Czarne Złoto, czyli test Dean Cadillac Black Gold

Piotr Borowik 5 listopada 2010, 14:03 FX MUSIC GROUP
Dean Guitars Dean Cadillac Black Gold2 100 PLN
  • Umiejscowienie przełącznika pickupów
  • Mahoniowa konstrukcja
  • Wklejany gryf
  • Słabo nadaje się do reggae, a przecież wszyscy chcą grać na "i"... (Żart)
Pierwszy Cadillac pojawił się już w ’77 roku a produkcja trwa nieprzerwanie od roku ’80. Jego charakterystyczny kształt korpusu w połączeniu z uskrzydloną główką w kształcie litery „V” przyciągają uwagę z dużej odległości. Są tacy, którzy uzależnili się już na całe życie. Dzięki pojawieniu się wschodnich wersji tego instrumentu możemy delektować się instrumentami, które przez długi czas dostępne były tylko w USA.


Dean jest amerykańską firmą o ugruntowanej pozycji na rynku. Posiada imponujące grono endorserów, których modele gitar zbierają bardzo dobre opinie i wysokie noty za jakość wykonania oraz przede wszystkim za brzmienie. Najbardziej znanym Polskim użytkownikiem Deana modelu Cadillac jest Tomek LIPA Lipnicki znany z takich kapel jak Lipali, Illusion i Acid Drinkers. Od czasu kiedy Cadillac trafił w jego ręce chętnie pojawia się z nim na koncertach i teledyskach. Jak wiemy nie gra on muzyki z gatunku root reggae ale raczej ostre solidne hard rockowe riffy i tu właśnie Dean sprawdza się najlepiej.
 
[img:2]

Konstrukcja

Mahoniowy gryf instrumentu został wklejony w również mahoniowy korpus. Aby rozjaśnić nieco brzmienie dodano nakładkę na korpus wykonaną z klonu. Podstrunnica to najbardziej popularny w takich konstrukcjach kawał palisandru.

[img:3]

Elektronika, jak przystało na typowe rockowe konstrukcje, zawiera dwa potencjometry barwy i dwa głośności, przełącznik pickupów (w tym wypadku 3-pozycyjny) oraz dwa humbuckery- pod mostem i przy gryfie. Testowane wiosło posiada stały most Tune-O-Matic oraz sześć kluczy marki Grover. Osprzęt jest koloru złotego i daje przyjemny efekt wizualny w połączeniu z przezroczystym wykończeniem ukazującym pięknie ułożone słoje klonu.

[img:4]

Brzmienie

Połączenie w całość klejonej mahoniowo-klonowej konstrukcji z przetwornikami typu humbucker i stałym mostem nasuwa odruchowo skojarzenie z Les Paulem. W soundzie dostrzec jednak można inny charakter, odmienny od typowego dla Gibsona „nosowego” brzmienia. Gitara gra jaśniej i co za tym idzie nowocześniej ale nie brakuje jej porządnego dołu. Dobrze nadaje się do ciężkich mocno przesterowanych riffów i obniżonych strojów. Potężne brzmienie jest dynamiczne bez uczucia gumy w basie. Struny w akordach wybrzmiewają klarownie i równomiernie, a solowe dźwięki pozwalają usłyszeć indywidualny ton instrumentu.

[img:5]

Wrażenia

Dzięki wklejanemu gryfowi i stałemu mostkowi gitara na sucho gra już całkiem głośno. Kilka wspomnianych rozwiązań nawiązuje do tradycyjnej konstrukcji LP, jednak przełącznik pickupów umiejscowiono w o wiele dogodniejszej pozycji. Gitara jest wygodnie ustawiona i zaraz po wyjęciu z kartonu jak najbardziej nadaje się do gry. Zarówno w niskich jak i wysokich pozycjach instrument nie ma problemu ze strojeniem. Wrażenie wizualne jest piorunujące i nasuwa się pytanie, dlaczego Deany nie są aż tak popularne w naszym kraju.

[img:6]


Podsumowanie

Gitara cieszyła się dużą popularnością na tegorocznych targach muzycznych w Krakowie i chętnie wybierano ją spośród innych wystawionych instrumentów- uważam, że jest to najlepsza możliwa rekomendacja.

Konstrukcja w połączeniu z zastosowaną elektroniką tworzy typowo hard-rockowy instrument przyciągający oko starannością wykończenia i dbałością o detale. Nie sposób pomylić Deana z jakąkolwiek inną gitarą na rynku i jest to na pewno duża zaleta wśród tak licznej konkurencji na rynku. Bardzo dobra cena sprawia, że jest to godna rozpatrzenia propozycja dla każdego grającego rockersa.
 
 

 


Specyfikacja Dean Cadillac Black Gold:

 
  • Korpus: mahoń
  • Płyta wierzchnia: klon płomienisty
  • Gryf: mahoń, wklejany w korpus
  • Długość czynna strun: 24 3/4"
  • Podstrunnica: palisander
  • Markery z masy perłowej
  • 22 progi
  • Osprzęt: złoty
  • Klucze: Grover
  • Mostek: stały, Tune-O-Matic
  • Przetworniki: 2 humbuckery
  • Potencjometry: 2 głośności, 2 barwy
  • Wykończenie: Trans Black
Pozostałe testy
Test efektu gitarowego Neural DSP Nano Cortex Nano Cortex od Neural DSP zapoczątkował pod koniec 2024 modę na miniaturyzację kombajnów gitarowych. Sprawdźmy więc, jak ten format sprawdza się w praktyce.
Test zestawów głośnikowych LD Systems ANNY 8 i ANNY 10 Chyba każdy, a przynajmniej większość, ceni sobie niezależność. I w branży związanej z nagłaśnianiem możemy znaleźć sporo „więzów” krępujących potencjalnych „nagłaśniaczy”, a jednym z nich jest dostęp do zasilania elektrycznego. Wiadomo...
Jaki wybrać mikrofon? Wielki test znanych producentów W świecie muzyki i produkcji dźwiękowej mikrofony są jednym z najważniejszych narzędzi pracy – od scen koncertowych po studia nagrań. W naszym najnowszym teście przyjrzymy się bliżej najbardziej znanym i cenionym modelom na rynku, które...
Testujemy cyfrowy wół roboczy od Valetona Testujemy Valeton GP-200 - budżetowy, pancerny i niezwykle prosty w obsłudze multiefekt gitarowy.
Recenzja Shure SLX-D po roku użytkowania. Warto? Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich...
Test kolumn głośnikowych V-TONE NBX-112, NBX-115A & NBS-118 V-TONE to marka sprzętu muzycznego (mówiąc oględnie), należąca do sklepu muzycznego Music Express. Celowo użyłem pojęcia „sprzęt muzyczny”, a nie „sprzęt nagłośnieniowy”, pomimo tego, że bohaterami tej prezentacji są trzy zestawy...