Focal CMS 65

Focal CMS 65

26 sierpnia 2009, 10:00
Producent: Focal
CMS 65 posiadaja 6.5 calowe woofery i 1 calowe tweetery ze stopu aluminium i magnezu.
[img:2]
Focal/JMlab Professional produkuje systemy odsłuchowe od 20 lat będąc znanym ze swojej technologii odwróconych berylowych tweeterów, które zostały użyte w modelu SM6/8/11. Nowa seria CMS (Compact Monitoring System - Kompaktowy System Odsłuchowy) ma wiele wspólnych cech ze swoimi berylowymi kuzynami, aczkolwiek w formie mniej egzotycznych materiałów: aluminium i magnezu.

Co jest w pudełku?

CMS 65 posiadają …design i zakres częstotliwości przenoszenia od 45Hz to 28k Hz. 6.5 calowy woofer z polyglass’u wytwarza niezłą ilość uderzenia jak na membranę tych rozmiarów, co przypisuje dobremu projektowi obudowy, dyszy i sztywności stożka. Tweeter zawiera stop aluminium i magnezu uformowany w odwróconą kopułkę. Jak wszystkie nowe monitory, tak i CMS 65 potrzebują czasu żeby sie rozegrać. Firma Focal zaleca minimum 20 godzin. Ja zauważyłem, że po trzech zaczynają grać płynniej, zwiększyła się głębia, rozjaśnił się dół i góra, a buczenie ze środkowych zakresów zaczęło znikać. Maska została zdjęta, pogłos i wyższe harmoniczne instrumentów stały się bardziej słyszalne, ze znacznie lepiej rozpoznawalnym rozmieszczeniem w scenie.

CMS 65 zasilane są przez wzmacniacze dwóch klas A/B, jeden dostarcza 100 watt RMS do woofera, tweeter otrzymuje 60W. Wejścia są typu RCA lub symetryczne XLR. Czułość wejścia nie jest nieskończenie różna, w zamian 3 poziomowy przełącznik daje możliwość wybrania +4dB/0/-10dB. Na przednim panelu znajduje się włącznik do wyciszania każdego głośnika z osobna. Ten włącznik nie jest jednak totalnie cichy, przy włączaniu i wyłączaniu monitorów słychać delikatne trzaski.

Do Studia.

Pozostałe kontrolki na tylnym panelu CMS’ów pozwalają dostosować je do odpowiednich sytuacji i zadań. 12dB na oktawę filtr górnoprzepustowy z ustawieniami 40/60.90Hz pozwala na wyeliminowanie basu, by użyć monitorów wraz ze swoim ulubionym subwooferem. Filtr dolnoprzepustowy oferuje kontrole poniżej 450Hz od +2dB do -6dB ze skokiem co 2dB. Jest to szczególnie przydatne, gdy używamy monitorów rozstawionych blisko ścian, odcinając bas by kontrolować jego rozchodzenie się. Górnoprzepustowy filtr ma z kolei zakres od +2dB do -4dB powyżej 4.5 kHz, pozwalając dostosować przenoszenie do indywidualnych potrzeb. Przełącznik na pulpicie odcina 160Hz o 2/4/6 dB z półka Q=2. To bardzo użyteczny/dogodny filtr który przetestowałem na własnym biurku, gdy potrzebowałem uładzić pozycje -2dB. Generowanie różowego szumu pokazało odchylenie tego obszaru, gdy filtr był na miejscu unikając zmiany fazy związanej z tym zakresem częstotliwości. Porównując ze swoimi monitorami JBL LSR6328P, Focal CMS65 maja nieznacznie wysunięty do przodu środek. Sygnał testowy potwierdził 3dB wzrost amplitudy narastający od 1.25kHz z wierzchołkiem na 2kHz.



CMS 65 ukazały wysoki stopień artykulacji w górnych zakresach. Pianina, smyczki i syntezatory prezentowały się dobrze jeżeli nie zbyt z przodu w zakresie od 1.6 do 2kHz jak wcześniej wspomniałem. Mimo że specyfikacja mówi o przenoszeniu sygnału aż do 28kHz, to przestrzeń ta nie była tak słyszalna, z delikatnym osłabieniem przy zakresie 12kHz.

Na swoich monitorach Focal’a grałem zmasterowaną wykończoną muzykę różnych gatunków – zarówno hip-hop, rock ‘n’ roll, alternatywę, New age, jazz, muzykę symfoniczną i dzieła operowe – oraz oryginalne 24bit/96kHz pliki Pro Tools’a. Najbardziej zauważalne różnice usłyszałem przy buczących gitarach, CMS’y tworzyły wyraźnie inne barwy w porównaniu do JBL’i, co wydawało się brzmieniowo wybrakowane. Podczas porównania wzmacniaczy A/B, różnica pomiędzy JBL’ami z tytanowej konstrukcji a CMS z kompozytem z aluminium i magnezu była ewidentna.

Muzyka jest wspaniała.

Focal CMS stawały się lepsze i lepsze w miarę im dłużej grały. Obrazowanie było fenomenalne. W wielu przypadkach, muzyka była poza punktem źródła głośnika – znacznie szerzej niż spodziewałem się po tym 6.5 calowym systemie. Z łatwością widzę je w systemie 5.1. Delikatnie wysunięty do przodu środek przypominał mi – ośmiele sie powiedzieć – Yamaha NS-10 które w zasadzie brzmią dobrze. Te monitory będą mile widziane w różnych sytuacjach, włączając w to produkcję muzyczną, radio i telewizję, autoryzację DVD/Blue-ray czy produkcję dźwięku do gier. Polecam przysłuchać sie CMS 65 – po prostu upewnić się że się rozegrały. Myślę że spodoba wam się to co usłyszycie.
[img:1]
Monitory studyjne

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Focal rozwiń listę sklepów

Studio

Kolejna prestiżowa marka w portfolio Audio Plus: SCHOEPS
Więcej wiadomości