Relacja: Systemy nagłośnienia NEXO na największych festiwalach
3-Majówka rozpoczyna w Polsce sezon plenerowych festiwali i co roku przyciąga rzeszę fanów muzyki na długi majowy weekend w samym sercu Wrocławia. Na scenie występują najlepsze zespoły z czołówki list popularności, w tym roku m.in.: T. Love, KULT, Kamil Bednarek, a także weterani sceny rockowej, takie jak Illusion, Flap Jack, Nordi, New Model Army, Myslovitz. Impreza przyciąga kilkadziesiąt tysięcy osób, dlatego wymagania dotyczące nagłośnienia są bardzo wysokie. W tym roku firma PogoArt Sławka Pogorzały była odpowiedzialna za dwie sceny: Halę Stulecia oraz Pergolę, wykorzystując do tego systemy nagłośnienia NEXO różnego rodzaju.
Przedstawiamy kulisy nagłośnienia tego festiwalu oraz ciekawe opinie realizatorów o NEXO.
Scenę plenerową na Pergoli nagłaśniały systemy NEXO w sumie z trzech linii produktowych - za najniższe pasmo odpowiadały MSUBy - 10 modułów w dwóch gronach, podwieszonych za gronami systemu głównego - oraz ustawionych na ziemi przed sceną 18 subbasów z serii STM S118. Nagłośnienie główne to 30 modułów STM M28 w dwóch gronach (po 15 modułów na stronę). Natomiast jako frontfill pracowały ustawione na basach moduły systemu GEO M10.
Sławek Pogorzała
Systemy głośnikowe wszystkich serii NEXO są ze sobą kompatybilne brzmieniowo, dlatego bez problemu można je łączyć w ramach jednego systemu nagłośnieniowego. Część systemów ma już wręcz przygotowane elementy, żeby mogły współpracować ze sobą nawet w ramach jednego wspólnego grona czy klastra.
Seria STM to obecnie flagowy system NEXO, w skład którego wchodzą 4 elementy - kompaktowy moduł STM M28, określany przez producenta mianem "Omni-Purpose Module", moduł główny (Main Module) STM M48, podwieszany moduł basowy (Bass Module) STM B112 (z pojedynczym głośnikiem 12") i subbas (Sub Module) STM S118. Wykorzystany do nagłośnienia sceny na Pergoli moduł STM M28 zbudowany jest w oparciu o dwa neodymowe niskotonowe przetworniki 8-calowe i dwa neodymowe drivery o wylocie 1,4" z cewką 2,5" (waga 37 kg). Występuje w dwóch wersjach (moduły są konfigurowane za pomocą wymiennych "skrzydełek") - z dyspersją horyzontalną 90 stopni i maksymalnym poziomem ciśnienia akustycznego 141 dB oraz dyspersją 120-stopniową, o maksymalnym SPL-u równym 140 dB. Zestawy zasilane są ze wzmacniaczy NXAMP4x4.
M28 jest wyposażony w innowacyjny system riggingu CompassRig i REDLock, umożliwiający bezpieczne przygotowanie systemu dowolnej wielkości przez jedną osobę. CompassRig umożliwia wstępne ustawienie kątów między modułami, a REDLockTM blokuje przednie punkty mocowania od tyłu paczki. Wszystkie regulacje wykonuje się z jednej pozycji, z tyłu grona.
Subbas STM S118 wyposażony jest w 18-calowy neodymowy przetwornik o mocy 3000 W. Obciążenie pasmowoprzepustowe zapewnia SPL odpowiadający konwencjonalnemu subbasowi z dwoma przetwornikami 18" (max. szczytowy SPL 143 dB). Dzięki tej samej szerokości co moduły M28 i M48 i wysokości równej podwójnej wysokości modułu M48 S118 może być podwieszany w gronie, również wraz z modułami szerokopasmowymi, lub ustawiony w ziemi w linii — jak to miało miejsce na Pergoli. Może pracować w trybie wszechkierunkowym lub kardioidalnym.
Kolejny element systemu, wykorzystany do nagłośnienia sceny na Pergoli, Geo MSUB 18 to ważący 55 kg zestaw niskotonowy, z pojedynczym neodymowym głośnikiem o średnicy 18″, w wysokowydajnej obudowie pasmowoprzepustowej z kwadratowym profilowanym portem basowym, ze zintegrowanym hardware'm pozwalającym na jego podwieszanie w gronach - złożonych z samych MSUBów lub wraz z modułami szerokopasmowymi Geo M12. Zestaw zasilany rekomendowaną mocą 2.000 W jest w stanie wyprodukować SPL na poziomie 139 dB, pokrywając pasmo od 32 do 120 Hz. MSUB18 może pracować w trybach dookólnym lub kardioidalnym i jest dostępny w kolorze czarnym, białym lub niestandardowych kolorach RAL.
Sławek Pogorzała
Dla mnie jedną z najistotniejszych cech systemów NEXO jest ich spójność brzmieniowa. STM gra po prostu ładnie - nie jest za bardzo agresywny brzmieniowo, nie jest też za "miękki". To system, który można zastosować tak naprawdę do każdego rodzaju muzyki i się sprawdzi. Ma dość spory zasięg, bardzo równe pokrycie - gdy jest dobrze przygotowany gra po prostu równo.
Druga scena obsługiwana przez PogoArt znajdowała się wewnątrz Hali Stulecia. Zaprojektowany i przygotowany przez Łukasza Lisonia system, nagłaśniający tę scenę,opierał się również na elementach systemu STM - po 15 modułów STM M12 na stronę. Dogłaśniający trybunę delay składał się z modułów Nexo Geo M1012 i M1025. Za najniższe częstotliwości odpowiadały ustawione przed sceną w łuku cyfrowym subbasy CD18. Frontfill stanowiły zestawy PS15, również firmy Nexo.
Łukasz Lisoń
Wszystkie elementy wszystkich systemów NEXO są spójne fazowo. Jeśli ustawimy zestawy - np. dowolny sub z dowolną "górką" - tak, że ich grille będą w jednej linii, nie musimy się martwić o to, czy będą ze sobą współpracowały, bowiem zawsze będą zgrane fazowo. Oczywiście zmieniając fizyczne położenie zestawów musimy je wyrównać czasowo - zgodnie ze sztuką - ale nie musimy się zastanawiać, czy dany zestaw czy moduł może współpracować z innym systemem line-array np. jako frontfill czy outfill. Po prostu bierzemy to co mamy w magazynie i to będzie bez problemowo współpracować ze sobą.
Sławek Pogorzała
Systemy NEXO to chyba najlepsze narzędzie, jakie mi się trafiło. W momencie kiedy w firmie pojawiło się Nexo, otworzył się świat - skończyły się problemy z realizatorami, że ktoś nie zagra na takim czy innym systemie. Gdy przyjeżdżały do nas zagraniczne zespoły, wystarczyło tylko podać markę systemu i było po temacie - nie trzeba było tłumaczyć co to jest, jak to gra itd. Co prawda tych systemów nie ma w Polsce jeszcze za wiele, ale rozpoznawalność marki w Polsce - bo na świecie nie ma z tym zupełnie żadnego problemu - jest coraz większa i tak naprawdę nie ma chyba w kraju zespołu, który by na tym systemie nie zagrał.