Test końcówek mocy Studiomaster AX3500, SX3500, SX4500

3 października 2012 Tagi: końcówki mocy, wzmacniacz mocy, studiomaster ax, studiomaster sx
Autor testu: andrzej-modrzejewski-zdjecie Andrzej Modrzejewski
Produkt: Studiomaster AX 3500Studiomaster SX 3500Studiomaster SX 4500Studiomaster
Dostarczył: Music Center

Angielska firma Studiomaster wprawdzie istnieje od 1976 r., ale przez pewien czas nie było o niej słychać. W ostatnich latach nastąpiła u niej era zalewania rynku nagłaśniającego nowymi propozycjami w sprzęt elektroakustyczny. Asortyment obejmuje duże i małe miksery, końcówki mocy, aktywne i pasywne kolumny głośnikowe, urządzenia peryferyjne oraz mikrofony bezprzewodowe. W ofercie z pewnością znajdziemy produkty na dużą i małą scenę, do studia nagraniowego oraz nawet jako wyposażenie dla instalacji stacjonarnych. Dziś zajmiemy się trzema końcówkami mocy AX3500, SX3500, SX4500.

 

Studiomaster AX 3500 

Jak wiemy z praktyki końcówka mocy będąca przedostatnim ogniwem systemu nagłaśniającego ma istotny wpływ na dynamikę i zniekształcenia, czyli poprawność działania tego systemu.

AX3500 Studiomastera jest produktem składanym w Chinach według koncepcji Angielskich specjalistów. Posiada konwencjonalny zasilacz, składający się z toroidalnego transformatora sieciowego i trójstopniowego zasilania tranzystorów mocy, niezależnie dla każdej połówki. Sumaryczna pojemność kondensatorów elektrolitycznych zasilacza wynosi 120 000 µF, co przekłada się na selektywny bas. Moc wyjściowa końcówki wynosi 2x 710 W przy 8 Ohmach, 2x 1100/4, 2x 1450/2, a w mostku 2900/4 Ohmach. Chłodzenie zapewniają dwa wentylatory, a całość waży 22 kg.

AX3500 posiada dodatkowo zwrotnicę aktywną o nachyleniu 18 dB na oktawę, niezależną na każdy kanał w przełączanym odcięciu pasma na 100 lub 150 Hz. Zwrotnica może pracować w różnych konfiguracjach jako niezależny filtr górno lub dolno-przepustowy niezależny dla każdego kanału. Zwrotnice te mają niezależne wyjścia typu jack dla każdego filtra. Możliwości wykorzystania tych zwrotnic są szerokie i każdy użytkownik może skonfigurować nagłośnienie.

[lupa:1]

[lupa:2]

Ważnym elementem chroniącym głośniki subbasowe od mechanicznych uszkodzeń jest dodatkowy filtr górno-przepustowy odcinający infradźwięki od 35 Hz w dół będący na wyposażeniu obu kanałów. Kolejnym punktem wyposażenia końcówki jest limiter niezależny dla każdego kanału, który według uznania użytkownika może być wyłączony.

Wejścia dla końcówki stanowią złącza XLR damskie i męskie. Damskie XLR-y tworzą comba dla wtyczek typu jack. Zalecam stosowanie symetrycznych wtyczek dla obu złącz, aby uniknąć ewentualnego przydźwięku. Oba wejścia można zrównoleglić przełącznikiem Parallel inputs oszczędzając tym samym na kablach XLR-XLR, służącym do linkowania obu kanałów. Złącza XLR męskie służą do podania sygnału do następnej końcówki lub innego zestawu nagłaśniającego. Wyjścia do kolumn głośnikowych oparte są o złącza speakon przy czym wyjście kanału A ma podwójne zastosowanie (mostek, punkty połączeniowe +1, +2).

Zasilanie 230 V podawane jest standardowym kablem sieciowym wyposażonym w żyły 3x 1,5 mm. Zauważyłem brak przełącznika odcinającego masę i brak złączy głośnikowych zakręcanych. Końcówka mocy testowana była w różnych warunkach i obciążana kolumnami z głośnikami subbasowymi 18’ lub pełnopasmowymi 2x15’ + 1,4’.

Uzyskane brzmienie jest wyrównane, selektywne, przez co można zaliczyć te końcówkę mocy do grupy uniwersalnych. Nadmienić należy solidność wykonania. Końcówka przeznaczona jest głównie do instalacji stacjonarnych i ewentualnie mobilnych. Dla tych, którzy potrzebują lżejszej końcówki firma Studiomaster proponuje serię SX niestety pozbawioną zwrotnic aktywnych.

 

Studiomaster SX 3500 

Końcówka SX 3500 oparta jest o zasilacz impulsowy i waży 13,5 kg. Jej moc 2x 580 przy 8 ohmach, 2x1000 przy 4 Ohmach i 1000 W w mostku przy 8 Ohmach.

Podobnie jak seria AX posiada wejścia XLR damskie Combo i XLR męskie jako wyjścia. Trzy przełączniki na wejściowych kanałach są wspólne dla obu. Pierwszy odcina masę w przypadku pojawienia się przydźwięku. Drugi uruchamia filtr górno-przepustowy od 35Hz. Trzeci trójpozycyjny przełącznik służy do ustalenia trybu pracy: stereo, Parallel, mostek. Wyjścia głośnikowe wyposażone zostały w gniazda typu speakon.

SX 3500 posiada chłodzenie wymuszone przy pomocy jednego wentylatora. Produkt ten brzmi bardzo poprawnie, ale po przekroczeniu około 85% mocy wyjściowej zaczyna ubywać subbasów. Ma to związek z wydajnością zasilacza impulsowego, wspólnego dla obu połówek końcówki. Moim zdaniem może pracować ona w zestawach pełnopasmowych, np. odsłuch sceniczny. Z wielkim powodzeniem można ich użyć na imprezach, gdzie nie „katuje się” aparatury. W systemach wielodrożnych można użyć SX 3500 jako zasilenie głośników średnio lub wysokotonowych. Jeśli istnieje zapotrzebowanie na mocniejsze końcówki to Studiomaster proponuje SX 4500.

 

[lupa:3] 

 

Studiomaster SX 4500 

Końcówka Studiomaster SX 4500 zewnętrznie przypomina SX 3500, ale za to wnętrze jest dużo bogatsze. Dzięki podwójnemu zasilaczowi impulsowemu uzyskano moc wyjściową 1100 W przy 8 ohmach, 2x 1700 przy 4 ohmach, a w mostku 3400 przy 8 ohmach.

W prawdzie SX jest cięższy o 3 kg od mniejszego brata SX 3500, ale jest to związane z rozbudową końcówki od strony elektronicznej. Posiada podobne rozwiązanie złącz, przełączników jak SX 3500, ale dodatkowe gniazdo speakon na wyjściu (tryb pracy w mostku) ułatwia użytkownikom wykorzystanie standardowego okablowania.

Końcówka ta znakomicie nadaje się do pracy w każdym paśmie wielopodziałowego systemu kolumn głośnikowych. W paśmie subbasowym zachowuje się znakomicie. Wpływ na jakość i trwałość końcówki ma też wykorzystanie oryginalnych elementów produkcji japońskiej, mimo że SX 4500 składany jest w Chinach.

 

Wrażenia ogólne 

Moim zdaniem seria końcówek AX i SX posiada bardzo solidne obudowy, ładny wystrój, dobre wyposażenie elektroniczne i najważniejsze nie spreparowany dźwięk. Są bardzo dobrze rozwiązane pod kątem nowoczesności i jakości pracy, w tym zabezpieczenia przeciwzwarciowe, termiczne i przeciwwzbudzeniowe.

Wygląd zewnętrzny serii SX to wzór do naśladowania. Może brakuje w tej serii zwrotnic aktywnych, stosowanych w AX-ach, ale można to zrekompensować przy pomocy cyfrowych procesorów (kontrolerów głośnikowych) z serii AC (36, 48, 88).


Testy powstały dzięki uprzejmości firmy Music Center z Poznania. Aktualne ceny można sprawedzić
na stronie internetowej Music Center

Dystrybutor Studiomaster 

Music Center
Tel: +48 61 222 49 19
Fax: +48 61 875 16 14
www.musiccenter.com.pl

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Solidne wykonanie
Dobre wyposażenie elektroniczne
Wiele zabezpieczeń
Brak zwrotnic aktywnych w serii SX
Do testów dostarczył:
Music Center Music Center Tel: +48 61 222 49 19 www.musiccenter.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: RCF EVOX JMIX8 & J81
TEST: LD Systems Curv 500 TS2
TEST: Audix AP61 OM23

Pozostałe testy nagłośnienia

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems....

Produkt: Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Rafał Drewniany DTS Studio
Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Zestaw głośnikowy RCF EVOX JMIX8 & J8

Ocena:

Równo dwa lata temu testowałem dla Infomusic pojedynczy zestaw RCF EVOX 12. Tym razem Arcade Audio, polski dystrybutor RCF, udostępnił mi nowe przenośne...

Produkt: EVOX JMIX8EVOX J8
Cena: 5.600 zł4.300 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
Di-Boxy Mackie MDB

Di-Boxy Mackie MDB

Marka Mackie, będąca częścią grupy LOUD Technologies, kojarzy się większości z nas wyłącznie z aktywnymi zestawami głośnikowymi i oczywiście mikserami....

Produkt: MDB-1PMDB-2PMDB-1AMDB-USB
Cena: 246 zł330 zł330 zł620 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz