TEST: Monitory studyjne Esio nEar 05 Classic 2

10 września 2015 Tagi: studio, monitory, aktywne, esio, near 05 classic 2
Autor testu: marek-truszkowski-zdjecie Marek Truszkowski
Produkt: ESIO nEar 05 Classic 2
Cena: 750 zł
Dostarczył: Music Info

ESIO próbuje wypełnić niszę budżetowych rozwiązań studyjnych. Ostatnio testowałem ich obiecujący zestaw MARA 22 Studio M, jednak dopiero w tym przypadku robią naprawdę dużą konkurencję na rynku.

Żeby dobrze poznać te monitory odłączyłem te, z których korzystam na co dzień i przez kilka miesięcy pracowałem na nEAR. Pierwsze wrażenie - po włączeniu trudno mi było uwierzyć, że kosztują około 750 zł za parę. Brzmią fantastycznie, selektywnie i mają kopa. Spróbujmy się zatem do czegoś przyczepić, bo to zbyt piękne, by mogło być prawdziwe.

 

[img:1]

 

Wygląd

Oczywiście w tym przypadku jest on najmniej istotny. Mnie osobiście nie powalił na kolana, ale chyba głównie przez powłokę, która stara się imitować słoje drewna. No chyba, że nie zrozumiałem zamiarów twórców, to z góry przepraszam.

Diody, o których będzie niżej mowa, dodają uroku i charakteru. Woofer w kształcie zaokrąglonego ściętego stożka jest nietypowym rozwiązaniem. W podobnym przedziale cenowym widziałem podobne tylko u PreSonusa. Porty basowe są umieszczone z tyłu, a tweetery dobrze komponują się z całością. Śruby z przodu obudowy mają nawet swój urok.

 

[img:2]

 

Budowa

Poniżej schemat blokowy głośnika zaczerpnięty z załączonej instrukcji obsługi.

 

[img:3]

Panel tylni

 

[img:4]

 

  1. Wejście XLR
  2. Wejście TRS (Jack)
  3. Naklejka zawierająca numer seryjny i kod kreskowy
  4. Port bass-reflex
  5. Potencjometr głośności
  6. Wejście na zasilanie
  7. ON/OFF monitorów

 

Działanie i brzmienie

Zacznę od bardzo przydatnego rozwiązania, czyli dodania trybu uśpienia. Jest to podyktowane wymogami EU dotyczącymi ochrony środowiska i oszczędzania energii. Dzięki diodom wiemy w jakim stanie monitory się znajduje. Zapalają się na czerwono, gdy stoją bezczynnie około pół godziny. Gdy dostają sygnał świeci się dioda niebieska, jednak nie od razu załapują - trwa to około sekundę.

 

[img:5]

 

Są też i minusy. Zdarzało się tak, że któryś głośnik nie chciał się aktywować, pomimo iż od dłuższego czasu powinien wydawać dźwięk. Dopiero mocne podbicie sumy sygnału wyjściowego z komputera było w stanie aktywować głośnik. Przy niskiej wartości dźwięku często się zdarza, że monitory nie wychodzą ze stanu uśpienia, a wręcz w niego przechodziły, gdy dźwięk powinien być słyszalny. Oprócz tego bardzo często przechodzą w ten stan w różnych odstępach czasu. Również ciężko je "wybudzić". Wielokrotnie musiałem w mikserze podciągać głośność, żeby załapały.

Niemniej trzeba przynać, że nEar 05 Classic 2 mają moc. Tu podobne zaskoczenie, jak w wypadku monitorków z zestawu Mara Studio M. Patrząc na schemat blokowy nie ma co się dziwić. Membrana dolna o sile 40 W a wysokich tonów 30 W, co daje nam 70 W mocy. Przykładowo KRK Rokit5 G3, których cena jest ponad 2 wyższa, łącznie mają 50 W. No tak - głośność to jedno, ale jakość to drugie. Tu również jest dobrze. Według producenta pasmo przenoszenia to 60 Hz - 22 kHz. Dla przykładu wspomniane KRK (45 Hz - 35 kHz).

 

[img:7]

 

W tym momencie mam do dyspozycji wcześniejszy model KRK Rokit5 G1 (53 Hz - 20 kHz, 45 W) o nieco słabszych parametrach niż G3. Już sama waga ciekawie się prezentuje:

 

  • KRK R5 G1 - 7.25 kg
  • Esio nEAR 05 - 3.48 kg

 

Wpadłem na pomysł, żeby spróbować Wam zademonstrować różnice w brzmieniu obu zestawów monitorów. Do tego posłużyło mi moje trzecie ucho, czyli - Zoom H4n. Ustawiłem go na statywie dokładnie tam gdzie powinny znaleźć się uszy słuchającego. Przypominam - monitory i słuchacz powinny tworzyć trójkąt równoboczny.

 

[img:6]

 

[img:8]

 

Wiadomo, że lepiej by było posłuchać na żywo, ale trzeba sobie jakoś radzić gdy nie ma innych sposobów. Jakość nie powali, ale będzie można wychwycić drobne niuanse. Niestety Zoom jest tak czuły, że zebrał również szumy z komputera, więc tego nie bierzcie pod uwagę. Oczywiście głośności monitorów starałem się mieć takie same podczas odsłuchu. Pierwszy kawałek był w całości robiony na nEAR (kompozycja, mix, master). Pierwszą część słyszymy z nEAR, drugą KRK:

 

 

Drugi z kolei w całości na KRK. Pierwszą część słyszymy z KRK, drugą nEAR:

 

 

Na koniec chilloutowy, żeby załagodzić trochę klimat, robiony na jednych i drugich po części. Pierwszą część słyszymy z nEAR, drugą KRK:

 

 

Ocenę porównania zostawiam Wam.

 

[img:9]

 

Przyznam, że kilka razy się zdarzyło jak "pykanie" towarzyszące przechodzeniu w stan uśpienia podrywało mnie z siedzenia. Na przykład podczas pisania tej recenzji. Po jakimś czasie owe "pykanie" łagodnieje i nie jest już tak absorbujące. Jednak w porównaniu do tego co oferują nEAR'y jest to mało istotny problem.

Testowałem je w 3 różnych miejscach. U siebie w domowym studiu, u brata (który chciał po kilku minutach je kupić) oraz w studiu przyjaciela "Patent Studio" przy warszawskim Bemowie. On również zareagował w podobny sposób, a konkretnie cytując:

 

Odsłuchy są bardzo fajnie wykonane pod względem technicznym i designerskim. Monitory mimo swej niewielkiej budowy i atrakcyjnej ceny naprawdę sprawdzają się znakomicie. Głośniki są bardzo czytelne, selektywne i wyrównane pasmowo co sprawia, że możemy dzięki takiemu odsłuchowi pomyślnie pracować nad swoimi miksami i kreacją brzmienia w utworach. Nie brakuje w nich dynamiki i dolnego pasma. 5 calowy głośnik zapewnia nam dobrą słyszalność basu i instrumentów pochodnych, które często w paczkach tej wielkości są na drugim planie.

 

Biorąc pod uwagę odnośnik ceny do jakości, to w tym przedziale ciężko jest znaleźć podobnie grający zestaw w tak dobrej cenie i przyjemnym dla ucha odsłuchu o czytelnym spectrum.

Dominik Łuniewski - Patent Studio

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Esio nEar 05 Classic 2 to absolutny hit na rynku. Dwa monitory świetnej jakości w cenie około 750 zł za parę. Myślę, że sam fakt, iż praktycznie każda osoba, która je słyszała, była zainteresowana kupnem powinien podsumować tę recenzję.

Marek Truszkowski Autor: Marek Truszkowski

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Pasmo przenoszenia: 60 Hz - 22 kHz
  • 2 końcówki mocy pracujące w Bi-ampingu 30 W HF + 40 W LF
  • Częstotliwość podziału crossovera: 3.2 kHz
  • Wejście: XLR i Jack TRS
  • Regulacja głośności
  • Zabezpieczenie: RF interference, limiter, temperaturowe, aktywny filtr subsonic
  • Obudowa: MDF laminowana z precyzyjnie dostrojonym tylnym portem bas reflex
  • Wymiary: 251 x 177 x 20 mm
  • Waga jednego monitora: 3.48 kg

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Stosunek ceny do jakości
Moc monitorów
Jakość środkowych i wysokich częstotliwości
Waga
Częste problemy ze stanem uśpienia
Diody nie zawsze działają
Dźwięk przechodzenia w stan uśpienia
Do testów dostarczył:
Music Info Music Info Tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz