WYWIAD: Konsolety cyfrowe SSL LIVE - "Narzędzia dla inżyniera"

WYWIAD: Konsolety cyfrowe SSL LIVE - "Narzędzia dla inżyniera"

7 grudnia 2015, 09:00
Producent: Solid State Logic
Dystrybucja: AUDIOTECH
 

[img:8]

Krzysztof Kowalewski

Audiotech

 

Jesteśmy w klubie 55 w Warszawie. Spotkaliśmy się przy okazji szkolenia, które właśnie prowadzicie.

 

Tak w zasadzie to jest to połączenie prezentacji dotyczącej konsolet live'owych razem ze szkoleniem, tzn. robimy to w dwóch częściach: pierwsza to prezentacja tych konsolet dla osób, które jeszcze nie miały z nimi styczności lub nie wiedzą zbyt wiele na temat stołów live'owych SSL. Druga część jest poświęcona ich obsłudze.

 

Mamy tutaj w zasadzie wszystko co do tej pory SSL wypuścił w tej działce live'owej, tzn. są to dwie konsolety: model L300 i L500, stagebox'y analogowe AES/EBU oraz genialna rzecz, która wyróżnia te konsolety, czyli tak zwany MADI koncentrator - to stagebox, który pozwala nam na przesył 256 sygnałów po jednym kablu i rozszycia tego do 8 różnych stagebox'ów po MADI.

Krzysztof Kowalewski - Audiotech

 

[img:1]

 

Jak dawno była premiera tych urządzeń?

 

Tutaj sytuacja jest z jednej strony prosta, z drugiej złożona. Po raz pierwszy pokazano je jakieś trzy lata temu, ale tak naprawdę powinny mieć swoją premierę dopiero w tym roku, dlatego że dopiero teraz nabrały nowego życia - dostały soft oznaczony symbolem V3 i ten soft tak naprawdę jest softem ukończonym. W tej chwili konsolety mają absolutnie wszystkie potrzebne funkcje do pracy, są przystosowane do tego, by pracować live.

 

Nie mogę powiedzieć czegoś takiego, że wcześniej te konsolety nie nadawały się do pracy live, natomiast brakowało kilku istotnych funkcji - to zostało teraz dopracowane. Taki był zamysł inżynierów Solid State Logic, aby wypuścić deskę, która spełnia podstawowe zadania, natomiast z czasem dostosować ją do potrzeb rynku i opinii realizatorów.

 

Oczywiście nie jest tak, że to jest soft ostateczny - on jest cały czas udoskonalany i w tej chwili pojawiła się nowa wersja 3.17. Nie mamy jeszcze go wgranego, bo to świeża sprawa. W każdym razie cały czas udostępniane są jakieś poprawki i cały czas SSL opiera się na opiniach ludzi „ze świata”.

Krzysztof Kowalewski - Audiotech

 

[img:2]

 

Rozumiem, że pracowałeś na tej konsolecie - na poprzednim oprogramowaniu i na tym obecnym. Na czym w takim razie polega różnica, co zostało zmodyfikowane?

 

To jest historia na długą opowieść, natomiast z najważniejszych rzeczy, to przede wszystkim szybki dostęp do podglądu wysyłanych kanałów oraz możliwość wysyłania kanałów na poszczególne grupy, czyli na przykład na AUX'y, do VCA, masterów i tak dalej, czyli funkcja Super Query. W najbliższym czasie pojawi się w Internecie film instruktażowy dotyczący poszczególnych sekcji obsługi tej konsolety. Mamy w planach umieścić film dotyczący samej funkcji Super Query, bo to naprawdę genialna historia.

 

Oprócz tego mnóstwo innych funkcji: rozbudowana automatyka, dodatkowe efekty, obsługa Dante, możliwość sterowania z jednego stołu drugim stołem, możliwość rozbudowy tego stołu o kolejne rzeczy. Teraz pojawiły się nowe rozszerzenia do tego stołu, sam kontroler, ponieważ stół ma naprawdę ogromne możliwości DSP i przyjmowania ilości kanałów, więc w tym momencie mamy możliwość dokupienia samego rozszerzenia z faderami. Tych funkcji razem z V3 pojawiło się bardzo, bardzo dużo. Lista jest bardzo długa.

Krzysztof Kowalewski - Audiotech

 

[img:3]

 

Używasz tej konsolety na co dzień realizując koncerty. Co ostatnio było na niej grane oraz gdzie i kogo nagłaśniałeś?

 

Nie do końca mogę powiedzieć, że używam tej konsolety na co dzień, ponieważ nie jestem realizatorem dźwięku. Jestem osobą, która zajmuje się tymi konsoletami w Polsce i mam tę możliwość, że mogę ją pokazywać ludziom, opowiadać o jej zaletach oraz pomagać w starcie. W związku z tym ostatnimi czasy faktycznie okres był gorący - kilkanaście fajnych koncertów. Takie najważniejsze to trasa koncertowa Kayah na 20-lecie wydania płyty Kamień - cała trasa jest realizowana na konsoletach SSL Live i mam przyjemność uczestniczyć w tej trasie razem z realizatorem dźwięku Tomkiem Budkiewiczem oraz realizatorem monitorowym Rafałem Szumnym - panowie są zachwyceni tymi konsoletami.

 

Druga z takich większych tras, to trasa koncertowa Marcus Miller, Leszek Możdżer oraz pan Namysłowski. Trasa po kilku miastach w Polsce - też ogromne przedsięwzięcie razem z firmą GMB. Osobą odpowiedzialną za całe wydarzenie od strony dźwiękowej był Piotr Taraszkiewicz, którego również pozdrawiam serdecznie. To człowiek o niesamowitej wiedzy dotyczącej zagadnień z dziedziny Pro Audio, chodzący mózg - wielki szacun. Opinie po tej trasie są na prawdę same pozytywne.

Krzysztof Kowalewski - Audiotech

 

 

 

[img:9]

Sławek Guadky Gładyszewski

Realizator dźwięku

 

Używałeś tej konsolety? Prosimy o wrażenia.

 

To jedna z pierwszych konsolet, o której śmiało mogę powiedzieć, że nie jest zabawką dla "kolesia od nagłośnienia" tylko narzędziem dla inżyniera. To stół, który spełnia najwyższe wymogi jakościowe jeśli chodzi o tor audio.

 

Mamy tutaj możliwość użycia zarówno efektów, jak i elementów channel stripu, które są niepowtarzalne i są póki co jedyne na świecie - mówię o pass filtrach, czyli filtrach wszechprzepustowych na każdym kanale. To sprawia, że konsoleta służy do zarządzania dźwiękiem na najwyższym możliwym poziomie.

 

Przy zabawie efektami pogłosowymi nagle okazuje się, że wystarczy jeden ruch ręką i przechodzimy do kolejnego etapu zabawy efektami. Dzięki temu realizator staje się producentem koncertu, który ma pomysł na efekty, który współpracuje z zespołem, który nadąża za nowinkami technologicznymi. Nie wiem czy ja nadążam, ale próbuję i staram się, więc ta konsoleta daje kolejny etap każdemu realizatorowi, który pasjonuje się tym zajściem, żeby stworzyć następne etapy w kreowaniu brzmienia na poziomie producenckim, a nie na poziomie nagłośnieniowym.

Sławek Guadky Gładyszewski - Realizator dźwięku

 

[img:4]

 

Ile lat trzeba pracować w zawodzie żeby się do tej konsolety dosiąść?

 

Ciężko jest mi powiedzieć, bo to zależy od predyspozycji. Jeden człowiek jest bardzo inteligentny, szybko chłonie wiedzę, ma niewiarygodną pamięć, umie zarządzać swoją wiedzą. Inny potrzebuje trochę więcej czasu.

 

Natomiast jeśli chodzi o doświadczenie, to największym problemem wśród realizatorów, wśród inżynierów dźwięku jest zjawisko fazy. Ciągle jest o tym mowa, ciągle gdzieś czytamy, że tutaj mamy fazę w tę stronę, że nie ma odwracania faz, że jest odwracanie polaryzacji, jest klarowanie tych wszystkich tematów, ale finalnie mało kto słyszy problemy fazowe. Oczywiście takie globalne problemy - przeciwfaza tak zwana, czyli odwrotna polaryzacja między kanałami, gdzie coś jest ewidentnie poodwracane, poprzesuwane o 180 stopni -  jesteśmy w stanie to zdefiniować, natomiast drobne ruchy fazowe są dla nas nie zawsze oczywiste i wynikające z konkretnych problemów jeśli chodzi o elektrotechnikę czy elektroakustykę. Ta konsoleta nie dość, że oferuje nam płaską fazową charakterystykę na każdym kanale, to jeszcze na dodatek w drobny sposób - nie mówię, że w stuprocentowy, jak w procesorach Powersoft czy Lake, ale możemy zarządzić fazą na takim poziomie, że faktycznie zaczynamy produkować dźwięk na konsolecie, a nie tylko miksować.

Sławek Guadky Gładyszewski - Realizator dźwięku

 

[img:5]

 

W materiałach reklamowych napisano, że jest to najbardziej muzykalna konsoleta na świecie. Co o tym sądzisz?

 

Jeśli chodzi o muzykalność, to wiele konsolet na rynku dysponuje na przykład świetnymi pogłosami, ale za to słabymi kompresorami czy nie do końca dopracowanymi equalizerami. Inne z kolei dysponują totalnie niewiarygodnym routingiem, możliwością konfiguracji, ale kompletnie nie posiadają efektów i trzeba się posiłkować z zewnątrz. Tutaj cała ta konsoleta jest wymyślona w taki sposób, żeby muzyk, który jest jednocześnie producentem i realizatorem dźwięku mógł powiedzieć czego oczekuje i uzyskać to nie wychodząc poza tę platformę.

Sławek Guadky Gładyszewski - Realizator dźwięku

 

 

 

[img:10]

Anna Domańska

Audiotech

 

To prawdopodobnie jedna z najlepszych konsolet na świecie - sprzedaje się praktycznie sama, a mimo to robicie szkolenia, spotykacie się. Proszę powiedzieć dwie rzeczy: po co takie prezentacje i w jaki sposób firma Audiotech postrzega tego typu sytuacje jeśli chodzi o klientów, potencjalnych klientów, którzy dzisiaj są na sali - jako słuchacze, jako goście.

 

Jeżeli chodzi o szkolenia, to trzeba przyznać, że ta konsoleta w Polsce jest jeszcze mało znana - tak naprawdę jest dostępna od pół roku. Bardzo wiele osób już ją widziało, grało na niej koncerty, natomiast jest ogromna masa realizatorów, którzy nie mieli szansy jej poznać - to główny powód dlaczego robimy takie szkolenia - żeby jak najwięcej osób mogło ją poznać, przekonać się o jej funkcjonalności, muzykalności i wyrobić sobie zdanie na jej temat.

Anna Domańska - Audiotech

 

[img:6]

 

Ile takich konsolet pracuje w Polsce?

 

W tym momencie w Polsce nie pracuje żadna taka konsoleta. Mamy tylko dwie, które wypożyczamy na koncerty, jednak prowadzimy rozmowy nad sprzedażą tych stołów, więc w przyszłym roku powinny już się pojawić.

Anna Domańska - Audiotech

 

Gdzie one pracowały ostatnio?

 

W listopadzie były to dwie trasy koncertowe: jedna to trasa Kayah, druga to trasa Leszka Możdżera i Marcusa Millera. Dwa dni temu w Wytwórni grała na nich również Nowa Republika, więc to jest to, co się wydarzyło w ciągu ostatnich dwóch tygodni.

Anna Domańska - Audiotech

 

[img:7]

 

Kto je obsługuje? Jakie bardziej lub mniej znane nazwiska na nich pracują. Mam tu na myśli realizatorów dźwięku.

 

Jeżeli chodzi o realizatorów, którzy robili tę ostatnią trasę, to w przypadku trasy Leszka Możdżera i Marcusa Millera był to Piotr Taraszkiewicz , a jeżeli chodzi o Kayah - Tomasz Budkiewicz. Na konsoletach grali także Andrzej Karp oraz Marcel Płoński.

Anna Domańska - Audiotech

 

Czy coś mówili o tym urządzeniu?

 

To co do mnie dotarło i te opinie, które ja słyszałam, to raczej była to szeroko otworzona buzia i komentarz, że jest to najbardziej muzyczna konsoleta na jakiej kiedykolwiek grali.

Anna Domańska - Audiotech

 

Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Solid State Logic Solid State Logic www.solidstatelogic.com

Dystrybucja w Polsce:

adres:
Jeziorki 86a 02-863 Warszawa

Sklepy muzyczne > Solid State Logic rozwiń listę sklepów

Pro Audio

Adam Hall zaprasza na prezentację LD Systems i Cameo
Więcej wiadomości