Test pięciu talerzy perkusyjnych T-Cymbals

31 marca 2015 Tagi: perkusja, talerze, crash, china, hi-hat, t-xtra, t-classic, jannissary-x
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Produkt: T-Cymbals T-Xtra hi-hat 14"T-Cymbals T-Classic crash 16"T-Cymbals T-Classic crash 18"T-Cymbals T-Xtra crash 16"T-Cymbals Jannissary-x Orkhon china 18"
Cena: 549 - 899 zł
Dostarczył: Zibi S.A.

T-Cymbals to turecka firma z siedzibą w Istanbule, produkująca talerze perkusyjne, tworząc je w 100% ręcznie. Działają pod tą nazwą od blisko 10 lat, ale istnieli o wiele wcześniej, produkując talerze dla innych firm pod innymi nazwami. Można zatem założyć, że znają się na kuciu talerzy jak mało kto i faktycznie widać to na pierwszy rzut oka spoglądając na ich szeroką ofertę. Zresztą patrząc na ilości firm z tej branży, wywodzących się Turcji, nie ma czemu się dziwić.

T-Cymbals ma swojej ofercie następujące serie blach: T-Classic, T-Natural, T-Xtra, T-Alternative, Cymbalmaker, La pasion turca, Jannissary-X, Metalshop, Punkhead, Swing King, Dancin' devil, a na samym końcu listy można znaleźć opcję zamówienia własnego, niepowtarzalnego, stworzonego według indywidualnej specyfikacji talerza. Zamawiający może wybierać w tej opcji spośród kilkunastu parametrów skonkretyzowania brzmienia, rozmiaru, wykończenia, wagi, kształtu, koloru a nawet umieszczenia własnego logo.

Zastanawiam się, czy T-Cymbals ma rację bytu na naszym rodzimym rynku? Konkurencja jest niemała, chociażby inne tureckie marki z ugruntowaną pozycją takie jak np. Agop, Mehmet, Turkish, Amedia, nie mówiąc już o amerykańskich potentatach z tureckim rodowodem Sabian i Zildjian, oraz o niemieckim Meinlu, czy o szwajcarskim PAISTE. Nie będzie im łatwo, jak sądzę, ale z tego co obserwuję to w USA marka T-Cymbals radzi sobie znakomicie i rośnie w siłę, zdobywając co rusz nowych endorserów, szerzących dobre imię firmy. To jest jednak problem dla polskiego dystrybutora czyli firmy ZIBI.

 

[img:1]

 

Do testów otrzymałem kilka talerzy, z różnych serii i o różnych rozmiarach. W sumie ucieszyłem się z tego faktu, gdyż bardziej przekrojowo mogłem spojrzeć na produkty T-Cymbals.

Wszystkie modele blach, które testowałem, wykonane są ze stopu B20, w którego skład wchodzą 80% z miedzi i 20% z cyny. Po wnikliwym przyjrzeniu się talerzom przed zawieszeniem na statywy, muszę przyznać, iż turecka manufaktura zdecydowanie wie co robi. Czynele są wykonane bardzo starannie, posiadają równe krawędzie i piękne wykończenie. Talerze z serii T-Xtra są w wykończeniu brilliant, które mnie osobiście najbardziej się spodobały. Wykończenie classic jest podobne jak w przypadku innych tureckich blach. Natomiast wykończenie china Jannissary-X Orkhon to już zupełnie nowa jakość. Blachy z tej serii mają specyficzne i bardzo ładne wykończenie.

 

[img:2]

 

T-Xtra hi-hat 14"

Omawiane blachy zarówno pod pałką jak i nogą sprawiają wrażenie bardzo punktowego i szybkiego hi-hatu. W brzmieniu posiada jasne i szkliste cyknięcie przy zamkniętej maszynce co daje poczucie świetnie miksującego się brzmienia podczas gry na całym zestawie perkusyjnym. T-Xtra ma szeroki zakres dynamiki i genialnie sprawdza się przy delikatnym jak i ostrzejszym graniu, chociaż zaznaczyć muszę, że nie należy on do najgłośniejszych. Przy otwartym i mocno rozbujanym talerzu brakuje lekko selektywności poszczególnych uderzeń pałki, mamy za to konkretny szelest i lekko orientalny charakter co nie każdemu może przypaść do gustu.

 

[img:3]

[img:4]

 

Kopułka hi-hatu jest wystarczająco głośna, bardzo dźwięczna i zbalansowana, przez co talerz zachęca do wygrywania na nim czegoś więcej niż zwykłe cyk cyk cyk. W ogólnym rozrachunku hi-hat T-Xtra oceniłbym jako szlachetnie brzmiący zestaw idealnie sprawdzający się w takich gatunkach jak pop, blues, rock czy reagge. Fani bardziej ekstremalnej muzyki mogą poczuć się lekko zawiedzeni tym hi-hatem, bo to nie brzmienie nadające się do metalu czy punku.

 

 

 

T-Classic crash 16"

To chyba najsłabsza blacha z testowanego zestawu. Posiada opóźniony atak ale umiarkowany  sustain. Wybucha z lekkim opóźnieniem co daje poczucie pewnego dyskomfortu przy graniu muzyki opierającej się na punktualnych akcentach. Blacha brzmi szerokim pasmem, powiedziałbym, że zbyt szerokim jak na 16" talerz. Nie jest piaszczysta i nieprzyjemna, ale brak jej konkretnego charakteru. Dodatkowo mam wrażenie, że przy mocnym akcencie dźwięk crasha zbyt mocno się "buja". Mocnym punktem tego crasha jest kopułka, która daje przyjemny, ciepły aczkolwiek wybijający się dźwięk.

 

[img:10]

[img:13]

 

Ponownie odradzę tę blachę muzykom grającym ciężkie odmiany metalu czy rock'a - to blacha nie dla Was. Użytek z T-Classic crash 16" mogą zrobić perkusiści popowi, bluesowi i być może jazzowi, chociaż w tym przypadku brakuje jej moim zdaniem charakterystycznego pazura.

 

 

 

T-Classic crash 18"

Niby ta sama seria co opisany powyżej crash 16" a jakże inny charakter i potencjał drzemie w tym 18" smoku. Pomimo rozmiaru ma lepszy atak, po uderzeniu z pałki ma wybuchowy strzał, potem znacznie spada natężenie by pozostawić długi sustain z charakterystycznym pomrukiem w tle, przypominający wiejący wiatr na pustyni.

 

[img:12]

[img:11]

 

Blacha zdecydowanie ma potencjał - chyba wolę większe rozmiary - ma szeroki zakres brzmienia, w którym nie brakuje przyjemnej górki i głębszego środka. Osobiście ta blaszka podeszła mi do crashowania dając to co lubię najbardziej podczas tego typu grania, czyli atak po uderzeniu pałką oraz niekończący się szelest bez jazgotliwych alikwotów. Rock i jazz - ta blacha kocha te klimaty.

 

 

 

T-Xtra crash 16"

Crash z serii T-Xtra jest w wykończeniu briliant i już na sam wygląd można pomyśleć, że to typowo rockowa blaszka. W rzeczy samej tak właśnie jest. Ma szybki atak, umiarkowaną długość wybrzmienia, zdefiniowane brzmienie osadzone raczej w wyższych częstotliwościach, chociaż nie sposób nazwać ją wąską w brzmieniu.

 

[img:7]

[img:8]

 

Spodobał mi się jej charakterystyczny ping przy graniu na kopułce. Talerz fajnie reaguje na lekkie uderzenie pałką dając dźwięk w szerokim paśmie, przy mocniejszym strzale na pierwszy front wychodzą wyższe pasma by po sekundzie wygasnąć i pozostawić miły pomruk. Muzyka gitarowa to z pewnością gatunek, w którym niejeden bębniarz znajdzie zastosowanie dla T-Xtra crash 16".

 

 

 

Jannissary-x Orkhon china 18"

Ta china to najbardziej charakterna blacha ze wszystkich testowanych. Ma w sobie coś tak niespotykanego, że albo się ją pokocha od pierwszego uderzenia albo znienawidzi. Ja się zakochałem. Nie wiem czy Wam to pomoże, ale brzmienie tej chinki przywodzi mi na myśl zagadnienia związane z elektrycznością. Ma w swoim soundzie coś, co sprawia, że brzmi jakbym słuchał przepływającego prądu w transformatorach.

 

[img:5]

[img:9]

 

Blacha jest dynamiczna i potrafi być bardzo głośna, ale przy lżejszym traktowaniu daje również ciekawe efekty. W ogólnym rozrachunku ta blacha nie jest typową chiną, jest to blacha ewidentnie efektowa, do tzw. zadań specjalnych. Talerz prezentuje unikalną i znakomitą kompozycję alikwotów, wliczają w to granie filcami, rózgami i miotełkami. Dla kogo ta blacha? Dla wszystkich gatunków muzycznych, ale z umiarem i sporadycznie.

 

Próbka możliwości testowanych talerzy T-Cymbals:

 

Podsumowanie

Blachy T-Cymbals to ręcznie kute talerze, zatem opisywane przeze mnie modele mogą nieznacznie różnić się od tych, które Wy weźmiecie w dłoń np. w jakimś sklepie perkusyjnym. Znając jednak podejście tureckich rzemieślników tworzących talerze perkusyjne, różnice w brzmieniu nie będą zbyt wielkie. W ogólnym podsumowaniu talerze marki T-Cymbals to blachy szlachetnie brzmiące, których brzmienie z pewnością można zaliczyć do półki profesjonalnych. Wykończenie talerzy jest na bardzo wysokim poziomie i nie ma mowy o jakiś lipnych krawędziach z tendencją do pękania, czy możliwości zrobienia się keyholi po kilkunastu godzinach grania - nic z tych rzeczy.

Ciekawym zagadnieniem, o którym nie wspomniałem wcześniej jest fakt, że blachy T-Cymbals są bardzo zrównoważone jeżeli chodzi o ich głośność. Hi-hat i crashe są podczas grania jakoby zmiksowane, jedynie china Jannissary-X Orkhon jest dużo głośniejsza, ale jej można wybaczyć, bo to blacha efektowa.

Ocena końcowa:

 

Ceny testowanego zestawu:

 
  • T-Cymbals T-Xtra hi-hat 14" (Heavy) - cena: około 819 zł
  • T-Cymbals T-Classic crash 16" (Medium) - cena: około 559 zł
  • T-Cymbals T-Classic crash 18" (Light) - cena: około 799 zł
  • T-Cymbals T-Xtra crash 16" (Heavy) - cena: około 549 zł
  • T-Cymbals Jannissary-x Orkhon china 18" - cena: około 899 zł
 

Talerze T-Cymbals dostępne są w Salonach Muzycznych Riff w całej Polsce.

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
Zibi S.A. Zibi S.A. Tel: +48 (22) 328 91 11 www.emuzyk.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Mikrofony Audio-Technica ATM1
TEST: AW Cajon SP10B25DB2
TEST: Yamaha EAD-10 (moduł perkusyjny)3

Pozostałe testy sprzętu perkusyjnego

Metronom wibracyjny Soundbrenner Pulse

Metronom wibracyjny Soundbrenner Pulse

Soundbrenner Pulse to pierwszy na świecie metronom wykorzystujący sygnał wibracji zamiast (lub oprócz) dźwięku. Chociaż obecny jest na rynku muzycznym nie od...

Produkt: Pulse
Cena: 399 zł
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
Mikrofony instrumentalne Audio-Technica ATM

Mikrofony instrumentalne Audio-Technica ATM

Testujemy zestaw mikrofonów Audio Technica, którym omikrofonowaliśmy zestaw perkusyjny. Test wykonaliśmy najbardziej klasycznym sposobem, nagrywając...

Produkt: ATM250ATM650ATM230 PKATM450AT4040
Cena: 1185 zł612 zł1851 zł1185 zł2028 zł
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
Moduł brzmieniowy Yamaha EAD-10

Moduł brzmieniowy Yamaha EAD-10

Yamaha EAD-10 to zabawka, która silnie uzależnia i musimy wziąć to pod uwagę, zanim ... będzie za późno

Produkt: EAD-10
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
Cajon AW Cajon SP10B25DB

Cajon AW Cajon SP10B25DB

Świat instrumentów perkusyjnych stale się rozwija, a co za tym idzie - wzrasta zapotrzebowanie na instrumenty akustyczne i typowo etniczne. Producenci...

Produkt: SP10B25DB
Cena: 745.00 zł
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz