Test stopy łańcuchowej Pearl Demon P-3000C

13 grudnia 2012 Tagi: stopy, łańcuchowe
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Produkt: Pearl P-3000C
Dostarczył: Silesia Music Center Sp. z o.o.

Są firmy, które po sukcesie jakiegoś produktu spoczywają na laurach i odcinają przysłowiowe "kupony", są jednak i takie, które co chwila wymyślają i tworzą coś nowego, coś innowacyjnego oraz coś, co jest lepsze od konkurencji. Z pewnością do takich firm zaliczyć można PEARL'a.

Już od pewnego czasu (około 3 lat) na perkusyjnym rynku gościmy stopy z serii DEMON, które to weszły na rynek przebojem i zrobiły spore zamieszanie, jak to zazwyczaj robią demony :). Z pewnością czytaliście już o nich, a być może nawet mieliście okazję na nich grać, niewykluczone również, że ktoś z perkusyjnego bractwa posiada w swoim arsenale właśnie stopę z tej serii. Ja również miałem okazję grać na modelu P-3000D i byłem bardzo pozytywnie zaskoczony.


Jak już wspomniałem firma PEARL nie śpi i wprowadza na rynek kolejnych, dwóch młodszych braci z serii DEMON, modele P-3000C oraz P-3002C (można by je nazwać demonkami). W przypadku modelu P-3000D litera D oznaczała Direct Drive, czyli bezpośrednie przełożenie, w nowym modelu litera C w nazwie oznacza nic innego jak CHAIN czyli łańcuch. Symbole PEARL'a są łatwe do rozszyfrowania i dobrze, bo po co sobie utrudniać życie.

Do testu dostałem model P-3000C, czyli pojedynczą stopę na łańcuchu. Jak zwykle w przypadku japońskiego producenta stopa ma solidne opakowanie, które nie dopuści, aby sprzęt mógł uszkodzić się w transporcie, a przecież droga z Azji do Europy do krótkich nie należy. Gustowny, czarny futerał do stopy, z poręcznym uchwytem i możliwością dopięcia dostarczonego paska do przewieszenia przez ramię to coś, co perkusiści naprawdę lubią. Lubią dlatego, że lepiej nosić sprzęt w dedykowanej, wygodnej do tego torbie niż by sprzęt miał walać się bez zabezpieczenia na pace samochodu podczas trasy na koncert. Torba to jedno, ale ważniejsze jest to co się w niej znajduje.

P-3000C jest niemal identyczne jak model P-3000D. Jedyną różnicą jaką można zauważyć to odmienność w napędzie. P-3000D ma układ bezpośredni a P-3000C posiada standardowy i znany już od lat napęd łańcuchowy. I to tyle wizualnych różnic. Nie omieszkam jednak opisać całej stopki dla tych, którzy nie mieli jeszcze do tej pory do czynienia z DEMONEM. Od początku więc...
 

Budowa / wykonanie

Pojedyncza stopa P-3000C wykonana jest perfekcyjnie. Każdy element pedału jest wręcz idealny, tutaj autentycznie nie ma się do czego doczepić. Wszystko jest wyśmienicie spasowane, nie ma luzów, nic nie haczy, nic nie hamuje, nic nie trzeszczy ani nie piszczy, wygląda na ideał.

85% elementów pedału wykończonych jest w srebrnej satynie, 10% to przepiękny chrom (śruby, pręt bijaka), pozostała część to pomarańczowy lakier, który nadaje unikalnego charakteru całemu pedałowi. Mnie osobiście widok całego pedału bardzo pasuje, jednakże z pewnością znajdą się i tacy, dla których design może okazać się zbyt nowoczesny. Ale do diaska mamy 21 wiek, koniec z ponurymi i topornymi konstrukcjami. :)

[img:1]

[img:2]

Waga całego pedału jest naprawdę niewielka w porównaniu z innymi uznanymi markami, ten fakt z pewnością można zaliczyć do zalet. Konstruktorzy omawianego pedału perkusyjnego wykorzystali najwyższej jakości materiały, to czuć i widać. Czytam fora internetowe związane z tematyką perkusyjną i nie znalazłem wzmianki o uszkodzeniu, pęknięciu jakiegokolwiek elementu tej stopy, to naprawdę dobrze o niej świadczy.

Skoro jesteśmy przy budowie pedału P-3000C, to nie sposób pominąć faktu, iż integralną częścią stopy są łożyska. W tym konkretnym modelu PEARL nie poszedł na kompromis i dostarcza pedał z najlepszymi łożyskami typu NINJA, które to zapewniają ogromną wytrzymałość, znikome tarcie i dużą szybkość. Z mojego długoletniego doświadczenia wiem, że łożyska to jeden z elementów, który najszybciej zawodzi w budżetowych pedałach. Nowy mechanizm działa sprawnie, jednakże po pewnym czasie zaczynają pojawiać się luzy na łożyskach i zaczyna się problem. W przypadku łożysk NINJA myślę, że na długo będziemy mogli zapomnieć o defekcie łożysk.

Powróćmy do łańcucha, a więc do zasadniczej zmiany w nowym modelu DEMONA. Napęd bijaka oparty jest na okrągłej krzywce PERFECT CIRCLE CAM oraz na podwójnym, ultralekkim, o niskim współczynniku tarcia łańcuchu POWER CHAIN. Ten duet w połączeniu z łożyskami odwala całą, genialną robotę w nowym DEMONIE. To dzięki tej konstrukcji gra na tej stopie to czysta poezja. Rozpędzam się z wyrokami, a przecież jest jeszcze parę istotnych elementów całego pedału.

[img:3]

[img:4]

[img:6]

Pedał usadowiony jest na bardzo sztywnej, aluminiowej platformie. Pomimo swojej niewielkiej wagi (bo to w końcu aluminium) jest bardzo sztywna, stabilna i wszystkim osadzonym na niej podzespołom daje solidną podstawę (liczne przetłoczenia tak silnie usztywniają ten materiał). Dodać należy, że podstawa jest gumowana, co ma zapobiegać odjeżdżaniu pedału wraz z bębnem centralnym. Na podstawie zainstalowany jest kluczyk perkusyjny. Ten pomysł od dawna wykorzystuje już firma DW w swoich stopkach i cieszy mnie fakt, że i PEARL wykorzystał ten prosty, aczkolwiek bardzo pomocny w życiu perkusisty patent. Grając koncerty możecie być pewni, że kiedyś podczas występu, w najmniej oczekiwanym momencie coś się niespodziewanie odkręci. Wtedy zaczyna się gorączkowe poszukiwanie kluczyka i często okazuje się, że faktycznie jest, ale w futerałach na backstage'u. Z DEMONEM to nam nie grozi. Kluczyk jest zawsze przy nas :)

Na chwilę naszej uwagi zasługuje mocowanie pedału do obręczy. Po pierwsze mamy tutaj 3 punkty trzymania: dwa na dole i jeden na górze. W mocowaniu tym mamy jeszcze 2 śruby do regulacji. Pierwsza z nich odpowiada za dostosowanie mocowania do grubości naszej obręczy, drugie zaś do dociśnięcia ostatecznego. Takie rozwiązanie dba o to, aby nasza obręcz bębna centralnego cieszyła się długim życiem, bez wgniotów i by nie wyglądała jak drzewo, na którym bóbr tępi swoje zęby.

[img:5]

„Wspinając” się dalej, dochodzimy do aluminiowego filaru, czyli mechanizmu mocującego sprężynę, odpowiedzialną za odciągnięcie bijaka na miejsce startu po wykonaniu uderzenia w membranę. Mocowanie sprężyny od dołu, które jednocześnie odpowiedzialne jest za naciągnięcie sprężyny jest solidne i dzięki zastosowaniu podwójnych nakrętek oraz dodatkowego zabezpieczenia (które można zobaczyć na fotce - Click Lock Tension) mamy pewność, że podczas gry nie grozi nam jakieś niespodziewane poluzowanie. No chyba, że pęknie sprężyna, ale na to mocnych nie ma. Sprężyna (jak większość PEARL’owskich) jest z filcem, ale przyznam się szczerze, że nie specjalnie wiem w czym ma to pomagać, że niby ciszej? Autentycznie nie wiem, bo posiadam dwa zawodowe pedały, z czego jeden ma filc drugi zaś nie i nie ma między nimi żadnej różnicy. Być może jest to taki chwyt reklamowy.

[img:7]



Górne mocowanie sprężyny jest łożyskowane i jak w większości porządnych pedałów perkusyjnych mamy możliwość regulacji podniesienia płytki platformy, gdyż wielu perkusistów miewa kompletnie odmienne preferencje. Kolejną regulacją jaką możemy przeprowadzić jest odsunięcie bijaka od membrany centrali (ta regulacja wpływa na to czy zagramy delikatniej czy też ciężej) oraz, co więcej niż oczywiste, uniesienie bijaka, tak aby można go dopasować do wielkości centrali na której przyjdzie nam grać.

Krzywka jest okrągła, a co za tym idzie daje liniowe przełożenie, a nie jak w przypadku niektórych pedałów odczucie jakby bijak wystrzeliwał z katapulty. Odczucie podczas gry właśnie z okrągłą krzywką daje poczucie spokojnego i regularnego przełożenia – mnie się to bardzo podoba.

Sam bijak jest również kompletnie niestandardowym elementem i różni się mocno od tych do których przyzwyczajali nas producenci (może oprócz firmy DANMAR ?). Jest bardzo ładnie wykonany. Czarny, okrągły filc osadzony na pięknie chromowanym pręcie i z bardzo ładnym zwieńczeniem z chromowanej nakrętki z pięcioma pomarańczowymi punktami. Ładne to naprawdę, ale tajemnica bijaka ukryta jest przed naszymi oczami. Konstruktorzy PEARL’a wpadli na genialny pomysł i filc osadzili na elastomerycznym rdzeniu, który ma za zadanie niwelować drgania. I wiecie, co? To faktycznie działa. Dodatkowo jest opcja, dla tych, którzy nie lubią filcowych bijaków dokupienia twardego, drewnianego bijaka, który również osadzony jest na tworzywie pochłaniającym część drgań.

[img:9]

Kolejną ciekawostką jest footplate, a właściwie jego konstrukcja. Otóż jest to bardzo solidna konstrukcja a jednocześnie bardzo uniwersalna. Jest cześć graczy, która lubi, gdy obuwie ma na podnóżku poślizg, ale pozostała cześć woli gdy jego but ma lekki opór i nie ślizga się nadmiernie na pedale. Dlatego PEARL wymyślił podstawkę w której można to dowolnie regulować poprzez obracanie pięciu „bolców” za pomocą zaledwie jednej śruby oraz kluczyka, który jest w zestawie.

[img:8]

[img:10]


Aby tego było mało możemy stworzyć według potrzeby i stylu gry jaki uprawiamy, tzw „long board” lub „shortboard”. Długi podnóżek stosowany jest np. w AXIS’ach i użytkownicy tego typu rozwiązań z pewnością bez problemu będą mogli przesiąść się na DEMON’a. Proces zmiany podnóżka to autentycznie parę sekund pracy, banalnie proste.


A teraz moje odczucia po grze na DEMON’ie...

Na co dzień grywam na DW9000 oraz na BIG DOG’u. Od razu zaznaczę, że zdecydowanie bardziej wolę DW za jej zwartość, stabilność i realizm w grze. BIG DOG pomimo, iż do najgorszych nie należy, jest na podwójnym łańcuchu ma tendencje do „rylania się”, nigdy tego w stopach nie lubiłem i już nie polubię. To tyle gwoli wstępu.

Ustawienie i montaż pod własny styl gry to naprawdę parę minut. Jeżeli wiesz czego oczekujesz to ustawienie P-3000C jest błahostką, jeżeli nie wiesz dolicz + 20 minut.

Sama gra to czysta przyjemność. Granie najnowszym pearlowskim produktem to jak spotkanie ze starym przyjacielem, którego nie widziałeś od lat, a z którym wciąż świetnie się dogadujesz. Przyznam szczerze, że nawet nie musiałem się z nią oswajać. Po prostu usiadłem i zagrałem. Nic nie sprawiało mi problemu, żadnego dyskomfortu. Footplate zamały? Nie, wręcz przeciwnie jest taki jak lubię, akuratny. Reakcja krzywki nie za wolna? Nie, jest świetna, naturalna i czuję się z nią jak z moim starym dobrym DW. A może coś drży, lub rusza się na boki? Nic z tych rzeczy, wszystko jest ciche, stabilne, zwarte i szybkie. Ta stopka jest zadziwiająco dobra.

Grałem na niej kilka prób z moim zespołem, a że nie jestem mistrzem świata i nie nagrałem oraz nie nagram PERKUSYJNEJ PŁYTY ROKU (no chyba, że jakiegoś innego perkusisty w moim studio), miałem poczucie, że jestem jakby lepszy. Wiecie zapewne jakie to uczucie, prawda?. Pół życia gracie na kiepskim werblu potem jedziecie na jakieś targi i macie okazję zagrać na topowym sprzęcie i po chwili okazuje się, że gra się Wam znacznie lepiej, wszystko wychodzi łatwiej, przyjemniej i szybciej... Takie właśnie miałem wrażenie po grze na DEMON’ie P3000C

Zasadniczo to omówiłem już wszystkie aspekty pedału P-3000C, ale czy mówiłem już, że bardzo mi się podoba wizualnie? Przyznam się szczerze, że gdy pierwszy raz zobaczyłem tę stopkę na stronie PEARL’a w momencie, gdy była premiera wersji z bezpośrednim przełożeniem, przeszło mi przez myśl, że oto właśnie powstała perkusyjna zabawka w kształcie pedału perkusyjnego. Jednakże kontakt na żywo z DEMON’em zmienił moje nastawienie o 180 stopni. To naprawdę solidny sprzęt, moim zdaniem nie do zajechania i na którym gra się wyśmienicie. Chciałbym taką mieć.

Gorąco polecam, nawet w cenie, która do najniższych nie należy.

Właśnie sobie uświadomiłem, że to już któryś test marki PEARL i po raz kolejny mam bardzo dobre odczucia co do wykonania, jakości, brzmienia czy też innowacyjności. Dochodzę więc do wniosku, że PEARL to po prostu bardzo porządny producent.

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
Silesia Music Center Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Tamburo Unika 1
TEST: TAMA Classic Pedal HP502
TEST: Werbel klonowy Dixon Classic PDS-A54XM3

Pozostałe testy sprzętu perkusyjnego

Zestaw statywów perkusyjnych Tama Classic Hardware

Zestaw statywów perkusyjnych Tama Classic Hardware

Ocena:

Nasz redakcyjny kolega, a przede wszystkim wybitny perkusista jazzowy, Marcin Jahr, przetestował dla nas hardware TAMA serii Classic, stworzony z myślą o...

Produkt: Classic Hardware Pack HC4FB
Cena: 1.200 zł
Marcin Jahr
Zestaw perkusyjny Tamburo Unika

Zestaw perkusyjny Tamburo Unika

Tamburo to włoski producent, który kojarzy nam się główne z bębnami budowanymi z klepek. Ręcznie wytwarzany, klepkowy zestaw Opera doczekał się już testów na...

Produkt: Unika
Cena: 9.570 zł
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
Stopa perkusyjna TAMA Classic Pedal HP50

Stopa perkusyjna TAMA Classic Pedal HP50

Ocena:

Nasz redakcyjny kolega, a przede wszystkim wybitny perkusista jazzowy, Marcin Jahr, przetestował dla nas hardware stopę TAMA serii HP50. Marcin zdążył już...

Produkt: HP50
Cena: 425 zł
Marcin Jahr
Werbel klonowy Dixon Classic PDS-A54XM

Werbel klonowy Dixon Classic PDS-A54XM

Jako człowiek testujący instrumenty doświadczam stale tego samego problemu. Z natury jestem osobą, która pozytywnie patrzy w przyszłość i uwielbia to, co...

Produkt: PDS-A54XM
Cena: 599 zł
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz