CLAVIA Nord Lead 3 - syntezator

CLAVIA Nord Lead 3 - syntezator

11 września 2007, 19:28
Producent: Clavia
Wirtualny analog w połączeniu z syntezą FM, polifonia 24 głosy, 4-partowy multitimbral, klawiatura dynamiczna 4 oktawy z aftertouch

Pierwszy oryginalny Nord Lead ujrzał światło dzienne w 1995 roku i od razu stał się ogromnym sukcesem rynkowym. Był to pierwszy na świecie wirtualny syntezator analogowy, który od początku istnienia do dnia dzisiejszego uznawany jest za klasyka. W instrumencie zastosowano najnowocześniejszą technologię syntezy, opartą na cyfrowej emulacji syntezy analogowej, w przeciwieństwie do szeroko stosowanego odtwarzania sampli lub obwiedni Wavetable, stosowanej przez inne firmy w tym okresie. Dwa lata później pojawił się model Nord Lead 2, który oferował dalsze udoskonalenia koncepcji wirtualnego analogu, dodatkowe możliwości i najnowocześniejszą funkcjonalność.

Nord Lead 3 to kolejny krok w rozwoju technologii wirtualnej syntezy. Syntezator ten jest określany jako Advanced Subtractive Performance Synthesizer.

"Advanced Subtractive” ze względu na niesamowicie wszechstronny procesor odpowiedzialny za generowanie dźwięku, który łączy w sobie technologię wirtualnego analogu z generatorami syntezy FM [2 lub 4-operacyjny generator FM]. Dalej w torze syntezy mamy najwyższej klasy multifiltr, pozwalający na wszechstronną modyfikację brzmienia.

Koncepcja syntezy nazwanej Advanced Subtractive, łączy w sobie obie idee kreowania brzmienia – klasyczną analogową z nowoczesną, opartą o najnowsze możliwości technologiczne. W instrumencie użyto kilka bardzo wydajnych procesorów DSP, starannie programowanych, w celu uzyskania możliwie najwyższej jakości dźwięku. Fakt, że generowanie dźwięku odbywa się w domenie cyfrowej, system operacyjny i brzmienia Nord Lead 3 mogą być uaktualniane o nowe funkcje wraz z nieustannym rozwojem prac nad unowocześnieniem tego instrumentu. Dlatego wirtualne analogii będą „na czasie” przez wiele lat.
Dlaczego „Performance Synthesizer” – ponieważ oferuje najlepszy na rynku interfejs użytkownika i funkcje szybkiego dostępu do barw i wszystkich parametrów podczas koncertów.
Ponadto funkcje takie jak, keyboard hold, polifoniczny efekt glide w trybie legato, wyzwalanie całych akordów pojedynczym klawiszem, a nawet całych klastrów z lekkim rozstrojeniem głosów, uzyskując niesamowity efekt unisono, są bardzo przydatne w grze na żywo.
?atwy dostęp do wszystkich parametrów jest również istotny przy pracy nad materiałem muzycznym. Rozwiązanie zastosowane w Nord Lead 3 to solidne potencjometry obrotowe [bez końca], wyposażone we wskaźniki na diodach LED, które pokazują aktualne położenie kontrolera. Dzięki temu po zmianie barwy wszystkie diody dookoła potencjometrów wyświetlają właściwe położenie parametru – jak na ekranie komputera! Nord_rack3.jpgPo prostu naciskasz przycisk i od razu „widzisz” całe brzmienie!
Nord Lead 3 oferuje, bez wątpienia, najszybszy i najwygodniejszy interfejs użytkownika dostępny na rynku syntezatorów. Dodaj do tego unikalny Pitch Stick, który poza funkcjami charakterystycznymi dla Pitch-bender’a umożliwia uzyskanie naturalnie brzmiącego efektu vibrato, itd.

Nord Lead 3 jest dostępny jako syntezator z 4-oktawową klawiaturą dynamiczną z funkcją Aftertouch oraz w wersji modułowej Nord Rack 3.

Polifonia

* 24-głosy, 4-częściowy multitimbral

Kontrolery

* 4-oktawowa klawiatura dynamiczna z funkcją Aftertouch, transpozycja +/-2 oktawy, podział klawiatury [2 sekcje]
* Kółko modulacji, Pitch Stick bez "martwych miejsc" spotykanych w większości pitch-benderów [tylko wersja z klawiaturą]
* Chord Memory/Stack [przyporządkowywanie wielu głosów unisono lub akordów do pojedynczych klawiszy]
* Keyboard Hold [zatrzymanie akordu do momentu ponownego naciśnięcia klawiatury]
* Gniazda na pedały Sustain oraz Control [tylko wersja z klawiaturą]

Interfejs użytkownika

* Potencjometry obrotowe [bez końca] o wysokiej rozdzielczości wyposażone we wskaźniki na diodach LED, które wskazują aktualne położenie kontrolera. Po wybraniu nowego brzmienia, diody wyświetlają właściwe położenie parametru. Edycja rozpoczyna się od konkretnego ustawienia, bez "przeskakiwania" parametrów, jak ma to miejsce przy tradycyjnych rozwiązaniach. Co więcej, aktualna pozycja parametru pokazywana jest na wyświetlaczu LCD, jeżeli pokrętło jest w użyciu. Nigdy więcej edytowania w ciemno!
* Podświetlany wyświetlacz LCD 2 x 16 znaków oraz pomocniczy 3-cyfrowy wyświetlacz LED
* 26 Potencjometrów obrotowych [bez końca], 4 tradycyjne potencjometry, 45 przycisków
* Duże pokrętło obrotowe do edycji parametrów, wyboru brzmień, funkcji MIDI, itp.

Morph Groups

Nord_lead3_03.jpg

* Funkcja Morph pozwala na płynną kontrolę [w zdefiniowanym zakresie] do 26 parametrów brzmienia przy użyciu pojedynczego kontrolera. Umożliwia to radykalne zmiany brzmienia w czasie rzeczywistym w prosty i szybki sposób.
* Każde brzmienie może zawierać do 4 grup Morhp, a każda z grup może zmieniać maksymalnie 26 zdefiniowanych parametrów jednocześnie.
* Parametry każdej grupy Morph mogą być kontrolowane za pomocą następujących źródeł: dynamika klawiatury, wydzielona sekcja klawiatury, aftertouch, zewnętrzny pedał oraz kółko modulacji. Można też zastosować kontrolę przez MIDI, a zmiany parametrów są obrazowane w czasie rzeczywistym przez wskaźniki LED przy każdym pokrętle!

Unison

* Nord Lead 3 wyposażony jest w nowatorski stereofoniczny efekt Unisono, który nie powoduje redukcji polifonii! Wyobraź sobie 5 lekko rozstrojonych głosów w unisonie! W dodatku w stereo i cały czas z pełną polifonią. Marzenie każdego miłośnika "padów".
* Funkcja Stack pozwala na tworzenie grubych monofonicznych basów używając pełnej polifonii. Brzmienie może składać się z 24 x 5 wirtualnych głosów uruchamianych pojedynczym klawiszem. Przesada? Jeżeli ma być gruby bas, to musi być GRUBY, prawda?
* Funkcja Unisono to 5 lekko rozstrojonych wirtualnych głosów [po 2 w kanałach lewym i prawym oraz 1 po środku], z możliwością regulacji stopnia rozstrojenia pomiędzy głosami.

Arpeggiator

* Nord Lead 3 wyposażony jest kontrolowany przez Master Clock lub MIDI, niezależny arpeggiator na każdy kanał multitimbral. Zamiast gotowych presetów, każdy arpeggiator posiada tzw. Sub-arpeggiator i funkcję Mask. Funkcje te pozwalają generować zaawansowane i dynamiczne przebiegi w bardzo prosty sposób.
* W trybie Performance można generować równolegle 4 niezależne przebiegi zsynchronizowane rytmicznie [nawet w różnym metrum], co umożliwia uzyskanie bardzo urozmaiconych struktur dźwiękowych.

Vibrato

* Funkcja Global Vibrato oddziaływuje na wszystkie głosy danego brzmienia. Można ją kontrolować za pomocą kółka modulacji lub funkcji aftertouch.

Polyphonic Legato

* Nord Lead 3 posiada funkcję Polyphonic Legato – zmiana akordów nie powoduje ponownego wyzwalania generatora obwiedni i filtrów od początku.

Polyphonic Glide

* Jest to rozwinięcie funkcji Polyphonic Legato - dzięki zastosowaniu Polyphonic Glide [Portamento] uzyskujemy płynne przejście wszystkich głosów przy zmianach akordów.

Keyboard Hold

* Naciśnij przycisk Hold – po zwolnieniu klawiszy dźwięki brzmią do momentu ponownego naciśnięcia nowego akordu. Jest to bardzo przydatne przy zastosowaniu arpeggiatora lub funkcji Polyphonic Legato oraz Polyphonic Glide.

Chord Memory

* Zagraj dowolny akord i uaktywnij Chord Memory. Teraz możesz grać akordami naciskając pojedyncze klawisze. Znakomita funkcja do grania lead’ami w oktawie, czy kwincie. Dodaj do tego funkcję Glide i sam zobacz…

Stack

* Funkcja Stack jest odmianą funkcji Chord Memory. Pozwala na przyporządkowanie do 18 nut do jednego klawisza. Możesz też nałożyć kilka razy tą samą nutę do uzyskania T?USTYCH brzmień. Dodaj do tego funkcję Unison – potężniejszych brzmień już nie ma!

Tryb Mono z Funkcją Priorytetu Wysokiej/Niskiej Nuty

* Załóżmy, że chcesz jednocześnie grać barwą Pad [lewa ręka] i monofonicznym Lead’em [prawa ręka] bez używania funkcji podziału klawiatury [bo nie wiesz, w którym miejscu powinien się znajdować]. Wybierz funkcję Mono Hi - najwyższy grany dźwięk będzie zawsze barwą Lead, a reszta barwą Pad.
* Odwrotnie natomiast z prawej strony pad i najniższe dźwięki mogą mieć barwę basu.

Sekcja Modulacji

* Nord Lead 3 oferuje 2 x 24 generatory LFO na głos
* LFO może być również użyte jako generator obwiedni [tryb Single Cycle]
* Możesz też wykorzystywać generator obwiedni jako LFO [tryb Repeat]
* Generatory LFO mogą być zsynchronizowane z wewnętrznym zegarem [Master Clock] lub z MIDI Clock. Wyobraź sobie ogrom możliwości, które możesz wykorzystać przy zastosowaniu zsynchronizowanego LFO i arpeggiatora!

* Generatory LFO1 oraz LFO2 posiadają następujące cechy:
o Synchronizacja z Master Clock lub MIDI
o 6 typów przebiegów: Square, Triangle, Sawtooth, Random Step, Smooth Random, Special
o 12 adresowanych parametrów do sterowania poprzez LFO
o Tryby: Free Running / Hard-sync / Single Cycle oraz Mono
o Regulacja częstotliwości [Rate] oraz natężenia [Amount] LFO
o Niezależny LFO na każdy głos

* MOD ENV [regulacja obwiednii LFO]
o Parametry Attack/Decay lub Attack/Release
o Obwiednia Attack [liniowa, eksponencjalna]
o 12 adresowanych parametrów do sterowania poprzez LFO
o Potencjometry: Attack, Decay/Release oraz Amount
o Niezależna obwiednia dla każdego głosu.

Sekcja Wzmacniacza


* Typowa sekcja ADSR z regulacją Attack/Decay/Sustain/Release
* Obwiednia Attack [liniowa, eksponencjalna]
* Regulacja gain
* Niezależny generator obwiedni dla każdego głosu.

Sekcja Oscylatorów

* Nord_lead3_06.jpg2 niezależne grupy oscylatorów - każda generująca 6 typów przebiegów
* Dodatkowe oscylatory, które umożliwiają uzyskanie 2 niezależnie synchronizowanych przebiegów na głos wewnątrz jednego oscylatora. Innymi słowy nie ma potrzeby "poświęcać" drugiego oscylatora przy konieczności użycia 2 zsynchronizowanych oscylatorów. W ten sposób drugi Oscylator może generować inne niezależne przebiegi.
* W tym syntezatorze Clavia wprowadziła także Dual Sine FM – bardzo łatwy w obsłudze tor syntezy FM
* W trybie Dual Sine FM każdy z oscylatorów generuje 2 przebiegi sinusoidalne, co pozwala na stworzenie 2-operatorowego generatora syntezy FM
* Przy użycia obydwu oscylatorów w trybie Dual Sine FM uzyskujemy 4-operatorowy generator syntezy FM
* W Nord Lead 3 tworzenie brzmień opartych na syntezie FM jest banalnie proste - nie musisz nic wiedzieć o syntezie FM, aby osiągnąć znakomite rezultaty brzmieniowe!
* Funkcja Sound Init - naciskając przycisk Sound Init lub FM Init powodujesz przejście syntezatora do trybu domyślnego, co ułatwia tworzenie nowych brzmień od początku.
* Sekcja Oscylatorów oferuje wiele możliwości modulacji brzmienia: modulacja amplitudy, modulacja pierścieniowa [Ringmodulation], Distortion, FM, DFM [różnicowa synteza FM, Filter FM [sterowanie sekcją filtrów] i nowa funkcja Distortion Modulation [przesterowanie obu oscylatorów].

* Zarówno Oscylator 1, jak i Oscylator 2 oferuje 6 typów fal: Triangle, Sawtooth, Pulse, Sine, Noise oraz Dual Sine
* Jak już wspomniano, każdy oscylator posiada 1 dodatkowy synchronizujący się oscylator oraz tryb Dual Sine FM [2 lub 4-operatorowy generator syntezy FM]
* Funkcja Synched Noise [tryb pracy oscylatorów] - można uzyskać dźwięki typu formantowego.

* OSC1:
o [Waveform] - wybór typu fali
o [Shape1] - regulacja amplitudy
o [Sync] - włączanie synchronizacji
o [FM] - regulacja natężenia FM lub DFM

* OSC2:
o [Waveform] - wybór typu fali
o [Shape2] - regulacja amplitudy
o [Coarse] - regulacja wysokości fali podstawowej lub dodatkowej [Dual Sine FM]
o [Fine] - regulacja półtonami wysokości fali podstawowej lub dodatkowej [Dual Sine FM]
o [Sync] - włączanie synchronizacji
o [FM] - regulacja natężenia FM
o [Keyboard Tracking] – włączanie lub wyłączanie zmian wysokości fali na klawiaturze

* Formy modulacji Oscylatorów: Distortion, FM, DFM [różnicowa synteza FM], Filter FM [sterowanie sekcją filtrów], AM [modulacja amplitudy], Ring Modulation [modulacja pierścieniowa], Distortion Modulation [przesterowanie obu oscylatorów] oraz Noise
* Regulacja poziomu Oscylatorów oraz efektu Noise [Osc Mix]

Sekcja Filtrów

* Nie trzeba reklamować jakości filtrów w syntezatorach Clavii. W Nord Lead 3 dodano jeszcze więcej funkcji do wygodnej kontroli parametrów w czasie rzeczywistym
* 2 niezależne tryby pracy: Single Filter Mode oraz Multi Filter Mode
* Wybór różnych typów filtrów: LowPass, Classic LowPass, HighPass, BandPass, Notch, Triple Peak i Triple Notch
* Klasyczny filtr dolno-przepustowy [Classic LowPass] emuluje dawne filtry analogowe poprzez ostry i wąski "pik" rezonansu. Jest to bardzo podobna charakterystyka do klasycznego filtru MiniMoog’a
* W trybie Multi Filter można łączyć 2 lub więcej torów filtrów. Na przykład stosując filtry Multi Peak i Multi Notch można uzyskać efekty typu phaser, czy flanger.

* Tryb Single Filter:
o LowPass – dolno-przepustowy [6, 12 lub 24 dB na Oktawę]
o HighPass – górno-przepustowy [6, 12 lub 24 dB na Oktawę]
o BandPass – pasmowo-przepustowy [12 lub 24 dB na Oktawę]
o BandReject – pasmowo-zaporowy [12 lub 24 dB na Oktawę]
o Classic LowPass – klasyczny dolno-zaporowy [24 dB na Oktawę]
o Distorted LowPass – dolno-przepustowy z efektem Distortion [12 lub 24 dB na Oktawę]
o potencjometry Frequency [częstotliwości odcięcia] oraz Resonance [rezonans]

* Tryb Multi Filter:
o filtry HP-LP umieszczone szeregowo [12 dB na oktawę]
o HP-LP równolegle [12 dB na oktawę]
o LP-BP równolegle [12 oraz 6+6 dB na oktawę]
o BP-BP równolegle [obydwa 6+6 dB na oktawę]
o Multi Peak [przepuszcza górne częstotliwości w 3 wąskich wycinkach obwiedni]
o Multi Notch [wycina dolne częstotliwości w 3 wąskich wycinkach obwiedni]
o 2 potencjometry odcięcia częstotliwości [Frequency]
o 1 potencjometr Rezonansu.

* Regulacja obwiedni ADSR sekcji filtrów:
o Attack [liniowa, eksponencjalna], Decay, Sustain, Release
o Envelope Amount/Velocity – poziom filtru oraz stopień reakcji na dynamikę klawiatury
o Positive/Invert – odwrócenie „w dół” obwiedni ADSR filtru
o oddzielna obwiednia dla każdego głosu.

* Funkcja Keyboard Tracking – działanie filtru uzależnione od wysokości dźwięku na klawiaturze
* Oscylator 2 Bypass – wyłączanie filtru w sekcji Oscylatora 2, podczas gdy filtr działa na Oscylator 1.

Brzmienia

* Wewnętrzna edytowalna pamięć typu Flash - 8 x 128 [1024] brzmień Program oraz 2 x 128 [256] brzmień Performance
* Aby ułatwić poruszanie się po tym ogromnym zbiorze, każde brzmienie może być przyporządkowane do określonej kategorii. Programy mogą być wysyłane w obie strony z oraz do komputera lub sekwencera. Pamięć nie wymaga wewnętrznej baterii!

MIDI

* Wszystkie potencjometry i przełączniki używane do edycji brzmienia wysyłają i przyjmują komunikaty Control Change
* System exclusive bulk dumps – przesyłanie zawartości pamięci z i do instrumentu poprzez MIDI [pojedynczy Program/Performance, całe banki brzmień Program/Performance lub cała pamięć]
* MIDI clock synchronizuje generatory LFO oraz Arpeggiator
* MIDI umożliwia aktualizacje systemu operacyjnego instrumentu.

Gniazda

* 4 niezależne wyjścia audio
* Wyjście słuchawkowe
* Złącza pedałów Control oraz Sustain [tylko wersja z klawiaturą]
* MIDI IN, MIDI OUT, MIDI THRU
* Odłączalny kabel sieciowy.

Wymiary i Masa:

* Nord Lead 3: szerokość 870 mm x głębokość 278 mm x wysokość 100 mm [razem z nóżkami i potencjometrami]. Waga: 6.3 kg.
* Nord Rack 3: szerokość Rack 19", głębokość 100 mm [razem z nóżkami i potencjometrami], wysokość 5U [razem z przestrzenią na kable]. Waga: 3.3 kg.

więcej zdjęć i informacji na: STRONIE CLAVII
[img:1]
Syntezatory

Gdzie kupić?

Clavia

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Clavia rozwiń listę sklepów

Arturia AstroLab - awangardowa klawiatura sceniczna
Więcej wiadomości