TEST: Resident Audio M8 - Aktywne monitory studyjne

26 stycznia 2016 Tagi: studio, monitory, aktywne, resident audio, m8
Autor testu: dawid-tyburski-zdjecie Dawid Tyburski
Produkt: Resident Audio M8
Cena: 900 zł (za sztukę)
Dostarczył: Music Info

Firma Resident Audio pojawiła się na rynku stosunkowo niedawno, jednak ich produkty z pewnością zasługują na uwagę zarówno ze względu na dostępność cenową oraz - jak się okazuje - walory brzmieniowe. Opisywana w poniższym teście seria monitorów "M" widnieje na stronie producenta jako głośniki bliskiego pola, co nie do końca wyczerpuje możliwości ich zastosowania.

Model M8, z którym mamy do czynienia dzięki gabarytom, paśmie przenoszenia oraz imponującej mocy wzmacniaczy generującej znaczny poziom SPL, sprawdzi się bez wątpienia również i w średnim polu. Współczesne gatunki muzyczne wymagają precyzyjnego pełnopasmowego odsłuchu. Zobaczmy, jak w tej roli sprawdzi się zestaw Resident Audio M8.

 

Test przeprowadzili:
 

  • Dawid Tyburski - Dj z ponad 13 letnim doświadczeniem z muzyką elektroniczną. Laureat konkursu organizowanego przez miesięcznik Estrada i Studio na najlepiej wyprodukowany, zrealizowany i opisany utwór muzyczny. Producent muzyczny oraz realizator dźwięku. Założyciel studia post-produkcyjnego www.mastersonido.pl, w którym zajmuje się miksem oraz masteringiem utworów muzycznych. Od 2014 roku prowadzi zajęcia z produkcji muzycznej oraz masteringu w Akademii Realizacji Dźwięku.

  • Adam Mielczarek - Dyrektor Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku, dr nauk technicznych w dziedzinie elektroniki o specjalizacji Akustyka. Rozprawa doktorska z zakresu psychoakustyki, obrona pracy magisterskiej z zakresu realizacji dźwięku. W okresie 2003-2009 realizacja nagrań muzyki poważnej: Festiwal Wratislavia Cantans, dokumentacja i archiwizacja koncertów orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, wieczory kameralne muzyki poważnej. Rozwijanie teorii percepcji wysokości dźwięku, prace naukowe z zakresu modelowania działania układu słuchowego. Od 2010 współpraca z MEN w zakresie tworzenia nowego programu egzaminów zawodowych w zawodach Technik Realizacji Dźwięku, Technik Realizacji Nagrań i Nagłośnień. Egzaminator w powyższych zawodach.

 

Test został przeprowadzony w gdyńskim i wrocławskim oddziale
Akademii Realizacji Dźwięku.

 

[img:12]

 

 

 

[img:4]

Dawid Tyburski

DJ, producent, wykładowca ARD

 

Prezentowany zestaw monitorowy to aktywny system dwudrożny łączący 8-calowy woofer oraz 1-calowy przetwornik wysokich tonów z jedwabnej kopułki. Na tle konkurencji monitorów Resident Audio M8 nie wyróżnia nic szczególnego. Prezentują znaną koncepcję konstrukcji aktywnych. Obudowa, okryta czarną winylową okleiną, wykonana jest z płyty MDF. Wspomniany 8-calowy woofer, wyposażony w wyjątkowo sztywną kompozytową membranę z włókna szklanego, wymusza odpowiedni litraż obudowy, która ma blisko 32 cm głębokości.

 

[img:2]

 

Konstruktorzy zdecydowali się na wyprowadzenie bass reflexu na tylny panel. Takie rozwiązanie zwiększa wymagania co do kubatury pomieszczenia, a już w szczególności odległości głośników od tylnej ściany, która powinna wynieść około 1m. Fakt ten trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze i w przypadku posiadania mniejszego pomieszczenia rozpatrzyć zakup mniejszego modelu M5. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak fakt, iż rezonans bass reflexu nie łączy się z falami wytwarzanymi przez drivery, dzięki czemu jest znacznie mniej słyszalny.

Na przednim panelu znajduje się logotyp producenta, z umieszczoną w ostatniej literce diodą sygnalizującą tryb pracy monitorów (kolor niebieski oznacza aktywne zasilanie, a czerwony tryb spoczynku). Nieznacznie wyprofilowane krawędzie przedniego panelu monitorów mają służyć redukcji zjawiska dyfrakcji fal o wysokich częstotliwościach.

 

[img:3]

 

Z tyłu obudowy znajdziemy włącznik, potencjometr do płynnej kontroli głośności, a także złącza niesymetryczne RCA, symetryczne 1/4" TRS oraz XLR. Mikroprzełączniki dopasowania charakterystyki częstotliwościowej LOW FREQ i HIGH FREG służą do kompensacji poziomów zarówno niskich, jak i wysokich tonów zgodnie z naszymi preferencjami i akustyką pomieszczenia.

W pierwszym przypadku możemy ustawić filtr dolnozaporowy o nachyleniu 12db/oktawę na 4 różne częstotliwości, począwszy od nominalnej wartości 50Hz, przez 65Hz i 80Hz, aż do 100Hz. Przy pomocy drugiego przełącznika możemy półkowo stłumić najwyższe częstotliwości o 2dB albo 1dB, podbić o 1dB lub zostawić w pozycji neutralnej 0db.  Monitory pracują w trybie bi-amp z oddzielnymi wzmacniaczami o łącznej mocy 160W (LF - 80W i HF - 80W) pracującymi w klasie A/B. Głośniki zasilane są wzmacniaczem impulsowym, który może pracować w sieci o napięciu od 100 do 240V.

 

[img:6]

 

Głośniki prezentują dźwięk z mocno osadzonym dołem, niskim środkiem oraz lekko wycofaną średnicą, co nie powinno dziwić w konstrukcjach dwudrożnych. Jak na zastosowaną konstrukcję otwartą bass jest szybki i punktualny, a najniższe pasmo jest ponadto prezentowane wiarygodnie. Biorąc jednak "pod lupę" odpowiedź impulsową można wychwycić lekkie rozmycie w granicach 50 - 70Hz, czyli przy częstotliwości strojenia bass reflexu. Przestawienie filtru dolnozaporowego na częstotliwość 65 Hz nieznacznie poprawia ten stan rzeczy.

Monitory charakteryzują się nieco ciemniejszym brzmieniem, co biorąc pod uwagę moje osobiste preferencje jest zaletą, gdyż nie fatygują słuchu podczas długiej pracy. Detale w górnym paśmie prezentowane są wystarczająco, a jeśli komuś ich zabraknie można skorzystać z funkcji podbicia o 1db. Środek pasma jest czytelny, lecz nieznacznie wycofany. Na próżno szukać w nim wielowymiarowości, jaką oferują monitory studyjne z wyższej półki, ale należy pamiętać o ich budżetowym przeznaczeniu i pułapie cenowym.

 

[img:8]

 

Monitory bardzo precyzyjnie, jak na swoje gabaryty, prezentują scenę dźwiękową, należy jednak zachować odstęp między głośnikami w granicach 2m i taka również powinna być optymalna odległość od naszych uszu.

Zestaw potrafi wygenerować wysoki poziom SPL, więc po ustawieniu go w odpowiednim gabarytowo i akustycznie pomieszczeniu nie powinno być problemu z niedoborem mocy. Na uwagę zasługuje również fakt posiadania przez monitory swoistego układu oszczędzania energii, który przełącza je w tryb czuwania po, jak podaje producent, około 20 minutach.

 

Dawid Tyburski - Podsumowanie

Ocena końcowa:

Monitory Resident Audio M8 dedykowane są raczej do pracy w średnim polu, jednak na pewno spełnią swoją funkcję także przy bliskim odsłuchu w nieco większych obiektach o charakterze studyjnym. Pomimo sprawnego przekazywania informacji fonicznych dowolnego gatunku muzycznego, opisywany zestaw powinien sprawdzić się najlepiej tam gdzie jest potrzebna odpowiednia ilość basu, abyśmy nie musieli się domyślać jak nasz materiał zabrzmi na nagłośnieniu klubowym. Użytkownicy szukający mocnego i nisko schodzącego basu głównie pod kątem muzyki elektronicznej powinni rozpatrzyć model M8, gdyż w cenie około 1.800 zł za parę nie mają praktycznie konkurencji. To solidna klasa średnia w atrakcyjnej cenie.

Charakter brzmieniowy głośników zaskoczył mnie pozytywnie. Swoje drobne niedociągnięcia rekompensują opisanymi wcześniej zaletami oraz bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Prezentowany przez nie dźwięk jest ogólnie poprawnie zbalansowany, a niski środek, który może sprawiać wrażenie mało wypełnionego, nie powinien stanowić problemu podczas dłuższych sesji, gdyż to właśnie tam często kumulują się częstotliwości, które nie ułatwiają pracy w monitorach budżetowych do 2.000 zł. Decydując się na Resident Audio M8 nauczymy się z czasem ich charakterystyki, tak jak w przypadku każdych innych monitorów, pracując z naszą muzyką oraz odsłuchując referencyjnie sporą ilość materiału dźwiękowego.

Rozszyfrowując popularny wśród anglojęzycznych użytkowników Internetu skrót "m8", za którym kryje się słowo "mate", czyli w tłumaczeniu dosłownym "kumpel / towarzysz / pomocnik" nasuwa mi się refleksja, że tak właśnie możemy traktować większego z braci Resident Audio serii M - po prostu, jako studyjnego kompana, typowy zestaw do wszelkiego typu zastosowań, na który pomimo jego wad możemy liczyć zawsze, niezależnie od sytuacji.

 

[img:5]

Adam Mielczarek

Dyrektor Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku

 

Testy monitorów firmy Resident Audio serii M8 odbyły się w dniach 25.10-30.11.2015 w pracowni Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku we Wrocławiu. Testów dokonano na reprezentatywnej grupie słuchaczy III semestru kierunku Technik Realizacji Dźwięku. Badania zostały przeprowadzone zgodnie z normą IEC 268-13:1998 oraz zaleceniami Audio Engineering Society AES 20.

 

Ocenie podlegały następujące parametry:

  1. Zrównoważenie widmowe,
  2. Imitacja sceny dźwiękowej,
  3. Odtwarzanie atmosfery,
  4. Dynamika i zniekształcenia,
  5. Zmęczenie słuchaniem,
  6. Odporność na zmianę pozycji słuchacza.

 

[img:10]

 

  • Poszczególne kategorie oceniano w skali 1 - 5, gdzie w przypadku oceny jakości dźwięku poszczególne stopnie oznaczają: 1 - zła, 2 - mierna, 3 - dostateczna, 4 - dobra, 5 - bardzo dobra.
  • W przypadku oceny wad i zniekształceń stopnie oznaczają: 1 - bardzo przeszkadzające, 2 - przeszkadzające, 3 - lekko przeszkadzające, 4 - słyszalne, ale nie przeszkadzające, 5 - niesłyszalne.

 

Wyniki testów

M8 charakteryzują się dobrym zrównoważeniem widmowym. Te grupę parametrów oceniono na 4. Odsłuchując materiał dźwiękowy nie zauważono zabarwienia dźwięku w wąskich pasmach częstotliwości oraz zakłócenia zrównoważenia oktawowego. Nieco gorzej z równowagą niskich i wysokich tonów. Odnosi się wrażenie podbicia niskich tonów w granicy +3/6 dB. Wpływ na ten efekt ma zapewne wykorzystanie w konstrukcji obudowy typu bass reflex. Nieco spłaszczone wydają się na tym tle tony wysokie, choć są bardzo wyraźnie określone. Zakres średnich pasm wydaje się stabilny i dobrze osadzony.

Bardzo dobrze wypadają M8 biorąc pod uwagę imitację sceny dźwiękowej - średnia ocena 4.5. Do najlepszych parametrów należy zaliczyć równowagę sceny lewa-środek-prawa i jej stabilność oraz głębokość lokalizacji obrazu scenicznego. Nieco gorzej oszacowano odtwarzanie szerokości sceny oraz lokalizację źródeł góra-dół. Sytuacja nie ma miejsca przy standardowym zastosowaniu jako monitorów pola bliskiego odsłuchu. Defekty ujawniają się przy próbie odsłuchu w polu średnim.

 

[img:9]

 

Monitory sprawdzają się bardzo dobrze ze średnią oceną 4.5 w aspekcie odtwarzania przestrzenności oraz charakteru pomieszczenia. Wierne oddanie warunków pogłosowych panujących w określonym wnętrzu to niewątpliwie zaleta M8. W zasadzie można zaryzykować stwierdzenie, że jest to najlepsza cecha tej konstrukcji.

Największym mankamentem są natomiast atrybuty związane z dynamiką i zniekształceniami. O ile dynamika odtwarzanych dźwięków nie powoduje zmiany wrażenia, to problemy pojawiają się dla głośnych dźwięków >90 dB SPL w zakresach niskich pasm. Wyraźnie słyszalne są zniekształcenia nielinowe w zakresie poniżej 100 Hz. Wadę tę można skutecznie eliminować aktywując wbudowany filtr dolno-zaporowy o f=80 Hz. Ogólnie grupę parametrów w odniesieniu do zniekształceń oceniono na 4, czyli słyszalne, ale nieprzeszkadzające.

 

[img:7]

 

W przypadku wielogodzinnego odsłuchu nie występuję wrażenie zmęczenia słuchaniem. Średnia ocena w grupie doświadczalnej to 4. Delikatne podrażnienie występuje dla małych częstotliwości.

Bardzo dobre wrażenie otrzymano sprawdzając brzmienie źródeł dźwięku dla różnych pozycji słuchaczy podczas odsłuchu. Nie zauważono różnic w brzmieniu dla ruchów lewo-prawo i góra-dół. Największe zmiany dotyczą położenia przód-tył.

 

Adam Mielczarek - Podsumowanie

Ocena końcowa:

Na podstawie przeprowadzonych testów można stwierdzić, że Resident Audio M8 to klasa średnia monitorów studyjnych. Dla początkujących realizatorów oraz osób zajmujących się pół-profesjonalną produkcją muzyczną będą zapewne bardzo dobrą bazą startową do dalszego rozwoju umiejętności pracy w domenie audio.

Należy zwrócić uwagę, że ze względu na swoją konstrukcję M8 pracują poprawnie jeżeli są umieszczone w odległości co najmniej 1 m od ściany, czyli nie sprawdzą się w małych pomieszczeniach. Poprawne warunki otrzyma się w pomieszczeniu o powierzchni co najmniej 15m2. Najlepsze warunki odsłuchu występują jednocześnie w odległości do 1.5 szerokości bazy stereofonicznej, co klasyfikuje je jako monitory pola bliskiego odsłuchu.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Aktywne dwudrożne monitory średniego pola,
  • Niskie i średnie częstotliwości: woofer 8" z kompozytowego włókna szklanego,
  • Wysokie częstotliwości: driver 1" z jedwabną kopułką,
  • Pasmo przenoszenia: 35Hz - 35kHz,
  • Max ciśnienie akustyczne SPL: 108dB,
  • Klasa wzmacniacza: Class A-B,
  • Moc wyjściowa: 160W,
  • Wzmacniacz drivera: 80W,
  • Wzmacniacz woofera: 80W,
  • Impedancja wejściowa: 10 K Ohm (zbalansowane),
  • Przełączniki EQ wysokich częstotliwości: -2dB, -1dB, 0, +1dB,
  • Przełączniki odcięcia basu: 50Hz, 65Hz, 80Hz, 100Hz (12db / octave),
  • Wskaźniki LED: Włączony (niebieski) / Standby (czerwony),
  • Złącza: RCA, symetryczne 1/4" TRS, XLR,
  • Obudowa: MDF,
  • Wykończenie: Czarna okleina winylowa,
  • Port basowy: Okrągły z tyłu obudowy,
  • Wymiary: 317 x 257 x 351 mm,
  • Masa: 8.9 kg,
  • Wbudowany wydajny zasilacz impulsowy,
  • Niebieska dioda LED (zmienia się w kolor czerwony po 20 minutach i przełącza monitor w tryb uśpienia).

 

[img:11]

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Dobrze wyeksponowany i nisko schodzący bass
Niemęczący dźwięk
Duża moc (wysoki poziom SPL)
Efektowne wysokie pasmo
Atrakcyjna cena
Lekko wycofane średnie tony
Delikatne rozmycie transjentów w paśmie niskich tonów
Zauważalny poziom szumu własnego przy pracy w bliskim polu
Do testów dostarczył:
Music Info Music Info Tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X

Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X

Po sukcesie rynkowym modelu NC-1 Novox przedstawił najnowszą odsłonę mikrofonu - NC-X to jeszcze lepsza jakość dźwięku, większe możliwości i wciąż bardzo...

Produkt: NC-X
Cena: 450 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory studyjne Fluid FPX7

Monitory studyjne Fluid FPX7

Firma została założona przez inżyniera, muzyka i entuzjastę nagrań Kevina Zuccaro. Począwszy od swojej pierwszej pracy w JBL w 1990 roku, Kevin rozwijał...

Produkt: FPX7
Cena: 1.750 zł (za sztukę)
Rafał Drewniany DTS Studio
Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman DJ
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz