Test miksera audio Allen & Heath Xone 62

Marcin Warnke 5 października 2012, 11:08 Konsbud Audio Sp. z o.o.
Allen&Heath Xone 62
  • Wysoka jakość dźwięku
  • Kreatywny 4 zakresowy korektor
  • Świetny filtr FCV
  • Praktyczne kolorowe wyświetlacze
  • Dobrze zorganizowany layout
  • 6 kanałów
  • Wysokiej klasy przedwzmacniacze RIAA
  • Niska cena

Xone 62 to 6-kanałowy mikser, który stał się standardowym wyposażeniem w klubach i barach krótko po pojawieniu się na rynku kilka dobrych lat temu. Jego użytkownicy szybko docenili wysokiej jakości dźwięk oraz masę kreatywnych narzędzi, jakie oferuje. Po krótkiej obecności na rynku mikser ten ustawił bardzo wysoko poprzeczkę dla konkurencji, która od tamtego czasu zaczęła prześcigać się w koncepcjach na bardziej funkcjonalne i lepsze mikseryCzy Xone 62 przetrwał próbę czasu? Przekonajmy się.

 

Kilka słów o mikserze

Wysokiej jakości filtry VCF, kreatywna sekcja EQ, potężne przedwzmacniacze RIAA, sześć podwójnych wejść stereofonicznych, to tylko niektóre z rarytasów, w jakie wyposażono ten klasyczny już mikser dj-ski.

Xone 62 łączy w sobie unikalną kombinację świetnych narzędzi, przeznaczonych dla profesjonalnych dj-ów oraz stylową i solidną budowę, dzięki czemu może być wykorzystany w niemal każdym systemie klubowym. Najsilniejszą stroną tej jednostki jest przede wszystkim jakość dźwięku, jaką zapewnia podczas występów. Xone 62 zaprojektowano korzystając z rygorystycznych standardów, jakimi Allen & Heath posługuje się w budowie profesjonalnych, wielko-formatowych konsoli, uznawanych przez najlepszych inżynierów, realizatorów oraz dj-ów na całym świecie.

Jeśli chcecie przekonać sie jak może brzmieć nagłosnienie, w które zainwestowaliście spore pieniądze, zaprzęgnijcie do działania Xone 62. Nie rozczarujecie się.

[lupa:1]


In/Out

Xone 62 wyposażono w sześć podwójnych kanałów stereofonicznych, z których każdy posiada wejścia A oraz B, dodatkowo dwa z kanałów wyposażono w wejścia mikrofonowe. W sumie mikser oferuje dziesięć wejść stereofonicznych oraz dwa wejścia mikrofonowe.

Użytkownicy Xone 62 są w stanie podłączyć do niego jednocześnie do czterech gramofonów, dwa mikrofony, odtwarzacze CD, maszyny perkusyjne, samplery, etc. Nie ma tu praktycznie żadnych ograniczeń, istnieje możliwość podłączenia praktycznie każdej jednostki zdolnej wygenerować dźwięk, która może zostać wykorzystana w miksie. 

 

[lupa:2]

Wejścia

  • CH 1-2 IN (Mic) zbalansowany XLR female (2k ohm -45 to -15dBu)
  • (Stereo Line) TRS jack (>10 ohm -15 to +15dBu)
  • CH 3,4,5,6 (Phono) RCA phono RIAA (47k ohm/330pF2 to 100mV)  
  • (Stereo Line)  RCA phono (>10 ohm >10k to +10dBu)

 

Wyjścia

  • MIX OUT L,R (XLR) zbalansowany XLR male (<75 ohm  +4dBu)
  • RECORD OUT RCA Phono (<600 ohm  -10dBV)
  • MONO OUT  Impedance balance TRS jack (<600 ohm -2dBu)
  • AUX OUT L,R Impedance balance TRS jack  (<75 ohm -2dBu)
  • BOOTH OUT Impedance balance TRS jack  (<75 ohm -2dBu)
  • HEADPHONES Tip = L Ring = R 30 to 600 ohm - rekomendowane  

 

4-zakresowy korektor

Xone 62 oferuje 4-zakresowe EQ - low, low-mid, high-mid, high  (a nie jak to bywa w przypadku większości mikserów dj-skich - 3 zakresowe EQ) z podbiciem do +6dB oraz cięciem do -26dB, co pozwala na sporą kreatywność i kształtowanie setów, które wykraczają poza możliwości standardowych mikserów. Korzystając z EQ podczas testu osiągnąłem świetne rezultaty, nie odnotowując przeładowań systemu, co stanowi o wysokiej wartości tego produktu. Cztery zakresy pozwoliły mi na stworzenie bardzo płynnych i długich miksów. Dodatkowym  atutem Xone 62 jest przycisk EQ On, który umożliwia niemal natychmiastową aktywację wybranych wcześniej ustawień, bądź oczywiście ich wyłączenie, po powtórnym wciśnięciu guzika. Okazało się to szalenie przydatne w przypadku szybkich cięć.

 [img:4]
 

Fader VCA

Kanały 3-6 można przypisać do każdej ze stron (lewa/prawa) fadera VCA – Penny & Giles (sekcja X-fade assign). Pozwala to na kontrolę audio za pomocą napięcia DC. Oznacza to, że pomimo obciążeń, na jakie może być narażony fader, pozostaje stabilny. Nie odnotowałem zakłóceń i szumów, jakie są wręcz nagminną przypadłością standardowych mikserów w podobnych sytuacjach.

Dodatkowo jednostkę wyposażono w post fade (TRS) mono sum output. Każdy z kanałów posiada stereo auxiliary send, który można ustawić na tryb post, bądź pre fade. Funkcja Curve może zostać włączona na dipped response, co jest świetnym rozwiązaniem jeśli chodzi o płynny miks oraz na dipless, co sprawdza się idealnie w skretchu oraz szybkich miksach.

 

[img:5]

[img:7]

 

Filtry VCF

Unikalnym rozwiązaniem zastosowanym w mikserze Xone 62 jest możliwość wykorzystania dwóch stereofonicznych, zmiennych filtrów VCF, które zapewnią kreatywność niedostępną w większości mikserów dj-skich. Są one bardzo podobne do filtrów, jakie występują w klasycznych syntezatorach analogowych, z tą różnicą, że filtry Xone 62 zostały zbudowane w oparciu o współczesna technologię. Wystarczy odciąć, bądź dodać wartości od 100Hz do 20kHz, by usłyszeć rewelacyjnie brzmiące rezultaty tych filtrów.  Poza tym Xone 62 umożliwia zastosowanie kombinacji filtrów: wysoko-przepustowego, nisko-przepustowego oraz Band Pass Filter. Rezultaty są powalające. Dzięki tak kreatywnym rozwiązaniom sekcji filtra, Xone 62 staje się bardzo atrakcyjnym produktem.

Natężenie wykorzystywanych efektów kontrolujemy za pomocą parametru Resonance, który zmienia „Q“, bądź ostrość efektu filtra od subtelnego do ekstremalnego. Każdy z filtrów VCF wyposażono w przełącznik in/out.

[img:6]

[img:8]

Pragniemy poinformować wszystkich naszych czytelników, że na rynku dostępne są dwie wersje modelu Xone:62. Model testowany przez INFOMUSIC.pl to pierwowzór 62-ki. Polski dystrybutor marki oferuje również ten sam model w odświezonej formie, która wyglądem nawiązuje do reszty swoich najnowszych produktów. Poza wyglądem zewnętrznym nie różnią się one niczym. Poniżej zdjęcia tego samego miksera w nowoczesnej szarej szacie.

[lupa:3]

Podsumowanie

Xone 62 jest świetnym mikserem klubowym, który spełni oczekiwania najbardziej wymagających dj-ów i właścicieli klubów czy barów i choć minęło sporo czasu od pojawienia się tego produktu na rynku wciąż reprezentuje on wysoki standard, przede wszystkim dostarczając dźwięk o wysokiej jakości. Dokładnie reprodukuje wszystkie częstotliwości, a cztero-zakresowy korektor pozwala na pójście o krok dalej w wyrażaniu twórczych pomysłów w trakcie miksowania utworów, co jest kolejnym plusem Xone 62.

Jakość dźwięku jest z całą pewnością głównym powodem, dlaczego profesjonalne kluby instalowały Xone 62 w swych systemach. Jednak to nie tylko dźwięk stanowi o klasie tego miksera, świetnie sprawdza się w działaniu także jednostka odpowiedzialna za efekty. Filtr VCF jest bez dwóch zdań jednym z najlepszych, w jaki wyposażono miksery dj-skie na przestrzeni ostatnich piętnastu lat. Jego obsługa nie jest skomplikowana, aczkolwiek wymaga sporo czasu i praktyki by w pełni wykorzystać pełne możliwości.

 Xone 62 nie posiada minusów. Testując go byłem zdumiony jak prosta jest jego nawigacja, a kreatywne narzędzia i funkcje niesamowicie ułatwiają miks, dzięki czemu możliwa była pełna kontrola nad odtwarzanymi utworami oraz zastosowanymi efektami.

Nie jest to mikser dla mobilnych dj-ów ze względu na dość wysoką wagę, jednak  świetnie sprawdza się w systemach klubowych, gdzie stabilność jest bardzo istotnym czynnikiem.

Użytkowe funkcje monitorowania, wysokiej jakości dźwięk, kreatywne filtry, wszechstronny korektor, praktyczne kolorowe wyświetlacze, dobrze zorganizowany layout, widzialny w każdych warunkach oświetleniowych sprawiają, że Xone 62 jest profesjonalną konsolą o bardzo wysokiej jakości, sprawdzającą się w każdych warunkach.

Xone 62 polecam profejonalnym dj-om oraz klubom i barom,  które stawiają na jakość dźwięku, funkcjonalność oraz nie zamierzają przeznaczać wielkich pieniędzy na mikser wysokiej klasy.

 

Na pokładzie Xone 62:

 

  • 6 podwójnych wejść stereofonicznych oraz 2 wejścia mikrofonowe,
  • Przedwzmacniacze RIAA wspomagają pracę do 4 gramofonów,
  • Sześć podwójnych kanałów stereo – 4 wejścia gramofonowe,?
  • Wyjście „Send” z każdego kanału,
  • 2 dwukolorowe kontrolki wejść A/B,
  • Stereo Aux Send wraz z kontrolą post/pre,
  • 4-zakresowy korektor asymetryczny - podbicie do +6dB, cięcie do -26dB
  • EQ in/out,
  • Dwa niezależne Filtry VCF z kontrolą częstotliwości i rezonansu,
  • VCA crossfader Penny&Giles,
  • Podświetlane kontrolki CUE,
  • 4 LED, 3-kolorowe mierniki kanałowe,
  • 60mm fadery posiadające osłonę przed kurzem,
  • Kontrolka Crossfader output,
  •  Efekty VCF,
  • 3 tryby filtrowania,
  • Niezależne kontrolki częstotliwości,
  •  Kontrolka Resonance,
  • Filter in/out,
  • Wyświetlacz LED wskazujący status filtrów,
  • Monitoring słuchawkowy wyposażony funkcję Auto Cue,
  • Rozdzielony Cue oraz Mix/Aux – odsłuch,
  • 12 LED 3-kolorowe mierniki
  • Zbalansowane wyjście XLR+4dBu stereo mix,
  • Pre-fade recording output
  • Wyjście „booth”,
  • Wyjście słuchawkowe oraz „rec out”

 

 

 

 

Gdzie kupić?

Allen&amp;Heath Allen&Heath www.allen-heath.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Allen&Heath rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają...
Test interfejsu audio Yamaha RUio16-D Interfejs audio USB to nieodłączny towarzysz wielu realizatorów live’owych. Yamaha, prezentując RUio16-D, dała do ręki potężny oręż w postaci urządzenia, które – wraz z oprogramowaniem VST Rack Pro zastąpi wiele urządzeń
Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat.
Wielki test Mackie Bundle: Creator, Performer, Producer, Studio Na zestawy Mackie Bundle Creator, Performer, Producer, Studio składają się m.in.: monitory studyjne, interfejsy audio, mikrofony USB, słuchawki, mikser audio, oprogramowanie DAW i wszelkie niezbędne akcesoria studyjne.
Test mikrofonu Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest... Test monitorów odsłuchowych Neumann KH 120 A Zwykle kojarzymy firmę Neumann z wysokiej klasy studyjnymi mikrofonami pojemnościowymi, ale od wielu lat firma ta prezentuje również produkty z drugiego końca łańcucha sygnałowego, czyli studyjne monitory odsłuchowe. Prezentuje je...