REJESTRATOR BOSS BR-800: MAŁY CIAŁEM, WIELKI SERCEM

4 kwietnia 2011 Tagi: rejestrator BOSS BR-800
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Cena: 1700 Pln
Dostarczył: Roland Polska Sp. z o.o.

Tematem niniejszego testu będzie rejestrator wielośladowy BOSS BR-800. Tytuł testu (mimo iż enigmatyczny) jest przenośnią, która wyjaśnia naprawdę sporo na temat testowanego sprzętu, poniżej znajdziecie odpowiedź.

Firma BOSS (nie mylić z marką ciuchów, ani z marką perfum) znana jest muzykom od wielu lat. BOSS w dużej mierze kojarzony jest jako producent efektów i multiefektów gitarowych, jednakże od lat z powodzeniem produkuje tunery, zawodowe metronomy, maszyny perkusyjne i oczywiście rejestratory wielośladowe, które cieszą się sporą popularnością, za sprawą wysokiej jakości, solidnego wyglądu oraz niewygórowanej ceny.

To może tyle słowem wstępu, czas na konkrety o testowanym urządzeniu.


BUDOWA BOSS BR-800 

Boss BR-800 to kompaktowe monstrum. W tym urządzeniu znaleźć można o wiele więcej niż można by się spodziewać po rejestratorze wielośladowym. Zaskoczy on każdego, kto miał wcześniej jakikolwiek kontakt z wielośladowymi rejestratorami.

[lupa:1]

Waga i rozmiary BR-800 są bardzo znikome jak na urządzenie o tak wielkich możliwościach. Gabaryty porównałbym do 200 stronicowej książki (289 x 184 x 58 mm ), wagę zaś do niepełnej torebki (po poznańsku tytki) cukru (890 g). Tak niskie parametry gabarytowe udało się uzyskać konstruktorom BOSS'a za sprawą wyeliminowania w 90% mechanicznych części ruchomych. Przyciski zastąpiono sensorami dotykowymi, dane zapisywane są - nie jak do tej pory na taśmach, płytach, czy twardych dyskach - na kartach typu SD. Obudowa jest zrobiona z lekkiego tworzywa, która w moim odczuciu nie wzbudza zaufania. Wygląda na delikatną i trochę przywodzi na myśl zabawkę z chin, jednakże podczas kilkudniowego testowania na obudowie nie pojawiła się żadna ryska, więc może to tylko wrażenie. Tak czy siak dla osoby chcącej mobilnie wykorzystywać BR-800 (a w końcu po to jest to urządzenie) zalecałbym zaopatrzenie się w jakiegoś poręcznego „kejsika”. Suwaki, potencjometry oraz kółko JOG pozostały mechaniczne – myślę jednak, że jest to akurat bardzo pozytywne rozwiązanie.

W dobie wszechogarniających nas urządzeń z panelami dotykowymi (telefony, odtwarzacze muzyki, komputery) rozwiązania jakie zastosował BOSS w swoim najnowszym rejestratorze jest trafne i w moim mniemaniu jak najbardziej na czasie, chociaż nie ukrywam, że należy przepracować z BR-800 kilka godzin by sprawnie i bez pomyłek posługiwać się nim.

Niewątpliwym plusem zastąpienia przycisków na mikrostykach sensorami dotykowymi jest możliwość bezproblemowego dbania o czystość sprzętu. Z doświadczenia wiem, że kurz i inne zabrudzenia zdecydowanie potrafią skrócić żywotność urządzenia, w przypadku BR-800 ten problem jest zminimalizowany. ?BOSS od zawsze kojarzył mi się z wyświetlaczem LCD o kolorze miodowym. Również i tym razem rejestrator wyposażony został w ekran o tej charakterystycznej barwie. ?

Omawiany rejestrator wielośladowy wyposażony jest w szereg gniazd. Znajdziemy w nim 4 gniazda wejściowe JACK (dla gitar, basu i klawiszy), 4 gniazda wejściowe XLR (dla mikrofonów) ( w tym tylko jedno z możliwością podłączenia zasilania typu phantom), gniazdo JACK na footswitch, gniazdo minijack na wejście liniowe, dwa gniazda typu RCA jako wyjście liniowe, gniazdo USB do podłączenia z komputerem oraz gniazdo słuchawkowe typu JACK.

[lupa:2]
 

PRACA

Urządzenie po włączeniu potrzebuje kilkunastu sekund na załadowanie softu oraz sprawdzenie pamięci. Po tym czasie jest gotowe do pracy. Rejestrator nie wydaje z siebie żadnych dźwięków. Nie szumi, nie brumi, nie dmucha, nie piszczy, a wszystko za sprawą wspomnianych wyżej udogodnień. Pamięć flash, która działa bezgłośnie, brak wentylatorów, brak napędów klasyfikuje ten sprzęt do grona najcichszych rejestratorów wielośladowych.

Interfejs jest prosty w obsłudze i sprawia wrażenie bardzo intuicyjnego, prawda jest jednak taka, ażeby dotrzeć do niektórych z funkcji BR-800 trzeba się lekko wytężyć. Na szczęście problem ten tyczy się tylko paru funkcji, które nie są używane nagminnie. Wszystkie pozostałe to wzór prostoty i intuicyjności. Poruszanie się po elementach menu jest bardzo łatwe, głównie za sprawą kółka JOG, kursorów oraz przejrzyście skonstruowanego menu. Jedynym absurdem jest ulokowanie funkcji Undo/Redo głęboko wewnątrz menu systemowego. Osoba obsługująca sprzęt po paru chwilach obcowania z BR-800 jest w stanie samodzielnie zrealizować pierwsze nagranie. Po dłuższym czasie można na nim zrobić świetnie brzmiące demo łącznie z masteringiem.

Wszystkie oznaczenia w BR-800 są wyraźne i nie pozwalają na niechciany błąd użytkownika. Dajmy na to gdy na tracku 1 mamy wgraną już jakąś partię gitary, BR-800 sygnalizuje to świecącym na zielono napisem PLAY, gdy zaś mamy uzbrojony track numer 2 zaświeci się czerwony napis REC.
Bardzo istotną kwestią która czyni z BR-800 urządzenie wybitnie mobilne jest możliwość korzystania z zasilania bateryjnego. Wystarczy 6 baterii alkaicznych typu AA by móc z powodzeniem pracować do kilku godzin w terenie bez konieczności podłączania rejestratora do zasilania.
 

MOŻLIWOŚCI:

BR-800 jako rejestrator wielośladowy swoimi pierwotnymi funkcjami przywodzi na myśl ośmiościeżkowy rejstrator taśmowy (np. za pomocą kółka Jog możemy się przemieszczać po utworze z podsłuchem - zupełnie jak na taśmie), jednakże pozostałe funkcje produktu BOSS'a sprawiają iż mamy do czynienia z potężnym i rozbudowanym narzędziem, które zbliża nas w kierunku systemów DAW.

Po pierwsze BR-800 dysponuje kompletem efektów potrzebnych do obróbki brzmienia gitary elektrycznej, akustycznej, basu i wokalu. Ma również coś, co sprawia iż góruje nad konkurencyjnymi produktami - możliwość dowolnego umieszczenia efektów w łańcuchu sygnałów wchodzących i wychodzących. Niestety wraz z liczbą obsługiwanych sygnałów maleje liczba jednocześnie użytych efektów. BR-800 zawiera algorytmy z multiefektów gitarowych GT-10/10B, procesora harmonii i efektów wokalnych VE-20, a także modelowanie brzmienia gitary akustycznej znane z AP-1 w oparciu o technologię COSM. Znajdziemy w nim również metronom, oraz tuner. TAP TEMPO to wielce przydatna funkcja dzięki której możemy w łatwy sposób (pukając palcem) ustalić tempo utworu który chcemy nagrać.

Czym byłaby muzyka bez rytmu? Moduł perkusyjny wbudowany w BR-800 jest intuicyjnym narzędziem o sporych możliwościach edycyjnych. Brzmieniowo, nie jest może genialnie (kilka zestawów: Standard 1 i 2, Room, Hard, Jazz, Hip-hop, House, Reggae), ale i tak ogromny plus, bo wcześniej takie rozwiązania były rzadko spotykane. Automat BR-800 jest w pełni konfigurowalny - patterny możemy dowolnie zmieniać, przestawiać ich kolejność, wymieniać zestawy, a nawet zmieniać tempo i metrum w trakcie numeru. Ciekawym rozwiązaniem jest Rhythm Editor, czyli program do edycji wbudowanych patternów. Gdy chcemy się nim posłużyć, wystarczy połączyć BR-800 z komputerem kablem USB i przełączyć go w odpowiedni tryb. Wówczas z poziomu programu edytujemy fabryczne rytmy i ustawiamy je w utworze jak tylko nam się podoba.

[img:2]
 

Wygląda na to, że biorąc ze sobą w podróż BR-800 oraz gitarę, nie będzie potrzebne nic więcej by zarejestrować własny pomysł na nowy utwór.

Dla osób początkujących w arkanach nagrywania oraz dla tych którzy po raz pierwszy mają kontakt z rejestratorami marki BOSS producent stworzył zmyślną funkcję pt. EZ Recording, która pełni rolę
interaktywnego przewodnika, który to poprowadzi użytkownika przez proces nagrywania, jak pies niewidomego przez ulicę. EZ TONE to kolejna zaskakująca funkcja przy pomocy której można wektorowo kreować brzmienie gitary poprzez poruszanie kursorem między biegunami Warm/Bright i Wet/Dry.

BR-800 ma jednak swoje ograniczenia o których należy pamiętać. 44,1 kHz i 24 bitów to maks jego możliwości, przydałoby się więcej... Rejestrator zapisuje dźwięki w swoim własnym formacie co niestety nie ułatwia pracy przy ewentualnym eksporcie danych na komputer. Przeniesienie projektu do komputera wymaga użycia aplikacji Wave Converter. Kompletnie nie rozumiem po co taki zabieg skoro standard plików wav jest normą w 90% urządzeń.

BR-800 daje katalogowo 64 ślady, ale są to ślady wirtualne, tak defakto do dyspozycji mamy 8 ścieżek, które możemy jednocześnie odtwarzać. Ślady wirtualne V-Tracks można używać w celu nagrania kolejnego podejścia by na końcu nagrań wybrać ten jeden ślad właściwy.

Nagrywać można maksymalnie 4 ślady jednocześnie co w przypadku tego urządzenia jest minusem. Nie jesteśmy w stanie na 4 śladach zarejestrować dobrze brzmiących bębnów. Co gorsza BR-800 dysponuje tylko jednym wejściem mikrofonowym z zasilaniem phantom. O ujęciach stereo z mikrofonów pojemnościowych można więc zapomnieć. Naszczęście BOSS BR-800 dysponuje na pokładzie dwoma wbudowanymi mikrofonami przy pomocy których można nagrywać sygnał z otoczenia w stereo. Przydatne w momencie gdy chcemy nagrać własny koncert w klubie lub nowy utwór który właśnie wymyśliliśmy z zespołem na próbie. Dźwięk z tych mikrofonów nie jest może idealny, ale za razem nie jest kiepski.

Wspomniałem już, że testowany rejestrator wielośladowy BR-800 wszystkie informacje przechowuje na kartach flash typu SD oraz SDHC. Ograniczeni jesteśmy więc ich pojemnością gdyż maksymalnie można udostępnić na nasze utwory do 32GB. Oczywiście nikt nie broni zakupić większej ilości kart i wymieniać je w momencie gdy wolne miejsce na ich pokładzie będzie się kończyło. Producent na dobry początek uzbraja nas w kartę o pojemności 1GB, co daje nam 90 minut w przypadku opcji SONG SKETCH lub 8 godzin i 40 minut w przypadku nagrywania w opcji multitrack. 32 GB pamięci daje nam natomiast 48 godziny rejestracji typu SONG SKETCH oraz 272 w opcji multitrack.

Na sam koniec pozwolę sobie wspomnieć o bardzo istotnych kwestiach o które trafnie zadbała firma BOSS. Port USB w który wyposażony jest BR-800 nie jest bynajmniej atrapą i niepotrzebnym gniazdem, wręcz przeciwnie. USB pozwala podłączyć nam rejestrator z komputerem w związku z czym daje nam możliwości zrzucania nagranych ścieżek lub całych utworów. To jednak nie wszystko. BR-800 może funkcjonować jako interfejs audio USB. Do rejestratora BR-800 dołączone jest oprogramowanie DAW Cakewalk SONAR 8.5 LE z kolekcją loopów oraz podkładów audio. A żeby tego było mało to omawiany rejestrator potrafi kontrolować aplikację DAW jak klasyczny sterownik (control surface). Za jego pomocą sterujemy tłumikami w programie nagrywającym, paskiem transportu i kilkoma innymi funkcjami.

[lupa:3]

 

 

PODSUMOWANIE:

Mnogość funkcji jakie oferuje nam BR-800 marki BOSS powoduje iż mamy do czynienia z olbrzymim kombajnem ukrytym w niewielkiej i lekkiej obudowie. Inspirującym jest fakt iż można z tak wielu ciekawych rozwiązań korzystać na wiele różnych sposobów i w dowolnych miejscach. Cena jaką nam przyjdzie zapłacić (około 1700zł) za wielośladowy rejestrator jest w związku z tym naprawdę atrakcyjna. Powiem więcej BR-800 wart jest tych pieniędzy. Kończąc, chciałbym polecić BR-800 wszystkim tym którzy szukają mobilnego rejestratora oraz tym którzy chcą szybko, łatwo i przyjemnie utrwalać własne muzyczne pomysły.



















Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Interfejs prosty w obsłudze i bardzo intuicyjny
Bezgłośne działanie sprzętu
Możliwość dowolnego umieszczenia efektów w łańcuchu sygnałów wchodzących i wychodzących
W pełni konfigurowalny moduł perkusyjny
Rhythm Editor, program do edycji wbudowanych patternów
Dwa wbudowane mikrofony
BR-800 może funkcjonować jako interfejs audio USB
Znakomity stosunek jakości do ceny
Ulokowanie funkcji Undo/Redo głęboko wewnątrz menu systemowego
44,1 kHz i 24 bitów to maks jego możliwości
Niestandardowy format zapisu dźwięku
Do testów dostarczył:
Roland Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS1101

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz