TEST: Werbel Ludwig Supralite 14x5.5

Przemysław Głowacki 9 stycznia 2017, 10:00 ADA MUSIC
Ludwig Supralite 14x5.5950 zł

Ludwig to prawdopodobnie najbardziej znana marka perkusyjna na świecie. Powstała w 1909 roku firma zrewolucjonizowała myślenie o zestawie perkusyjnym wyznaczając stale standardy ich konstrukcji, rozwiązań w osprzęcie i brzmieniu. Myśląc "Ludwig" przywołuje mi to momentalnie dwie rzeczy związane z tą firmą - genialne werble Supraphonic oraz stopę Speed King, która w momencie swojej premiery wyprzedziła epokę zostawiając wszystkich innych producentów daleko w tyle.

Na korzyść budowy marki wpłynął z pewnością fakt, że na Ludwigu w pewnym momencie grali najwięksi - Ringo Starr, John Bohnam czy Wielki Buddy Rich. W latach 60 czy 70 przemysł instrumentów działał nieco inaczej niż dzisiaj - nie istniały przede wszystkim powszechne media, w których mogli się reklamować, więc najlepszą formą promocji był ich wybór przez perkusistów, którzy w tych czasach kształtowali gusta nie tylko słuchaczy, ale przede wszystkim będąc inspiracją dla innych zespołów. Ludwig był "synonimem sukcesu".

 

[img:7]

 

Wspomniałem wcześniej o jednym z najważniejszych instrumentów perkusyjnych dla muzyki w ogóle - Ludwig Supraphonic. Werble te ukazywały się w różnych wersjach, początkowy jako z korpusem aluminiowym z domieszkami znany jako "Ludalloy", później Chrome Over Brass (dosłownie - chrom na mosiądzu). Zapisały się one jako najczęśniej rejestrowanymi werblami podczas nagrań. Nie sposób wymienić ilość nagrać, hitów w których ten model brał udział. Jeśli słyszysz hit z lat 60-90 to możesz z 99% pewnością obstawić, że w tym numerze gra ten werbel.

Od 1909 roku powstania Ludwig nie zwalnia tempa i prezentuje nowe instrumenty. Jednym z nich jest mający swą premierę podczas WINTER NAMM 2016 Ludwig Supralite. Nazwa nawiązuje do flagowych bębnów - Supraphonic oraz Acrolite. Werbel jest sklafysikowany przez producenta jako "dobrze wyglądający, świetnie brzmiący i kosztujący uczciwie" - dzięki firmie ADA Music mam przyjemność przetestować czy to rzeczywiście prawda. Do dzieła.

 

[img:3]

 

Budowa

Korpus werbla stanowi stal o grubości 1.5 mm. Panuje błędne przekonanie, że ten materiał jest najmniej szlachetnym ze wszystkich do budowy werbli. Otóż z pewnością jest najtańszym materiałem, łatwiejszym w obróbce i eksploatacji niż jakiekolwiek drewno. Od zawsze powtarzam, że lepszy jest jakikolwiek werbel stalowy w zestawie od tych domyślnie dodawanych z drewna, ponieważ jaki by ten werbel nie był zawsze się jakoś obroni i do pewnego momentu producenci o tym doskonale wiedzieli dodając je do zestawów - vide Pearl Sensitone w seriach Export, a potem VBX/VML itp.

Prawdą jest też, że rozstrzał jakościowy werbli ze stali jest bardzo duży - od podstawowych chińskich instrumentów za 200 zł po super amerykańskie customy za złotych trzy tysiące, jednak mimo użycia tego samego materiału różnice pomiędzy nimi są znaczące. Supralite zalicza się w moim mniemaniu do półki średniej wszystkich mi znanych werbli ze stali.

 

[img:1]

 

Został wyposażony w solidne obręcze 2.3 mm, super gustowne i eleganckie Tube Lugi, porządną maszynkę i mosiężne sprężyny (znacznie czulsze niż ich stalowe odpowiedniki). Żałuję, że naciąg uderzany spełnia rolę "antykurz", niestety wygląda jak papier od drukarki i brzmi całkiem podobnie, więc w moment wymieniłem go na klasycznego Ambassadora.

Werbel wygląda naprawdę bardzo dobrze, stal została pokryta chromem i wypolerowana na efekt lustra. Mi się ten widok nigdy nie znudzi. Gdy patrzysz na ten instrument to od razu zdajesz sobie sprawę, że to nie jest "kolejny stalowy werbel z zestawu za 100 zł" tylko instrument, który spełnia pierwszy zasadniczy warunek - naprawdę wygląda dobrze. Czas było by go złoić.

 

[img:5]

 

Brzmienie

Stal to stal - zasadnicza jej zaleta to duży zakres stroju, w którym werbel ma szanse zabrzmieć dobrze. Zacząłem rzecz jasna od możliwie najniższego. Mimo zdefiniowanego charakteru stali werbel brzmi krótko z racji na swoją głębokość 5.5" i serio bardzo "w dole". Nie ma typowego dla "szmacianych" werbli plastikowego "panczu", więc w grze z innymi instrumentami doskonale wkleja się w mix nie wychodząc przed szereg i nie dominuje innych instrumentów. Cienki korpus stalowy pozwala grać na nim delikatnie i w dalszym ciągu go słyszeć, barwa zmienia się płynie wraz z zastosowaną dynamiką.

Po kilku dobrych chwilach przeszedłem do sukcesywnie wyższego stroju, choć wiele nazwało by go "średnim". Tu momentalnie po uderzeniu zaczęło się odzywać charakterystyczne "jęczenie" i wszystkie alikwoty, które może są i fajne jak grasz z gitarami i ich nie słyszysz - wtedy dają one fajny oddech, ale jak grasz solo, to werbel gra Ci "na wciąż" i wcale nie myśli przestać po uderzeniu. W ruch poszły "żelki" które wycięły to czego nie lubię i momentalnie granie na werblu nabrało innego, komfortowego wymiaru. Instrument nie ma już dyskotekowego brzmienia uderzanej pufy, tylko konkretny strzał i pazur.

 

[img:4]

 

Zastosowanie średniego stroju momentalnie pchnęło mnie do działań "chyba jeszcze trochę do góry". Przypomniały mi się czasy, gdy nie uznawałem innego stroju niż wysoki - werbel zaczął wyraźnie wybijać się na tle reszty zespołu co zmusza do trzymania się na posterunku i kontrolowania dynamiki gry.

Bólem wielu werbli w wysokim stroju jest to, że po podciągnięciu w brzmieniu zostaje tylko uderzenie w deskę, pierdnięcie sprężyn i nic poza tym - werbel staje się płaski i bez wyrazu. Supralite ciągle zachowuje charakter - atak jest szybki i wyraźny, jednak werbel cały czas brzmi - po rimshotcie cały czas rozróżniasz składowe brzmienia i potrafisz wyraźnie oddzielić atak naciągu, odpowiedź sprężyn i samego korpusu. Słyszysz, że to cały czas werbel i wcale nic się nie zepsuło - dokładnie tak ma brzmieć.

 

[img:2]

 

Podsumowanie

Werbel idealnie wpisuje się w hasło producenta "good looking, great sounding, priced right" bo dokładnie taki właśnie jest. Jego zaletą, którą góruje nad innymi werblami w podobnej cenie (Supralite kosztuje około 950 zł) jest to, że brzmi naprawdę dobrze w szerokim zakresie stroju, dzięki czemu znajdzie robotę w wielu zespołach. Raczej nie ma szans się stać klasykiem jak jego starszy brat Supraphonic, jednak doskonale kontynuuje spuściznę tego producenta i myśl perkusyjną.

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ADA MUSIC

adres:
ul. Kopernika 25a 43-502 Czechowice-Dziedzice

Sklepy muzyczne > Ludwig rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test talerzy perkusyjnych Istanbul Mehmet Origin Dark Ride 22 Po podziale firmy Istanbul na Istanbul Agop i Istanbul Mehmet, to ta pierwsza zdecydowanie wyszła na prowadzenie w kwestii rozpoznawalność. Istanbul Mehmet mimo trochę mniejszej popularności ma się naprawdę dobrze, a Istanbul Mehmet...
Test talerzy Bosphorus Syncopation Series SW Ride 20" Bosphorus Cymbals niedawno pojawili się na naszym rynku, co opisywaliśmy pod tym linkiem. Mieliśmy ostatnio okazję przetestować kilka modeli tego producenta, w tym m.in. Syncopation Series SW Ride 20". Talerz wydaje się naprawdę bardzo...
Talerze perkusyjne Istanbul Agop Xist Dark Dry Crash 20" W ostatnim czasie talerze perkusyjne o ciemnym brzmieniu stają się coraz bardziej popularne, co nie uszło uwadze Istanbul Agop. Zaprezentowana pod koniec 2019 roku seria Xist Dry Dark jest bardzo ciekawą propozycją w wyżej wymienionym...
Pad perkusyjny Rtom Moongel Workout Pad 7" Oferta padów perkusyjnych na naszym rynku jest bardzo szeroka, jednak grupa 'cichych' padów dostępnych w polskich sklepach nie jest już tak liczna. Dziś przyjrzymy się jednemu z reprezentantów tej kategorii - Rtom Moongel Workout Pad 7"....
Test pada perkusyjnego Alesis Strike Multipad Testujemy w praktyce nowość na rynku padów perkusyjnych - Alesis Strike Multipad. Z pośród niezwykle obfitych funkcjonalności skupiliśmy się na tych najprostszych rozwiązaniach, miksując zestaw akustyczny z brzmieniem fabrycznych próbek...
Test mikrofonów instrumentalnych Audio-Technica MB/DK7 Zestaw Audiotechnica Midnight Blues DK 7 to funkcjonalny komplet mikrofonów pozwalający na podstawowe omikrofonowanie zestawu perkusyjnego. Sprawdzamy funkcjonalność tego zestawu, testując mikrofony w różnych warunkach, nie tylko...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz