TEST: Washburn Parallaxe PXZMM20FRWH

8 marca 2017 Tagi: gitara, elektryczna, washburn, pxzmm20frwh, priestess
Autor testu: marek-pajak-zdjecie Marek Pająk
Produkt: Washburn Parallaxe PXZMM20FRWH Priestess
Cena: 4.760 zł
Dostarczył: Music Info

Tym razem otwierając karton byłem bardzo ciekaw, co znajdę w środku. W sumie zawsze jest to w pewnym sensie niespodzianka, natomiast z marką Washburn, której to instrument do mnie dotarł, dawno nie miałem do czynienia.

Washburn to amerykańska firma z ponad 120-letnią tradycją w produkcji instrumentów muzycznych. Zanim jeszcze pojawili się konkurenci, firma z Chicago produkowała gitary, basy i inne instrumenty strunowe dla wielu znakomitych muzyków. W późniejszych latach ukierunkowała swoją linię produktów na tańsze modele gitar, co spowodowało trochę zmarginalizowanie marki na arenie międzynarodowej. Ostatnimi czasy natomiast, Washburn powraca do walki o klienta z nowymi modelami Parallaxe, i przy mocnym wsparciu wielu nowych i znakomitych artystów dosyć prężnie rozwija się na rynku gitarowym. Dlatego też jest to najlepszy moment aby sprawdzić, co ciekawego ma nam do zaoferowania ta firma.

 

[img:1]

[img:2]

 

Budowa i wygląd

Na wstępie ucieszył mnie kolor i kształt instrumentu. Ktoś kiedyś śpiewał w piosence o „białym rowerze...” a ja zawsze miałem słabość do białych gitar. Tak... wiem, że prawie wszyscy metalowcy uważają, że to czarne wiosła wyglądają i brzmią najlepiej, natomiast potraktujmy to dziś już jako mit.

Washburn Parallaxe PXZMM20FRWH Priestess to piękna biała „Kapłanka” sygnowana nazwiskiem popularnego i dość aktywnego gitarzysty w Stanach - Marzi Montazeriego. Aktualnie jego mości odpowiedzialny jest za brzmienie wioseł w solowym projekcie  wokalisty Phila Anselmo (Pantera). Marzi w branży nazywany jest jako „The High Priest of Distortion” stąd też nazwanie gitary „Kapłanką” w wolnym tłumaczeniu jest jak najbardziej trafne. Krótko mówiąc, instrumentm z którym będziemy mieli do czynienia, to ciężki topór wojenny, stworzony do niszczenia wszystkiego co napotka swoimi thrash'owymi ciosami.

 

[img:3]

[img:4]

 

Konstrukcyjnie to typowy set-neck czyli gryf wklejony w korpus. Deska wykonana z mahoniu, kształtem nawiązuje do typowego Firebirda z delikatną nutą Explorera.
Gryf wykonany również z mahoniu posiada hebanową podstrunnicę, która jest chyba najbardziej popularnym aktualnie rozwiązaniem przy produkcji „metalowych” wioseł.  
Kształt gryfu, mimo niecienkich rozmiarów, jest bardzo wygodny i dosyć szybki, o zaokrąglonym profilu. Progi to x jumbo, które są bardzo dobrze nabite i kosmetycznie wypolerowane. Markery to tzw. blocki. Wykonane z masy perłowej dodają iście vintage’owego stylu. Gryf od spodu jest polakierowany w kolorze korpusu, co daje delikatne i przyjemne wrażenia podczas gry oraz dopełnia kolorystyczny całokształt wiosła.

Klucze to Grovery mini 18-1, które mają bardzo precyzyjne przełożenie. Gitara wyposażona jest w mostek typu Floyd Rose. Przetworniki to Seymour Duncan i jego nieśmiertelne SH-1/TB-4, które są bezpośrednio wkręcone w korpus. Dwa potencjometry głośności odpowiadające poszczególnym pickupom oraz jedna gałka „tone”. Do tego dochodzi typowy przełącznik trójpozycyjny. Wiosło to, seryjnie wyposażone jest również w Buzz Feiten Tunning System, o którym opowiem za chwilę. 

 

[img:5]

[img:6]

 

Gramy

Muszę przyznać, że na tym instrumencie najlepiej gra się na stojąco. Siedząc klasycznie, korpus jest trochę zbyt duży aby go ogarnąć między nogami. Na kolanie zaś, ze względu na dość sporą wagę deski, ucieka w dół i ciężko jest trochę złapać balans. Natomiast na stojąco gitara jest cudownie wyważona.

Gryf dokładnie ustawia się na właściwej i ergonomicznej wysokości i nie trzeba go specjalnie przytrzymywać. Mimo iż gitara trochę waży (4.1kg) na pewno nie zrujnuje nam kręgosłupa. W drugim etapie, zanim cokolwiek nagrałem, skupiłem się na technologii Buzz Feiten Tunning System, w którą to Wahburn jest wyposażony. Jak podaje twórca patentu: technologia ta rozwiązuje problem strojenia i intonacji. Odbywa się to w dwóch etapach. Po pierwsze specjalnie przygotowane siodełko gryfu przesuwa punkt podparcia strun bliżej pierwszego progu zgodnie z opatentowaną przez Buzz Feiten Design Inc. formułą. Dzięki temu wyeliminowane zostają za wysokie dźwięki na trzech pierwszych progach.  

Drugi etap to ustawienie mostka zgodnie z opatentowanym przez Buzz Feiten Design, Inc. offsetem. Dzięki temu każda struna na każdym progu będzie stroić. Tak podaje pomysłodawca technologii. Dodatkowo zastosowałem trochę inny system strojenia wiosła, zgodny z zaleceniami konstruktora.

 

[img:8]

[img:7]

 

  • Struna E1: pusta struna
  • Struna H2: V próg
  • Struna G3: IX próg
  • Struna D4: XIV próg
  • Struna A5: VII próg
  • Struna E6: pusta struna lub flażolet V próg

 

Ten egzemplarz przyszedł fabrycznie nastrojony do D - standard, stąd też wziąłem poprawkę, że stroimy wszystkie struny o cały ton niżej. Po wykonaniu czynności postanowiłem zagrać trochę akordów i przekonać się o działaniu patentu. Nagrałem szereg rozwiązań akordowych dotyczących jednej tonacji, jak i również typowe progresje akordów triady, w których problem strojenia zazwyczaj się ujawnia.

 

[img:9]

[img:10]

 

Faktycznie gitara trzyma strój w różnych konfiguracjach akordowych. Owszem, nie jest to na poziomie audiofilskim, tym bardziej, że struny, w które gitara była wyposażona, nie były pierwszej świeżości, co mogło też zakłócić wyniki badań. Natomiast porównując z innym typowym instrumentem dobrej klasy, zastosowana technologia w Washburnie sprawdza się bardzo dobrze. Dla porównania, na końcu ścieżki nagrałem tę samą progresję na typowym instrumencie. Myślę, że ten patent może się przydać, choć zapewne część ludzi nie zwróci na to uwagi. W końcu kto gra metal pełnymi akordami i to jeszcze durowymi?

W kwestii walorów brzmieniowych: gitara mimo metalowych aspiracji bardzo ładnie brzmi na „czysto”. Przejrzyście i klarownie z delikatnie uwypukloną prezencją. Szczególną uwagę przykuwa barwa na necku. W tej konstrukcji przetwornik ten przysunięty jest  maksymalnie do gryfu, dzięki czemu daje piękny ciepły i basowy dźwięk.

 

Próbka możliwości Washburn Parallaxe PXZMM20FRWH Priestess:

 

Na przesterowanej barwie gitara na bridge’u brzmi bardzo selektywnie i trochę metalicznie. Przypomina mi to lata 90’ i amerykańskie thrashmetalowe zespoły z tzw. sceny Bay Area. Stąd też nagrania mają mocno thrashowy akcent. Osobiście, brakuje mi w tej gitarze odrobiny tłustego dołu, natomiast całościowo barwy świetnie się uzupełniają, dając typowy metalowy pazur. Potencjometry działają sprawnie i co ciekawe - gałka tonu działa tylko z przetwornikiem neckowym. Zapewne jest to celowe działanie aby pozostawić przetwornik bridge’owy w nienaruszonym barwowo stanie. W kwestii elektroniki nie mam zastrzeżeń.         

Mostek jak podaje producent, to oryginalny Floyd Rose i tu trochę mnie zaskoczył. Faktycznie działa poprawnie oraz trzyma strój, natomiast zabrakło mi na nim tzw.efektu „flutter”. Przejrzałem go w środku i podejrzewam, że przyczyną tego może być zastosowanie koreańskich sprężyn, które są dodatkowo zabezpieczone gumą przed ewentualnym wzbudzaniem. Patent znany mi od lat, natomiast ja stosuję trochę inne rozwiązania. Poza tym wszystko jest OK. Jeśli ktoś używa tego typu środków ekspresji, zawsze może podejść do sklepu i kupić oryginalne sprężyny, lub po prostu wyciągnąć gumowe wkładki.

 

[img:11]

 

Podsumowanie

Reasumując, tym produktem marka Washburn bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Dobre akcesoria, dokładność wykonania oraz ciekawe brzmienie i design stawiają ten instrument na dobrym miejscu. Dużym atutem wiosła jest też zastosowanie technologii Buzz Feiten. Myślę, że wiosło to może być świetną propozycja dla fanów Testament czy Anthrax i jeśli ktoś lubi biały kolor, trampki i podarte dżinsy to jest to wiosło dla niego ;)

Marek Pająk Autor: Marek Pająk

 

Ocena końcowa:

 
  • Brzmienie: 7
  • Możliwości: 6
  • Jakość wykonania: 7
  • Design: 8
  • Jakość / Cena: 6

 

Zobacz także: Marzi Montazeri o swojej sygnaturze Washburn

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Combo basowe Ashdown Tour Bus 10

Combo basowe Ashdown Tour Bus 10

Firmy basowe coraz bardziej miniaturyzują sprzęt nagłośnieniowy, starając się nadążyć za wymogami zawodowych muzyków. Początkujący muzycy z kolei, często na...

Produkt: Tour Bus 10
Cena: 350 zł
Marcin Pendowski Basista, nauczyciel, producent muzyczny
Gitara akustyczna Fender Malibu Classic Cosmic Turquoise

Gitara akustyczna Fender Malibu Classic Cosmic Turquoise

Fender California Series to seria gitar, w której według producenta powinniśmy poczuć ducha Kalifornii. Do testu dotarł model Malibu - najmniejszy z całej...

Produkt: Malibu Classic Cosmic Turquoise
Cena: 3.500 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Gitara basowa Sire Marcus Miller V7 Swamp Ash-5 NT

Gitara basowa Sire Marcus Miller V7 Swamp Ash-5 NT

Niezwykle rzadko zdarza się, że premiera nowego instrumentu jest w stanie wstrząsnąć rynkiem muzycznym w takim stopniu, w jakim zrobiła to gitara basowa...

Produkt: Marcus Miller V7 Swamp Ash-5 NT
Cena: 2.400 zł
Tomek Przyborowicz Basista, nauczyciel
Ukulele Ovation UCS10P

Ukulele Ovation UCS10P

Firma Ovation kojarzona jest od lat z legendarnymi gitarami, których znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczne konstrukcja i co za tym idzie - oryginalne...

Produkt: UCS10P
Cena: 1.300 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz