JBL VTX A8 nagłośnił spektakl "Mój sąsiad Totoro" w londyńskim Centrum Sztuki Barbican

JBL VTX A8 nagłośnił spektakl "Mój sąsiad Totoro" w londyńskim Centrum Sztuki Barbican

8 marca 2024, 10:00
Producent: JBL Crown
Dystrybucja: ESS Audio

Muzyka, dialogi, zaklęcia i etniczne śpiewy w wielu formach ekspresji stały się tłem dla wyjątkowej, czarującej, ogólnoświatowej premiery spektaklu „Mój sąsiad Totoro”, bazującego na klasycznej japońskiej animacji, wystawionego w centrum sztuki Barbican w Londynie, przez zespół teatralny Royal Shakespeare Company. O ile pochodzący z 1988 roku film doczekał się dzisiaj już miana kultowego, tak spektakl wystawiony w Londynie, w trakcie którego animowane postacie zostały zastąpione animowanymi przez aktorów lalkami, już w jeden dzień pobił wszystkie możliwe rekordy sprzedaży biletów.

Wielokrotnie nagradzany projektant dźwięku Tony Gayle specjalizujący się w teatrze musicalowym, podjął się wraz z Royal Shakspeare Company, wyzwania stworzenia unikalnej przestrzeni dźwiękowej, z wyjątkowym brzmieniem, wykreowanym przy pomocy kompaktowego systemu HARMAN JBL Professional VTX A8.

 

 

Zastosowany w trakcie tej produkcji system nagłośnieniowy, został wykorzystany przez projektantów dźwięku do przekazania publiczności, wyjątkowo rzadko spotykanej mieszanki dźwięków. Połączone zostało tutaj brzmienie żywych instrumentów (granych przez dziesięcioosobową orkiestrę siedzącą w domku na drzewie, będącą częścią scenografii), takich jak perkusja, blacha czy smyczki, z elektroniką (w tym m.in. vocoderem) oraz etnicznym śpiewem Ai Ninomiya połączonym z oryginalną, filmową ścieżką dźwiękową Joe Hisaiashiego w nowych orkiestracjach Willa Stuarta. Ta warstwa muzyczna została uzupełniona zazębiającymi się japońskimi i angielskimi tekstami oraz dialogami, a także efektami specjalnymi. To wszystko pozwoliło na zaadoptowanie dla potrzeb sceny teatralnej przez Toma Mortona-Smitha, oryginalnego filmu wyprodukowanego przez Japońskie Studio Ghibli i stworzenie z sukcesem, magicznego, uduchowionego, wyjątkowego świata.

Grupa Royal Shakspeare Company postanowiła zaprosić do współpracy projektanta dźwięku Tony’ego Gayla, z którym w przeszłości już współtworzyła wspólne projekty.

 

Grupa RSC szukała kogoś, kto będzie potrafił połączyć komercyjną stronę produkcji teatralnej, z tym czego oczekiwali twórcy oryginalnego filmu.

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

Aby móc sprostać tym wyzwaniom, przygotowania i wstępna preprodukcja trwały prawie dwa lata. Biorąc pod uwagę tak wiele różnych brzmień i faktur tworzących warstwę muzyczną spektaklu, które trzeba było przekazać publiczności, Tony Gayle wiedział, że wybór systemu nagłośnieniowego będzie tutaj kluczowy.

 

Joe Hisaishi jest ikoną i jedną z kultowych postaci japońskich animacji lat 80-tych. Nasza produkcja oznacza bardzo wiele, dla bardzo wielu ludzi.

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

[img:1]
Fot. Manuel Harlan © RSC, Nippon TV

 

Im więcej razy Tony Gayle oglądał oryginalny film „Mój sąsiad Totoro”, tym bardziej oczywiste stawało się, że system JBL będzie idealnym narzędziem, umożliwiającym przekazanie różnych treści, w wiarygodny sposób.

 

Z każdym kolejnym odtworzeniem filmu, muzyka stawała się prostsza i piękniejsza. Wiedziałem, że VTX A8 doskonale wykona swoje zadanie, sprawiając, że mój proces przygotowania projektu będzie znacznie szybszy i łatwiejszy, a przygotowany system pozwoli na przetransmitowanie publiczności wielu bardzo różnych stylistyk muzycznych. To bardzo mnie ekscytowało i miało ogromny wpływ na mnie.

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

Piękno systemu JBL VTX A8 polega nie tylko na jego mocy i klarowności brzmienia, które potrafi dostarczyć, ale także unikalnej konstrukcji falowodu, otwartemu brzmieniu i doskonałej separacji dźwięków, które zapewnia właśnie ten falowód.  

Mogąc zapewnić szerokość pokrycia dźwiękiem na poziomie 110 stopni, Tony Gayle wiedział, że system, który został przez niego użyty po raz pierwszy w trakcie produkcji muzycznej „Get Up, Stand Up!” bazującej na musicalu Beautiful: The Carole King Musical, znakomicie sprawdzi się w przestrzeni centrum Barbican posiadającego widownię rozłożoną na przestrzeni 270 stopni.

Po wyborze systemu został przeprowadzony przetarg na zapewnienie systemu nagłośnieniowego. Wygrała go firma Autograph, mająca już w przeszłości bliskie relacje z RSC, która kupiła i dostarczyła 24 moduły VTX V8 zainstalowane w formie dwóch zestawów, po dwanaście kolumn na stronę. Ponadto, firma zainwestowała także w cztery subwoofery VTX B18, wzmacniacze Crown I-Tech 4x3500HD i cały niezbędny osprzęt. Manager z firmy Autograph, Will McGonagale powiedział, że po bardzo intensywnej pracy z projektantem systemu dźwiękowego przy poprzednich projektach, firma była bardzo zdeterminowana, aby wygrać to zlecenie.

 

[img:2]
Fot. Richard Ecclestone

 

Po przeprowadzeniu bardzo szczegółowego audytu systemu VTX A8, przedstawiciele departamentu systemów nagłośnieniowych firmy Autograph przeszli szczegółowe szkolenie w siedzibie brytyjskiego dystrybutora rozwiązań HARMAN w Hertfordshire. Jak przyznaje Will McGonagale:

 

Uczestnicy szkolenia wrócili z niego pod olbrzymim wrażeniem. W dzisiejszych czasach praktycznie wszystkie systemy dostępne na rynku brzmią fantastycznie, ale to co zrobiło na nich największe wrażenie to sposób wieszania systemu, wózki dostarczane wraz z systemem umożliwiające piętrowanie pojedynczych modułów – technicy pracujący przy produkcjach bardzo doceniają te rozwiązania.

Will McGonagale - Manager z firmy Autograph

 

Tony Gayle był świadomy, że w centrum sztuki Barbican był już zainstalowany dobry system nagłośnieniowy:

 

Chociaż wiedziałem, że będziemy mogli użyć niektórych modułów istniejącego systemu w charakterze linii opóźniających, dogłośnień czy surroundów, to jednak jeżeli chodzi o system główny, byłem nieugięty i wiedziałem, że musi być to model JBL VTX A8. Cały zespół pracujący w Barbican Center zareagował bardzo entuzjastycznie na ten pomysł i był bardzo chętny, aby użyć nowego systemu.

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

[img:5]

 

Również niewielki rozmiar modelu A8 jest bardzo ważny, także wtedy, gdy system już zawiśnie w powietrzu.

 

System jest smukły, nierzucający się w oczy, nieprzykuwający uwagi i wszyscy komentowali, jaki jest elegancki. Nie myślisz o nim jako o dużym, rockandrollowym systemie koncertowym. Uzupełniając system A8, czterema subwooferami B18 umieszczonymi pod gronami głównymi i mając pomieszczenie o takim kształcie jak Barbican, praktycznie jesteśmy w stanie pokryć niskimi częstotliwościami całą przestrzeń.

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

Cały system jest zasilany przy pomocy czterech wzmacniaczy Crown I-Tech 4x3500HDSzef dźwięku grupy RSC oraz współprojektant dźwięku Steve Atkinson również byli bardzo zadowoleni z wybranego systemu nagłośnieniowego. Ten ostatni chętnie poparł wybór systemu JBL, który miał możliwość usłyszeć już wcześniej w 2018 roku i jak wspomina, był pod wrażeniem innowacyjnego podejścia do projektowania głośników przez producenta.

 

To niesamowicie imponujący model. Ma on małe gabaryty, daje się doskonale wkomponować w przestrzeń audytorium, zapewnia znakomite pokrycie i nie musisz zabijać widzów w pierwszym rzędzie za sprawą wysokiego poziomu SPL, po to aby ci zasiadający w ostatnich rzędach mogli równie dobrze słyszeć, to co dzieje się na scenie

Steve Atkinson - Projektant dźwięku

 

[img:4]
Fot. Richard Ecclestone

 

Jeżeli chodzi o przygotowania, cała magia miała miejsce w magazynie firmy nagłośnieniowej Autograph, gdzie system pozostawał przez trzy tygodnie przed instalacją w kompleksie Barbican.

 

Wszystko zostało zbudowane tam od podstaw, już z myślą o tym konkretnym projekcie.

Will McGonagale - Manager z firmy Autograph

 

Steve Atkinson uważa również, że znakomita jakość dźwięku dostarczanego przez system zainstalowany w Barbican w równym stopniu była spowodowana, doskonałym przygotowaniem systemu przez głównego inżyniera wdrożeń z firmy HARMAN Steve’ego Ellisa. „Stuart Moffat, nasz główny inżynier systemu, który również współpracował z Tonym Gaylem przy produkcji Get Up, Stand Up! Miał aplikację z kopią wszystkich ustawień stworzonych przez Steve’a na bazie wstępnych obliczeń przeprowadzonych przez Tony’ego. W rzeczywistości zespół wykorzystał imponującą aplikację mobilną JBL Array Link, która współpracując z oprogramowaniem JBL Line Array Calculator 3 ułatwia wdrażanie wszystkich systemów JBL z serii VTX.

Jeden z przedstawicieli Royal Shakespeare Company przyznaje, że grupa była zachwycona dźwiękiem stworzonym dla potrzeb spektaklu przez Tony’ego Gayle’a i pracującego za konsoletą realizatora Marka Edmondsona. W przygotowanych miksach, w bardzo niewielkim zakresie wykorzystywany był cyfrowy processing w torze sygnałowym, a było to możliwe, głównie dzięki klarowności i przejrzystości brzmienia systemu JBL. Na co zwraca uwagę przedstawiciel RSC:

 

Jeżeli chodzi o optymalizację gron potrzebowaliśmy oprogramowania JBL Performance Manager tylko do tego, aby wprowadzić korektę głośności między poszczególnymi modułami wchodzącymi w skład grona. Jeżeli chodzi o pokrycie horyzontalne naprawdę jesteśmy w stanie usłyszeć wspaniałą pracę falowodu i układu RBI (Radiation Boundary Integrator). Dokładnie takie same parametry dźwiękowe jesteś w stanie uzyskać w osi grona, jak i w skrajnych częściach audytorium, dźwięk nie kończy się poza obszarem znajdującym się na wprost sceny

 

Konstrukcja RBI firmy JBL maksymalizuje zagęszczenie przetworników w ramach pojedynczej kolumny i w znaczny sposób poprawia horyzontalną kierunkowość, dzięki połączeniu średnich i niskich częstotliwości, co zapewnia płynne przejście pomiędzy poszczególnymi pasmami bez dziur. Steve Atkinson określa oprogramowanie Performance Manager mianem „bardzo intuicyjnego”. I jak kontynuuje:

 

Widać, że producent przeprowadził bardzo wnikliwe prace badawczo-rozwojowe i sposób konfiguracji systemu w oprogramowaniu jest dobrze przemyślany. Chociaż Steve Ellis zajął się główną konfiguracją, z łatwością mogliśmy wprowadzać poprawki w locie.

Steve Atkinson - Projektant dźwięku

 

[img:3]
Od lewej: Mark Edmondson - Sound No. 1, Tess Dacre - Sound No. 2, Steve Atkinson - Projektant dźwiękuFot. Richard Ecclestone

 

Dzisiaj po wszystkich tych pracach przygotowawczych, preprodukcji, testach, przygotowaniach i próbach, cały system działa świetnie. Jednak dostarczająca go firma Autograph nie zostawia twórców spektaklu samych sobie. W jej zasobach znajdują się przetestowane, zapasowe moduły każdego z elementów systemu i jak przyznaje Autograph, w przypadku ewentualnej awarii mogą być one wymienione w mniej niż 40 minut!

Gdy spektakl przestanie być już grany i cały system z powrotem wróci do magazynu, menedżer odpowiadający w firmie Autograph za wynajmy sprzętu, już widzi wiele zastosowań dla nowego systemu:

 

Mamy bardzo wiele zapytań o systemy JBL i jest wiele projektów, w których jesteśmy proszeni o stworzenie projektu systemu nagłośnieniowego, gdzie system VTX A8 doskonale spełni wszystkie wymagania.

 Will McGonagale - Manager z firmy Autograph

 

Ostatnie słowo należy do Tony’ego Gayle’a:

 

Ludzie bardzo często unoszą brwi, gdy system JBL jest instalowany w przestrzeni teatru. Jednak im częściej go słuchają, tym częściej dostrzegają, że brzmienie jest naprawdę dobre, czyste i przejrzyste, i myślę, że to jest kluczowy wniosek!

Tony Gayle - Projektant dźwięku

 

Artykuł na podstawie: JBL VTX A8 sound system for the RSC's acclaimed My Neighbour Totoro at the Barbican

Zdjęcia: Manuel Harlan © RSC, Nippon TV, (zdjęcie główne), Richard Ecclestone (zdjęcia wnętrza Babican Londyn; Tony Gayle, wzmacniacze Crown oraz  "Od lewej: Mark Edmondson - Sound No. 1, Tess Dacre - Sound No. 2, Steve Atkinson - Projektant dźwięku. Fot. Richard Ecclestone"), Harman Professional Group (VTX Group)

 

Systemy liniowe

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ESS Audio

tel.: +48 (22) 2041 200
adres:
ul. Graniczna 21 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > JBL rozwiń listę sklepów

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

ESS Audio

tel.: +48 (22) 2041 200
adres:
ul. Graniczna 21 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > Crown rozwiń listę sklepów

Pro Audio

Kolejna prestiżowa marka w portfolio Audio Plus: SCHOEPS
Więcej wiadomości