Test końcówek mocy Studiomaster AX3500, SX3500, SX4500

Andrzej Modrzejewski 3 października 2012, 11:40 Music Center
Studiomaster AX 3500
Studiomaster SX 3500
Studiomaster SX 4500
Studiomaster
  • Solidne wykonanie
  • Dobre wyposażenie elektroniczne
  • Wiele zabezpieczeń
  • Brak zwrotnic aktywnych w serii SX

Angielska firma Studiomaster wprawdzie istnieje od 1976 r., ale przez pewien czas nie było o niej słychać. W ostatnich latach nastąpiła u niej era zalewania rynku nagłaśniającego nowymi propozycjami w sprzęt elektroakustyczny. Asortyment obejmuje duże i małe miksery, końcówki mocy, aktywne i pasywne kolumny głośnikowe, urządzenia peryferyjne oraz mikrofony bezprzewodowe. W ofercie z pewnością znajdziemy produkty na dużą i małą scenę, do studia nagraniowego oraz nawet jako wyposażenie dla instalacji stacjonarnych. Dziś zajmiemy się trzema końcówkami mocy AX3500, SX3500, SX4500.

 

Studiomaster AX 3500 

Jak wiemy z praktyki końcówka mocy będąca przedostatnim ogniwem systemu nagłaśniającego ma istotny wpływ na dynamikę i zniekształcenia, czyli poprawność działania tego systemu.

AX3500 Studiomastera jest produktem składanym w Chinach według koncepcji Angielskich specjalistów. Posiada konwencjonalny zasilacz, składający się z toroidalnego transformatora sieciowego i trójstopniowego zasilania tranzystorów mocy, niezależnie dla każdej połówki. Sumaryczna pojemność kondensatorów elektrolitycznych zasilacza wynosi 120 000 µF, co przekłada się na selektywny bas. Moc wyjściowa końcówki wynosi 2x 710 W przy 8 Ohmach, 2x 1100/4, 2x 1450/2, a w mostku 2900/4 Ohmach. Chłodzenie zapewniają dwa wentylatory, a całość waży 22 kg.

AX3500 posiada dodatkowo zwrotnicę aktywną o nachyleniu 18 dB na oktawę, niezależną na każdy kanał w przełączanym odcięciu pasma na 100 lub 150 Hz. Zwrotnica może pracować w różnych konfiguracjach jako niezależny filtr górno lub dolno-przepustowy niezależny dla każdego kanału. Zwrotnice te mają niezależne wyjścia typu jack dla każdego filtra. Możliwości wykorzystania tych zwrotnic są szerokie i każdy użytkownik może skonfigurować nagłośnienie.

[lupa:1]

[lupa:2]

Ważnym elementem chroniącym głośniki subbasowe od mechanicznych uszkodzeń jest dodatkowy filtr górno-przepustowy odcinający infradźwięki od 35 Hz w dół będący na wyposażeniu obu kanałów. Kolejnym punktem wyposażenia końcówki jest limiter niezależny dla każdego kanału, który według uznania użytkownika może być wyłączony.

Wejścia dla końcówki stanowią złącza XLR damskie i męskie. Damskie XLR-y tworzą comba dla wtyczek typu jack. Zalecam stosowanie symetrycznych wtyczek dla obu złącz, aby uniknąć ewentualnego przydźwięku. Oba wejścia można zrównoleglić przełącznikiem Parallel inputs oszczędzając tym samym na kablach XLR-XLR, służącym do linkowania obu kanałów. Złącza XLR męskie służą do podania sygnału do następnej końcówki lub innego zestawu nagłaśniającego. Wyjścia do kolumn głośnikowych oparte są o złącza speakon przy czym wyjście kanału A ma podwójne zastosowanie (mostek, punkty połączeniowe +1, +2).

Zasilanie 230 V podawane jest standardowym kablem sieciowym wyposażonym w żyły 3x 1,5 mm. Zauważyłem brak przełącznika odcinającego masę i brak złączy głośnikowych zakręcanych. Końcówka mocy testowana była w różnych warunkach i obciążana kolumnami z głośnikami subbasowymi 18’ lub pełnopasmowymi 2x15’ + 1,4’.

Uzyskane brzmienie jest wyrównane, selektywne, przez co można zaliczyć te końcówkę mocy do grupy uniwersalnych. Nadmienić należy solidność wykonania. Końcówka przeznaczona jest głównie do instalacji stacjonarnych i ewentualnie mobilnych. Dla tych, którzy potrzebują lżejszej końcówki firma Studiomaster proponuje serię SX niestety pozbawioną zwrotnic aktywnych.

 

Studiomaster SX 3500 

Końcówka SX 3500 oparta jest o zasilacz impulsowy i waży 13,5 kg. Jej moc 2x 580 przy 8 ohmach, 2x1000 przy 4 Ohmach i 1000 W w mostku przy 8 Ohmach.

Podobnie jak seria AX posiada wejścia XLR damskie Combo i XLR męskie jako wyjścia. Trzy przełączniki na wejściowych kanałach są wspólne dla obu. Pierwszy odcina masę w przypadku pojawienia się przydźwięku. Drugi uruchamia filtr górno-przepustowy od 35Hz. Trzeci trójpozycyjny przełącznik służy do ustalenia trybu pracy: stereo, Parallel, mostek. Wyjścia głośnikowe wyposażone zostały w gniazda typu speakon.

SX 3500 posiada chłodzenie wymuszone przy pomocy jednego wentylatora. Produkt ten brzmi bardzo poprawnie, ale po przekroczeniu około 85% mocy wyjściowej zaczyna ubywać subbasów. Ma to związek z wydajnością zasilacza impulsowego, wspólnego dla obu połówek końcówki. Moim zdaniem może pracować ona w zestawach pełnopasmowych, np. odsłuch sceniczny. Z wielkim powodzeniem można ich użyć na imprezach, gdzie nie „katuje się” aparatury. W systemach wielodrożnych można użyć SX 3500 jako zasilenie głośników średnio lub wysokotonowych. Jeśli istnieje zapotrzebowanie na mocniejsze końcówki to Studiomaster proponuje SX 4500.

 

[lupa:3] 

 

Studiomaster SX 4500 

Końcówka Studiomaster SX 4500 zewnętrznie przypomina SX 3500, ale za to wnętrze jest dużo bogatsze. Dzięki podwójnemu zasilaczowi impulsowemu uzyskano moc wyjściową 1100 W przy 8 ohmach, 2x 1700 przy 4 ohmach, a w mostku 3400 przy 8 ohmach.

W prawdzie SX jest cięższy o 3 kg od mniejszego brata SX 3500, ale jest to związane z rozbudową końcówki od strony elektronicznej. Posiada podobne rozwiązanie złącz, przełączników jak SX 3500, ale dodatkowe gniazdo speakon na wyjściu (tryb pracy w mostku) ułatwia użytkownikom wykorzystanie standardowego okablowania.

Końcówka ta znakomicie nadaje się do pracy w każdym paśmie wielopodziałowego systemu kolumn głośnikowych. W paśmie subbasowym zachowuje się znakomicie. Wpływ na jakość i trwałość końcówki ma też wykorzystanie oryginalnych elementów produkcji japońskiej, mimo że SX 4500 składany jest w Chinach.

 

Wrażenia ogólne 

Moim zdaniem seria końcówek AX i SX posiada bardzo solidne obudowy, ładny wystrój, dobre wyposażenie elektroniczne i najważniejsze nie spreparowany dźwięk. Są bardzo dobrze rozwiązane pod kątem nowoczesności i jakości pracy, w tym zabezpieczenia przeciwzwarciowe, termiczne i przeciwwzbudzeniowe.

Wygląd zewnętrzny serii SX to wzór do naśladowania. Może brakuje w tej serii zwrotnic aktywnych, stosowanych w AX-ach, ale można to zrekompensować przy pomocy cyfrowych procesorów (kontrolerów głośnikowych) z serii AC (36, 48, 88).


Testy powstały dzięki uprzejmości firmy Music Center z Poznania. Aktualne ceny można sprawedzić
na stronie internetowej Music Center

Dystrybutor Studiomaster 

Music Center
Tel: +48 61 222 49 19
Fax: +48 61 875 16 14
www.musiccenter.com.pl

Gdzie kupić?

Studiomaster

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Studiomaster rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test systemu bezprzewodowego Mipro MI-58 Trzeba uczciwie przyznać, że tajwańska firma Mipro stara się nie pozostawać w tyle za światowymi gigantami systemów bezprzewodowych dwóch firm na literę S – jednej rodem z Niemiec, a drugiej z USA. W Polsce w zasadzie można ją...
Test mikrofonu pojemnościowego Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest... Test systemu Sennheiser Evolution Wireless Digital Systemy bezprzewodowe spod szyldu Sennheisera to jakość sama w sobie. Serie Digital 9000 czy Digital 6000 wyznaczają standardy w technologii cyfrowej bezprzewodowej transmisji dźwięku. Mają jednak jedną wadę… do tanich nie należą.... Test zestawu głośnikowego Mackie SRT212 i SR18S  W jaki sposób można zachęcić potencjalnych klientów do zakupu nowego produktu? Jedni stawiają na najwyższą jakość – przemyślana konstrukcja, wysokiej klasy komponenty itp. dają w efekcie krystalicznie czysty dźwięk, który zachwyca.... Test wzmacniacza instalacyjnego Audac MFA 216 Szukasz systemu audio do biura, hotelu, sklepu? Masz 200 m2 powierzchni, a może kilkaset? Chcesz mieć inną muzykę w recepcji a inną w restauracji, ale z tego samego systemu? Chcesz nadawać zautomatyzowane komunikaty awaryjne, które mają...
Test cyfrowego systemu bezprzewodowego Shure SLX-D Technika cyfrowa na dobre zadomowiła się też już w mikrofonach bezprzewodowych, do niedawna jeszcze królestwie, w którym niepodzielnie rządziła technologia analogowa. Na polu urządzeń scenicznych również mamy urodzaj różnego rodzaju...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz