Adamson Spatial Audio - immersja po kanadyjsku

Adamson Spatial Audio - immersja po kanadyjsku

1 maja 2024, 09:00
autor: Piotr Sadłoń
Producent: Adamson

Systemy immersyjne mają za zadanie - jaka sama nazwa wskazuje - "zanurzyć" nas w dźwięku, czyli sprawić, abyśmy odbierali wrażenia dźwiękowe, jako dobiegające z wielu różnych, konkretnych (skojarzonych najczęściej z wrażeniami wizualnymi) kierunków. Jeden z czołowych producentów systemów nagłośnieniowych, kanadyjska firma Adamson, od pojęcia "immersji" bardziej przychyla się ku "przestrzenności" (spatial), opisując swoje podejście do tego rodzaju wrażeń dźwiękowych.

 

 

Choć Adamson "zabrał" się za kwestie przestrzenności systemów nagłośnieniowych dużo później niż pozostali producenci z czołówki (d&b, L-Acoustics czy Meyer Sound), to jednak dzięki temu mógł szybko "doszusować" do pozostałych dzięki temu, że mógł uczyć się na ich błędach, popełniając w ten sposób mniej swoich. Adamsonowe rozwiązanie kwestii immersji to AFM - Adamson Fletcher Machine.

 

[img:1]

 

FletcherMachine jest rozwijany przez muzyków i inżynierów dźwięku o wysokim stopniu wiedzy i troski o potrzeby w rzeczywistych sytuacjach. Korzysta z rozwiązania, w którym uprzestrzennianie dźwięku opiera się zarówno na różnicach amplitudy, jak i opóźnienia. Sygnały wysyłane do głośników obliczane są z punktu widzenia obiektów, zapewniając słuchaczom najlepszą spójność przestrzenną. FletcherMachine oferuje kompletny zestaw integracji OSC (Open Sound Control) i MIDI, dzięki czemu może być sterowany bądź z poziomu konsolety mikserskiej, bądź z wykorzystaniem systemu śledzenia w czasie rzeczywistym lub dowolnego innego interfejsu korzystającego z tych protokołów.

 

[img:2]

[img:3]

 

Choć oczywiście tak jak pozostali "wielcy" gracze Adamson dedykuje swoje rozwiązanie do dużych wydarzeń live, to jednak nie ogranicza się tylko do nich. FletcherMachine jest systemem skalowalnym, a bogata oferta kanadyjskiego producenta w kwestii różnorakich systemów nagłośnieniowych pozwala na zaimplementowanie immersji również w mniejszych aplikacjach, w tym także w instalacjach stałych. Za pomocą uprzestrzenniania dźwięku można bowiem uatrakcyjnić nie tylko wystawę statyczną w muzeum czy galerii, ale również prezentację, premierę nowych produktów/rozwiązań czy nawet konferencję.

Równie szeroka oferta dotycząca samych procesorów FletcherMachine pozwala na stworzenie zarówno potężnych instalacji - stałych lub mobilnych - na festiwalach, koncertach czy w halach/salach koncertowych, jak i dla rozwiązań mniejszych formatów, niemalże na każdą kieszeń.

 

[img:4]

[img:5]

 


Czytaj także:

 

więcej: adamson.ai
Dźwięk immersyjny

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Rewolucja Dźwiękowa w Kosa Buena Studio
Więcej wiadomości