak i projektantów dźwięku z Broadwayu.

 

[img:1]

 

Tradycyjnie, w jakich sektorach KV2 osiągało najlepsze wyniki?

 

KV2 silnie rozwinęła się w niektórych sektorach rynku, w szczególności na rynku mniejszych firm produkcyjnych i rynku teatralnym. Na rynku małych nagłośnieniowców, gdzie kluczowe znaczenie ma haczyk za kasę i łatwość instalacji, oferujemy rozwiązania, które obejmują więcej osób przy mniejszej ilości sprzętu. Oznacza to oszczędności w transporcie, pracy, a co najważniejsze - inwestycje kapitałowe. Rynek kinowy również dla nas wzrósł w szybkim tempie z podobnych powodów, ponieważ inwestycje kapitałowe są niższe ze względu na mniejsze wymagania sprzętowe dla systemów punktowych, ale również ze względu na niezwykle spójny, wysokiej jakości zasięg naszych rozwiązań punktowych.

 

Skąd bierze się inspiracja filozofii KV2?

 

Siłą napędową KV2 jest George Krampera Senior. George spędził ponad 50 lat rozwijając i opracowując wszystkie aspekty projektowania systemów nagłośnieniowych, od elektroniki i wzmocnienia, po rozwój przetworników i design akustyczny. George jako młody człowiek studiował elektronikę w Czechach i budował wzmacniacze dla zespołów swoich przyjaciół przez lata 60 i 70. Na początku lat 80-tych George i jego rodzina uciekli z Czech, które były wówczas pod rosyjską kontrolą. Rodzina uzyskała status uchodźcy w Kanadzie, a George rozpoczął pracę w Yorkville, gdzie przeprojektował większość ich wzmacniaczy MI.

 

Następnie zaczął opracowywać systemy nagłośnieniowe dla firmy i poprzez ten proces zaangażował się w RCF. W 1991 roku George otrzymał propozycję objęcia stanowiska szefa działu inżynierii w RCF, gdzie dokonał dużego postępu w technologii przetworników i opracował szereg systemów głośnikowych, w tym niezwykle udaną serię ART. Seria ART300A została ogłoszona jednym z pierwszych plastikowych zestawów głośnikowych, które mogły być używane w profesjonalnych zastosowaniach. Wielu inżynierów George'a wykształconych w RCF prowadzi obecnie prace inżynierskie w innych firmach, takich jak Andrea Manzini w B&C. To połączenie daje George'owi wyjątkową pozycję do dyskusji na temat rozwoju przetworników z B&C i 18 Sound na specjalnym poziomie.

 

Kolejnym inżynierem, z którym George pracował w RCF, był Amerykanin, Marcelo Vercelli. Po opuszczeniu RCF w celu powrotu do Czech po zakończeniu rosyjskiej okupacji, George połączył siły z Marcelo w celu opracowania wielkoskalowego aktywnego systemu o nazwie Fusion. System ten wzbudził zainteresowanie Grega Mackie, który w tym samym czasie zakupił RCF. Greg zaangażował Marcelo i George'a do wypuszczenia na rynek systemu Fusion za pośrednictwem Mackie i opracowania kompletnej gamy głośników dźwiękowych dla marki Mackie.

 

W 2001 roku George i Marcello rozstali się z Mackie i założyli KV2 Audio - "K" było dla Krampery, "V" dla Vercelli, a "2" reprezentowało fakt, że była to ich druga firma. Skupili się na budowaniu wysokiej jakości systemów źródeł punktowych. Doświadczenie George'a w zakresie elektroniki, rozwoju przetworników i projektowania akustycznego doprowadziło do holistycznego podejścia, które sprawdza się w każdym systemie KV2, gwarantując, że ścieżka sygnałowa nie zostanie naruszona na żadnym etapie.

 

[img:2]

 

Powiedziałbyś, że to doświadczenie technologiczne George'a czyni KV2 wyjątkowym?

 

To, że firma nadal rozwija się organicznie, czyni ją wyjątkową. Ludzie, którzy wspierają KV2, to nie tylko klienci, to także ewangeliści. Wiedzą, że używają systemu, który naprawdę łączy publiczność z wykonawcą i to jest wspaniałe uczucie. Na bieżąco są zdumieni tym, co te systemy potrafią zrobić i głębią szczegółów, które mogą wytworzyć. To tak, jakbyś każdej nocy nagrywał swoją ulubioną płytę i słyszał nowe partie w miksie. Dołączyłem do firmy 10 lat temu jako kierownik ds. sprzedaży międzynarodowej po tym, jak zostałem zaangażowany jako dystrybutor od początku istnienia firmy, a tak naprawdę dzisiaj promuje nie systemy głośnikowe, ale doświadczenia klientów. Jeśli chcesz dostarczyć swoim słuchaczom najlepsze z możliwych doświadczeń, bez względu na zastosowanie, KV2 może dostarczyć rozwiązanie, które to zrobi.

 

Dlaczego uważasz, że przetwarzanie cyfrowe jest szkodliwe dla dźwięku na żywo?

 

Naszym największym wyzwaniem w dostarczaniu tych wrażeń klientom jest niskiej jakości materiał źródłowy. Wraz z pojawieniem się technologii cyfrowej, jakość odtwarzania dźwięku drastycznie spadła. Wynika to głównie z faktu, że DSP po prostu nie jest w stanie przetworzyć dźwięku wystarczająco szybko, aby przechwycić wszystkie informacje harmoniczne zawarte w złożonej formie fali. W związku z tym otrzymujemy tylko niewielką część oryginalnego dźwięku z ograniczoną ilością harmonicznych, co zmniejsza ogólną scenę dźwiękową, czyniąc reprodukcję płaską i jednowymiarową.

 

[img:3]

 

KV2 opracowało kilka unikalnych technologii. Czym one są i dlaczego są ważne?

 

Nasze systemy są zbudowane w sposób holistyczny, zapewniając optymalizację każdego elementu łańcucha sygnałowego od wejścia wzmacniacza do wyjścia głośnikowego. Wykorzystujemy przy tym pewne technologie, które nie są stosowane przez innych producentów. Na przykład, wiele naszych komponentów głośnikowych wykorzystuje to, co nazywamy AIC (Active Impedance Control). Nazywamy te komponenty Transcoil, ponieważ mają one wtórną cewkę zamontowaną w zespole magnesów, która jest okablowana w przeciwfazie z połączeniem głównej cewki na membranie. Ta druga cewka zapewnia proporcjonalną rezystancję do napięcia podawanego do cewki głównej i eliminuje wszelką indukcyjność, znacznie zmniejszając zniekształcenia.

 

Po drugie, jak już wspomniałem, pozostajemy całkowicie w domenie analogowej. Wszystkie nasze zwrotnice, filtry, korekcje, limitowanie i ochrona odbywa się za pomocą wysokiej jakości, dyskretnych obwodów analogowych. Jedynym cyfrowym formatem, którego używamy, jest PDM (Pulse Density Modulation - modulacja gęstości impulsów) opóźniająca wyrównanie czasowe komponentów w niektórych kolumnach. Opóźnienie to jest realizowane z częstotliwością 20MHz, ponieważ taka była prędkość, którą nasi inżynierowie uważali za konieczną do dopasowania reprodukcji analogowej.

 

[img:4]

 

Pod jakimi względami uważasz metodologię źródeł punktowych za lepszą od wdrażania systemów liniowych?

 

KV2 Audio utknęło w teorii źródeł punktowych z jednego powodu: wiele źródeł oddziałuje na siebie i stwarza problemy i niespójności w obszarze, który obejmują. W każdym systemie line array występuje duża ilość destrukcyjnych zakłóceń, szczególnie w wysokich częstotliwościach (HF), pomimo błędnych przekonań są one ograniczone w swoich możliwościach dostarczania HF na odległość. Gdy nadchodzi tłum, a powietrze nagrzewa się i wznosi lub wieje wiatr, problem ten tylko się nasila.

 

Innym problemem w przypadku systemów wieloźródłowych jest wielokrotne dostarczanie dźwięku do słuchacza w różnym czasie, co zmniejsza ogólną reakcję systemu na impulsy. Każdy inżynier warty swojej sławy powie Ci, że dobra reakcja impulsowa oznacza dobrą zrozumiałość. Producenci systemów liniowych koncentrują się na mocy wyjściowej i mogą przemieszczać dużo powietrza. W niektórych przypadkach ludzie szukają w systemie tego typu uderzenia, ale jeśli chodzi o zrozumiałość, czujemy, że źródło punktowe zawsze pozostanie zwycięzcą. Dzięki nowemu VHD5.0 udało nam się stworzyć tak wysoki poziom oddziaływania na dużą widownię z systemu źródła punktowego poprzez połączenie kilku skrzynek w celu stworzenia dużego systemu źródła punktowego. VHD5.0 wyposażono w 32 głośniki dla tonów niskich i średnich, co z pewnością pasuje do większości systemów liniowych dla tonów niskich i średnich. VHD5.0 to zdecydowanie duży krok naprzód w dziedzinie nagłośnienia na dużą skalę i silny punkt ciężkości dla firmy w nadchodzących latach, kiedy będziemy wprowadzać tę nową technologię.

 

[img:5]

 

Jaki jest główny cel rozwoju KV2?

 

Celem KV2 w przyszłości jest dalsze udoskonalanie ogólnej ścieżki sygnałowej, aby zagwarantować, że podnosimy jakość dźwięku i doświadczenia słuchacza. Wiele naszych systemów jest dostrajanych przez inżynierów korzystających z procesorów cyfrowych, które wysysają życie z dźwięku. Obecnie opracowujemy cyfrowo sterowany procesor analogowy, który zapewni inżynierom pełną kontrolę nad dziedziną dźwięku przy jednoczesnym zachowaniu jakości sygnału. Możesz być pewny, że niezależnie od tego, jaki procesor KV2 zostanie opracowany w przyszłości, zawsze będziemy koncentrować się na jakości dźwięku. I podążając tą ścieżką, nasz rozwój i przetrwanie są w pewnym stopniu zapewnione, ponieważ cokolwiek dostarczymy od małego głośnika sześciokątnego do naszego flagowego systemu VHD5.0, dźwięk pozostanie taki sam, prawdziwy dla każdego źródła.

 

Pozostałe wywiady
Wywiad z Grzegorzem Skawińskim podczas Gitarowego Rekordu Świata Wywiad z Grzegorzem Skawińskim - gitarzystą, wokalistą, autorem tekstów, kompozytorem i producentem muzycznym. Jest on członkiem zespołu Kombii, a przedtem występował m.in. w grupach: Kombi, Skawalker i O.N.A. Rozmawialiśmy m.in. o jego...
Ciekawy wywiad z Mieczysławem Jureckim Wywiad z Mieczysławem "Mechanikiem" Jureckim - wybitnym basistą, gitarzystą, kompozytorem i aranżerem. Kojarzony jest on przede wszystkim z Budką Suflera, ale w swojej imponującej i bardzo owocnej karierze, ma też na koncie współpracę z...
Wywiad z Krzesimirem Dębskim podczas Gitarowego Rekordu Świata Wywiad z Krzesimirem Dębskim - wybitnym współczesnym kompozytorem i twórcą muzyki filmowej. Rozmawialiśmy m.in. o roli gitary w muzyce filmowej. Rozmowa została zarejestrowana 19 czerwca 2021 r. przy okazji Gitarowego Rekordu Świata we...
Jak powstają piosenki zespołu Lady Pank? Wywiad Jan Borysewicz 40 minut na 40-lecie Lady Pank to niewiele aby porozmawiać z Janem Borysewiczem o najnowszym albumie Lady Pank LP40. Porozmawiamy nie tylko o najnowszej płycie, ale także o tym jak powstają piosenki zespołu, kto ma na nie największy...
#RockOutSessions - Rozmawiamy z Martą Gabriel (Crystal Viper) Osobom śledzącym polską scenę heavymetalową i rockową, Marty Gabriel specjalnie przedstawiać nie trzeba. Ze swoim zespołem Crystal Viper, wokalistka i gitarzystka ta wydała od 2007 roku siedem płyt studyjnych, i regularnie koncertowała w...
Rozmowa z wybitnym instrumentalistą - Adamem Palmą [LIVE] Adam Palma to bez dwóch zdań wybitny gitarzysta, współpracujący z takimi legendami sześciu strun, jak Al DiMeola czy Tommy Emmanuel. To również wspaniały pedagog oraz nauczyciel akademicki. Przede wszystkim to jednak niezłomny facet,...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz