Test E-MU PIPELine - pozbądź się kabli audio!!!

8 kwietnia 2010 Tagi: emu, e-mu, pipeline
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Cena: 445 PLN

EMU PIEPELINE Wireless Audio Transmitter

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek gdzie leży granica pomiędzy sprzętem pro a sprzętem tzw. powszechnego użytku? Przyznam się szczerze, że ja do tej pory nigdy się nad tym nie zastanawiałem, instynktownie czułem, co ma znamiona sprzętu profesjonalnego a co jest zwykłą zabawką. Tak było do dnia, w którym do testów dostarczono mi urządzenie PIPEline firmy E-MU.

[img:1]

W dosłownym tłumaczeniu pipeline oznacza rurociąg, a rurociąg kojarzy się z przesyłem np.cieczy z punktu A do punktu B. W naszym przypadku ciecz została zamieniona na bezprzewodowy przesył danych z odbiornika do nadajnika. Nazwa jak najbardziej trafna i chwytliwa.

Słowem wstępu

W paczce, którą przesłał mi polski dystrybutor marki E-MU znalazłem dwa jednakowe pudełka, a w nich dwa komplety urządzeń PIPEline. Przy wyjmowaniu pierwszego zestawu momentalnie nasunęły mi się skojarzenia, że w firmie E-MU gigantyczne udziały musi mieć firma Apple produkująca komputery Macintosch. Kształt urządzenia, materiał z którego został wykonany oraz biały kolor do złudzenia przypominają myszki z MAC’a. Ładne, nie powiem, że nie, ale jakieś takie…. Hmm, nie wzbudzające zaufania, no i białe??? Białe na estradę???

Zanim podłączyłem sprzęt rzetelnie przejrzałem instrukcję obsługi, z której wynikało, że PIPEline jest do… wszystkiego. Ultra uniwersalność, aż tryska z tego małego białego pudełka. Można podłączyć gitarę, klawisze, mp3, CD, zastosować jako odsłuch słuchawkowy itd., itp. W myśl porzekadła „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, czy aby na pewno tak jest z PIPEline’em?

Co w pudełku?

W pudełku znajdziemy zasilacz z dwoma wymiennymi końcówkami pod różne standardy gniazdek sieci elektrycznej, dwa kabelki RCA-mały JACK, oraz RCA-duży JACK, instrukcję obsługi w 3 językach, gumowe etui do PIPEline’a oraz szmatkę dla pedantycznych użytkowników. Warto dodać, iż dołączone etui służy do zawieszenia PIPEline'a na pasku spodni, dzięki czemu możemy się z nim spokojnie poruszać po scenie. Jak już wspomniałem urządzenie jest białe i ma zgrabną budowę.

We front PIPEline’a wbudowane zostały gustowne przyciski włączenia zasilania (pełni on również rolę MUTE) oraz dwa przyciski ciszej/głośniej.

[img:2]

Na tylnej ściance znajdziemy wyjście/wejście mały JACK dwa wyjścia/wejścia RCA, micro switche do ustawień, przycisk LINK, oraz wejście do zasilacza.

[img:3]

Możliowości

Aby móc cieszyć się z dobrodziejstw zawartych w "rurociągu" konieczne są przynajmniej dwa urządzenia (nadajnik i odbiornik). Pojedyncza sztuka jest właściwie bezużyteczna. PIPEline może działać w dwóch trybach: BROADCAST oraz PARA. Tryb BROADCAST umożliwia ustawienie jednego nadajnika i wielu odbiorników np. w celu pracy jako system monitorujący dla zespołu (nie ma ograniczeń co do ilości odbiorników) W trybie PARA nadajnik jest skojarzony z jednym odbiornikiem. Urządzenie jest 3-kanałowe, więc na scenie mogą współpracować trzy pary (nadajnik i odbiornik) PIPEline, stąd można używać do 3 instrumentów stereofonicznych.
 

Zastosowanie

Tak jak wspomniałem wcześniej urządzenie to daje nam spore możliwości zastosowań. Poniżej przedstawiam zaledwie kilka przykładów w jaki sposób możemy je wykorzystać: 

  • wyeliminowanie kabli pomiędzy mikserem a "paczkami" ( oczywiście w małych instalacjach)
  • pozbycie się na scenie kabli ( w małych składach)
  • użycie jako transmiterów do zwyczajnych mikrofonów przewodowych np. Shure SM 58 lub BETA 58 ( uzyskujemy wówczas wersję bezprzewodową mikrofonu , i nie potrzeba żadnego dodatkowego przedwzmacniacza)
  • użycie na sali klubowej do wysyłania sygnału do aktywnych głośników lub tam gdzie kable stanowią problem
  • użycie PIPEline w sytuacji przewodnik / nieograniczona liczba słuchaczy ( ze słuchawkami) muzea, wystawy itp.
  • możliwość przesyłu sygnału cyfrowego np. dźwięku surround 5,1,lub 7,1 w postaci AC3 do dekodera w innym pomieszczeniu

 

Podłączenie

Podłączenie i konfiguracja urządzenia jest naprawdę banalna. Za pierwszym razem należy przeprowadzić ją z instrukcją by opanować ustawienia microswitchy, ale już kolejne aktywacje PIPEline można z powodzeniem wykonywać bez użycia manuala. Oczywiście, zanim zaczniesz pracę z PIPEline’em należy go podłączyć do zasilania i ładować jego akumulator przez około 3 godziny. Potem można cieszyć się jego ciągłą pracą od 5 (tryb nadawania) do 8 (tryb odbierania) godzin bez konieczności włączania do sieci. To wystarczająca ilość czasu na zrobienie próby z zespołem lub zagranie długiego koncertu.

PIPEline posiada 5,5ms latencji w trybie PARA i 10ms w trybie Broadcast.. Z powodzeniem można grać z taką latencją nie odczuwając żadnego dyskomfortu. Tak krótkie opóźnienie jest praktycznie niewyczuwalne.


Zasięg

Jest jeszcze kwestia zasięgu. Otóż według danych katalogowych system działa na odległość 15 metrów. W moim studio podczas gdy gitarzysta grał odchodząc od odbiornika sygnał zanikał dopiero w odległości około 17 metrów. Podczas testów w domu ze słuchawkami, muzykę traciłem w odległości 13 metrów (przechodziłem do innego pomieszczenia). Zakładając jednak, że PIPELine służy do zastosowań profesjonalnych, zasięg ponad 15 metrów jest w zupełności wystarczający. Stawiając nadajnik na środku sceny mamy do dyspozycji ponad 30 metrów rewelacyjnej jakości sygnału. Mało, która scena w Polsce ma scenę tej długości.

Jakość sygnału jest rewelacyjna. Zrobiłem test porównawczy. Nagrałem sygnał z CD poprzez kable, a następnie z zastosowaniem PIPEline’a z odtwarzaczem oddalonym o 12 metrów od stołu mikserskiego. Porównałem ze sobą oba nagrane sygnały obracając je w przeciwfazie. Nie było żadnej różnicy. Sygnał był ekstremalnie transparentny. Za to duży plus dla PIPEline’a. Producent podaje iż PIPEline pracuje w zakresie pasma przenoszenia od 20Hz do 20kHz.

 

Podsumowując

PIPEline wygląda jak zabawka, ale nią nie jest. Ma cechy urządzenia SEMIPRO. Ma również faktycznie szerokie zastosowanie. Zadowoli on gitarzystę, który chciałby uwolnić się od pląsających się pod nogami kabli (urządzenie można zamontować do paska spodni), zadowoli audiofila który chce słuchać muzyki w innym pomieszczeniu, zadowoli w końcu i wokalistę który chce mieć swój personalny odsłuch podczas występu na scenie.

Czas pracy na akumulatorach jest wystarczający. Latencja jest niska (na poziomie odpowiedzi ludzkiego mięśnia na bodziec z mózgu) więc praktycznie nieodczuwalna.

Ważnym aspektem o którym nie wspomniałem a warto to odnotować jest fakt iż podczas transmisji bezprzewodowej ani razu nie pojawiły się żadne zakłócenia. E-MU zastosowało w swoim produkcie niepowtarzalny system kodowania sygnału co skutecznie radzi sobie z zakłóceniami pojawiającymi się na skutek nakładania się pasm radiowych. No i na koniec. Czy to urządzenie musi być naprawdę białe? :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Estetyczne wykonanie
Ultra uniwersalność
Prostota obsługi
Rewelacyjna jakość sygnału
Brak jakichkolwiek zakłóceń
Biały kolor :)
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory Mackie MR624 + kontroler Big Knob Studio

Monitory Mackie MR624 + kontroler Big Knob Studio

Tym razem do testu trafiły dwa produkty, które po zestawieniu pozwalają uzyskać kompletny tor odsłuchowy i nagraniowy, który ze względu na niewiarygodną wręcz cenę i oferowane możliwości może stać się hitem...

Produkt: MR624Big Knob Studio
Cena: 850 zł /szt.800 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz