L-Acoustics L Series: Przełomowa koncepcja dźwięku koncertowego

L-Acoustics L Series: Przełomowa koncepcja dźwięku koncertowego

18 kwietnia 2023, 15:30
autor: Piotr Sadłoń
Producent: L-Acoustics
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

W zeszłym tygodniu, na prywatnej imprezie w Hollywood Bowl, firma L-Acoustics zaprezentowała nową serię L z opatentowaną technologią Progressive Ultra-Dense Line Source (PULS). Od teraz L Series oznacza najwyższą moc, kontrolę i spójność w projektowaniu systemów liniowych.

menu: elementy systemu I wydajność i moc I środowisko I montaż  I  opinie  I  dostępność

L-Acoustics L Series w skrócie:

  • Nowy system nagłośnienia wyrównany liniowo, składający się z dwóch modułów L2 oraz L2D
  • Jeden element L2 lub L2D zapewnia taki sam kontur jak cztery elementy K2 w klastrze, będąc jednocześnie o 46% mniejszym i 40% lżejszym
  • niezrównana spójność w obszarze widowni i lepsze tłumienie poza obszarem nagłaśnianym
  • Każdy element zawiera osiem 3-calowych przetworników wysokotonowych i osiem 10-calowych przetworników niskotonowych, uzupełnionych czterema 12-calowymi przetwornikami umieszczonymi z boku
  • kierunkowość: 70° lub 110° symetrycznie lub 90° asymetrycznie po obu stronach
  • nowy, touringowy wzmacniacz z processingiem o wysokiej rozdzielczości LA7.16, z obsługą sieci AVB/Milan, o mocy ponad 60 000 watów w obudowie 9U
  • nowy Clamp1000, który może przenosić do czterech L2/L2D.

  • Więcej o systemach koncertowych w dziale NAGŁOŚNIENIE

 

[img:1]
Od lewej: L-Acoustics L2 i L2D

 

Firma L-Acoustics wprowadziła koncepcję systemów liniowych w latach 90. ubiegłego stulecia, a trzy dekady później ta technologia nadal jest standardem na koncertach i innych wydarzeniach live na całym świecie.

 

Seria L to przełomowa koncepcja dźwięku koncertowego, która jest możliwa dzięki zwieńczeniu 30 lat intensywnych prac badawczo-rozwojowych w zakresie modelowania programowego, technologii głośników i elektroniki. Kiedy przeanalizowaliśmy setki projektów wykorzystujących układy źródeł liniowych we wszystkich miejscach i lokalizacjach, zdaliśmy sobie sprawę, że większość geometrii widowni ma podobny układ. Doprowadziło to do wniosku, że stały element z predefiniowanymi progresywnymi kątami zapewni niewiarygodny wzrost jakości, wydajności i trwałości.

Germain Simon - Dyrektor ds. zarządzania produktem w dziale systemów głośnikowych L-Acoustics

 

Elementy systemu L-Acoustics L Series

Seria L składa się z dwóch elementów zaprojektowanych do pracy razem lub osobno: L2 (na górze) i L2D (na dole grona). Jeden element L2 lub L2D zapewnia taki sam kontur jak cztery elementy K2 w klastrze, będąc jednocześnie o 46% mniejszym i 40% lżejszym. Korzyści audio z serii L obejmują wiodący w branży SPL na rozmiar (zarówno na jednostkę długości grona, jego wagi, jak i powierzchni czołowej, tj. dB/m, dB/kg i dB/m2), niezrównaną spójność w obszarze widowni i lepsze tłumienie poza obszarem nagłaśnianym. Wraz z zaletami audio, seria L rewolucjonizuje wdrażanie dzięki mniejszej, lżejszej formie, która zajmuje mniej miejsca w transporcie i wymaga mniejszej liczby elementów, zmniejszając liczbę czynności potrzebnych do załadunku i rozładunku.

Gęstość mocy nowej serii L jest niespotykana. Każdy element zawiera osiem 3-calowych przetworników wysokotonowych i osiem 10-calowych przetworników niskotonowych, uzupełnionych czterema 12-calowymi przetwornikami umieszczonymi z boku, z przednim i tylnym wyjściem, aby zapewnić wydajne, bardzo precyzyjne pokrycie szerokopasmowe z możliwością wyboru dyspersji kardioidalnej lub superkardioidalnej.

 

[img:10]

 

Seria L jest również wyposażona w technologię L-Acoustics Panflex, która zapewnia projektantom systemów szybki dostęp do czterech horyzontalnych wzorców kierunkowości: 70° lub 110° symetrycznie lub 90° asymetrycznie po obu stronach. Każdy element L2 zawiera cztery moduły Panflex, podczas gdy L2D zawiera dwa moduły Panflex na górnych elementach i dwa stałe L-Fins zmieniające sukcesywnie dyspersję od 110° do 140° na dolnych elementach.

 

[img:2]

Jaka jest wydajność i moc systemu L

Wydajność operacyjna serii L wynika z jej budowy. Brak kątów między elementami, bezbolcowy system mocowania z automatyczną blokadą i pojedyncze złącze kablowe drastycznie zmniejszają powtarzalne czynności montażu i demontażu. Tworzy to środowisko konfiguracyjne, które zmniejsza liczbę błędów i prowadzi do oszałamiającego trzykrotnego skrócenia czasu montażu/demontażu w porównaniu z podobną konfiguracją K2 lub do pięciu razy szybciej niż Kara II.

 

[img:3]

Moc

Aby zwiększyć wydajność systemu, seria L jest napędzana przez nowy, touringowy wzmacniacz z processingiem o wysokiej rozdzielczości LA7.16, który obsługuje L2 i L2D z 16 kanałami wzmocnienia i przetwarzania o dużej mocy. LA7.16 jest dostarczany w nowy racku LA-RAK III, oferującym 48 kanałów wzmocnienia, z obsługą sieci AVB/Milan, o mocy ponad 60 000 watów w obudowie 9U. Wykorzystując możliwości wzmacniaczy LA7.16 i zaawansowane narzędzia Autosolver, zasięg i pokrycie serii L może być doskonale modulowane, aby osiągnąć wyniki niemożliwe do osiągnięcia w przypadku tradycyjnej technologii liniowej.

 

[img:4]

Design a środowisko

Wdrożenie serii L ma też niebagatelny wpływ na środowisko. Począwszy od oszczędności materiałowych: 56% mniej farby, 30% mniej drewna i 60% mniej stali, po transportowe: 30% mniejszej objętości i 25% mniejszej wadze w porównaniu z równoważnym układem źródeł liniowych, za czym idzie mniejsze zużycie paliwa.

 

[img:5]

Elementy montażowe

Wraz z serią L, L-Acoustics wprowadza również nowy Clamp1000, który może przenosić do czterech L2/L2D. Może być również używany z Kara II, K3 lub K2, obsługując do 16 K2. Używając Clamp1000, użytkownicy mogą obracać grono z ziemi, istotnie oszczędzając czas montażu i liczbę potrzebnych wyciągarek.

 

Opinie 

 

Team składający się z zestawów L Series, Clamp1000 i LA7.16, z najlepszą na rynku wydajnością, wraz z zaawansowanym przetwarzaniem Autofilter, sprawi, że aplikacje audio z technologią L-ISA będą szybsze, łatwiejsze i bardziej przyjazne dla budżetu. Korzyści te rozciągają się również na tradycyjne projekty stereo, w których presja tworzenia wysokiej jakości dźwięku przy mniejszej liczbie osób i krótszym czasie jest zawsze obecna.

Germain Simon - Dyrektor ds. zarządzania produktem w dziale systemów głośnikowych L-Acoustics

 

[img:6]



W styczniu tego roku firma L-Acoustics rozpoczęła kompleksową fazę pilotażową serii L z partnerami Britannia Row i Solotech. Od kwietnia do października program pilotażowy będzie stopniowo obejmował sześciu wiodących certyfikowanych partnerów na całym świecie: PRG i Solotech w obu Amerykach, Britannia Row/Clair Global i Novelty Group w regionie EMEA oraz Tokyo Sanko i Winly w regionie APAC. Ponadto firma L-Acoustics wdrożyła L2 i L2D na Coachella Music and Arts Festival oraz Stagecoach w Kalifornii przy wsparciu RAT Sound i AEG Presents.

 

Mieliśmy zaszczyt być pierwszymi na świecie, którzy wdrożyli serię L w lutym podczas gali BRIT Awards 2023. Cały proces przebiegł bezproblemowo, od wstępnego szkolenia i przygotowania magazynu po wdrożenie systemu w O2 Arena.

Lez Dwight - Dyrektor Britannia Row Productions

 

[img:7]

 

L-Acoustics jest naszym długoterminowym partnerem i jesteśmy bardzo dumni z tego, że jesteśmy pierwszą firmą, która pilotowała serię L podczas trasy koncertowej z Helene Fischer, dla której zapewniamy dźwięk, oświetlenie i wideo.

John Probyn - Solotech

 

[img:8]

Dostępność serii L  

Seria L będzie prezentowana na targach Prolight + Sound na stoisku C06 w hali 11.0 oraz na targach Infocomm. Dostawa pierwszych systemów L Series planowana jest na jesień 2023 roku.

 

[img:9]
 
Systemy liniowe Kolumny i głośniki

Gdzie kupić?

L-Acoustics L-Acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

Polsound na Scenie Jutra 2024
Więcej wiadomości