Czarne Złoto, czyli test Dean Cadillac Black Gold

Piotr Borowik 5 listopada 2010, 14:03 FX MUSIC GROUP
Dean Guitars Dean Cadillac Black Gold2 100 PLN
  • Umiejscowienie przełącznika pickupów
  • Mahoniowa konstrukcja
  • Wklejany gryf
  • Słabo nadaje się do reggae, a przecież wszyscy chcą grać na "i"... (Żart)
Pierwszy Cadillac pojawił się już w ’77 roku a produkcja trwa nieprzerwanie od roku ’80. Jego charakterystyczny kształt korpusu w połączeniu z uskrzydloną główką w kształcie litery „V” przyciągają uwagę z dużej odległości. Są tacy, którzy uzależnili się już na całe życie. Dzięki pojawieniu się wschodnich wersji tego instrumentu możemy delektować się instrumentami, które przez długi czas dostępne były tylko w USA.


Dean jest amerykańską firmą o ugruntowanej pozycji na rynku. Posiada imponujące grono endorserów, których modele gitar zbierają bardzo dobre opinie i wysokie noty za jakość wykonania oraz przede wszystkim za brzmienie. Najbardziej znanym Polskim użytkownikiem Deana modelu Cadillac jest Tomek LIPA Lipnicki znany z takich kapel jak Lipali, Illusion i Acid Drinkers. Od czasu kiedy Cadillac trafił w jego ręce chętnie pojawia się z nim na koncertach i teledyskach. Jak wiemy nie gra on muzyki z gatunku root reggae ale raczej ostre solidne hard rockowe riffy i tu właśnie Dean sprawdza się najlepiej.
 
[img:2]

Konstrukcja

Mahoniowy gryf instrumentu został wklejony w również mahoniowy korpus. Aby rozjaśnić nieco brzmienie dodano nakładkę na korpus wykonaną z klonu. Podstrunnica to najbardziej popularny w takich konstrukcjach kawał palisandru.

[img:3]

Elektronika, jak przystało na typowe rockowe konstrukcje, zawiera dwa potencjometry barwy i dwa głośności, przełącznik pickupów (w tym wypadku 3-pozycyjny) oraz dwa humbuckery- pod mostem i przy gryfie. Testowane wiosło posiada stały most Tune-O-Matic oraz sześć kluczy marki Grover. Osprzęt jest koloru złotego i daje przyjemny efekt wizualny w połączeniu z przezroczystym wykończeniem ukazującym pięknie ułożone słoje klonu.

[img:4]

Brzmienie

Połączenie w całość klejonej mahoniowo-klonowej konstrukcji z przetwornikami typu humbucker i stałym mostem nasuwa odruchowo skojarzenie z Les Paulem. W soundzie dostrzec jednak można inny charakter, odmienny od typowego dla Gibsona „nosowego” brzmienia. Gitara gra jaśniej i co za tym idzie nowocześniej ale nie brakuje jej porządnego dołu. Dobrze nadaje się do ciężkich mocno przesterowanych riffów i obniżonych strojów. Potężne brzmienie jest dynamiczne bez uczucia gumy w basie. Struny w akordach wybrzmiewają klarownie i równomiernie, a solowe dźwięki pozwalają usłyszeć indywidualny ton instrumentu.

[img:5]

Wrażenia

Dzięki wklejanemu gryfowi i stałemu mostkowi gitara na sucho gra już całkiem głośno. Kilka wspomnianych rozwiązań nawiązuje do tradycyjnej konstrukcji LP, jednak przełącznik pickupów umiejscowiono w o wiele dogodniejszej pozycji. Gitara jest wygodnie ustawiona i zaraz po wyjęciu z kartonu jak najbardziej nadaje się do gry. Zarówno w niskich jak i wysokich pozycjach instrument nie ma problemu ze strojeniem. Wrażenie wizualne jest piorunujące i nasuwa się pytanie, dlaczego Deany nie są aż tak popularne w naszym kraju.

[img:6]


Podsumowanie

Gitara cieszyła się dużą popularnością na tegorocznych targach muzycznych w Krakowie i chętnie wybierano ją spośród innych wystawionych instrumentów- uważam, że jest to najlepsza możliwa rekomendacja.

Konstrukcja w połączeniu z zastosowaną elektroniką tworzy typowo hard-rockowy instrument przyciągający oko starannością wykończenia i dbałością o detale. Nie sposób pomylić Deana z jakąkolwiek inną gitarą na rynku i jest to na pewno duża zaleta wśród tak licznej konkurencji na rynku. Bardzo dobra cena sprawia, że jest to godna rozpatrzenia propozycja dla każdego grającego rockersa.
 
 

 


Specyfikacja Dean Cadillac Black Gold:

 
  • Korpus: mahoń
  • Płyta wierzchnia: klon płomienisty
  • Gryf: mahoń, wklejany w korpus
  • Długość czynna strun: 24 3/4"
  • Podstrunnica: palisander
  • Markery z masy perłowej
  • 22 progi
  • Osprzęt: złoty
  • Klucze: Grover
  • Mostek: stały, Tune-O-Matic
  • Przetworniki: 2 humbuckery
  • Potencjometry: 2 głośności, 2 barwy
  • Wykończenie: Trans Black
Pozostałe testy
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej
Test reflektorów profilowych Cameo P2 Jak wiadomo, polski lotnik to i na drzwiach od stodoły poleci. A polski świetlik? On da radę zrobić fajne oświetlenie nawet wtedy, gdy do dyspozycji ma jedynie dwie lampy. No, nie pierwsze z brzegu, oczywista! Ale jeśli są to lampy...
Marcin Pendowski testuje nowe combo Laney'a Pozory czasami lubią mylić. Jeśli szukacie nowoczesnego comba do basu o tradycyjnej estetyce to nie mogliście lepiej trafić. Laney Dibeth DB200-210 pod pozorami klasycznej konstrukcji chowa szereg niezwykle nowoczesnych i funkcjonalnych...