TEST: EVE Audio SC207

6 czerwca 2017 Tagi: studio, monitory, eve audio, sc207
Produkt: EVE Audio SC207
Cena: 2.070 zł/szt.
Dostarczył: AUDIOTECH

EVE Audio dość skutecznie przebija się na rynku sprzętu studyjnego i nie jest to przypadek. Być może sama marka wielu osobom jeszcze niewiele mówi, dlatego trzeba na początku wyjaśnić jej rodowód. Kojarzycie niemieckiego producenta Adam Audio? Z pewnością. Otóż jej współtwórca i były prezes Roland Stenz wraz z szefową marketingu Kerstin Mischke po latach pracy nad Adamem powołali do życia Ewę...

Wbrew pozorom założenie nowej firmy, kiedy jest się współtwórcą tak znacznego sukcesu jak w przypadku Adam Audio nie jest łatwe. Kuszą znane rozwiązania patentowe, których przecież nie powinno się kopiować i nie każdy potrafi porwać się na zupełnie nowe projekty. W tym przypadku jednak Roland Stenz postanowił wcielić w życie rozwiązania, które cechują się nowatorstwem niemal zupełnie dystansując się od poprzednich dokonań. EVE Audio to zdecydowanie nie odgrzany kotlet, lecz zupełnie nowe projekty, w których niemal każdy element został opracowany na nowo i jest produkowany specjalnie dla marki. Przejdźmy jednak do konkretów.

 

[img:1]

 

Konstrukcja

Do testu dotarły zgrabne monitory o symbolu SC207. Podejrzanie lekkie (8 kg) przy swoich gabarytach (215 x 330 x 280 mm) raczej nie wzbudzały zaufania. Dopiero studiując ich konstrukcję wszystko stało się jasne. SC207 pracują w domenie cyfrowej. Analogowy sygnał doprowadzany na wejście jest przetwarzany na postać cyfrową i w takiej postaci trafia do cyfrowych wzmacniaczy mocy pracujących w klasie D. Za konwersję sygnału odpowiedzialne są wysokiej jakości przetworniki Burr-Brown.

Mamy tutaj również do czynienia z cyfrowo zrealizowanymi zwrotnicami i filtrami. To dość odważne posunięcie, które jednak wydaje się być przyszłościowym rozwiązaniem dla monitorów odsłuchowych. Odpowiednio zaprojektowany i zestrojony układ cyfrowy pozwala uniknąć wielu niedoskonałości analogowych zwrotnic, a także łatwo włączać potrzebne filtry. W stosunku do rozwiązań analogowych pozwala to też obniżyć koszty, a tym samym np. zainwestować w inne elementy realnie podnoszące jakość odsłuchu i pracy.

 

[img:6]

 

Zastosowanie układu DSP ułatwiło także obsługę SC207 i sprowadziło do jednego enkodera umieszczonego z przodu. To nie tylko regulator głośności, lecz po jego wciśnięciu możemy starować wbudowanymi filtrami. Mamy tutaj kilka przydatnych opcji. Filtr High pozwala podbić +3dB lub osłabić -5dB częstotliwości powyżej 3kHz. Low z kolei podcina pasmo poniżej 300Hz o -5dB lub podbija +3dB. Przydatny jest też trzeci filtr - nazwany Desk. Pozwala on uniknąć problemów z odsłuchem charakterystycznych dla monitorów ustawionych na stole - możemy za jego pomocą wyciąć pasmo 170Hz o -5 dB lub podbić 80Hz +3 dB.

Wokół enkodera umieszczono czerwone diody, które wskazują ustawiony poziom wejściowy. Co ciekawe, mogą pracować aż w czterech trybach wizualizacji. Zdawać by się mogło, że takie sterowanie jednym enkoderem może być kłopotliwe i doprowadzać często do przypadkowych zmian w ustawieniach. Na szczęście producent pomyślał i o tym.

 

[img:2]

 

Zaglądnijmy na panel tylni. Oprócz wejścia zbalansowanego XLR i niezbalansowanego RCA znajdziemy tutaj trzy małe switche. Pozwalają one zablokować niezależnie głośność monitora oraz ustawienia filtrów. Jeden switch chwilowo nie spełnia żadnego zadania - cóż, być może firma przewidziała upgrade układu w niedalekiej przyszłości, co przyporządkuje mu jakąś nową funkcję...

Z tyłu obudowy znajdziemy też włącznik zasilania, przy czym nawet jeśli jest włączony, a my nie korzystamy z monitorów przez dłuższy czas, przechodzą one w stan Stand by pobierając zaledwie 1 W mocy. Ostatnią rzeczą, która może przykuć uwagę na tylnej ścianie jest szczelina bass-reflex. Umieszczenie jej w tym miejscu komplikuje sprawę z ustawieniem monitorów blisko ściany, jak to zazwyczaj ma miejsce w warunkach domowego studia, lub mniejszych, studiów projektowych. Na szczęście wbudowane filtry pozwolą na korekcję problematycznych częstotliwości, czyli dopasowanie monitorów do warunków pomieszczenia i ustawienia, w którym będzie im dane pracować.

 

[img:3]

 

Przejdźmy teraz do najciekawszego zagadnienia w testowanych monitorach, jakimi są zastosowane głośniki. SC207 to dwudrożna konstrukcja, w której ustawiono dość wysoko pasmo podziału zwrotnicy 2.8 kHz. Oznacza to w praktyce, że woofer odpowiedzialny jest za większość krytycznego środka. Takie rozwiązanie powoduje, że środkowe częstotliwości są bardziej mięsiste, ciepłe - idealne rozwiązanie do muzyki rockowej i przesterowanych gitar, które w takim układzie brzmią naturalnie i nie za ostro. Producent deklaruje, że testowane monitory schodzą do 44 Hz ze spadkiem 3 dB. To odważna deklaracja, biorąc pod uwagę, że do dyspozycji mamy 6.5 calowy woofer, który na dodatek musi grać pełnym pasmem do 2.8 kHz.

Tajemnica jednak kryje się w samym głośniku. Jest on od początku do końca autorskim projektem firmy i wykonywany jest, łącznie ze specjalnie odlewanym, aluminiowym koszem i neodymowym magnesem, specjalnie dla niej. Zastosowano w nim bardzo sztywną membranę wykonaną z warstw włókna węglowego, wzmacnianą siatką o strukturze plastra miodu. Tak sztywna membrana powinna skutecznie eliminować zniekształcenia nawet przy sporej głośności. Jednocześnie zastosowano gumowe, miękkie zawieszenie o dużym wychyleniu, pozwalające uzyskać sporą skuteczność (według producenta 106 dB w odległości 1m). Bardzo charakterystyczny jest także tweeter. Charakterystyczny... bo niemal żywcem wyjęty z projektów monitorów Adam Audio.

 

[img:4]

 

Cóż, głośniki wysokotonowe w Adamach to już legenda i ciężko z niej nie skorzystać. Na pierwszy rzut oka przypominają drivery wstęgowe, lecz w rzeczywistości to zupełnie inna konstrukcja. Wykorzystano tutaj tzw. transformator ruchu powietrza (AMT). To specyficzna konstrukcja opracowana przez dr Oscara Heila - tego samego, który wynalazł polowy tranzystor FET.

Typowy przetwornik wstęgowy posiada membranę wychylającą się do przodu i do tyłu. W przypadku AMT z kolei membrana ściska się i rozciąga (coś jak miech w akordeonie) i tym samym produkuje fale dźwiękowe. Takie rozwiązanie skutkuje doskonałą liniowością pracy, a przy okazji zapewnia dobre, automatyczne chłodzenie. Głośniki SC207 zasilane są dwoma wzmacniaczami - woofer 100W, a tweeter 50W. To tyle jeżeli chodzi o meandry konstrukcji. Czas ich posłuchać.

 

[img:5]

 

Praca

W przypadku niewielkich monitorów w pierwszej kolejności skupiamy się na środku i górze pasma, ponieważ w dole zawsze występują spodziewane braki. I tutaj SC207 zabłysnęły po raz pierwszy. Nie wiem, jak producentowi udało się uzyskać tak nisko schodzący bas w tak niewielkich głośnikach, ale deklarowane 44 Hz nie jest ani w ułamku naciągane. Przede wszystkim jednak niskie częstotliwości są bardzo punktowe, czytelne - wręcz brzmią nierealnie kiedy patrzymy podczas odsłuchu na te niewielkie przecież głośniki...

Zaciekawiony rezultatami uruchomiłem generator częstotliwości, który potwierdził, że SC207 spokojnie schodzą do 40 Hz i gdyby nie stromy filtr poniżej tej częstotliwości, kto wie, może poradziłyby sobie jeszcze niżej. Oczywiście producentowi zależało na liniowości pasma i kontroli poziomu zniekształceń, więc takie ograniczenie pasma z pewnością ma swoje powody.

 

[img:8]

 

Przy okazji wyszła jeszcze jedna cecha dołu proponowanego przez te monitory. Jest nieco... za doskonały. Oznacza to, że producent rozwiązał wiele problemów, które często pojawiają się w tym paśmie, w efekcie czego brzmienie jest sterylne i wręcz książkowe.

Mamy więc nieco podbite okolice 50 Hz, ale i wycofany zakres między 120-300 Hz. Szczególnie ten drugi zabieg niesie poważne implikacje. Z jednej strony pozbyto się ciągnących się zazwyczaj i gumowatych częstotliwości wysokiego dołu / niskiego środka, które przeważnie wprowadzają sporo pustej energii do miksu. Z drugiej jednak, daje to złudne poczucie, że panujemy nad tym zakresem, który niestety na wszystkich innych głośnikach nie zabrzmi już tak ładnie jak u nas... Oczywiście możemy część problemu skorygować dostępnymi filtrami, jednak wciąż efekt będzie zbyt przesłodzony. Oczywiście jeżeli już znamy wroga, to możemy walczyć bardziej świadomie i (co zresztą jest podstawą pracy) korygować ten zakres pasma w oparciu o inne odsłuchy dla porównania.

 

[img:7]

 

Na duży plus z kolei zasługuje środek pasma. W zasadzie to on decyduje o właściwościach brzmieniowych odsłuchów nadając im charakter i określając bliskość, lub odległość sceny. W SC207 środek pasma jest bardzo precyzyjny, ale nie ostry (zasługa podziału zwrotnicy). Bardzo szczegółowy, pozwalający doskonale umiejscowić wokal w miksie. Bliższe badanie odtwarzanych częstotliwości pokazuje jednak spore odsunięcie punku pracy głośników - wyraźne osłabienie w okolicy punktu podziału zwrotnicy od około 2.5 Khz i wyraźne podbicie od 3 kHz. Kolejne, zauważalne podbicie głośności pojawia się w okolicach 5.5 kHz , żeby potem liniowo opadać. Takie podbicie wysokiego środka odpowiedzialne jest właśnie za tą szczegółowość brzmienia, a lekkie osłabienie 2.5 kHz oddala widmo kartonowego brzmienia, jednocześnie jednak oddalając też nieco wokale... Generalnie więc zupełnie liniowo to SC207 nie grają, ale zdecydowanie jest to brzmienie dobre, w którym wyeliminowano wiele problemów i przeszkadzających rezonansów.

O górze pasma można napisać tylko jedno - jest doskonała. Absolutnie precyzyjna, nie ostra, idealnie dopasowana proporcjami do całości brzmienia. Te świetne tweetery odpowiedzialne są też za stosunkowo szeroki sweet spot. Oznacza to, że monitory mają duży zakres przestrzeni w której możemy się przed nimi  poruszać wciąż uzyskując pełnię brzmienia. Jednocześnie na uwagę zasługuje też szeroka panorama i łatwość identyfikacji narzuconych pogłosów. Jeszcze jedna cecha zasługuje na uwagę - idealna cisza w przerwach między dźwiękami. Wiele konstrukcji emituje słyszalny z tweeterów biały szum, który w przypadku blisko ustawionych monitorów bliskiego pola może denerwować. Tutaj mamy absolutną ciszę.

 

Podsumowanie

EVE Audio zdecydowanie podniosło poprzeczkę pokazując, że z 6.5 calowych monitorów da się wycisnąć zdecydowanie więcej niż przekonuje konkurencja. Oferowane brzmienie jest bardzo nowoczesne, wręcz doskonałe, chociaż nie tak liniowe, jak sugerowałyby to suche dane techniczne. Niemniej w swojej klasie wybijają się konstrukcją i sporą naturalnością. Biorąc pod uwagę ich niewygórowaną cenę, to jedne z lepszych monitorów bliskiego pola jakie można znaleźć na rynku.

Krzysztof Błaś - Infosound.pl Autor: Krzysztof Błaś - Infosound.pl
Do testów dostarczył:
AUDIOTECH AUDIOTECH Tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS1101

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz