SE ELECTRONICS sE RIBBON - mikrofoom pojemnościowy

SE ELECTRONICS sE RIBBON - mikrofoom pojemnościowy

5 marca 2008, 12:44
Producent: Sennheiser
Firma sE, projektując RIBBON miała na celu stworzenie mikrofonu wstęgowego najwyższej światowej klasy, ale w znacznie niższej cenie, niż unikatowe odpowiedniki amerykańskich manufaktur. Istotnym aspektem jest również fakt, że firmy produkujące tanie mikrofony OEM w Chinach i firmujące je później swoją nazwą próbują również wprowadzić na rynek „coś”, co też nazywają mikrofonem wstęgowym. Niestety, żeby uzyskać profesjonalne parametry „wstęgi” potrzebna jest do tego kosztowna technologia. Po prostu, nie da się wyprodukować taniego mikrofonu wstęgowego, ponieważ główny element, jakim jest folia aluminiowa stosowana do produkcji wstęgi jest niewiarygodnie droga.

sE RIBBON jest mikrofonem o typowej dla „wstęgówek” charakterystyce ósemkowej. Dzięki zastosowaniu niezwykle cienkiej wstęgi aluminiowej [poniżej 2 mikronów], RIBBON charakteryzuje się szerszym pasmem przenoszenia oraz wyższym punktem uwypuklenia, który znajduje się na poziomie około 7 kHz [w odróżnieniu od 5 kHz przy większości mikrofonów wstęgowych]. Dodatkowo, mikrofon posiada większą czułość, co pozwala osiągnąć bardziej otwarty oraz naturalny dźwięk.

RIBBON może być używany przy nagrywaniu gitar elektrycznych z pieca [jedyna w swoim rodzaju „ściana dźwięku”], overhead’ów, instrumentów dętych blaszanych i drewnianych, instrumentów smyczkowych, a także głosów lektorskich i wokali.
Mikrofon posiada aż 10-letnią gwarancję na wstęgę aluminiową, upoważniającą użytkownika do bezpłatnej [3-krotnej] wymiany wstęgi w przypadku jej uszkodzeniu. Sprzęt dostarczany jest w eleganckiej walizce flightcase razem z dedykowanym uchwytem elastycznym.

Dane Techniczne sE RIBBON:

* Pasmo przenoszenia: 30 – 15 000 Hz +/-3dB
* Czułość: >52dBv Re. 1V/Pa
* Charakterystyka: ósemkowa
* Impedancja: 300 Ohm’ów
* Max SPL dla 0.5%THD@1000Hz: 135dB

Kilka ważnych informacji związanych z mikrofonami wstęgowymi.

Co jest tak niezwykłego w mikrofonach wstęgowych?
„Wstęgi” mają przede wszystkim inną charakterystykę przenoszenia, brak im wysokiej góry charakterystycznej dla mikrofonów pojemnościowych. Dlatego adresowane są do bardziej wyszukanych aplikacji nagraniowych. Mikrofon wstęgowy można oczywiście użyć do nagrań wokalu, czy dowolnego instrumentu w identyczny sposób, jak standardowy mikrofon pojemnościowy, ale zarejestrowany dźwięk ma inny charakter.
Oto, co mówią znawcy: „dobry mikrofon wstęgowy ‘słyszy’ rzeczy w taki sam sposób, jak ludzkie ucho i dostarcza miękkie i naturalne brzmienie. Wysoka góra brzmi słodko i wiernie [nigdy zaś ostro], dół natomiast jest ‘gruby i ciepły’. Pierwsze doświadczenia z mikrofonem wstęgowym mogą być mylące, ale równie często wspaniałe – czujesz się, jakbyś stał naprzeciw nagranego instrumentu! Jeżeli szukasz naturalnego, prawdziwego brzmienia – mikrofon wstęgowy może stać się Twoim nowym najlepszym przyjacielem.”

Jakie źródła mogę nagrywać mikrofonem wstęgowym?

W zasadzie wszystkie. Czy będzie to wokal, lektor, czy instrument – jest duża szansa, że uzyskasz brzmienie, o którym marzyłeś, a którego nie mogłeś odnaleźć przy zastosowaniu standardowej „pojemnościówki”. Musisz koniecznie spróbować.

W jakich przypadkach „wstęga” będzie lepsza niż inny mikrofon?

Jeżeli nagrywasz, to z pewnością masz już standardowy mikrofon pojemnościowy [najczęściej zarówno wielkomembranowy, jak i instrumentalny typu „paluszek”].
Teraz kolej na „wstęgę”! Dlaczego?
Ponieważ od tego momentu rozpoczynasz budowanie profesjonalnej kolekcji mikrofonów, która pozwoli Ci na kształtowanie nagrywanego dźwięku nie, poprzez destrukcyjną ingerencję w nagrany materiał, ale już na etapie samej rejestracji. Twoja paleta brzmieniowa znacznie się wzbogaci.

Czy jacyś słynni artyści używali lub używają mikrofonów wstęgowych? Czy istnieją jakieś nagrania gdzie występuje typowy „wstęgowy” dźwięk?

Bardzo wielu artystów wykorzystywało mikrofony wstęgowe. Wystarczy wspomnieć takie nazwiska jak: Ray Charles, Norah Jones, Wayne Shorter, Pat Kelley. W niedługim czasie firma sE wyprodukuje płytę CD, gdzie będzie można znaleźć wiele interesujących przykładów nagrań z wykorzystaniem mikrofonów wstęgowych.

SE_Ribbon_01.jpgW czym mikrofon wstęgowy sE RIBBON przewyższa konkurencję?

Dobre pytanie. Pomińmy zjawiska, o których wspominaliśmy na wstępie [próby nazywania tanich zabawek mikrofonami wstęgowymi].
Przede wszystkim wstęga sE ma grubość tylko 1.8 mikrona, czyli jest niezwykle cienka. SE RIBBON oferuje lepszą charakterystykę częstotliwościową i wyższy punkt „podbicia”, niż najwięksi w tej branży [Royer, AEA], których mikrofony pracują na punkcie w okolicach 5-5.5kHz – sE RIBBON oferuje 6.5-7kHz, co powoduje uzyskanie większej prezencji, lecz bez nieprzyjemnej ostrości w wysokim zakresie. Także jakość wykonania to klasa sama w sobie – firma sE wybrała bardziej kosztowny sposób produkcji, ale dzięki niższym marżom produkt jest nadal atrakcyjny cenowo w porównaniu z konkurencją. Na przykład zastosowane magnesy, które są częścią składową każdego mikrofonu wstęgowego są jednymi z najlepszych dostępnych na świecie – i to słychać!

Dlaczego firma sE Electronics zdecydowała się na skonstruowanie mikrofonu wstęgowego?

Ponieważ sE jest poważnym oraz jednym z najważniejszych producentem mikrofonów na świecie, a mikrofon wstęgowy jest naturalnym krokiem w rozwoju. Być może warto także spytać, czy sE planuje rozwijać tę „działkę”? Oczywiście. W najbliższym czasie na rynku pojawią się przynajmniej 2 nowe modele mikrofonów wstęgowych sE i tak, jak w przypadku innych modeli firma dołoży wiele starań, żeby były to najczęściej wybierane mikrofony przez wiele studiów nagrań na świecie.
[img:1]
Mikrofony Pojemnościowe Instrumentalne

Gdzie kupić?

Sennheiser Sennheiser www.sennheiser.pl

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Sennheiser rozwiń listę sklepów

Adamson Spatial Audio - immersja po kanadyjsku
Więcej wiadomości