Test: Kurzweil K2700 Workstation. Następca K2600?

Nieograniczone możliwości muzycznej ekspresji i czuć w tym "piniądz"! Dominik Szumny 25 marca 2024, 11:00 Audiostacja
Kurzweil K270010.999 zł

[img:12:R]W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim sukcesem. Po zastąpieniu K2000 modelami K2500 i K2600, VAST został zaktualizowany i wzbogacony o elementy, takie jak organ KB3 i efekty KDFX.

Mimo że minęło już 14 lat od zakończenia serii K, Kurzweil kontynuował rozwijanie VAST w instrumentach takich jak PC3, PC4, Artis i Forte. Istnieje wiele różnic między nimi, ale jedna z najbardziej wyrazistych to brak próbkowania. Oczywiście, odtwarzanie próbek powróciło w serii PC3Kx, jednak wielu entuzjastów Kurzweila (w tym ja) oczekiwało na dzień, gdy firma wypuści nowy model K z wszystkimi funkcjami swoich poprzedników z lat 90., zaktualizowanymi do standardów XXI wieku. I oto jest nowa stacja robocza Kurzweil K2700, którą mam dla Was przyjemność przetestować i podzielić moją opinią.

 Video recenzja Kurzweil K2700 

 

 Menu testu Kurzweil K2700:

Technologia

W skrócie, K2700 obejmuje najnowszą wersję VAST i jego dodatków, odtwarzanie próbek, efekty oraz cztery rodzaje sekwencjonowania. Dostępny jest wyłącznie z młoteczkową klawiaturą 88 klawiszy, waży solidne 24 kg, ale nie jest tak szeroki, jak można by się spodziewać. Kurzweil umieścił pitch-bend i modulacje za klawiaturą, a nie po lewej stronie, co dla niektórych graczy może być bez znaczenia (ja na przykład rzadko z nich korzystam), jednak inni mogą bardziej preferować tradycyjne rozmieszczenie.

 

[img:15]

[img:16]

[img:20]

 

Klawiatura reaguje bez zakłóceń, choć jej działanie jest bardziej ociężałe, i choć stara się udawać klawiaturę fortepianową, może nie sprawiać, że K2700 będzie idealnym wyborem dla miłośników pianin estradowych. Oczywiście, reakcję na prędkość i aftertouch można dostosować (K2700 generuje i odbiera aftertouch kanału oraz odbiera poli-aftertouch), ale warto byłoby także rozważyć wersję z 76 półważonymi klawiszami.

 

[img:3]

[img:7]

[img:21]

 

Manipulatory i obsługa faderów 

W przeciwieństwie do dość skromnego Forte, kolorowy panel K2700 stanowi rozwinięcie panelu PC4 i pomimo krytyki dotyczącej wyglądu, który niektórzy uważają za tandetny, nie mogę się z tym zgodzić. Uważam, że kolory dostarczają przydatnych informacji podczas programowania i wykonywania. Zrezygnowano z diodowych wskaźników na rzecz Forte, które informowały o bieżących wartościach dziewięciu suwaków sterujących. Dodano jednak dodatkowe pokrętła, kontrolki transportu (współpracujące zarówno z zewnętrznymi DAW, jak i wbudowanym sekwencerem), 16 programowalnych padów oraz przywrócono kontroler taśmy – zmiany, które przyjęto bardzo pozytywnie.

 

[img:6]

 

Wiele sterowników po lewej stronie ekranu wykonuje standardowe funkcje, pozwalając na modyfikowanie dźwięków bez konieczności zagłębiania się w menu Edycji. Można skierować ich działania jednocześnie do wielu miejsc, tak aby, we współczesnej terminologii, działały jak makra, zwiększając tu, zmniejszając tam, jednocześnie wprowadzając pewne zmiany gdzie indziej. Każdemu z nich można również przypisać MIDI CC, co umożliwia nagrywanie i odtwarzanie wszelkich dostosowań. Jako pewna wada może zostać wymieniony fakt, że kolorowy ekran o rozdzielczości 480 x 272 pikseli jest stosunkowo mały według dzisiejszych standardów i pozbawiony czułości na dotyk w porównaniu do konkurencji.

 

[img:2]

 

Niemniej jednak nawigacja i edycja nie sprawiają większych problemów. Choć, prawdę mówiąc, większy ekran byłby znaczącym udogodnieniem. Minęło 15 lat od mojego pierwszego zakupu stacji roboczej. Nadszedł czas, aby Kurzweil nadrobił zaległości. Podobnie jak we wszystkich syntezatorach VAST, trudno jest przekazać, jak różni się programowanie K2700 w porównaniu z instrumentami opartymi na PCM innych producentów. Nie znaczy to, że jest trudniejsze, ale... bądźmy szczerzy, JEST trudniejsze. Wymaga nauki różnych metod wykonywania rzeczy. Oznacza to, że niektórzy użytkownicy unikają programowania swoich Kurzweilów, co jest wielką szkodą, gdyż potencjał jest ogromny.

Oprócz korzystania z PCM z fabrycznej biblioteki o pojemności 4.5 GB, K2700 pozwala na ładowanie własnych próbek AIFF i WAV o długości słów 8 lub 16 bitów oraz częstotliwości próbkowania do 96 kHz. Po zaimportowaniu, można używać tych próbek do budowy dźwięków, tworząc nowe mapy klawiszy (podstawowe bloki programów VAST), które je zawierają. Choć można zacząć od załadowania gotowej mapy klawiszy i wymienić próbki, zaleca się wypróbowanie kilku dostarczonych w K2700 kompletów, aby przejść przez samouczki i dostosować je do własnych potrzeb.

 

[img:17]

 

Sekwencjonowanie

Jednym z najbardziej ekscytujących dodatków do K2700 jest wbudowany sekwencer. Podstawowe informacje są dostępne na dedykowanej stronie sekwencera w systemie. Choć znalazłem kilka drobnych błędów w tekście, nie udało mi się odnaleźć źródła wątpliwości co do funkcji sekwencera. Sekwencer działa na zasadzie "nagrywaj, porównuj, zmieniaj". Oznacza to, że grasz, naciskasz przycisk, aby zapamiętać, grasz ponownie, a następnie porównujesz dwie sekcje, decydując, które wartości parametrów zmienić, jakie dodatkowe dźwięki dodać, a które są już używane. Minimalna wartość dla każdego z parametrów to pół tonu, ale mogą być one dostosowywane co jedną sekundę.

Można wprowadzić wiele różnych sekwencji w jednym programie i utworzyć strukturę utworu, umieszczając programy w różnych sekwencjach. Oczywiście, można zapisywać i odczytywać całe sekwencje (co stanowi jedno zakończenie na utwór), ale programy i sekwencje można również zapisywać i odczytywać osobno. Pozwala to na stworzenie własnego zestawu programów i dodawanie do nich sekwencji w zależności od potrzeb. Jednak ze względu na bezpośrednie powiązanie sekwencji i programu, do którego są przypisane, niemożliwe jest przenoszenie programów z jednego programu do innego. Można za to kopiować i wklejać programy i sekwencje w obrębie tego samego programu, co umożliwia szybkie modyfikowanie podobnych struktur. Dostępny jest również edytor zasobów dla sekwencera, który umożliwia ręczne przypisywanie programów do miejsc w utworze, przypisywanie cech wywoływanych programom oraz nadawanie im nazw. Wreszcie, każdy program może mieć swoją sekwencję startową, co pozwala na zdefiniowanie innej sekwencji do zastosowania, gdy program zostanie wybrany. Warto jednak zauważyć, że nie można automatycznie przypisywać sekwencji do programów w tym edytorze zasobów, co oznacza, że musisz wybrać program, a następnie przypisać mu sekwencję w osobnym oknie.

 

[img:13]

 

Efekty

Efekty w K2700 są bardzo dobre, choć istnieje kilka aspektów, o których warto wspomnieć. Na przykład, gdy korzystasz z wyjść cyfrowych, niewielki ekran GUI może być na pierwszy rzut oka nieco zawiły, gdy próbujesz zastosować więcej niż jeden efekt jednocześnie. Istnieje widok rastrowy z diodami LED, oznaczającymi każdy z czterech slotów efektów, ale tylko jeden z nich może być otwarty jednocześnie. Trzeba więc przełączać się między nimi za pomocą przycisku wyboru slotu. Istnieje również widok listy, ale ponownie, można zobaczyć tylko jeden slot jednocześnie.

Ponadto jest tylko jeden zestaw sterowników do modyfikowania efektów. Oczywiście, można przypisać dowolne kontrolery do dowolnych parametrów efektów, ale byłoby znacznie łatwiej, gdyby dostępnych było kilka sterowników. Ponieważ nie można dostosować samego zestawu sterowników, jedyną opcją jest przypisanie ich do programu i regulowanie z tego miejsca, co oznacza, że nie można dostosowywać efektów podczas korzystania z nich w trybie Multi. Mimo to, efekty są potężne i elastyczne, zwłaszcza gdy wejdziesz w tryby edycji.

 

Próbka możliwości Kurzweil K2700

 

[img:4]

[img:18]

[img:5]

 

Podsumowanie

Na zakończenie recenzji chciałbym wspomnieć o dźwiękach. Kurzweil posiada swój rozpoznawalny charakter dźwiękowy, a K2700 z pewnością go kontynuuje. Syntezator oferuje szeroką gamę brzmień, od realistycznych emulacji instrumentów po futurystyczne dźwięki, które można dowolnie kształtować. Jako instrument sceniczny czy studyjny, K2700 daje ogromne możliwości wyrazu muzycznego. Jednak… nad brzmieniem smyków i fortepianów można jeszcze nieco popracować.

Podsumowując, Kurzweil K2700 to potężne narzędzie dla zaawansowanych muzyków, producentów i osób poszukujących wszechstronnego syntezatora scenicznego. Jego zaawansowana technologia VAST, możliwość odtwarzania próbek, wbudowany sekwencer i potężne efekty czynią go instrumentem, który zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników. Pomimo pewnych ograniczeń, takich jak mniejszy ekran i pewne ułatwienia w obszarze interfejsu użytkownika, K2700 oferuje ogromne możliwości dźwiękowe i funkcjonalne. Jeśli jesteś gotów poświęcić trochę czasu na naukę obsługi, K2700 może stać się niezastąpionym narzędziem w twoim arsenale muzycznym.

 

Gdzie kupić?

Kurzweil Kurzweil www.kurzweil.com

Dystrybucja w Polsce:

Audiostacja

tel.: +48 (22) 122 53 00
Godziny otwarcia:

Pon - Pt: 09:00 - 17:00

 

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > Kurzweil rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej
Test klawiatury sterującej Arturia Keylab Essential mk3 Nowy kontroler MIDI od Arturii Keylab Essential mk3 to nie tylko wyrafinowane narzędzie do produkcji muzycznej, ale także inspirujący towarzysz dla każdego kreatywnego artysty. Poznaj opinię eksperta.