12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej "Ad Libitum"

12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej "Ad Libitum"

14 września 2017, 13:32

[img:1]

W dniach 12- 14 października odbędzie się  12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej "Ad Libitum". Wydarzenie promuje hasło "Can You Hear Me?" gościć będzie w Centrum Sztuki Współczesnej.

Festiwal jest kontrapunktem największych jesiennych wydarzeń w dziedzinie muzyki nowej (Sacrum Profanum, Warszawska Jesień), odbywa się w październiku, w Laboratorium CSW. Prezentuje najciekawsze zjawiska światowej i polskiej sceny muzyki improwizowanej różnych nurtów (3 dni maratonów koncertowych). Od kilku już lat festiwal stał się jednym z najważniejszych punktów na światowej mapie muzyki tego gatunku. Dzięki zasadzie "rezydencji artystycznej" festiwal stwarza szansę współpracy polskich muzyków z wybitnymi osobowościami artystycznymi ze świata, prowadzącej do wspólnych występów – prawykonań. Ad Libitum kreuje tym samym nowe sytuacje artystyczne, zdarzenia unikatowe; wspiera współpracę artystyczną i twórcze kontakty. Mocną stroną festiwalu jest sfera edukacyjna: artysta-rezydent festiwalu pracuje podczas swego pobytu w Warszawie z formacją złożoną z młodych polskich artystów i wspólnie z nimi występuje w finale.

Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. W miejsce „gotowych produktów”, prezentowanych już na świecie koncertów, spektakli, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne, łączy we współpracy artystów zagranicznych i polskich, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium. To jedna z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych, twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez artystów polskich młodszych generacji. Wspieranie tego rodzaju współpracy międzynarodowej przynosi efekty artystyczne oraz promocyjne. Przez jedenaście lat istnienia, Festiwal Ad Libitum, zapraszał wielkie muzyczne gwiazdy - autorytety improwizacji, a także artystów innych dziedzin sztuki. W gronie gości znaleźli się: Lawrence D. „Butch” Morris, Antony Braxton, Misha Mengelberg, Han Bennik, Barry Guy i London Jazz Composers' Orchestra, Globe Unity Orchestra i Alexander von Schlippenbach, Peter Brotzmann, Evan Parker, Maja Ratkje, John Tilbury, a także Paul Panhuysen, czy Mirosław Bałka. Obecność gwiazd tego formatu, sprawiła, że festiwal na trwałe wpisał się w mapę kulturalną Polski, a po sukcesach ostatnich jego edycji, mocno zaakcentował swoją obecność w festiwalowej przestrzeni Europy. Z roku na rok powiększająca się festiwalowa publiczność, upewniła nas o słuszności obranego przed laty kierunku działań. Nieodłączną częścią Ad Libitum jest łączenie środowisk twórczych – polskich i zagranicznych, z drugiej strony - poprzez rozbudowany moduł warsztatowy, towarzyszący festiwalowi od początku istnienia - inicjowanie postaw twórczych wśród najmłodszego pokolenia artystów. Bezpośrednim skutkiem takich działań jest wzrost zainteresowań improwizacją jako metodą twórczą, zarówno w gronach profesjonalnych, studenckich, akademickich, jak i wśród publiczności.

Tytuł 12. Festiwalu Muzyki Improwizowanej "Ad Libitum" to: „Can you Hear Me?”

Czy mnie słyszysz? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? Czy możesz pochylić się nad moją muzyką tu i teraz? O to całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Nie krzyczą głośno, improwizacja jest sumą doświadczeń całego ich życia. Pragną aby ich głos został usłyszany.

„Can You Hear Me?” to także tytuł najnowszej kompozycji Joëlle Léandre – jednej z najwybitniejszych postaci światowej improwizacji. Utwór-pytanie skierowane do jej nieżyjących już rodziców, którzy nigdy nie zapytali córki czym się zajmuje, bo jej improwizatorska pasja była dla nich niepojęta.

Dzisiaj Joëlle Léandre, artystka, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Giacinto Scelsi, Yanis Xenakis, Derek Bailey, czy Anthony Braxton, zadaje intymne i retoryczne pytanie - Can You Hear Me? Słyszycie mnie? Doceniacie?

12. edycja festiwalu Ad Libitum stawia w ślad za Joëlle Léandre to właśnie pytanie. Zaproszeni do niej artyści – ci najwybitniejsi, ale także młoda generacja – pytają o to samo. Barry Guy, Veryan Weston, Trevor Watts, Marilyn Crispell, Agusti Fernandez i młodzi polscy improwizujący muzycy. Każdy na własny sposób i każdy według przez siebie określonych reguł.

Podczas tegorocznego festiwalu cyklem 3 koncertów pt. Barry Guy @ 70 – będziemy świętować jubileusz 70 - tych urodzin kompozytora i kontrabasisty, Barry’ego Guy’a.

Wtorek - środa 10 - 11.10.2017, Sala Konferencyjna NIFC - rozpoczęcie rezydencji artystycznej Joëlle Léandre przy Ad Libitum 2017, spotkania, warsztaty

PROGRAM KONCERTÓW

Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium CSW – Zamek Ujazdowski godz. 19:00

Czwartek 12.10 godz. 19:00 (dwa koncerty)
1. Barry Guy – kontrabas / Agusti Fernandez – fortepian Barry Guy @ 70

2. Prowadzący: Joëlle Léandre – rezydencja artystyczna Ad Libitum 2017 – kontrabas, głos/ Krzysztof Knittel, elektronika
Formacja festiwalowa w składzie: Marta Grzywacz – głos/ Marcin Olak – gitary/ Patryk Zakrocki – skrzypce, altówka/ Zbigniew Chojnacki – akordeon / Dominik Bukowski – wibrafon/ Olgierd Dokalski – trąbka/Mateusz Rybicki – klarnet/ Łukasz Ojdana – fortepian/ Krzysztof Gradziuk – perkusja/ Wojciech Błażejczyk – gitara

Piątek 13.10 godz. 19:00 (3 koncerty)
1. Dagna Sadkowska – skrzypce / John Edwards – kontrabas

2. Quartet: Trevor Watts – saksofon altowy / Veryan Weston – fortepian / Hannah Marshal – skrzypce / Alison Blunt – wiolonczela

3. Deep Memory Trio: Barry Guy – kontrabas / Marilyn Crispell – fortepian / Paul Lytton – perkusja Barry Guy @ 70

Sobota 14.10 godz. 19:00 (3 koncerty)
1. Liquid Quintet: Agusti Fernandez – fortepian /Albert Cirera – saksofony /Ramon Prats – perkusja / Artur Majewski – trąbka / Rafał Mazur – akustyczna gitara basowa

2. Barry Guy / Joëlle Léandre: recital na dwa kontrabasy Barry Guy @ 70

3. Joëlle Léandre Tentet: Can you Hear Me?

Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Miasta Stołecznego Warszawy.

Dyrektor artystyczny: Krzysztof Knittel
Kurator projektu: Maciej Karłowski
Koordynator organizacyjny: Joanna Grotkowska
Produkcja: Kinga Majewska
Reżyseria dźwięku: Marcin Del Fidali

Organizator:
Fundacja Polskiej Rady Muzycznej
Partnerzy:
Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
STOART, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Jazzarium.pl
Patroni medialni: Program 2 Polskiego Radia, CoJestGrane24, TVP Kultura, eBilet.pl, Glissando i Onet.pl

Alternatywa Polskie

Muzyka

Colours of Ostrava ogłasza skład Full Moon Stage
Więcej wiadomości