Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski?

Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski?

23 listopada 2021, 13:00

Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami realizator nagrań, inżynier miksu i masteringu. Praca jego rąk i uszu nadawała błysk takim legendom polskiej muzyki jak Lady Pank, Elektryczne Gitary, Myslovitz, T.Love, jak i również młodszym twórcom takim jak Dawid Podsiadło. Podczas swojego wykładu na tegorocznym Soundedit Grzegorz podjął się ciężkiego zadania znalezienia odpowiedzi na pytanie, które od czasu powstania pojęcia masteringu zadają sobie specjaliści na całym świecie.

Czego potrzeba, aby mógł powstać prawdziwie dobry master? 

Wielu prawdopodobnie uzna za konieczne posiadanie idealnego środowiska odsłuchowego, pozwalającego na precyzyjną analizę materiału, zagłębienie się w niuanse brzmienia. Inni powiedzą, że przede wszystkim liczy się dobrze skonfigurowany tor processingowy, tu w zależności od osobistych preferencji znajdą się zwolennicy cyfry lub analogu. Ktoś może podnieść rękę, że tak naprawdę liczy się, co przygotował dla nas inżynier miksu, a rola masteringowca sprowadza się do doprowadzenia materiału do odpowiedniego standardu głośności.

Co natomiast uważa na ten temat Grzegorz Piwkowski, prelegent tegorocznej edycji Soundedit?

 

Aby mógł powstać prawdziwie dobry master, potrzebna jest pasja i doświadczenie.

 

Grzegorz Piwkowski zwraca uwagę na dwa aspekty masteringu

Z jednej strony mamy do czynienia z rzemiosłem, wymagającym opanowania, znajomości technologii, panujących standardów, ciągłego rozwiązywania problemów. Szczególnie dziś nie możemy wszak pozwolić sobie na żadne uchybienia w zakresie czysto technicznych aspektów materiału dźwiękowego, przede wszystkim ze względu na mnogość potencjalnych środowisk odsłuchowych oraz trwającą od dawna „Loudness War”, w której efekcie piosenka niedopchnięta do granic możliwej do uzyskania głośności (lub też jej wrażenia) wypada na tle innych utworów po prostu słabo. 

Z drugiej zaś strony jest to niepowtarzalna okazja do nadania piosence błysku i koloru, co w gruncie rzeczy stanowi bardzo twórcze zajęcie, oparte przede wszystkim o gust i wyczucie osoby wykonującej mastering. 

A sztuka nie może istnieć bez pasji.

[img:1] 

 

Wojciech Olszewski - Woobie Doobie Studio

 

Marek Walaszek - Bettermaker

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.