TEST: Pioneer DJ DDJ-SR2

16 grudnia 2017 Tagi: kontrolery, pioneer dj, ddj-sr2
Autor testu: adam-cyzman-zdjecie Adam Cyzman
Produkt: Pioneer DJ DDJ-SR2
Cena: 3.000 zł

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ. Mimo kompaktowej formy, należy do profesjonalnej linii kontrolerów Pioneer. Objawia się to zarówno w mnogości funkcji, jak i jakości dźwięku i komponentów.

Zaletą DDJ-SR2 jak i całej serii podobnych kontrolerów Pioneer jest to, że wyglądają one po prostu elegancko. Dobór i kolorystyka poszczególnych elementów jest bardzo spójna - jednocześnie zachowana jest wysoka przejrzystość dla użytkownika. Mimo niewielkich gabarytów, DDJ-SR2 nie wygląda jak zabawka, a narzędzie pracy profesjonalisty.

 

[img:1]

[img:10]

 

Wejścia/Wyjścia

DDJ-SR2 obsługuje do 4 wirtualnych decków z Serato DJ. Nowością jest możliwość podłączenia 2 urządzeń zewnętrznych (np. cd-playery albo gramofony) na poszczególne kanały - w poprzedniku mieliśmy tylko jedno wejście AUX. Z wyjść, oprócz standardowego Master na chinch oraz Booth pojawiło się także bardzo przydatne XLR, które jest bardzo często wykorzystywane w klubach. Zastrzeżenia można mieć tylko do wejścia mikrofonowego, które posiada jedynie regulację głośności (bez korekcji). W zestawie z DDJ-SR2 dostajemy kod do pluginu Pitch'nTime dla Serato DJ, z którego sprzęt robi spory użytek. DDJ-SR2 to także sprzęt Serato DVS Upgrade Ready - a więc po dokupieniu odpowiedniego pluginu możliwe jest z korzystanie gramofonów w trybie DVS.

Ważnym usprawnieniem w stosunku do pierwszego DDJ-SR jest dodanie zewnętrznego zasilania, dzięki czemu sprzęt gra głośniej (szczególnie jeżeli chodzi o wyjście słuchawkowe) i jest po prostu pewniejszy w użyciu. DDJ-SR2 nadal może być zasilany z samego USB, ale chociażby podświetlenie jest wtedy wyraźnie słabsze.

 

Layout

Sam layout DDJ-SR2 w stosunku do poprzednika uległ drobnym, ale kluczowym zmianom i wydaje się nieco bardziej uporządkowany. Mały pitch znany już z poprzednika nie przeszkadza, gdyż współczesne granie z automatyzacją tempa dość znacząco ogranicza jego rolę. Layout generalnie trzyma się standardów wyznaczonych przez Pioneera i dzięki temu każdy z kontrolerów z serii DDJ obsługuje się dość intuicyjnie, czasem tylko szukając umiejscowienia tych mniej używanych funkcji (które często korzystają z klawisza SHIFT).

 

[img:2]

[img:5]

 

Fadery/EQ/Filtry

Jogi praktycznie się nie zmieniły. Doszło czerwone podświetlenie aktywnego decka - jak na swoją wielkość, operuje się nimi precyzyjnie, chociaż są raczej lekkie. Fadery, knoby - tutaj nie ma się do czego przyczepić, to już Pioneerowy standard znany od lat. Crossfader śmiga standardowo, jego charakterystykę zmieniamy teraz jednak w opcjach Serato DJ - tam można go też wyłączyć. Jego używanie do nawet najprostszych tricków ogranicza niestety położenie przycisku Play prawego Decka, który po prostu łatwo przypadkowo wcisnąć. Niemniej z założenia DDJ-SR2 to nigdy nie miała być maszyna do skreczy. Charakterystykę linefaderów również zmieniamy w opcjach Serato DJ, dopasowując ją pod swoje preferencje.

Zawodzi nieco sekcja Filtrów, kolejny raz są bardzo agresywne i twarde (podobnie zresztą jak w DDJ-SX1/2). W tym przypadku niestety wyraźnie słychać, że ta lepsza i płynniejsza charakterystyka filtrów u Pioneera zarezerwowana jest tylko dla topowych kontrolerów (np. DDJ-SZ).

 

[img:6]

[img:8]

 

Loopy

W stosunku do poprzednika w DDJ-SR2 zmianie uległa sekcja loopów, która jest teraz taka sama jak w DDJ-SX2 czy DDJ-SZ - Pioneer stara się standaryzować poszczególne elementy kontrolerów (przynajmniej w obrębie jednego softu) - tak jak przez wiele lat miało to miejsce w przypadku serii CDJ czy mikserów DJM. Niemniej sekcja Loopów w Serato DJ nie jest specjalnie intuicyjna a problemem jest to, że zmiana długości Loopa zmienia nam też długości Roll na padach i po wyjściu z Loopa w Roll z powrotem musi ustawiać poprzednie wartości. Jest to jednak problem samego Serato DJ, a nie DDJ-SR2.

DDJ-SR2 to też kilka innych zmian względem poprzednika. Pojawił się pasek Needle Search do szybkiego przewiania tracka - w mojej opinii mało przydatny, ale na pewno znajdą się zwolennicy tego rozwiązania. Przycisk Panel służy teraz do przełączania między poszczególnymi dodatkami w Serato DJ - nagrywaniu, sekcji FX, samplerowi - jest to koniecznie, bowiem szczególnie przy mniejszych monitorach i rozdzielczościach wszystko nie mieści się na ekranie. Dodano również sekcję Beatgrid służącą do szybkiego korygowania siatki utworu w sytuacji, gdy Serato nie poradzi sobie z nią dobrze przy analizie plików.

 

[img:4]

[img:7]

 

Pady

Wykonanie i działanie padów to znana z wielu innych modeli wysoka półka Pioneera - chodzą tak, jak byśmy się tego spodziewali. Podstawowe 4 tryby padów przypominają teraz te z serii DDJ-SX. Pierwszy to standardowy Hot Cue, drugi to Roll (w którym możemy ustawić również kontrolowanie BEAT-JUMPów - bardzo przydatne), trzeci to najmniej używany Slicer (dzielenie fragmentu tracka na 8 części i odpalanie poszczególnych fragmentów), czwarty to Sampler.

Do kontrolowania głośności samplera służy dedykowany Knob. Trochę szkoda, że z Padów zniknął całkiem fajny tryb Combo FX. Tryby zmieniane z przyciskiem Shift dają nam dostęp do Loopów, a jedyną świeżością jest Pitch Play w ostatnim trybie padów. Służy on do odpalenia danego CUE w różnej tonacji. Jeden z podświetlonych padów to właściwa tonacja utworu, pozostałe zmieniają ją w górę lub w dół. Przyciskiem Parameter zmieniamy przy tym skalę. Całość nabiera znaczenia z Key Sync.

 

[img:9]

[img:3]

 

Key Sync, Key Shift, Pitch'nTime

W DDJ-SR2 poświęcono dużo uwagi na ten element - jest on też stosunkowo nowy w Serato DJ a DDJ-SR2 to pierwszy kontroler, który robi z niego tak bezpośredni użytek. Key Shift umożliwia zmianę tonacji utworu w locie - tak, aby np. dopasować tonację obydwu utworów. Key Sync automatycznie ustawia utwory w jednej tonacji. W teorii, umożliwić to ma jeszcze płynniejsze miksowanie. W praktyce - szczególnie gdy w utworze mamy wokal - będzie to często brzmiało co najwyżej średnio. Jednak zastosowanie Key Sync przy zmienianiu tonacji na padach drugiego Decka otwiera ciekawe możliwości zabawy i jest po prostu fajne. Ta opcja wydaje się być też po prostu zdecydowanie bardziej użyteczna niż np. Slicer.

Wszystkie te wyżej wymienione cuda możliwe są dzięki Pitch'nTime, który otrzymujemy razem z DDJ-SR2. Ten Plugin do Serato DJ oferuje najlepiej brzmiącą odmianę Master Tempo dostępną na tę chwilę we wszystkich softach. Dzięki Pitch'nTime wokale w numerach z tempem różniącym się nawet o kilkadziesiąt procent pozostają praktycznie w tym samym kluczu i brzmią bardzo dobrze. Plugin ten jest niesamowicie przydatny podczas tworzenia tzw. tranzycji (drastycznych zmian tempa - z gatunku na gatunek) na żywo.

 

Podsumowanie

Pierwsza odsłona DDJ-SR sprawiała wrażenie sprzętu nieco zbyt ograniczonego w stosunku do większych DDJ-SX/SX2. Oprócz widocznej na pierwszy rzut oka mniejszej liczy kanałów, brakowało tam wyjścia XLR, możliwości podłączenia zewnętrznych urządzeń na kanały miksera czy zewnętrznego zasilacza. W DDJ-SR2 zostało to uzupełnione, przez co kontroler ten stał się świetną, kompaktową i praktycznie bezkompromisową propozycją. Waga i wielkość w połączeniu z możliwościami i ceną tworzą z DDJ-SR2 bardzo uniwersalny kontroler, zarówno dla DJ klubowych, jak i mobilnych. Jedyną znaczącą wadą może być tylko brak EQ dla mikrofonu.

Adam Cyzman Autor: Adam Cyzman

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Oprogramowanie: Serato DJ
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
  • Sygnał/szum: 105 dB (USB)
  • Próbkowanie: 44.1 kHz
  • Przetwornik: A/D, D/A 24-bit
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne: 0.003 % (USB)
  • Wejścia: LINE/PHONO × 2 (RCA x 2) MIC × 1 (1/4-inch TS JACK)
  • Wyjścia: MASTER × 2 (XLR × 1, RCA × 1) BOOTH OUT × 1 (1/4-inch TRS JACK) PHONES × 2 (FRONT 6.3-mm 1/4-inch TRS JACK × 1, 3.5-mm 1/8-inch STEREO MINI JACK × 1)
  • USB: USB (TypeB) × 1
  • Wymiary: 553.0 × 334.5 × 65.1 mm
  • Masa: 3.7 kg

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Kompaktowa budowa
Key Sync
Przejrzysty layout
Zewnętrzny zasilacz
Brak EQ dla mikrofonu
Przycisk PLAY prawego decka zbyt blisko Crossfadera
Do testów dostarczył:
Studio Pro
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Kontroler DJ Mixars Quattro

Kontroler DJ Mixars Quattro

Quattro to zaprezentowany pod koniec 2017, a dostępny od 2018 roku, 4-kanałowy mikser włoskiej marki Mixars. Producent ten znany jest głównie z udanego...

Produkt: Quattro
Cena: 5.000 zł
Adam Cyzman
Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Ocena:

PX5 to najnowsza propozycja ze stajni Xone. To 4-kanałowy analogowy mikser połączony z cyfrowymi dobrodziejstwami w postaci efektora i rozbudowanego interfejsu audio. PX5 - mimo że cenowo niewiele odbiega od pułapu...

Produkt: Xone:PX5
Cena: 5.800 zł
Adam Cyzman
Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Ocena:

Toraiz SP-16, który zadebiutował w 2016 roku, jest czymś zupełnie nowym w portfolio Pioneera. Razem z Dave Smith Instruments stworzono urządzenie dla kreatywnych DJ, którym nie wystarczają już zwykłe efektory i chcą...

Produkt: TORAIZ SP-16
Cena: 6.300 zł
Adam Cyzman
Test gramofonu Pioneer DJ PLX-500

Test gramofonu Pioneer DJ PLX-500

Ocena:

Pioneer DJ na gramofonowym rynku DJ'skim zadebiutował stosunkowo niedawno, ale od razu zdobył uznanie i miejsce na konsolach modelem PLX-1000. W 2016 firma zaprezentowała nowy, tańszy gramofon oznaczony jako PLX-500...

Produkt: PLX-500
Cena: 1.400 zł
Adam Cyzman
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz