K U R Z W E I L PC3X

Tomasz Świerk 4 sierpnia 2009, 16:21 Music Info
Kurzweil ok 9300 zł
  • możliwości edycji i kreacji barwy wydają się być nieskończone
  • złącze usb do komunikacji z komputerem, które funkcjonować również może jako wirtualny port MIDI.
  • powalający procesor efektów

Zimą 2008 kalifornijska firma Kurzweil zaprezentowała na targach NAMM nowy model z serii Performance Controller. PC3X, o którym mowa, dysponuje 128-głosową polifonią, bogatą biblioteką programów barw i szeregiem przydatnych na scenie funkcji.


Wprowadzenie
Już od kilkunastu lat autorska technologia dźwięku Kurzweila niezmiennie cieszy się zainteresowaniem i szacunkiem muzyków na całym świecie. Dziś synteza wariabilna, tożsama niegdyś ino serii K, pojawia się w bogatszej szacie o nazwie Dynamic VAST w linii PC. VAST (Variable Architecture Synthesis Technology) jest niewątpliwie wielką zdobyczą twórców Kurzweila. Synteza ta oparta jest w na blokach różnych algorytmów definiujących, modulujących brzmienie. Podstawowy sygnał algorytmu przepuszczany zostaje przez zaawansowane filtry, wysublimowane, wielopłaszczyznowe obwiednie LFO, emulację wzmacniacza, algorytmy przesterowania itd. Poruszając się przez okna edycyjne możliwości kreacji wydają się być nieskończone. Wszystkie te algorytmy maja wpływ na autentyczność brzmienia, do którego przyzwyczaiła nas marka Kurzweil.

Brzmienia
Bogactwo programów barw w modelu PC3x jest imponujące. Do dyspozycji mamy ponad 850 programów wysokiej jakości. Oprócz znanych barw z serii PC, nowy model serwuje setki nowych, smakowitych dźwięków, które sprawdzą się w każdym stylu i gatunku. Instrument wzbogacono również o kolekcję vintage`owych pianin elektrycznych, dodatkowe presety dla trybu organowego z udoskonalonym Leslie (tryb KB3) oraz znaczną liczbę naprawdę ciekawie brzmiących programów barw w sekcji orchestral, które z pewnością zyskają sobie koneserów. Prawdziwą innowacją jest wykorzystanie technologii modelowania analogowego z Kurzweila VA1, co znacznie rozszerza spektrum dźwiękowe i czyni go intrumentem o zaawansowanej syntezie. Proszę sobie wyobrazić taniec potężnych oscylatorów Va1 z filtrami syntezy VAST...karnawał dźwięków! Przyznam, że najbardziej urzekły mnie soundy fortepianów i pianin elektrycznych. Odwzorowane zostały bardzo starannie, nawet z ich charakterystycznymi niedoskonałościami. Kurzweil może pochwalić się niezwykła dynamiką i wielopłaszczyznowością brzmień. Pojedynczy program skonstruowany może być z maksymalnie 32 warstw!, niezależnie programowalnych, co daje możliwość stworzenia grubych, bogatych dźwiękowo struktur.

Nowością w serii Performance Controller jest sekwencer o dokładności 1536 TPQN bez limitu ilości ścieżek. Duże możliwości edycyjne i przyjazny interface czynią PC3 stacją roboczą na pełną skalę. Jednakże praca z sekwencerem komputerowym zdaje się być bardziej komfortowa niż praca na bądź co bądź mniejszym wyświetlaczu Kurzweila. Zaskakującą i cieszącą użytkowników niespodzianką jest wyposażenie instrumentu w złącze usb do komunikacji z komputerem, które funkcjonować również może jako wirtualny port MIDI.

Wydajność i komfort pracy
Procesor efektów Kurzweila Pc3x kolokwialnie mówiąc jest powalający (żeby nie powiedzieć zaje....ty)! Jego potencjał to 2 tory AUX i 16 insertów oraz sekcja Master FX, co czyni go konkurencyjnym wobec uznanych silników KDFX z serii K. Oczywiście wszelkie zmiany w strukturze algorytmów mogą być szeroko edytowane oraz przypisane do kontrollerów takich jak; suwaki na panelu instrumentu, kółka modulacji czy footswitche.

Warto wspomnieć o przydatnym w warunkach scenicznych trybie zapisywania ustawień SETUP. Pozwala on bowiem na tworzenie 16-warstwowych niezależnych i programowalnych struktur z oddzielnymi kanałami MIDI. Oczywiście, edycji podlega również zakres każdej ze stref, tworzenie podziałów, łączenie warstw, jak i ustawienia velocity poszczególnych stref. Cały program SETUP wsparty być może 5-pasmowym korektorem, kompresorem masteringowym oraz sekcją efektów MASTER Fx.

Klawiatura
Opisywany model wyposażono w klawiaturę ważoną 88-klawiszową. Jest to klawiatura młoteczkowa TP40L firmy Fatar, z którą to firmą Kurzweil od lat współpracuje. Istotnie jednak nie jest to symulacja fortepianowej mechaniki, a raczej uzyskanie kompromisu między klawiatura keyboardową a ważoną. Pomimo uznania jakim cieszą się te mechanizmy, wielu pianistów moze odczuwać niedosyt. Dla mnie stanowi to jedyny poważniejszy mankament instrumentu. Jakkolwiek stwierdzam, że jest to klawiatura łatwo wyczuwalna i przyswajalna w dotyku.



Przyznać należy, że PCX3 jest zaawansowany technologicznie przez to może wydawać się skomplikowany w obsłudze. Warto jednak poświęcić mu trochę czasu, gdyż ofiaruje nam w zamian nieocenione usługi, a tego przecież oczekujemy:)

Potęga tego instrumentu tkwi nie tylko w starannie przygotowanych próbkach, ale także w możliwościach jakie otwiera przed naszymi uszami (a raczej dawno otworzyła) technologia VAST, która daje nieskrępowane możliwości kreowania barw, często w wyniku audytywnych eksperymentów:)

Obsługa
Podświetlany wyświetlacz LCD 240 x 64 znaków stanowi znaczną poprawę w stosunku do 2-liniowego wyświetlacza w PC2. Usprawniony układ przycisków wokół niego pozwala na szybką nawigację po menu systemu. A propos - jest to identyczny typ wyświetlacza jak w modelu K2000. Przyznam, że podoba mi się image nowego Kurzweila - ascetyczny, elegancki, o solidnym wykończeniu i lekko lakierowanych przyciskach funkcyjnych. Cieszy oko!

Kurzweil PC3X został hojnie obdarowany kontrolerami i złączami, dzięki czemu świetnie sprawdzi się zarówno na scenie jak i w studio. Wyposażony został w 9 suwaków (Draw bars), kółka pitch i modulation, 4 analogowe wyjścia o przetwarzaniu 24- bit, słuchawkowe, wyjście cyfrowe stereo S/PDIF, MIDI In, Out, Thru. Ponadto 3 x pedal switch, 2 x continuous control pedal, wejście na kontroler wstęgowy oraz złącze USB i slot na karty pamięci xD. Miłym gestem firmy Kurzweil jest stworzenie narzędzia programowego Sound Editor. Komunikacja z komputerem odbywa się za pośrednictwem złącza USB. Dzięki temu użytkownicy będą mieli łatwy dostęp do każdego parametru edycji i możliwość wysyłania ustawień do instrumentu.

Podsumowanie
Konkludując, jeśli Carlsberg jest prawdopodobnie najlepszym piwem na świecie, to nowy Kurzweil PC3x jest prawdopodobnie najlepszym instrumentem w swojej klasie. Jest wynikiem progresu technologicznego, jakiego dokonała firma w serii Performance Controller i niewątpliwie przykładem funkcjonalnego instrumentu o syntezie najwyższych lotów. Będzie głośno!

Autor: Tomasz Świerk



Specyfikacja:

  • Klawiatura: nowa generacja klawiatury, ważona, 88 klawiszy z aftertouch
  • Wyświetlacz: LCD 240 x 64 znaków
  • Polifonia: 128 głosów
  • Multitimbral: 16 częściowy (jeden na kanał MIDI)
  • Architektura: Dynamic VAST nowy bardzo wydajny moduł syntezy, moc obliczeniowa DSP większa niż w modelach serii K. Synteza VA1: wbudowany moduł syntezy legendarnego syntezatora analogowego Kurzweila. Tryb Cascade: pozwala na przekierowanie danej warstwy i przetworzenie przez DSP na innej w obrębie danego programu
  • Brzmienia: ponad 850 ustawień fabrycznych w tym brzmienia zawierające od 10-20 warstw, brzmienia z PC2 Base Sound ROM, Orchestral, Classic Keys, General MIDI, String Section ROM
  • Bank, 64 programy KB3 z 9 suwakami
  • Presety MIDI: 96 programowanych presetów fabrycznych, 128 użytkownika każdy z 16 niezależnymi strefami, efektami i ustawieniami arpeggiatora
  • Kompatybilność: General MIDI
  • Pamięć: 1024 ustawień programów, 128 ustawień Setup MIDI
  • Sloty na rozszerzenia: 2
  • Sekwencer: 16 ścieżek o rozdzielczości 1536 PPQ
  • Efekty: 16 insertów z przekierowaniem na 12 szyn BUS oraz dodatkowe 2 wysyłki AUX, do dyspozycji ponad 300 rożnych efektów typu reverb, delay, choru, flange, phaser, EQs, distortion, Leslie simulator, compressor i inne
  • Equalizacja: master EQ i master compresor do szybkiej regulacji w trakcie grania
  • Kontrolery: Pitch, Modulation, 9 suwaków (drawbar), 2 przełączniki, wejścia: 3 x pedal switch, 2 x continuous control pedal, 1 x mono pressure, 1 x Super Ribbon, 1 x breath controller
  • Arpeggiator: 16 niezależnych arpeggiatorów z funkcjami velocity, duration, tempo, sync
  • Złącza: 4 x analog out TRS o przetwarzaniu 24-bit, słuchawkowe, wyjście cyfrowe stereo S/PDIF do 192kHz, MIDI In, Out, Thru
  • Złącze USB: pozwala na obsługe MIDI i przsyłanie danych do i z komputera
    oraz do firmware update
  • Karty pamięci: slot na karty xD, do zapisu i wgrywania programów, firmware update, i plików sekwencera
  • Wymiary: 11x35.5x138 cm,
  • Waga: 25 kg
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem