Test Dean Razorback Dimebaga Darrella

Piotr Borowik 11 października 2010, 14:21 FX MUSIC GROUP
Dean Guitars Razorback Dimebaga Darrella1529 PLN
  • Świetnie działający Floyd Rose
  • Blokada doskonale trzyma strój
  • Utrudniona wymiana strun
  • Pickupy za mało "metalowe"
Dimebag zapytany o gitary stwierdził, że od kiedy był dzieckiem jego marzeniem było używać tylko jednej marki. Firma, o której mowa w tym teście, może poszczycić się współpracą nie tylko z Darrellem, ale również z Davem Mustainem, Michaelem Schenkerem, Erikiem Petersonem i Vinnie Moorem. Dzisiaj pod lupą model Razorback zaprojektowany przez samego Dime’a.

Z ulubioną przez Dimebaga gitarą marki Dean wiąże się niezwykła historia. Wygrał ją na konkursie gitarowym kiedy miał 16 lat. Niedługo po tym potrzebował $600 na Pontiac’a Firebird Formula i postanowił ją sprzedać. Oczywiście jak to bywa w takich wypadkach od razu tego pożałował, gdyż gitara brzmiała świetnie. Po pewnym czasie jednak instrument zataczając duże koło pojawił się znowu w zasięgu ręki. Tym razem, żeby go odzyskać, Dime musiał zapłacić ponad cztery razy tyle.
 
[img:1]


Konstrukcja

Drewno?! Specyfikacji tegoż unikatowego wiosła ciężko doszukać się w internecie, gdyż po prostu w googlu nie istnieje. To może na stronie producenta, lub dystrybutora? Nic z tego. Test więc będzie organoleptyczny. Domyślnie przyjmijmy, że korpus jest lipowy, a klonowy gryf połączono z palisandrową podstrunnicą ;]

[img:2]

Razorback wzorowany jest na modelu Dean ML, jednak nadano mu agresywny wygląd mocno kojarzący się z muzyką metalową. Korpus i główka posiadają ostro zakończone rogi inspirowane komixową kreską błyskawicy. Wykończenie testowanego egzemplarza wraz z osprzętem jest koloru czarnego. Charakteru nadają umieszczone na podstrunnicy markery w kształcie grotów od strzałek oraz wtopiona na 12 progu żyletka! Na przykręcanym do korpusu czterema śrubami gryfie nabito 22 progi. Gitara swoje waży i jest stosunkowa duża; razem z futerałem ledwo zmieściła się na tylnym siedzeniu mojego czerwonego „Ferrari”*...

Nasza wersja nie posiada niestety Dimebukcera Seymour Duncan- w to miejsce zainstalowano Dean’owski pickup. Resztę elektroniki stanowią dwa potencjometry głośności, wspólne pokrętło tonów i trójpozycyjny przełącznik konfiguracji przystawek.

Jednym ze znaków rozpoznawczych gry Dimebaga są tzw. „Dime squeels”. Efekt ten da się uzyskać jedynie przy pomocy ruchomego mostka i wajchy. W konstrukcji zastosowano więc tremolo na licencji Floyd Rose i blokadę na struny, dopełniając tym samym wirtuozerskiego designu.



Brzmienie

„Cemetery gates” i „Walk” Pantery to dwa z największych metalowych utworów wszechczasów. Śledząc historię zespołu od strony gitarowej mamy do czynienia z duetem marek Dean i Randall. Sam koniec kariery Dime’a przynosi zwrot akcji w kierunku wzmacniaczy Krank. Są one według niego pierwszymi lampowymi piecami, które mają TĘ dynamikę, ale to już całkiem inna opowieść.

Gitarze brakuje nieco kopa, dlatego do metalu polecam raczej wersję z Dimebuckerem. Deanowskie pickupy brzmią tradycyjnie, przez co na tym wiosełku śmiało można grać bluesa, a chyba nie o to chodziło. Na jaw wychodzą jednak walory instrumentu wynikające z jego konstrukcji i ciężaru. Sustain i głośność gitary jak na konstrukcję posiadającą floydowy most są zaskakująco dobre. Mocny pickup pod mostem na pewno zapewniłby metalowości!

[img:4]

Wrażenia

Po dłuższym graniu na Razorbacku docenić należy świetną pracę mostka wyprodukowanego na licencji Floyd Rose. Blokada działa wyśmienicie i z ręką na sercu mogę powiedzieć że cały system działa idealnie(!)- nic się nie rozstraja, a mostek wraca do neutralnej pozycji.

Duża wygoda gry jest zasługą zarówno profilu gryfu jak i kształtu korpusu. Zarówno partie rytmiczne jak i solowe z łatwością odnajdują swoje miejsce na progach. Tak w pozycji stojącej jak i siedzącej gra się dobrze, gdyż odpowiednio zbalansowany środek ciężkości zapobiega opadaniu gryfu- gitara trzyma poziom;) Nie miałem okazji sprawdzić jak w ferworze scenicznego zgiełku sprawdza się system Traction Knobs, ale z pewnością ułatwia kontrolę kiedy zaczyna robić się wilgotno. Na szerokich gałkach naklejone zostały miniaturowe kółeczka zapobiegające ślizganiu się palców.

Dwie małe wady wymagające niewielkiego dopracowania i najprawdopodobniej wynikające z ceny to utrudniony dostęp do wymiany strun oraz pickupy, które grają do póki nie ściszy się obu. Kosmetyczne poprawki nie są kosztowne i na pewno powinny zostać zrobione.

[img:5]

Podsumowanie

Gitara ta dedykowana jest, chociażby ze względu na jej wygląd, do agresywnych odmian muzyki gitarowej. Dzięki swojej konstrukcji jest dobrze brzmiącym instrumentem zapewniającym efektowny występ na scenie. Po drobnym przelutowaniu kabelków i wymianie przystawki pod mostem na sygnaturę Dime’a, można mieć naprawdę solidne wiosło. Kto wie, może gitary firmy Dean częściej będą pojawiać się na Polskim rynku?!
 


 
 

Specyfikacja Dean Razorback Dimebaga Darrella:

 
  • seria sygnowana: Dimebag Darrell
  • gryf przykręcany do korpusu
  • Drewno:
    • korpus: lipa
    • gryf: klon
    • podstrunnica: palisander
  • markery z masy perłowej w kształcie V
  • perłowa inkrustacja w formie żyletki na 12 progu
  • kontrolery: Dimebag Traction Knobs
  • osprzęt: czarny
  • mostek: Licensed Floyd Rose Tremolo
  • przetworniki: 2 x Dean
  • wykończenie: czarne

* Ferrari - czyt. czerwone Cinquecento ;)
Pozostałe testy Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.