TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS110

22 czerwca 2018 Tagi: studio, subwoofery, eve audio, ts107, ts108, ts110
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: EVE Audio TS107EVE Audio TS108EVE Audio TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Dostarczył: AUDIOTECH

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć więcej. Niestety jednak nie jest on zawsze receptą na lepsze brzmienie - to narzędzie, które trzeba wykorzystywać z pełną świadomością, a co najgorsze, efekty jego działania są bardzo mocno zależne od różnych innych czynników.

Tak się składa, że o ile na temat monitorów studyjnych powiedziano już do tej pory bardzo dużo, o tyle o subwooferach informacji jest niewiele. Często więc egzemplarze, które można spotkać w systemach studyjnych bywają źle dobrane i zamiast precyzyjnie pokazywać szerszy zakres częstotliwości odsłuchiwanego materiału, zakłamują go. Być może dlatego wielu realizatorów unika subwooferów podczas pracy, włączając je jedynie do robienia mocniejszego buczenia podczas finalnego odsłuchu dla klientów...

Do testu przyjechały trzy subwoofery niemieckiej firmy EVE Audio. Różnią się one wielkością, mocą, zastosowaniem - będzie to więc doskonała okazja, aby podczas ich testu przybliżyć także nieco zagadnienia związane z wyborem i zestrojeniem toru sygnałowego.

 

[img:1]

 

Budowa

Seria TS składa się z czterech urządzeń - TS107, TS108, TS110 i TS112. To co je od siebie różni to wielkość głośnika oraz moc. Do testu otrzymałem pierwsze trzy. TS112 to już naprawdę spory kolos z 12 calowym głośnikiem. Żeby usłyszeć jego możliwości trzeba by posiadać naprawdę spore pomieszczenie odsłuchowe. Zakładam jednak, że niewiele osób ma dostęp do reżyserki o wymiarach 100m2, zatem większą wartość będzie miało sprawdzenie trzech mniejszych modeli.

Tutaj należy wspomnieć o pierwszej ważnej sprawie kluczowej dla poprawnego wykorzystania możliwości subwoofera - wielkość pomieszczenia, w którym będzie pracował. Pamiętajmy, że niskie częstotliwości to długa fala - zwyczajnie potrzebujemy przestrzeni żeby je usłyszeć - inaczej nawet wyposażeni w ogromny subwoofer wciąż będziemy narzekać na zbyt nisko schodzący bas, podczas gdy po drugiej stronie ulicy sąsiadowi pękać będą szklanki... Z tego powodu już samo pomieszczenie daje wyraźne ograniczenie zakresu częstotliwości jakie usłyszymy, więc nie ma sensu wydawać fortunę na subwoofer schodzący np. do 16Hz jeśli siedzimy w małej reżyserce, w której już poniżej 40 Hz skuteczność słyszalnego basu maleje... Dlatego właśnie producenci oferują różne modele subwooferów, zamiast jednego, najlepszego. Nie inaczej jest z EVE Audio.

 

[img:2]

 

Spójrzmy w dane techniczne - TS107 oferuje głośnik 6.5 calowy, 100W mocy i pracę (spadek -3dB) 36-300Hz. TS108 już zdecydowanie większy z 8-calowym głośnikiem, 150W mocy i pasmem 33-300Hz. TS110 to już na prawdę duży i ciężki sub z 10-calowym głośnikiem, 400W mocy i pasmem 29-300Hz. Jak widać różnice w dole pasma są stosunkowo niewielkie, za to wpływa to zdecydowanie na wzrost gabarytów kolejnych modeli i ceny. Na szczęście może okazać się, że wcale nie potrzebujemy najdroższego i największego.

Wróćmy do konstrukcji EVE Audio. Na rynku spotkać można dwa typy subwooferów - z otworem bass reflex, oraz zamknięte - bez otworu. W pierwszym przypadku urządzenia z „dziurą” pozwalają uzyskać niższy bas, są bardziej wydajne w niskich zakresach, ale też ograniczone tzw. strojeniem otworu bass reflex - czyli potrafią faworyzować zakres pasma, do reprodukcji którego został obliczony otwór rezonansowy. Tego problemu nie mają zamknięte konstrukcje bez otworu, które mogą pracować bardziej liniowo, jednak z reguły nie schodzą już tak nisko, co powoduje konieczność ingerencji w pasmo za pomocą wydajnych filtrów wpływających przy okazji na zwiększenie zniekształceń...

 

[img:3]

 

Podstawową jednak cechą różniącą obydwie konstrukcje jest tzw. odpowiedź impulsowa - czyli „szybkość” niskich częstotliwości. Konstrukcje z otworem są wolniejsze (bas jest w nich kompresowany i „wydmuchiwany”), a konstrukcje bez otworu szybsze. Te ostatnie jednak potrafią się dławić podczas pracy co wprowadza zniekształcenia. Jak widać nie ma konstrukcji idealnej, a walka z fizyką jest nierówna...

Pewnym antidotum na te bolączki jest trzeci rodzaj konstrukcji - zamknięta z membraną bierną. To nic innego jak drugi głośnik, który nie posiada cewki - jego membrana wychyla się zależnie od pracy głównego głośnika. Dzięki temu wytwarza się w obudowie specyficzny układ ciśnienia i pracy między głośnikiem i membraną bierną, co pozwala głośnikowi na niczym nie zmącony wychył jego membrany, dynamiczną pracę i brak kompresji ciśnienia w obudowie mogącego wpływać na zniekształcenia. Powietrze nie jest wyrzucane z obudowy (nie ma otworu), co zapewnia doskonałą szybkość niskich częstotliwości. Ten rodzaj konstrukcji jednak jest dość rzadko stosowany ponieważ jest dość trudny do zaprojektowania - wymaga wielu dokładnych obliczeń i odpowiedniego zestrojenia membran, pojemności obudowy i kilku innych elementów... Wszystkie subwoofery EVE Audio zostały wykonane właśnie w oparciu o membranę bierną. To oznacza poważne wyzwanie dla konkurencji, a zarazem obietnicę nieprzeciętnych osiągów. Sprawdźmy.

 

[img:4]

 

Możliwości

Subwoofery EVE Audio to dość specyficzna konstrukcja - wykonane są w domenie cyfrowej. O co chodzi? Od dawna wiadomo, że nic tak nie zwiększa zniekształceń i poziomu szumów jak wszelkiego rodzaju filtry. Dlatego wszelkie filtry wpływające na zakres częstotliwości postanowiono zrobić w domenie cyfrowej. Analogowy sygnał zamieniany jest na cyfrowy, potem zmieniany filtrami, a następnie dekodowany do analogowego. To gwarantuje sporą dynamikę i małe zniekształcenia. Wszystkie trzy modele mają głośniki zamontowane na froncie, a od spodu, skierowane w podłogę znajdziemy membrany bierne.

Spójrzmy na tylną ścianę i dostępne gniazda. Sygnał możemy doprowadzić dwoma zbalansowanymi gniazdami XLR, ale także dodatkowymi LFE. Mamy do dyspozycji także dwa gniazda wyjściowe XLR umożliwiające podłączenie satelit i sterowanie całym systemem nagłośnieniowym z poziomu subwoofera. Dodatkowo modele TS107 i TS108 wyposażono w niezbalansowane wejście RCA, dzięki czemu możemy łatwo wykorzystać te subwoofery w instalacji audio kina domowego. Nieopodal gniazd zamontowano także mini przełączniki sterowania dodatkowymi funkcjami: przełączanie poziomu wejściowego +8/+22dB (dla TS110 +7/+22), zablokowanie ustawień filtrów, blokada ustawionej głośności, oraz w modelu TS107 i TS108 włączenie funkcji uśpienia po 10 minutowej przerwie w aktywności.

 

[img:7]

 

Najistotniejsze dla działania subwoofera regulatory umieszczono na płycie przedniej. Znajdziemy tutaj dwa pokrętła (po naciśnięciu działają jak przełączniki). Za ich pomocą możemy oddzielnie kontrolować głośność subwoofera oraz zestawu razem z satelitami, a także konfigurować filtry. Możliwe jest niezależne odcięcie zakresu częstotliwości dla satelit poniżej 80Hz, oraz subwoofera powyżej (60hz, 70Hz, 80Hz, 90Hz, 100Hz, 120Hz, 140Hz, oraz tryb LFE 300Hz). Możemy także odwrócić fazę o 180 stopni. Wskazania, w tym głośność, widoczne są dzięki diodowej podziałce wokół pokręteł. Żeby poprawić wygodę pracy producent wyposażył subwoofery w pilota, którym możemy zmieniać parametry filtrów oraz głośność. Świetny pomysł, zważywszy, że często subwoofer ląduje w mało dostępnym miejscu (np. pod biurkiem) lub w sporej odległości od słuchacza.

Na uwagę zasługuje specjalnie opracowany przez firmę EVE Audio głośnik. Ma on bardzo sztywną membranę i dość sztywne, gumowe zawieszenie ze sporym zakresem wychyłu. Generalnie subwoofery zbudowane są pancernie i dość sporo ważą (kolejno: 8.2 kg, 11.5 kg, 19.6 kg). Wyglądają przy okazji bardzo elegancko i świetnie będą się prezentować nie tylko w studiu, ale także w salonie jako uzupełnienie kina domowego.

 

[img:6]

 

Działanie

Ponieważ, jak wspomniałem na początku, możliwości subwoofera w zakresie reprodukcji niskich częstotliwości zależą nie tylko od niego samego, ale także od pomieszczenia, w którym pracuje, przetestowałem urządzenia w dwóch środowiskach akustycznych - niewielkiej, studyjnej reżyserce o powierzchni około 10m2, oraz w dużym salonie 60m2 we współpracy z zestawem Hi-Fi jak i kinem domowym.

 

[img:9]

EVE Audio TS107

 

Zacznijmy od najmniejszego TS107. Przyznam szczerze, że nie zdobył on mojego zaufania wyglądem. Niewielkie wymiary nie zapowiadały, żeby wydobył się z niego niższy dół niż z satelit o podobnych gabarytach. Tymczasem TS107 jest dla mnie największym zaskoczeniem tego testu. Według producenta schodzi do 36Hz i to naprawdę słychać! Producent deklaruje, że idealne nadaje się do małych pomieszczeń max 15m2 - w 10 metrowej reżyserce studyjnej spisywał się doskonale oferując zadziwiająco niski dół i świetny zapas mocy. Z pewnością może stanowić idealne uzupełnienie zestawu 2+1 dla małego studia projektowego lub domowego. Zadziwiająco dobrze poradził sobie także w dużym salonie i właściwie już na starcie zdyskredytował typowo konsumencki, większy od niego subwoofer kina domowego... Świetna wydajność i doskonałe brzmienie.

 

[img:8]

 

Zachęcony rezultatami pierwszego testu podłączyłem większego brata - TS108. Niby tylko kilka herców niżej niż poprzednik, ale głębokie brzmienie od razu pokazało, że większe wymiary i moc stoją po stronie fizyki... To bardzo równy subwoofer, który potrafi zejść bardzo nisko zapewniając ogromną dynamikę w niskim paśmie. Potężnie zatrząsł reżyserką, pokazując, że zbliżone pasmo przenoszenia satelit jest mocno naciągane... Idealnie sprawdził się w salonie podczas pracy w zestawie Hi-Fi - głębokie brzmienie kontrabasu wyrywało trzewia, a odgłosy wybuchów w zestawie kina domowego odbierały oddech... Na uwagę zasługuje bardzo równa praca w przedziale 30-50Hz. Większość subwooferów, szczególnie tych z bass reflexem podbija częstotliwości, na które jest nastrojona - przeważnie okolice 40-47 Hz. Tutaj jednak mamy liniową pracę, dzięki czemu możemy dokładnie usłyszeć, co realnie dzieje się w przedziale niskich częstotliwości. To idealny sub do średniej wielkości pomieszczeń, ale jak pokazała praktyka - w pełni użyteczny w niewielkich reżyserkach (o ile gdzieś go upchniemy) ale i bez problemu starczy mu mocy do pracy w dużych, nawet 60-metrowych przestrzeniach.

 

[img:10]

EVE Audio TS108

 

Ostatni test przypadł na największy model - TS110, który z racji gabarytów i wagi zmuszał do odrobiny wysiłku podczas przemieszczania i ustawiania. Spodziewałem się po nim trzęsienia ziemi, a tymczasem po zainstalowaniu w reżyserce... jakoś mało basu?... Odkręciłem więc porządnie moc wyjściową (400W!) lecz nie przyniosło to wymiernego efektu - bas był niewiele głośniejszy od TS108, a przecież do dyspozycji było 400W mocy! Skonsternowany wyszedłem ze studia na zewnątrz żeby się przewietrzyć i dać słuchowi odpocząć. Wtedy zostałem porażony niskimi częstotliwościami, które przez uchylone okno niczym przez otwór bass reflex wydmuchiwane były ze studia...

 

[img:5]

 

Jaki z tego morał? Fizyki się nie da oszukać. TS110 doskonale pracuje w niskim paśmie, ale nie usłyszymy go w małej reżyserce, dopóki się nie oddalimy na sensowną odległość od źródła dźwięku. TS110 dysponuje ogromnym dołem, przy czym jego charakterystyka przesunięta jest właśnie w rejony najniższych częstotliwości. Oznacza to, że jeżeli usłyszymy częstotliwości okolicy 100Hz na podobnym poziomie głośności co w TS108, to mamy gwarancję, że po drugiej stronie ulicy rozpętaliśmy tajfun częstotliwości z pogranicza 28Hz. Przeniosłem więc subwoofer do salonu chcąc usłyszeć go w bardziej odpowiednich warunkach. Rzeczywiście przyniosło to zmianę, chociaż najwięcej basu tym razem było na tarasie, a nie wewnątrz budynku...

 

[img:11]

EVE Audio TS110

 

TS110 to potężny i bardzo wydajny sub, ale nie wykorzystamy jego możliwości brzmieniowych bez odpowiedniego (dużego) pomieszczenia. To maszyna do niszczenia produkująca potężną falę uderzeniową, ale jeśli dysponujemy średnim lub małym pomieszczeniem, to mniejsze modele dadzą poczucie lepszej kontroli nad basem i subiektywne odczucie lepszego wypełnienia pasma niskich częstotliwości. Testowane subwoofery dzięki wbudowanym filtrom zestawiałem z różnymi satelitami. Po odpowiednim podcięciu pasma pracowały bardzo spójnie i prawidłowo, dając wgląd do szerokiego zakresu częstotliwości. Osobiście najbardziej użytecznym dla mnie okazał się model TS108. Jego gabaryty pozwalają na montaż nawet w niewielkich reżyserkach, a parametry dzielnie bronią przed konkurencyjnymi, większymi konstrukcjami.

 

Podsumowanie

Test trzech, różnej wielkości subwooferów okazał się świetną lekcją, pokazującą, że nie ma jednego, słusznego rozwiązania, a subwoofer trzeba dobrać biorąc pod uwagę warunki, w których będzie pracował. Z jednej strony mamy mały TS107, który potrafił świetnie napędzić kino domowe, a z drugiej potężny TS110, który mimo że imponuje parametrami, okazał się mało użyteczny w niewielkim środowisku akustycznym (przy okazji niemal wywołując konflikt z sąsiadami okolicznych posesji). Bardzo elastyczny za to okazał się średni TS108, który zdawał się pracować w każdym przypadku niemal na 100 % swoich możliwości z doskonałą wydajnością i brzmieniem.

Na rynku jest sporo subwooferów różnych firm i w zasadzie niełatwo jest wybrać odpowiedni. EVE Audio jednak już na starcie ma kilka asów w rękawie - zamkniętą konstrukcję z membraną bierną, sterowanie pilotem, sporą ilość dostępnych filtrów. To świetne konstrukcje, które dobrze dobrane z pewnością stworzą doskonały tor odsłuchowy poszerzając pasmo niskich częstotliwości. To jednak także bardzo muzyczne urządzenia, które celująco zdały test typowego, konsumenckiego odsłuchu Hi-Fi, a także konfiguracji z kinem domowym. Biorąc pod uwagę przystępną cenę, warto je wypróbować i usłyszeć w swoim pomieszczeniu.

Krzysztof Błaś Autor: Krzysztof Błaś

 

Do testów dostarczył:
AUDIOTECH AUDIOTECH Tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory Mackie MR624 + kontroler Big Knob Studio

Monitory Mackie MR624 + kontroler Big Knob Studio

Tym razem do testu trafiły dwa produkty, które po zestawieniu pozwalają uzyskać kompletny tor odsłuchowy i nagraniowy, który ze względu na niewiarygodną wręcz cenę i oferowane możliwości może stać się hitem...

Produkt: MR624Big Knob Studio
Cena: 850 zł /szt.800 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz