NAGŁAŚNIANIE - Większe koncerty - cz.10

NAGŁAŚNIANIE - Większe koncerty - cz.10

31 maja 2013, 06:00

[img:4]

Mimo że przykład pokazany na rysunku zamieszczonym na początku tej części dotyczy małego zespołu, zasady pozostają zawsze takie same, niezależnie od wielkości koncertu czy nagłaśnianego obiektu. Dla większych systemów jest oczywiście niezbędna większa ilość głośników,  monitorów, urządzeń efektowych i procesorów, różnić się może także rozmieszczenie sprzętu. Poniżej podane zostały dodatkowe wymogi.

Obiekty średniej wielkości

Stół mikserski powinien mieć większą ilość kanałów wejściowych. Jest to ważne, jeśli chcesz na przykład omikrofonować wszystkie elementy perkusji, a na scenie oprócz tego znajduje się więcej instrumentów i towarzyszących wokali – czyli z założenia masz do czynienia z większą ilością źródeł dźwięku. Niezbędna jest również większa ilość wyjść Aux dla monitorów – pojedynczy tor monitorowy nie jest wystarczający  dla większych zespołów. Bas i perkusja powinny mieć wspólny odsłuch, a wokalistom należy zapewnić osobne monitory, ponieważ każdy z wykonawców chce na ogół słyszeć siebie głośniej od zespołu. W większych obiektach może być potrzebna większa ilość wyjść do sterowania głównych systemów głośnikowych, z uwagi na konieczność równomiernego pokrycia dźwiękiem większej powierzchni. Może również zaistnieć potrzeba nagrania koncertu. Wszystko to wymaga dodatkowych wyjść stereofonicznych z niezależną regulacją poziomu, a do sterowania wielośladu niezbędne są wyjścia bezpośrednie (direct out).

Duże obiekty

Dla dużych obiektów wymagane jest użycie oddzielnego miksera głównego, sterującego główne zestawy nagłaśniające,  jak również miksera monitorowego dla zespołu, ponieważ każdy z muzyków musi mieć własny monitor. System wysyłek Aux w mikserze głównym nie jest w stanie zaspokoić wszystkich wymagań w tym względzie, ponieważ wykorzystywany jest dla wielu urządzeń efektowych. Mikser główny posiada dużą liczbę wejść mikrofonowo/ liniowych, jak również dużą liczbę wyjść matrycowych (matrix), umożliwiających wygodne sterowanie złożonego systemu nagłaśniającego.

Pamiętaj: Dla uproszczenia poniższe rysunki NIE pokazują urządzeń peryferyjnych.

MAŁE OBIEKTY

[img:1]

ŚREDNIE OBIEKTY

[img:2]

DUŻE OBIEKTY

[img:3]

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.