Coraz więcej szczegółów o Festiwalu Jazztopad 2012

Coraz więcej szczegółów o Festiwalu Jazztopad 2012

14 września 2012, 09:11
Wielkimi krokami zbliża się 9. edycja festiwalu Jazztopad. Już teraz chcielibyśmy zaprosić Państwa do Wrocławia na tę listopadową muzyczną ucztę. 

[img:1]
 
Od pierwszej edycji festiwalu Jazztopad organizatorom zależało na tym, żeby Jazztopad był festiwalem z prawdziwego zdarzenia, a nie zestawieniem przypadkowych koncertów wykonawców zaliczających kolejny punkt na mapie trasy. Jazztopad to premiery utworów skomponowanych specjalnie dla festiwalu, autorskie projekty tworzone wyłącznie na jego okoliczność, warsztaty mistrzowskie czy też szeroko zakrojona współpraca międzynarodowa z najważniejszymi festiwalami w Europie, wspierająca młode pokolenie jazzmanów (Jazztopad jest partnerem w ramach projektu JazzPlaysEurope oraz Take Five Europe wraz z London Jazz Festival, Molde Jazz Festival, Nort Sea Jazz Festival oraz Jazz Sous Les Pommier). Wreszcie – koncerty najważniejszych muzyków w historii jazzu.
 
 
 

Program Jazztopad 2012
3–25 listopada
 

10 i 11.11.2012 – koncerty w domach prywatnych
 
Po sukcesie zeszłorocznej oryginalnej inicjatywy organizowania koncertów w kameralnych przestrzeniach mieszkań prywatnych, w tym roku będzie ona kontynuowana. W głównej roli wystąpią koncertujący na festiwalu muzycy koreańscy. Czekamy na zgłoszenia mieszkańców z centrum Wrocławia, którzy chcieliby zaprosić do swoich domów muzyków i fanów jazzu na jedyne w swoim rodzaju wydarzenia muzyczne.
 
 
Weekend koreański:
 
10.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
 
Miyeon & Park
 
Miyeon – fortepian
Park Je Chun – instrumenty perkusyjne
 
Muzycy duetu opierają swoją sztukę na rodzimej tradycji muzycznej. Dźwięki muzyki koreańskiej łączą z jazzem i zachodnią muzyką współczesną. Niewątpliwie pozostają pod wpływem free jazzu; można stwierdzić, że na scenie muzycznej Korei Południowej są pionierami free improvisation. Zarówno Miyeon, która gra na fortepianie, jak i perkusista Park odebrali akademickie wykształcenie muzyczne na kierunkach muzyka współczesna oraz kompozycja. Poświęcili się również studiowaniu kultury muzycznej swojego kraju, w szczególności muzyki szamańskiej, Pansori i Samulnori. Łącząc wspomniane światy muzyczne ze współczesnym jazzem, tworzą jedyny w swoim rodzaju styl. Swą nowatorską muzykę przedstawiają nie tylko w swoim kraju –koncertują z powodzeniem na całym świecie. Duet nagrodzony został wieloma krajowymi nagrodami – uzyskał Korean Music Award za najlepszy album crossover i najlepszą płytę z muzyką instrumentalną, a w plebiscycie magazynu „Jazz People” nagrania zespołu znalazły się w top 10 jazzu koreańskiego XXI wieku.
 
Geomungo Factory
 
Yoo Mi-Young – geomungo
Lee Jeong-Seok – geomungo
Jeong Ein-Ryoung – geomungo
Kim Sun-A – gayageum
 
Czterech młodych muzyków spotkało się w 2007 roku i postawiło sobie za cel pokazanie słuchaczom na całym świecie fascynujących dźwięków tradycyjnego koreańskiego instrumentu geomungo. Jest to swego rodzaju cytra, której powstanie datuje się na IV wiek. Dla realizacji swoich artystycznych wizji muzycy powołali do życia nowe typy tego instrumentu, tj. elektryczne geomungo, wiolonczelę geomungo, mini geomungo (przypominające gitarę) czy ksylofon geomungo. Stworzyli tym samym, jak wskazuje nazwa zespołu, swoistą fabrykę współczesnego geomungo. „Produkują” oni sztukę ze wszech miar ciekawą, bo nie ograniczającą się do określonych stylów czy konwencji. Zespół prezentuje niezwykle kreatywną, wręcz eksperymentalną muzykę o różnorodnej ekspresji pochodzącej z wielu tradycji – tych wschodnich i zachodnich. Medytacyjną oraz duchową istotę koreańskiej kultury muzycznej łączy z wpływami muzyki otaczającej go współcześnie. Innowacyjność działań artystycznych Geomungo Factory sprawia, że zespół stanowi jeden z najciekawszych głosów awangardy i rodzimej tradycji koreańskiej sceny muzycznej.
 
 
11.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
 
Heo Yoon-Jeong, Aram Lee, Bracia Oleś: PREMIERA na zamówienie festiwalu
 
Heo Yoon-Jeong – geomungo
Aram Lee – daegum
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja
 
Muzycy uprawiający sztukę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej – Aram Lee i Heo Yoon-Jeong – wraz z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi Oleś – tworzą jedyne w swoim rodzaju dzieło. Na festiwalu Jazztopad  usłyszymy niespotykaną kooperację twórców nadzwyczaj kreatywnych – bracia Oleś wspólnie z Heo Yoon-Jeong i Aramem Lee zaprezentują sztukę muzyczną, która powstała przez wzajemne inspirowanie się swoją działalnością artystyczną. Muzycy z Dalekiego Wschodu grają na tradycyjnych koreańskich instrumentach, które powstały kilkanaście wieków temu – geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.
 
Heo Yoon-Jeong, wybitna artystka geomungo związana z Tori Ensamble i Sangsang Ensemble, z powodzeniem łączy rodzimą sztukę muzyczną z wpływami muzyki współczesnej i awangardowej. Odebrała ona gruntowne wykształcenie w zakresie tradycyjnej muzyki koreańskiej na uczelniach w Seulu. Prowadzi również działalność dydaktyczną. Koncertowała z takimi artystami jak kompozytor Stephan Micus, czy zespołami: San Jose Chamber Orchestra czy KBS Korean Traditional Music Orchestra. Przez szereg lat pełniła funkcję koncertmistrza Seoul Metropolitan Korean Music Orchestra. Jej osiągnięcia uhonorowano przyznaniem artystce elitarnego stypendium Asian Cultural Council.

Marcin i Bartłomej Oleś – najlepsza sekcja rytmiczna w Polsce („rytmiczny dream team” – „JazzZeitung”) – nazywani są „największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku” („Dziennik”). Zarówno ten pierwszy – kontrabasista, jak i drugi, który gra na perkusji, obok jazzu studiował również w „klasycznych” klasach Akademii Muzycznych. Bracia skłaniają się do stwierdzenia, że raz bliżej im było do jazzu, raz do muzyki kameralnej, czy współczesnej, ale zawsze najbliżej do tej improwizowanej. Poza występowaniem w kameralnych składach często dzielą scenę z gwiazdami światowego jazzu – Kennym Wernerem, Davidem Murrayem, Erikiem Friedlanderem, Kenem Vandermarkem, Chrisem Speedem czy Williamem Parkerem. Ponadto poświęcają się komponowaniu – również dla potrzeb filmu i teatru, tworzą też autorskie projekty muzyczne.
Muzycy z Korei Południowej poprowadzą warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i tradycyjną muzyką Korei.
 
17.11.2012,  godz. 19:00, Kino Helios Nowe Horyzonty
 
Bill Frisell: „The Great Flood” (film niemy z muzyką na żywo)
 
Ron Miles – kornet
Tony Scherr – kontrabas
Kenny Wollesen – perkusja
Bill Frisell – gitara elektryczna
 
Projekt organizowany przy współpracy American Film Festival
 
Bill Frisell jest jednym z najbardziej wpływowych i odkrywczych gitarzystów swojego pokolenia, laureatem nagrody Grammy. Jego sztuka cechuje się liryczną naturą spotęgowaną eksperymentami z elektroniką, czy poruszaniem się pomiędzy utartymi gatunkami muzycznymi. Do swojej twórczości inkorporuje ducha całej amerykańskiej muzyki – od Theloniousa Monka, przez Aarona Coplanda, Boba Dylana, po Charlesa Ivesa. Ten jedyny w swoim rodzaju muzyk, grający zarówno na gitarze elektrycznej, jak i akustycznej, również z sukcesem komponuje. Jego muzykę można usłyszeć w kilkunastu filmach dźwiękowych, np. Wima Wendersa, Gusa Van Santa, tworzy także akompaniament dla filmów niemych, np. Bustera Keatona. We Wrocławiu będziemy mogli zobaczyć film przygotowany przez Billa Morrisona – „The Great Flood”, do którego Frisell skomponował muzykę i która zostanie przez niego i jego zespół wykonana na żywo podczas projekcji filmu. Obraz przedstawia wielką powódź, która nawiedziła deltę Missisipi w 1927 roku i wywołała falę wielkiej emigracji. Spowodowała ona przesiedlenia ludności afroamerykańskiej na północ Stanów Zjednoczonych. Głównymi bohaterami filmu są muzycy bluesowi, którzy opuszczają ogarnięty kataklizmem teren i wyruszają w daleką podróż, która zmieni na zawsze nie tylko społeczeństwo oraz kulturę amerykańską, ale również muzykę.   
 
 
17.11.2012, warsztaty mistrzowskie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
 
Prowadzący: Jack DeJohnette
 
 
18.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej
 
Jack DeJohnette Group
 
Don Byron – klarnet, saksofony
Marvin Sewell – gitara elektryczna
George Colligan – fortepian
Jerome Harris – gitara basowa
Jack DeJohnette – perkusja
 
Wielka legenda jazzu, najwspanialszy perkusista wszech czasów – tak należy określić Jacka DeJohnette, muzyka, którego niesamowite zdolności wytyczały ścieżki współczesnego jazzu. Występował on wśród najbardziej kultowy gigantów jazzu – Milesa Davisa, John Coltrane'a, Ornette'a Colemana, Herbiego Hancocka, czy Keitha Jarretta. Styl gry DeJohnette uważany jest za unikalny. Podkreśla się jego niesamowite zdolności wyrazowe, genialną, wirtuozerską technikę oraz innowacyjne wprowadzanie elektroniki do jazzu. DeJohnette doceniany jest nie tylko jako sideman, ale też jako wspaniały lider i kompozytor, którego twórczość jest ciągle tak świeża oraz różnorodna, jak na początku jego działalności. Trwająca już od ponad pół wieku kariera tego mistrza perkusji przyniosła mu niezliczoną ilość nagranych płyt oraz przyznanych nagród – Jazz Masters AwardJazz Legends Award, czy kilkanaście wyróżnień magazynu „Downbeat”. W tym roku muzyk obchodzi swoje 70. urodziny. Świętuje je, koncertując ze wspaniałymi muzykami: wyśmienitym indywiduum – klarnecistą i saksofonistą Donem Byronem, gitarzystą Marvinem Sewellem, pianistą Georgem Colliganem oraz grającym na gitarze basowej Jeromem Harrisem.
 
 
24.11.2012, godz. 19:00, Teatr Współczesny
 
Dzień odkryć europejskiego jazzu: Take Five: Europe, JazzPlaysEurope: Laboratory 4
 
Take Five: Europe jest programem dla utalentowanych muzyków, kompozytorów, dyrygentów i wokalistów jazzowych młodego pokolenia, którzy na progu międzynarodowej kariery pragną rozwijać swoją wiedzę oraz umiejętności. Program umożliwia „zrobienie sobie przerwy” w codziennej pracy, dzięki czemu artyści zyskują czas na poszerzenie kontaktów zawodowych oraz zgłębienie wiedzy o rynku muzycznym Europy. Z poszczególnych instytucji i festiwali z różnych krajówzrzeszonych w Take Five (Jazztopad jest jednym z takich festiwali) co roku wybierani są dwaj najbardziej rokujący artyści. W pierwszej edycji z polskich jazzmanów wybrano Macieja Obarę (saksofon) i Macieja Garbowskiego (kontrabas) – będziemy mogli usłyszeć ich, jak też innych uczestników tegorocznego programu, podczas tegorocznego Jazztopadu. W drugiej edycji Take Five: Europe, która odbywać się będzie w 2013 roku, wezmą udział: pianista Marcin Masecki oraz kompozytor i trębacz Piotr Damasiewicz. Muzycy biorący udział w tym wspieranym przez Unię Europejską programie zagrają też na innych czołowych europejskich festiwalach: Jazz sous les Pommiers, North Sea Jazz Festival, Molde Jazz Festival, London Jazz Festival, Banlieues Bleues i podczas koncertów w La Dynamo we Francji.
JazzPlaysEurope także jest programem, którego celem jest edukacja i rozwój artystyczny muzyków jazzowych. Skierowany jest do jazzmanów początkujących na scenie. Inicjatywa stwarza międzynarodową sieć i forum wymiany młodych twórców jazzu. Platforma JazzPlaysEurope powstała w roku 2007 i zrzesza wiele organizacji oraz festiwali europejskich, w tym Jazztopad. Na fali sukcesów poprzednich edycji, w tym roku usłyszymy 4. odsłonę JazzPlaysEurope: Laboratory. Z każdego kraju (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg) do uczestnictwa w programie wybierany jest jeden przedstawiciel. W tym roku Polskę reprezentować będzie klarnecista Mateusz Rybicki, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Zasadą jest, że młodzi muzycy spotykają się na kilka dni i tworzą w tym czasie wspólny program, z którym wyruszają w trasę koncertową po różnych europejskich miastach.
 
25.11.2012, godz. 19:00, Audytorium Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej
 
Ornette Coleman – jedyny jego koncert w Europie
 
Al MacDowell – gitara basowa
Tony Falanga – kontrabas
Denardo Coleman – perkusja
Ornette Coleman – saksofony, skrzypce, trąbka
 
Ornette Coleman – gigant jazzu, jest jedną najbardziej wpływowych i kontrowersyjnych figur sztuki muzycznej XXI wieku. Minęło już ponad 50 lat, odkąd wstrząsnął on światem jazzu, wprowadzając na jego drogi free jazz. To on ukuł ten termin – swoim albumem z 1960 roku – Free Jazz: A Collective Improvisation. Od tej pory jazzu słuchamy w zupełnie inny sposób. Artysta rozpoczął do dziś niekończącą się debatę dotyczącą granic muzyczności i natury muzycznej wolności. Dzieła tego niepokornego Mistrza, niegdyś przełomowe – przez wielu uważane za nie do przyjęcia – dziś stanowią jazzowy kanon. Wielcy tamtych czasów, jak Miles Davis czy Charles Mingus, drwili z Colemana, nazywali jego sztukę anty-muzyką. Inni postrzegli go jako muzycznego geniusza, jak określił tego saksofonistę – ale i skrzypka i trębacza – kompozytor Leonard Bernstein. Jedyna w swoim rodzaju twórczość Colemana opiera się na jego teorii harmolodii. Głównym jej założeniem jest dominacja emocji i wolnej ekspresji nad stroną formalną utworów. Muzyk utytułowany jest niezliczoną ilością nagród. W 2007 roku odebrał nagrodę Pulitzera. Coleman jest drugim jazzmanem w historii, który został nią wyróżniony i pierwszym muzykiem, który otrzymał ją za płytę (Sound Grammar). W kwartecie Mistrza usłyszymy jego syna -  Denardo Colemana (perkusja), a także takich wybitnych muzyków jak Tony Falanga (kontrabas) i Al MacDowell (gitara basowa). Coleman koncertuje stosunkowo rzadko, występ na Jazztopadzie będzie jego jedynym koncertem w Europie.
 

Muzyka

Ill Considered w Pardon, To Tu
Więcej wiadomości