Test: Interfejs audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen

Doskonałe narzędzie do profesjonalnych produkcji dźwiękowych, zarówno w domowym studiu, jak i w profesjonalnym środowisku Kacper Łabuda 29 listopada 2023, 08:22 AUDIOTECH
Focusrite Scarlett 2i2 4th gen950.00 zł

[img:1:R]W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich seria Scarlett zyskała uznanie w branży jako znakomite rozwiązanie dla entuzjastów, muzyków i producentów na każdym poziomie zaawansowania. Dziś przyjrzymy się najnowszej odsłonie serii Scarlett, mianowicie Scarlett 2i2 czwartej generacji.

  • Czy ta nowa wersja interfejsu audio utrzymuje wysokie standardy jakości dźwięku i wydajności, za które znana jest firma Focusrite?
  • Czy przynosi nowe innowacje, które pozwalają na jeszcze prostsze i bardziej kreatywne tworzenie utworów?

Zapraszam do recenzji, w której przyjrzymy się dokładnie Scarlett 2i2, 4i4 oraz solo w kontekście ich brzmienia, funkcji i użytkowania.

  

Spis treści:

 

[img:7]

 

Odrobina historii i początki serii Scarlett

Firmy Focusrite nie trzeba nikomu przedstawiać - doświadczeni realizatorzy kojarzą firmę z jej założycielem Rupertem Neve, niesamowitymi designami urządzeń z serii ISA oraz RED, a także z systemem REDnet pozwalającym na budowę rozbudowanych systemów Audio-Over-IP. Natomiast domowi producenci oraz muzycy niezależni znają przede wszystkim serię Scarlett oraz Clarett, czyli interfejsy audio oferujące świetna jakość dźwięku w bardzo przystępnej cenie, w niezwykle wyraźnym czerwonym kolorze.

 

[img:4]

 

Seria Scarlett została wprowadzona przez Focusrite w 2011 roku, a jej debiutanckim produktem był interfejs audio Scarlett 2i2 pierwszej generacji. Urządzenie to miało na celu dostarczenie profesjonalnej jakości dźwięku i wydajności w przystępnej cenie, co szybko zdobyło uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i entuzjastów nagrywania w domowych studiach.

Seria Scarlett odniosła sukces na rynku dzięki kombinacji doskonałej jakości dźwięku, wygody obsługi oraz przystępnej ceny. W ciągu kolejnych lat Focusrite systematycznie wprowadzał nowe modele Scarlett, rozwijając serię, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom użytkowników.

Scarlett 2i2 4th Gen na pierwszy rzut oka

Oczywiście pierwsze co rzuca się w oczy, gdy wyjmiemy interface z pudełka to jego kolor, wszystkie poprzednie generacje były bardzo wyraziście czerwone, natomiast tym razem producent przeszedł samego siebie i zdaje się konkurować z Coca-Colą o tytuł najpiękniejszego odcienia czerwonego na swoich produktach. Interface wygląda naprawdę zjawiskowo i świetnie prezentuje się zarówno na biurku w akademiku, jak i w profesjonalnym studiu.

Przedni panel

Na przednim panelu znajdziemy dwa pokrętła kontrolujące wzmocnienie preampów, jednak tu już pojawia się pierwsza nowość, nie są to zwykłe potencjometry, lecz enkodery pozwalające na cyfrową kontrolę wzmocnienia, wcześniej tego typu rozwiązania można było znaleźć tylko we flagowych i kilkukrotnie droższych modelach interfejsów audio, takie rozwiązanie pozwala na dokładną kontrolę wzmocnienia oraz zapisanie i przywołanie ustawień z poziomu oprogramowania dołączonego do interfejsu.

 

[img:3]

 

Pod pokrętłami znajdziemy dwa wejścia Jack 6.3 mm, pracujące w trybie liniowym oraz Hi-Z - pozwalające na podłączenie wszelkiego rodzaju instrumentów, od syntezatorów i pianin cyfrowych, aż po gitary elektryczne wymagające bardzo wysokiej impedancji, by wydobyć z nich pełnię brzmienia i charakteru. W odróżnieniu do poprzednich generacji tym razem nie znajdziemy wejść mikrofonowych na przednim panelu, producent zdecydował się na rozdzielenie wejść Jack oraz XLR na dwie pary, Jack 6.3mm z przodu - XLR z tyłu. Myślę, że takie rozwiązanie pozwoli na lepszą organizację kabli w przypadku, gdy mamy na stałe podłączony mikrofon, ponieważ kable będą ukryte, a nie wystające z przodu.

Poza tym znajdziemy także niespotykaną jak do tej pory w przypadku interfejsów z serii Scarlett liczbę przycisków, pozwalają one na kontrolę takich funkcji jak:

  • Wybór kanału,
  • Aktywacja wzmocnienia Phantom 48V,
  • Przełączenie wzmacniaczy w tryb liniowy,
  • Uruchomienie trybu Air znanego z poprzedniej generacji,
  • Znajdziemy także dwa wcześniej niespotykane przyciski, AUTO oraz SAFE — pozwalają one skorzystać z funkcji auto ustawienia wzmocnienia, a także zabezpieczenia przed przesterowaniem sygnału, oba opiszę dokładnie w kolejnej części recenzji.

 

[img:9]

 

Po prawej stronie znajdziemy pokrętło wzmocnienia na głównym wyjściu z zaprojektowaną na nowo obręczą, informującą o poziomie sygnału wyjściowego. Obok niego zobaczymy wyjście słuchawkowe, pokrętło regulacji jego wzmocnienia oraz przycisk “Direct” pozwalający na odsłuch nagrywanego sygnału bez latencji, niezależnie od tego, jak wydajny mamy komputer lub ile wtyczek mamy odpalone. Warto też wspomnieć, że wraz z ostatnim update’m oprogramowania Focusrite Control otrzymaliśmy możliwość uruchomienia opcji Direct Monitoring także z poziomu aplikacji.

Panel tylny

Z tyłu interfejsu znajdziemy wejścia XLR Neutrik pozwalające na podłączenie mikrofonów dynamicznych oraz pojemnościowych, a także wyjścia do głośników lub monitorów studyjnych oraz dwa porty USB-C, dzięki którym możemy podpiąć interfejs do komputera lub tabletu/telefonu oraz zasilania. Podczas używania z komputerem interfejs nie potrzebuje dodatkowego zasilania, wymaga go jedynie w przypadku użycia z urządzeniami mobilnymi, które nie są w stanie zapewnić wystarczająco dużo energii. Rozmiarowo jest o około 20% większy od modelu 2i2 3 generacji.

 

[img:2]

 

Cechy wyjątkowe serii Scarlett 4 generacji

Największe zainteresowanie budzą dwie funkcje wprowadzone przez Focusrite w czwartej generacji modelu Scarlett - AUTO oraz SAFE. AUTO jest systemem, który automatycznie ustawia optymalne wzmocnienia dla naszego mikrofonu lub instrumentu.

 

Jak działa AUDIO / SAFE w Scarlett?

  • Podłączamy mikrofon lub instrument do odpowiedniego wejścia (pamiętajcie o włączeniu zasilania phantom 48V w przypadku mikrofonów pojemnościowych!),
  • Klikamy przycisk wyboru kanału i wybieramy kanał, który chcemy ustawić,
  • Klikamy przycisk auto,
  • Przez 10 sekund śpiewamy bądź gramy na instrumencie z taką głośnością, z jaką planujemy nagrywać, w tym czasie interface analizuje nasz sygnał i ustawia odpowiedni poziom,
  • Po 10 sekundach obręcz pokrętła kanału, na którym zastosowaliśmy funkcję auto zaświeci się na zielono jeżeli udało się poprawnie ustawić poziom, lub na czerwono jeśli musimy powtórzyć ten proces,
  • Możemy nagrywać!

 

[img:10]

Jakie korzyści daje AUDIO?

Takie rozwiązanie będzie na pewno bardzo przydatne dla początkujących artystów, którzy jeszcze nie mają wyrobionego wyczucia do ustawienia wzmocnienia, lecz także bardziej doświadczeni muzycy oraz producenci docenią wygodę takiego rozwiązania, w szczególności w przypadku gdy nagrywamy w miejscu, gdzie nie mamy interfejsu w zasięgu dłoni i nie możemy w trakcie próby dostosować sobie sami gainu, koniec z kursowaniem między biurkiem a miejscem nagrywania!

 

Funkcja SAFE czuwa nad wzmocnieniem sygnału

Drugą niezwykle ciekawą funkcją wprowadzoną w czwartej generacji interfejsów z serii Scarlett jest SAFE, czyli automatyczne kontrola wzmocnienia już w trakcie nagrywania, jeżeli po ustawieniu gainu w trakcie nagrywania zatracimy się w procesie twórczym i przesadzimy z głośnością wykonania, funkcja SAFE zmniejszy wzmocnienie w szczytowych momentach, tak by uratować nasze niesamowite wykonanie. Interface sprawdza, czy nie przesterowujemy sygnału z częstotliwością do 96000 razy na sekundę, więc możemy być spokojni o nasze nagrania. Natomiast warto zwrócić uwagę na to by pomimo tych świetnych rozwiązań nie zapominać i tak o poprawnym ustawieniu wzmocnienia, ponieważ gwałtowna zmiana wzmocnienia brzmi dosyć nienaturalnie, nawet gdy nie pojawia się przester, ale to tylko w ekstremalnych przypadkach, w przypadku przekroczenia poziomu do 5-7 decybeli, jest to praktycznie niesłyszalne.

Interfejsy czwartej generacji z serii Scarlett posiadają także wbudowany loopback, jest to funkcja pozwalająca przekierować dźwięk z wyjścia urządzenia audio z powrotem do jego wejścia. To przydatne narzędzie podczas produkcji muzycznej, ponieważ umożliwia nagrywanie dźwięku z różnych źródeł systemowych i aplikacji, tworzenie profesjonalnych streamów oraz wprowadzanie efektów dźwiękowych do nagrań. Jest to kluczowa funkcja dla muzyków, producentów i osób zajmujących się streamingiem, co ułatwia zarządzanie dźwiękiem i tworzenie bardziej zaawansowanych produkcji muzycznych i treści audio.

 

[img:5]

Powiew świeżego powietrza, nowe opcje trybu AIR

Firma Focusrite zaprezentowała tryb Air, znany z preampów serii ISA, wraz z trzecią generacją interfejsów z serii Scarlett, uruchomienie tego trybu sprawiało, iż nagrania brzmiały jaśniej, bardziej klarownie i otwarcie, dzięki czemu lepiej przebijały się w mixie na pierwszy plan.

W czwartej generacji interfejsów z serii Scarlett tryb air został jeszcze bardziej dopracowany, a także dostał drugi wariant — Harmonic Drive. Mamy teraz możliwość wyboru trzech różnych wariantów brzmienia podczas nagrywania:

  • Klasyczne i czyste brzmienie, które sprawdzi się świetnie w większości przypadków,
  • Tryb AIR Presence podkreślający wysokie częstotliwości w nagraniu, bardzo przydatny podczas nagrywania wokali oraz innych instrumentów, które mają być bardzo wyraźne i wysunięte na pierwszy plan w mixie,
  • Tryb Air Harmonic Drive, w którym także mamy podkreślone wysokie częstotliwości, lecz dodatkowo także sygnał jest mocniej wysterowany, dzięki czemu brzmi nieco pełniej i intensywniej, świetnie sprawdzi się to w przypadku bębnów lub gitar elektrycznych.

 

Między trybami przełączamy się za pomocą przycisku air, który za pomocą podświetlenia pokazuje nam jaki tryb mamy aktywny w tym momencie, lub za pomocą aplikacji Focusrite Control.

 

[img:6]

Na co zwrócić uwagę w parametrach technicznych

Interfejsy audio Focusrite Scarlett 4 generacji mogą pochwalić się niezwykłymi parametrami technicznymi, poniżej wymienię kilka z nich i opiszę, jakie mają znaczenie podczas produkcji audio:

Przedwzmacniacze 4 generacji o zakresie wzmocnienia do 69 decybeli - Im większa moc preampów, tym głośniejszy sygnał możemy zarejestrować za pomocą nawet najbardziej wymagających mikrofonów i uzyskać odpowiedni stosunek sygnału do szumu, dzięki czemu nasze nagrania mogą brzmieć czysto i wyraźne. 69 decybeli to naprawdę znaczna ilość, spokojnie możemy podłączyć takie mikrofony jak Shure SM7B lub modele wstęgowe i wciąż nagrywać idealnie czysty sygnał, nawet z cichych źródeł, takich jak gitara akustyczna lub delikatne wokale.

Konwertery o zakresie dynamicznym 120 decybeli — Zakres dynamiczny to różnica między najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem, jaki może zostać przetworzony przez dany konwerter. Oznacza to zdolność urządzenia do precyzyjnego rejestrowania różnic między cichymi i głośnymi dźwiękami. Im większy zakres dynamiczny, tym bardziej subtelne niuanse i szczegóły dźwiękowe mogą być zachowane w nagraniach. Pozwala to na utrwalenie bogatszych, bardziej realistycznych dźwięków i zapewnia więcej przestrzeni do edycji i miksowania. Wysoki zakres dynamiczny umożliwia również zminimalizowanie zniekształceń i szumów, co przekłada się na profesjonalny charakter produkcji muzycznej

Dołączone oprogramowanie

Jak zawsze, poza świetnej jakości sprzętem firma Focusrite dba także o zaplecze software’owe by zarówno początkujący, jak i doświadczeni użytkownicy mieli wszystko, co potrzebne do tworzenia świetnych produkcji. W zestawie z interfejsami Focusrite Scarlett 4 generacji dostajemy oprogramowanie z pakietu Hitmaker Expansion, które zawiera taki soft jak:

  • Ableton Live Lite
  • Trzy miesiące dostępu do Pro Tools Artist
  • Antares Auto-Tune Access
  • Relab LX480 Essentials
  • Sonnox VoxDoubler
  • Softube Marshall Silver Jubilee 2555
  • XLN Audio Addictive Keys Studio Grand
  • Native Instruments Massive
  • XLN Addictive Drums 2: Studio Rock Kit
  • Bx_console Focusrite SC
  • Focusrite Red 2&3 Plug-in Suite
  • FAST Balancer
  • Dostęp do usługi Landr Studio pozwalający nam na wykonanie masteringu pieciu utworów za pomocą świetnej klasy algorytmów, oraz dwa miesiące subskrypcji do platformy.

 

[img:8]

Podsumowanie

Podsumowując, Focusrite Scarlett 4. generacji prezentuje się imponująco, oferując wiele nowości i udoskonaleń w porównaniu do wcześniejszych modeli. Dzięki funkcjom AUTO, SAFE, Loopback oraz rozbudowanym opcjom trybu AIR i Harmonic Drive, interfejs ten zapewnia producentom i muzykom jeszcze większą elastyczność i kontrolę nad brzmieniem. To doskonałe narzędzie dla każdego, kto dąży do profesjonalnych produkcji dźwiękowych, zarówno w domowym studiu, jak i w profesjonalnym środowisku.

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Focusrite rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej
Test klawiatury sterującej Arturia Keylab Essential mk3 Nowy kontroler MIDI od Arturii Keylab Essential mk3 to nie tylko wyrafinowane narzędzie do produkcji muzycznej, ale także inspirujący towarzysz dla każdego kreatywnego artysty. Poznaj opinię eksperta.