Test: LD Systems MAUI 28 G3

Kompaktowy, kolumnowy system nagłośnieniowy Piotr Sadłoń 9 października 2023, 09:28 ADAM HALL Group GmbH
LD Systems MAUI 28 G36.599 zł

[img:1:R] Tak jak w kwestiach studyjnych, gdzie spora część produkcji muzycznych z dużych i świetnie wyposażonych studiów przeniosła się obecnie do małych, domowych studiów nagrań, podobnie możemy obserwować tendencję w kwestiach nagłośnienia.

Oczywiście, duże festiwale, koncerty na świeżym powietrzu, w halach sportowych, czy salach koncertowych wciąż pozostają domeną profesjonalnych firm nagłośnieniowych lub firm wynajmujących sprzęt, jednakże koncerty klubowe, a nawet niewielkie występy plenerowe często pozwalają wykonawcom samodzielnie zadbać o techniczne aspekty nagłośnienia. I tutaj wybór jest przeogromny, a wśród nich do rywalizacji o klienta staje bohater naszej prezentacji, czyli kolumnowy, pełnopasmowy, aktywny system przenośny marki LD Systems – MAUI 28 G3

LD Systems MAUI 28 G3 spis treści:

 

Coraz częściej artyści dysponujący odpowiednim sprzętem, który jednak nie wymaga tak dużych nakładów finansowych jak firmy nagłośnieniowe, mogą obsłużyć swoje własne nagłośnienie. Mobilni DJ-e, zespoły weselne/eventowe, kapele coverowe i inni wykonawcy, którzy często występują na żywo, coraz częściej posiadają sprzęt nagłośnieniowy, który umożliwia im obsługę dźwięku na mniejszych imprezach.

 

[img:9]

Ogólna charakterystyka MAUI 28

To system kolumnowy, czyli subbas plus dwie nadstawki w formie kolumn, nakładane jedna na drugą. Aktualnie jest to już 3 wersja tego systemu (stąd G3 w nazwie), który już odniósł spory sukces – a skoro coś jest dobre, nie ma sensu tego wycofywać, ale warto (nawet trzeba) od czasu do czasu trochę unowocześnić czy uaktualnić. W tym przypadku w stosunku do wersji G2 zmieniono dwa 8-calowe głośniki w subbasie na jeden 12-calowy (z 3-calową cewką i długim skokiem 30 mm), zmieniono też przetworniki średniotonowe z szesnastu 3-calowych na dwanaście 3,5-calowych. Pozostały – jak w MAUI 28 G2 – dwa wysokotonowe przetworniki 1-calowe, ale w G3 współpracujące z unowocześnionym asymetrycznym, profilowanym falowodem. Efektem tego jest dyspersja 120 stopni w poziomie i 30 stopni w pionie.

 

MAUI 28 G3

[img:13]

 

Subwoofer

Jak już wspomniałem w subwooferze pracuje jeden 12-calowy głośnik z 3-calową cewką i magnesem ferrytowym, w obudowie bass-reflex, przeprojektowanej tak, żeby zapewnić głośniejszy i „głębszy” bas. Odpowiadają za to nowe elipsoidalne porty bass-reflex, znacznie redukujące szumy przepływu powietrza. Dostawienie drugiego takiego subba (nazywanego teraz nie „SLAVE”, ale „FOLLOWER”), skierowanego do przodu dodaje dodatkowe 6 dB basu do systemu. Jeśli jednak bardziej niż na wzmocnieniu basu z przodu zależy nam na zmniejszenie jego emisji do tyłu, ten dodatkowy sub wystarczy obrócić o 180 stopni (oczywiście nie w pionie, ale w poziomie) i aktywować z tyłu subwoofera ustawienie kardioidalne. Spowoduje to zmniejszenie poziomu ciśnienia dźwięku w zakresie niskich częstotliwości do 15 dB z tyłu systemu. Ale to nie wszystko - ustawienie kardioidalne ma również pozytywny efekt „uboczny” w postaci wzmocnienia niskich tonów o 2 do 3 dB z przodu systemu. Dodatkowo dzięki funkcji automatycznej detekcji kolumn, subwoofer automatycznie włączy tryb "FOLLOWER" po odłączeniu modułu kolumny i odpowiednio dostosuje ustawienia DSP. Waga subwoofera to tylko niespełna 23 kg, a dolna częstotliwość graniczna wynosi 37 Hz.

 

[img:6]

[img:14]

[img:16]

 

Kolumna

Za odtwarzanie średnich i wysokich częstotliwości odpowiadają dwa zestawy głośnikowe wykonane w formie kolumny, które montuje się bezpośrednio na subbasie – zlicowane z jego przednią krawędzią – jeden na drugim. Zestawy te mają obudowy wykonane z aluminium malowanego proszkowo na czarno, w których zamontowano: 6 przetworników 3,5-calowych w dolnej i kolejne sześć takich samych plus dwa drivery 1-calowe w górnej. Inżynierowie LD Systems zadbali również o filtr zwrotnicy między głośnikami średniotonowymi i wysokotonowymi. Celem było zmniejszenie zniekształceń harmonicznych i zakłóceń, aby dźwięk był jeszcze bardziej przejrzysty, żywy i mocny.

[img:11]

Unikalną cechą kolumn jest pasywna konstrukcja kardioidalna, oferująca kontrolowaną dyspersję dźwięku w zakresie niskich i średnich tonów. Dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji kolumna oferuje kardioidalną charakterystykę dyspersji i zapewnia 18 dB tłumienia z tyłu w zakresie od 100 Hz do 1 kHz. Uzyskano to dzięki zastosowaniu pianki tłumiącej za głośnikami wysokotonowymi i średniotonowymi w samej kolumnie oraz dzięki precyzyjnym wycięciom w aluminiowej obudowie kolumny. 

Asymetryczna dyspersja falowodu przetworników wysokich częstotliwości w płaszczyźnie wertykalnej, wynoszą 30 stopni sprawia, że ograniczona jest emisja dźwięków do góry (np. w stronę sufitu), zaś rozszerzona w dół, tak aby zapewnić równomierne pokrycie nawet przy umieszczeniu systemu MAUI 28 G3 na podwyższeniu (np. na scenie). Wysokość całego systemu mid-high to 154 cm (przy szerokości 10 cm i głębokości 13,5 cm) przy wadze 12,6 kg.

Część średnio-wysokotonowa jest w zasadzie bezobsługowa – wystarczy zamontować ją na subwooferze i na tym kończy się nasze zadanie. Połączenia sygnałowe między kolumnami a subbasem, oraz między jedną a drugą kolumną realizowane są za pomocą wielostykowych złączy własnego projektu, zapewniających nie tylko pewne połączenia elektryczne, ale również solidne połączenie mechaniczne. Cała obsługa systemu skupia się natomiast na tylnej ściance subwoofera.

 

Złącza i regulatory

Niepodłączony do prądu sub wygląda dość enigmatycznie – oprócz gniazda kabla zasilającego i wyłącznika zasilania u dołu zestawu widzimy dość ascetyczny panel, na którym znajdują się dwa regulatory, dwa przyciski oraz pięć gniazd. Z tego zestawu opisane są (na pierwszy rzut oka) tylko gniazda – dwa typu combo-XLR jako IN L i R, dwa męskie XLRy jako THRU L i R oraz kolejne męskie XLR opisane jako SUB OUT. Oprócz tego są dwa piktogramy prezentujące ustawienie dwóch subów w konfiguracji CARDIOID On i CARDIOID OFF. Nieco więcej informacji pojawia się pod włączeniu zasilania, bowiem panel kryje w sobie również małe wyświetlacze LCD. I tak nad regulatorami pojawiają się napisy „MAIN” (z lewej) i SUB (z prawej), poniżej ich napis „POWER” informujący o załączeniu zasilania, zaś pod jednym przyciskiem „HOLD TO LINK” ze znaczkiem Bluetooth, co ma na celu poinformowanie nas w jaki sposób można sparować system z urządzeniem wyposażonym w to łącze. Drugi przycisk ujawnia swój opis w momencie odłączenia kolumn (CARDIOID ON i OFF), a oprócz wyświetlanego napisu POWER na panelu mogą jeszcze pojawić się: PROTECT, LIMIT, SIGNAL i/lub SLAVE.

[img:15]

[img:5]

[img:7]

 

Obsługa jest więc bardzo prosta – jeśli mamy pojedynczy system wręcz banalna: wystarczy podłączyć kable sygnałowe, np. z miksera do wejść L i R, włączyć zasilanie i wyregulować głośność całego systemu (MAIN) oraz proporcję basu w sygnale (SUB). Gdy chcemy dołączyć dodatkowy subbas podłączamy kabel sygnałowy do wyjścia SUB OUT i przyciskiem CARDIOID ustalamy czy dodatkowy subbas ma nam zapewnić dyspersję kardioidalną (ON) czy po prostu „dołożyć” basu (OFF). Oczywiście w przypadku gdy mamy dwa systemu MAUI 28 G3 pracujące w układzie stereo sygnał z lewego kanału miksera podajemy na JEDNO tylko wejście pierwszego MAUI 28 G3, a sygnał kanału prawego również na tylko JEDNE wejście drugiego systemu MAUI 28 G3. Wszystko zresztą jest „elegancko” opisane w instrukcji użytkowania, tak że w zasadzie każdy powinien sobie bez problemu poradzić z obsługą MAUI 28 G3.

 

Słuchamy i mierzymy

Skoro już bez większych problemów podłączyliśmy system do źródła dźwięku, to czas najwyższy posłuchać jak gra. No cóż, tutaj też nie ma się bardzo nad czym rozwodzić, bowiem MAUI 28 G3 gra po prostu naprawdę dobrze. Brzmienie jest zrównoważone, bez żadnych pasm wybijających się zbytnio, co może świadczyć, że charakterystyka amplitudowa ma w miarę płaski przebieg (sprawdzimy!). Oczywiście jest to źródło liniowe (a w zasadzie kombinowane punktowo-liniowe – punktowe w zakresie niskich częstotliwości, a liniowe głównie w paśmie średnim), toteż słuchanie – jak również i mierzenie – w odległości 1 czy 2 metrów mija się z celem. Stając 4-5 m jesteśmy już w takim obszarze, w którym uzyskujemy wyrównane brzmienie całego systemu. 

 

[img:8]
 

MAUI 28 G3 gra faktycznie szeroko – w płaszczyźnie horyzontalnej – więc pokrycie nagłaśnianej przestrzeni jest naprawdę pokaźne, nawet przy pojedynczym systemie. Zobaczmy w takim razie czy wrażenia słuchowe korelują z pomiarami. 

Jeśli spojrzymy na wykres funkcji przejścia (transfer function) zauważymy, że faktycznie ma ona dość płaski przebieg, z delikatnym sukcesywnym podbiciem najwyższych częstotliwości (powyżej 10 kHz) i lekkim podcięciem średnicy w okolicy 1,2 kHz i 700 Hz. Charakterystyka fazowa jest również stosunkowo płaska w zakresie wysokiego środka i góry (powyżej 600 Hz). Przy ustawieniu obu regulatorów „na godzinę dwunastą” podbicie niskich częstotliwości (poniżej 120 Hz) wynosi ok. 10 dB w stosunku do średnicy.

 

[img:2]
Wykres funkcji przejścia

 

Podbijając bas maksymalnie (regulator SUB na maxa) uzyskujemy podbicie basu o prawie 20 dB, natomiast skręcając SUB na minimum mamy w miarę płaską charakterystykę od ok. 90 Hz w górę. 

 

[img:12]
Proporcje ustawienia głośności subwoofera systemu MAUI 28 G3 – na minimum, 0 dB i maksimum mocy

 

Spójrzmy jeszcze na kierunkowość MAUI 28 G3 – widzimy charakterystyki w osi oraz pod kątem 45, 60 i 90 stopni w stosunku do osi. Jak widać na granicy 120-stopniowej dyspersji spadek poziomu sygnału w zakresie średnich i wysokich częstotliwości (powyżej 1 kHz) wynosi od 5 do nawet 10 dB.

 

[img:3]
Wykres kierunkowości

 

Ostatni wykres to charakterystyki poszczególnych składowych (głośników) systemu – subbasu, głośników 3,5-calowych i 1-calowych driverów. Jak widać punkt podziału miedzy subem a kolumnową nadstawką wynosi ok. 200 Hz, zaś podział między pasmem średnim a wysokim to około 1,2 kHz.

 

[img:4]
Wykres charakterystyki poszczególnych składowych systemu

 

Podsumujmy

MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych itp. Dzięki technologii Bluetooth 5.0 i kodowaniu AAC ten kolumnowy system PA staje się jeszcze bardziej wszechstronny. Zarówno transport, jak i montaż systemu jest bardzo łatwy, a  niewidoczne połączenia miedzy elementami zapewniają dużą stabilność zarówno połączenia, jak i całej konstrukcji. To wszystko czyni MAUI 28 G3 marki LD Systems łakomym kąskiem dla wyżej wymienionych potencjalnych użytkowników.

 

Zobacz także: LD Systems MAUI 28 G3 na targach NAMM'23

 

Zobacz także: LD Systems MAUI G3 na targach PL+S'23

 

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej