Test końcówek mocy Studiomaster AX3500, SX3500, SX4500
Andrzej Modrzejewski 3 października 2012, 11:40 Music Center- Solidne wykonanie
- Dobre wyposażenie elektroniczne
- Wiele zabezpieczeń
- Brak zwrotnic aktywnych w serii SX
Angielska firma Studiomaster wprawdzie istnieje od 1976 r., ale przez pewien czas nie było o niej słychać. W ostatnich latach nastąpiła u niej era zalewania rynku nagłaśniającego nowymi propozycjami w sprzęt elektroakustyczny. Asortyment obejmuje duże i małe miksery, końcówki mocy, aktywne i pasywne kolumny głośnikowe, urządzenia peryferyjne oraz mikrofony bezprzewodowe. W ofercie z pewnością znajdziemy produkty na dużą i małą scenę, do studia nagraniowego oraz nawet jako wyposażenie dla instalacji stacjonarnych. Dziś zajmiemy się trzema końcówkami mocy AX3500, SX3500, SX4500.
Studiomaster AX 3500
Jak wiemy z praktyki końcówka mocy będąca przedostatnim ogniwem systemu nagłaśniającego ma istotny wpływ na dynamikę i zniekształcenia, czyli poprawność działania tego systemu.
AX3500 Studiomastera jest produktem składanym w Chinach według koncepcji Angielskich specjalistów. Posiada konwencjonalny zasilacz, składający się z toroidalnego transformatora sieciowego i trójstopniowego zasilania tranzystorów mocy, niezależnie dla każdej połówki. Sumaryczna pojemność kondensatorów elektrolitycznych zasilacza wynosi 120 000 µF, co przekłada się na selektywny bas. Moc wyjściowa końcówki wynosi 2x 710 W przy 8 Ohmach, 2x 1100/4, 2x 1450/2, a w mostku 2900/4 Ohmach. Chłodzenie zapewniają dwa wentylatory, a całość waży 22 kg.
AX3500 posiada dodatkowo zwrotnicę aktywną o nachyleniu 18 dB na oktawę, niezależną na każdy kanał w przełączanym odcięciu pasma na 100 lub 150 Hz. Zwrotnica może pracować w różnych konfiguracjach jako niezależny filtr górno lub dolno-przepustowy niezależny dla każdego kanału. Zwrotnice te mają niezależne wyjścia typu jack dla każdego filtra. Możliwości wykorzystania tych zwrotnic są szerokie i każdy użytkownik może skonfigurować nagłośnienie.
Ważnym elementem chroniącym głośniki subbasowe od mechanicznych uszkodzeń jest dodatkowy filtr górno-przepustowy odcinający infradźwięki od 35 Hz w dół będący na wyposażeniu obu kanałów. Kolejnym punktem wyposażenia końcówki jest limiter niezależny dla każdego kanału, który według uznania użytkownika może być wyłączony.
Wejścia dla końcówki stanowią złącza XLR damskie i męskie. Damskie XLR-y tworzą comba dla wtyczek typu jack. Zalecam stosowanie symetrycznych wtyczek dla obu złącz, aby uniknąć ewentualnego przydźwięku. Oba wejścia można zrównoleglić przełącznikiem Parallel inputs oszczędzając tym samym na kablach XLR-XLR, służącym do linkowania obu kanałów. Złącza XLR męskie służą do podania sygnału do następnej końcówki lub innego zestawu nagłaśniającego. Wyjścia do kolumn głośnikowych oparte są o złącza speakon przy czym wyjście kanału A ma podwójne zastosowanie (mostek, punkty połączeniowe +1, +2).
Zasilanie 230 V podawane jest standardowym kablem sieciowym wyposażonym w żyły 3x 1,5 mm. Zauważyłem brak przełącznika odcinającego masę i brak złączy głośnikowych zakręcanych. Końcówka mocy testowana była w różnych warunkach i obciążana kolumnami z głośnikami subbasowymi 18’ lub pełnopasmowymi 2x15’ + 1,4’.
Uzyskane brzmienie jest wyrównane, selektywne, przez co można zaliczyć te końcówkę mocy do grupy uniwersalnych. Nadmienić należy solidność wykonania. Końcówka przeznaczona jest głównie do instalacji stacjonarnych i ewentualnie mobilnych. Dla tych, którzy potrzebują lżejszej końcówki firma Studiomaster proponuje serię SX niestety pozbawioną zwrotnic aktywnych.
Studiomaster SX 3500
Końcówka SX 3500 oparta jest o zasilacz impulsowy i waży 13,5 kg. Jej moc 2x 580 przy 8 ohmach, 2x1000 przy 4 Ohmach i 1000 W w mostku przy 8 Ohmach.
Podobnie jak seria AX posiada wejścia XLR damskie Combo i XLR męskie jako wyjścia. Trzy przełączniki na wejściowych kanałach są wspólne dla obu. Pierwszy odcina masę w przypadku pojawienia się przydźwięku. Drugi uruchamia filtr górno-przepustowy od 35Hz. Trzeci trójpozycyjny przełącznik służy do ustalenia trybu pracy: stereo, Parallel, mostek. Wyjścia głośnikowe wyposażone zostały w gniazda typu speakon.
SX 3500 posiada chłodzenie wymuszone przy pomocy jednego wentylatora. Produkt ten brzmi bardzo poprawnie, ale po przekroczeniu około 85% mocy wyjściowej zaczyna ubywać subbasów. Ma to związek z wydajnością zasilacza impulsowego, wspólnego dla obu połówek końcówki. Moim zdaniem może pracować ona w zestawach pełnopasmowych, np. odsłuch sceniczny. Z wielkim powodzeniem można ich użyć na imprezach, gdzie nie „katuje się” aparatury. W systemach wielodrożnych można użyć SX 3500 jako zasilenie głośników średnio lub wysokotonowych. Jeśli istnieje zapotrzebowanie na mocniejsze końcówki to Studiomaster proponuje SX 4500.
Studiomaster SX 4500
Końcówka Studiomaster SX 4500 zewnętrznie przypomina SX 3500, ale za to wnętrze jest dużo bogatsze. Dzięki podwójnemu zasilaczowi impulsowemu uzyskano moc wyjściową 1100 W przy 8 ohmach, 2x 1700 przy 4 ohmach, a w mostku 3400 przy 8 ohmach.
W prawdzie SX jest cięższy o 3 kg od mniejszego brata SX 3500, ale jest to związane z rozbudową końcówki od strony elektronicznej. Posiada podobne rozwiązanie złącz, przełączników jak SX 3500, ale dodatkowe gniazdo speakon na wyjściu (tryb pracy w mostku) ułatwia użytkownikom wykorzystanie standardowego okablowania.
Końcówka ta znakomicie nadaje się do pracy w każdym paśmie wielopodziałowego systemu kolumn głośnikowych. W paśmie subbasowym zachowuje się znakomicie. Wpływ na jakość i trwałość końcówki ma też wykorzystanie oryginalnych elementów produkcji japońskiej, mimo że SX 4500 składany jest w Chinach.
Wrażenia ogólne
Moim zdaniem seria końcówek AX i SX posiada bardzo solidne obudowy, ładny wystrój, dobre wyposażenie elektroniczne i najważniejsze nie spreparowany dźwięk. Są bardzo dobrze rozwiązane pod kątem nowoczesności i jakości pracy, w tym zabezpieczenia przeciwzwarciowe, termiczne i przeciwwzbudzeniowe.
Wygląd zewnętrzny serii SX to wzór do naśladowania. Może brakuje w tej serii zwrotnic aktywnych, stosowanych w AX-ach, ale można to zrekompensować przy pomocy cyfrowych procesorów (kontrolerów głośnikowych) z serii AC (36, 48, 88).
Testy powstały dzięki uprzejmości firmy Music Center z Poznania. Aktualne ceny można sprawedzić
na stronie internetowej Music Center
Dystrybutor Studiomaster
Music Center
Tel: +48 61 222 49 19
Fax: +48 61 875 16 14
www.musiccenter.com.pl