Test gitary elektro-akustycznej Washburn J3NK

21 lutego 2014 Tagi: gitary, elektro-akustyczne, jazzowe, washburn, j3nk
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: Washburn J3NWashburn J3NK
Cena: 1.730 zł
Dostarczył: Music Info

Zakup jazzowej gitary typu hollowbody to niełatwy temat. Z jednej strony jest to instrument z pudłem rezonansowym - musi więc prezentować dobre właściwości akustyczne. Z drugiej jednak przecież gra się na nim podpinając do wzmacniacza, co powoduje, że równie ważnym elementem całości jest układ elektroniki.

Można więc powiedzieć, że taki instrument łączy wszystkie najlepsze cechy gitar akustycznych i elektrycznych. Dlatego właśnie odbija się to na cenie powodując, że za odpowiednią jakość musimy sporo zapłacić. Nie jest to problemem dla zawodowców, których podstawą wykonywanego rzemiosła jest szeroko pojęta muzyka jazzowa.

Gorzej jednak, jeżeli zapuszczamy się w takie klimaty od czasu do czasu i chcielibyśmy mimo to brzmieć przekonująco. Wówczas zaczynamy się rozglądać za tańszą alternatywą, która nie zrujnuje naszego budżetu i nie zmusi do sprzedaży gitar, której używamy na co dzień. Na szczęście oprócz wyspecjalizowanych, lutniczych firm, można znaleźć także te, które budują takie instrumenty za rozsądne pieniądze. Jedną z takich firm jest amerykański Washburn, który w swojej ofercie posiada kilka jazzowych pudeł. Do testu trafiło jedno z nich - model J3NK.

 

Budowa

Kupując instrument hollowbody w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na jego budowę - podstawą bowiem jest brzmienie akustyczne, do którego dodatkiem niejako jest elektronika. To właśnie z akustycznego brzmienia bierze się słyszalny „oddech” pudła rezonansowego, tak ceniony przez znawców gatunku.

 

[img:1]

 
 

Gitara, która dotarła do testu posiada sporej grubości pudło z cutawayem ułatwiającym grę w wysokich pozycjach gryfu. Instrument wykończono bezbarwnym lakierem o wysokim połysku. Z jednej strony wygląda przez to bardzo ascetycznie, ale z drugiej także naturalnie, co doskonale wpasuje się w styl jazzowy.

Jedna rzecz już w pierwszej chwili zwraca uwagę - gitara jest bardzo ciężka, cięższa niż przeciętny instrument hollowbody. Z jednej strony oznacza to, że została solidnie zbudowana, ale z drugiej... No właśnie - im bardziej filigranowa konstrukcja, tym bardziej podatna na rezonans. Można więc uprościć - im lżejsza gitara akustyczna, tym lepiej brzmi... Wystarczy spojrzeć na ekskluzywne instrumenty innych firm, które zadziwiają lekkością i przy tym nośnością dźwięku. Wydaje się więc, że producent nieco przedobrzył konstruując J3NK, być może stosując za grubą sklejkę do budowy korpusu, lub masywne ożebrowanie. Póki co przyjrzyjmy się kolejnym elementom instrumentu.

 

[img:2]

 

Jak przystało na prawdziwą gitarę jazzową J3NK posiada tzw. „wolno latający”, palisandrowy mostek. Oznacza to, że trzyma się na płycie wierzchniej siłą docisku strun, a menzurę ustawiamy po prostu przesuwając go bliżej lub dalej gryfu. Na uwagę zasługuje fakt, że podstawek również wykonano z drewna, dzięki czemu powinniśmy uzyskać specyficzne, stonowane brzmienie charakterystyczne dla tego typu instrumentów.

Struny zamontowane są w metalowym strunociągu, którego koniec przykręcony został do dolnego zaczepu na pasek. Do budowy korpusu użyto klonowej sklejki, wykańczając boki plastikowym bindingiem. Elektronika to tradycyjny układ składający się z dwóch firmowych przetworników typu humbucker, 3 pozycyjnego przełącznika ich wyboru i czterech potencjometrów - regulacji głośności i barwy dla każdego pickupa oddzielnie.

 

[img:3]

 

Klonowy gryf wklejono na wysokości 14 progu. Jest dość cienki, co ułatwia grę osobom przyzwyczajonym do szybkich gryfów gitar elektrycznych. Palisandrowa podstrunnica została podobnie jak korpus ożyłkowana plastikowym bindingiem i wyposażona w prostokątne markery wykonane z masy perłowej.

Progi, których znajdziemy 20, zostały dokładnie wyrównane, chociaż wykończenie ich końców pozostawia nieco do życzenia. Duży plus za siodełko szyjki zrobione z materiału Graphtech Nubone w miejsce często używanego, taniego plastiku. Na uwagę zasługują też świetne klucze, jakie znajdziemy na główce - Grover Exclusive z przełożeniem 18:1.

 

[img:4]

 

W zasadzie testowany instrument zbudowany jest bardzo klasycznie i zarazem poprawnie. Wszystkie elementy są na swoim miejscu, a do budowy użyto całkiem niezłych materiałów. Jedynie ciężar sugeruje, że nie mamy do czynienia za instrumentem za tysiące dolarów...

 

Gramy

Zacznijmy od tego, że pomimo drewnianego podstawka gitara da się nastroić i ustawić menzurę. Oczywiście jest to proces niełatwy, ponieważ musimy operować całym mostkiem przesuwając i wykręcając go na różne strony. Niestety tak się dzieje we wszystkich instrumentach tego typu i sprawę może odrobinę uprościć wymienieniem drewnianego podstawka na metalowy z indywidualnie regulowanymi siodełkami.

 

[img:5]

 

To jednak niesie za sobą zmianę brzmienia na bardziej ostre i metaliczne, więc po prostu musimy się zdecydować, w którym kierunku brzmieniowym chcemy podążać. W każdym razie już na początku jest nieźle - gitara stroi, akcja strun jest komfortowa, a krzywizna gryfu poddaje się łatwej korekcji. Manualnie więc wszystko jest na swoim miejscu.

Pomimo, że instrument jest dość spory podczas gry nie odczuwamy tego w jakiś rażący sposób. Owszem, nie da się nie zauważyć dużego pudła rezonansowego, jednak to głównie gryf wpływa na to jak czujemy instrument. Szyjka w tym wypadku jest bardzo wygodna i nie różni się od takich, jakie znajdziemy w typowych instrumentach solidbody. Jedynie ciężar tej gitary powoduje, że o wiele lepiej gra się na niej siedząc, niż trzymając ją na pasku... To jeżeli chodzi o sprawy manualne - przejdźmy teraz do brzmienia.

 

Próbka możliwości Washburn J3NK:

 

Tak jak się można było spodziewać nieco pancerna konstrukcja gitary powoduje, że niełatwo wzbudzić w niej rezonans. W związku z tym akustycznie instrument jest dość cichy i gra raczej wąskim pasmem z przewagą góry i środka. Dość szybki atak i krótki sustain z kolei są wynikiem zastosowania wspomnianego, drewnianego podstawka. Jest to jednak rzecz normalna, nadająca brzmieniu specyficzny charakter.

Żeby poprawić właściwości akustyczne instrumentu powinniśmy założyć jak najgrubsze struny - niestety fabrycznie mamy już zamontowane 12, więc niewiele da się zrobić. W każdym razie być może testowana gitara nie dorównuje konstrukcyjnie lutniczym instrumentom z górnej półki, ale zdecydowanie daje poczuć jazzowy charakter brzmienia ze składową akustyczną. W końcu na tym instrumencie gra się po podpięciu do wzmacniacza, co też właśnie w tej chwili uczynimy.

 

[img:6]

 

Zamontowany układ elektroniki to znany standard - dwa humuckery zamknięte w chromowanych puszkach. Washburn zdecydował się na zastosowanie własnych modeli, co z pewnością przyczyniło się do zmniejszenia ceny gitary. W zasadzie grają poprawnie, lecz wymiana na jakiś sprawdzony model wyspecjalizowanych producentów tchnęła by w testowaną gitarę nowe życie. Póki co zastosowane pickupy grają dość ciemno i oferują umiarkowany poziom sygnału wyjściowego. Ten instrument brzmi po prostu bardzo jazzowo, szczególnie na przetworniku przy gryfie.

Prawdopodobnie zapędzając się w jazzowe klimaty właśnie z tego pickupa będziemy korzystać. Okazuje się jednak, że przetwornik przy mostku całkiem nieźle radzi sobie z przesterowaniem, a gitara jest dość odporna na sprzęgania. To powoduje, że możemy zapuścić się w okolice bluesa dodając do brzmienia odrobinę chrypy płynącej z użytego z umiarem efektu overdrive. Nie zmienia to jednak faktu, że J3NK to gitara, która najlepiej sprawdzi się na brzmieniach czystych dodając do elektrycznego brzmienia odrobinę akustycznego rezonansu.

 

Podsumowanie

Washburn J3NK to z jednej strony instrument bardzo solidnie zbudowany, a z drugiej nieco mało korzystający z walorów akustycznych. My jednak powinniśmy go rozpatrywać w kontekście sumy, jaką trzeba za niego zapłacić. Pod tym względem okazuje się, że to doskonała alternatywa dla bardzo drogich instrumentów - pozwala rozpocząć przygodę z gitarą jazzową bez zbytniego inwestowania kapitału.

Być może nie jest to instrument profesjonalny dla jazzowych purystów, ale też w zamierzeniu firmy nie było stworzenie kolejnego instrumentu, którego nabywców można policzyć na palcach obu rąk... Mamy za to przystępny cenowo instrument, który z pewnością sprawdzi się w wielu sytuacjach, kiedy potrzebne będzie charakterystyczne brzmienie hollowbody. Estetycznie zaprojektowany i wykonany z pewnością będzie idealnym wyborem na początek jazzowej kariery.
Ocena końcowa:

 

Dane Techniczne:

  • Korpus: klon
  • Gryf: klon
  • Podstrunnica: palisander
  • Progi: 20
  • Klucze: chromowane Grover Exclusive 18:1
  • Menzura: 24.75 mm
 
 
 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Solidna konstrukcja
Charakterystyczny, jazzowy wygląd
Doskonała cena
Waga
Nie najlepsze przetworniki
Do testów dostarczył:
Music Info Music Info Tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Ovation DS778TX Elite D-Scale1
TEST: Walrus Audio Julia & Monument2

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Efekty gitarowe Walrus Audio Julia & Monument

Efekty gitarowe Walrus Audio Julia & Monument

Efekty gitarowe to chyba najbardziej dochodowa część sprzętowego biznesu. Wystarczy skopiować to i owo, wymyślić nową nazwę, ładną obudowę - i już można...

Produkt: JuliaMonument
Cena: 900 zł1200 zł
Krzysztof Błaś
Gitara elektroakustyczna Ovation DS778TX Elite D-Scale

Gitara elektroakustyczna Ovation DS778TX Elite D-Scale

Firma Ovation znana jest nie tylko z charakterystycznie wyglądających i brzmiących instrumentów, ale przede wszystkim licznych innowacji, które na...

Produkt: DS778TX Elite D-Scale
Cena: 3.000 zł
Krzysztof Błaś
Przedwzmacniacz gitarowy AER Dual Mix 2

Przedwzmacniacz gitarowy AER Dual Mix 2

Na możliwość przetestowania AER Dual Mix 2 czekałem dość długo. W większości sklepów muzycznych jest dostępny tylko "pod zamówienie". W końcu, pewnego dnia...

Produkt: Dual Mix 2
Cena: 2.600 zł
Kamil Badzioch Gitarzysta, kompozytor
Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Na nasz redakcyjny warsztat trafia dziś Music Man Valentine Tremolo - sygnowana gitara Jamesa Valentine’a z zespołu Maroon 5. Jest to kolejny instrument...

Produkt: Valentine Tremolo
Cena: 13.200 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz