Test KRK Rokit RP10-3

Marcin Warnke 9 stycznia 2012, 09:06 AUDIOTECH
KRK Systems 2000 zł/ szt.
  • Idealny do domowego jak i profesjonalnego studia
  • Realistyczna reprodukcja basu bez użycia subwoofera
  • Odpowiednia konstrukcja sprawdza się także w pomieszczeniach bez adaptacji akustycznej
  • Możliwość pracy głośnika w pozycji horyzontalnej jak i wertykalnej
  • Bardzo dobra cena
  • włącznik z tyłu
  • zdenerwowanie sąsiadów

Jeden z liderów w dostarczaniu precyzyjnych oraz niezawodnych monitorów i rozwiązań studyjnych – KRK, z dumą zaprezentował pierwszy trójdrożny monitor aktywny – ROKIT RP10-3 podczas ubiegłorocznych targów Musikmesse we Frankfurcie. Został zaprojektowany by dostarczać pełen zakres profesjonalnych zastosowań.

 
Jest to monitor średniego pola, w którym zastosowano 1-calową miękką kopułkę wysoko tonową z magnesem neodymowym, a 4-calowy mid-range driver i 10-calowy głośnik niskotonowy wykonane zostały z aramidowego kompozytu włókna szklanego w charakterystycznym dla KRK żółtym kolorze. Zintegrowany driver niskich częstotliwości oraz bass reflex rozszerzają pole niskich częstotliwości aż do 35Hz, dzięki czemu brzmienia basów uzyskują większy zakres nieporównywalny z innymi monitorami w tym przedziale cenowym. Jak możemy odczytać na stronie producenta ROKIT RP10-3 ma sprawdzić się idealnie zarówno w studiu domowym, jak i w profesjonalnych warunkach studyjnych. Zobaczymy.

[img:2]
 
Na tylnym panelu znajdziemy wszelkiego rodzaju wejścia symetryczne jak i niesymetryczne. Regulacji -2/+2db podlega zarówno HF jak i LF oraz ogólna głośność regulowana od -30 do +6 db. Tylni panel zamyka włącznik zasilania oraz przełącznik napięcia 110V – 230 V oraz gniazdo do kabla zasilającego czyli wszystko czego szukamy na tylnym panel monitora. Przyznam, że włączanie tak sporego głośnika z tyłu kolumny nie jest zręcznym rozwiązaniem i dlatego ten mały minus musiałem odnotować.
 
[img:10]
[img:11]
[img:12]
 
 

Przydatność i przeznaczenie KRK RP10-3

W większych studiach nagraniowych, w których budowę studia zaczyna się od adaptacji akustycznej pomieszczeń, prawidłowy odsłuch jest sumą wielu czynników. Właściwe pomiary akustyczne, użycie odpowiednich materiałów tłumiacych niechciane częstotliwości oraz właściwe umiejscowienie monitorów wzdględem odsłuchujacych osób to tylko niektóre elementy układanki.
 
W studiu domowym, ze względu na dość kosztowne zabiegi adaptacyjne, system odsłuchowy z reguły musi radzić sobie z każdymi warunkami pracy. Przeglądając specyfikację techniczną oraz dostępne źródła wiedzy odnajduję ciekawą informację. Otóż dzięki specjalnej konstrukcji obudowy głośnika, która została zoptymalizowana do tego aby monitory nie odbijały dźwięku od ścian za monitorami lub z rogów, w którym zostały umieszczone, monitory KRK serii Rokit radzą sobie świetnie także i w trudnych warunkach akustycznych bez odpowiedniej adaptacji. Zmagania inżynierów z KRK będą zatem szczególnie docenione w tym segmencie rynku. 
 
KRK stworzył więc monitory efektywne oraz relatywnie tanie, które wg. mnie w tym przedziale cenowym wyprzedzają konkurentów. Rozwiązania zastosowane w RP10-3 nie były dotychczas dostępne na rynku w pojedynczym systemie o tym rozmiarze, zatem mówimy o rewolucyjnym projekcie, który z całą pewnością zawojuje rynek. 

Bardzo przydatną i funkcjonalną cechą ROKIT RP10-3 jest takze Axis Control. Głośnik wysoko tonowy i mid-range są umieszczone na okrągłym obrotowym module. Po usunięcie kilku śrub, panel przedni można obracać tak, że płaszczyzna osi akustycznej z tych przetworników jest prawidłowa podczas korzystania z monitora w pozycji poziomej.
 
[img:4]

[img:6]
 
Większość realizatorów zgodziłoby się, iż niebezpiecznym jest miksowanie przy wysokim ciśnieniu akustycznym bez przerw. Jednak zdarza się, że podkręcenie poziomów jest konieczne, chociażby by przeprowadzić test jakości miksu, szczególnie jeśli jest to materiał, który będzie odtwarzany przy wysokim poziomie głośności. 
 
Duże studia z reguły posiadają monitory większego formatu, często zainstalowane na ścianach. 
Uzupełnieniem systemu są subwoofery, zapewniające "mięsiste" brzmienie niskich częstotliwości. W dzisiejszych studiach projektowych bądź domowych z reguły używa się monitorów bliskiego pola, które w większości wypadków nie są idealne do podkręcania poziomu głośności. Także dla większości takich studiów, koszty zakupu monitorów zdolnych do zapewnienia wysokiego poziomu ciśnienia akustycznego oraz pełnego zakresu częstotliwości są często za wysokie. Z tym właśnie problemem zmierzyli się konstruktorzy KRK.

Zadaniem monitora Rokt RP10-3 jest zapewnienie doskonałych transjentów przy wysokim ciśnieniu akustycznym jak i realistyczna reprodukcja w dole bez użycia subwoofera. Jak się okazuje monitory mają duuuuuuży zapas mocy i bez problemu pokrywają średnie pole w pomieszczeniu odsłuchowym. Bas potrzebuje ok. 2m aby solidnie wybrzmieć i muszę przyznać że jest bardzo skuteczny od tej odległości. Monitory z racji swoich gabarytów potrzebują dość sporo miejsca i według mnie minimalna odległość pomiędzy nimi to 2 metry, pamiętając o zasadzie trójkąta równobocznego jaki tworzymy wraz z monitorami w momencie odsłuchu.  
 

Test

Ustawiłem monitory w pozycji pionowej, każdy na dokładnie takiej samej wysokości – 1.4 metra, natomiast odległość między monitorami wyniosła niecałe dwa metry. Zacząłem od odsłuchu różnych stylów muzycznych, co pozwoliło mi na sprawdzenie jak radzą sobie ze zróżnicowanym natężeniem częstotliwości w muzyce. Przekonałem się, że ich trójdrożny dźwięk był czysty i wyrazisty, co pozwala na łatwy odsłuch muzycznych elementów w każdym paśmie częstotliwości.

[img:8]

10 calowy driver oraz bass reflex w niesamowity sposób wpływa na odbiór częstotliwości w niskim paśmie. Słyszałem częstotliwości w instrumentach basowych, które były nieobecne na mniejszych monitorach – o uboższym zakresie częstotliwości. Brzmienie gitar basowych było czyste i przejrzyste, stopy perkusyjne również brzmiały świetnie. Odsłuch płyt z nagraniami instrumentów akustycznych był niesamowity, odnosiłem wrażenie, jakbym siedział w tym samym pokoju z muzykami grającymi na instrumentach. KRK reprodukują dźwięk, a nie uwypuklają go, co jest ich wielką zaletą. Z łatwością byłem w stanie rozpoznać miksy, które posiadały zbyt wiele basu.
 
[img:9]

Częstotliwości średniego pola nie powaliły mnie, jednak były z całą pewnością obecne. Brzmienia gitarowe brzmiały wyraziście i wpasowywały się dobrze w odsłuchiwane utwory. Wysokie częstotliwości brzmiały nieco ostro w moim mniemaniu, jednak po obniżeniu HF do -1dB, całość brzmiała przyjemnie dla ucha, bez zniekształceń czy zbyt ostrych elementów góry. Na początku stanąłem w bliskim polu, następnie przesunąłem się do pola średniego. Dźwięk był świetny w obu przypadkach. Z łatwością byłem w stanie odróżnić elementy miksu, co nie jest tak proste w przypadku innych monitorów używanych w mniejszych studiach, czy w warunkach domowych.
 
Kolejnym krokiem było podkręcenie poziomu do 100dB, co jak się okazało przyniosło świetne rezultaty. Dźwięk pozostał wyraźny i czysty, nie pojawiły się zakłócenia czy przestery.

Wypróbowałem monitory także do miksu własnej muzyki, oczywiście tak, jak wyżej rezultaty były więcej niż zadowalające. Uważam, że monitory KRK ROKIT RP10-3 są bardzo użyteczne w ocenianiu każdego z elementu miksu.
 
Wykres producenta:
 
[img:5]
 
Pomiar wykonany na ustawieniach 0db HF /LF
[img:7]
 
 
 
Podsumowanie

Za te pieniądze nie ma monitorów na rynku o tak wysokiej jakości. Jeśli zastanawiacie się nad dodatkiem pary monitorów większego formatu do Waszego studia, czy też po prostu poszukujecie nagłośnienia świetnie brzmiącego w średnim polu te monitory są dla Was. Wykonane przez nasze studio testy utwierdziły nas w przekonaniu, że panująca w profesjonalnym środowisku muzycznym od wielu lat opinia nt. KRK w dalszym ciągu jest aktualna: " Doskonałe rezultaty za bardzo rozsądne pieniądze"!  

Przed ostatecznym wyborem monitorów oczywiście gorąco polecam wycieczkę do sklepu muzycznego, bowiem jest szeroki wybór w serii Rokit od 5 - 6 - 8 aż do testowanych 10 calowych głośników. Pamietajcie, że wyznacznikiem dobrego odsłuchu jest m.in. właściwa kubatura pomieszczenia. RP10-3 sugerowałbym dla studiów średnich i większych o odpowiedniej akustyce.  Pamietajmy, że jest to monitor średniego pola dla realizatora o nieco większym doświadczeniu.

Inżynierowie KRK niewątpliwie poradzili sobie z wyzwaniem, jakim jest dobry monitor średniego pola w bardzo atrakcyjnej cenie. Nie mniej nie podlega wątpliwości że monitorów tych trzeba się nauczyć, osłuchać, a następnie przechodzić do miksu oraz innych działań, gdyż łatwo wpaść w pułapkę doskonałego brzmienia jakie wydobywa się z RP 10 -3.
 
 






KRK ROKIT Powered 10-3 Specyfikacja techniczna


  • Configuration:3-Way
  • System type:Active Studio Monitor
  • Low-Frequency:10" Aramid Glass Composite woofer
  • Mid-Frequency:4" Aramid Glass Composite Midrange
  • High-Frequency:1" soft dome tweeter
  • Frequency Response:31Hz - 20kHz
  • Max Peak SPL:113 dB
  • Amplifier Class:Class A-B
  • Power Output:140W
  • High Frequency:30W
  • Mid-Frequency:30W
  • Low Frequency:80W
  • Input Impedance (Ohms):10 K Ohm balanced
  • HF Level Adjust:-2dB, -1dB, 0, +1dB
  • System Volume:(-30dB - +6dB)
  • Indicators:Power
  • Input Connectors:
    • Unbalanced RCA
    • Balanced 1/4" TRS
    • Balanced XLR
  • AC Power Input:
    • Selectable 110V-120V / 220V-240V (50Hz - 60Hz)
    • or 100V (50Hz - 60 Hz)
  • Enclosure Construction:MDF
  • Finish:Black vinyl wrap
  • Port Configuration:Front firing slot port
  • Dimensions (H x W x D):21.2" (540mm) x 12.7" (325mm) x 14.3" (365mm)
  • Weight:46 Lbs. 21 Kg.)




Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem