TEST: Aktywny, konferencyjny system liniowy POL-AUDIO L 41 AK

Daniel Bigaj 7 marca 2015, 00:00 Pol-Audio
Pol-Audio L 41 AK7.380 zł
  • Multifunkcyjność
  • Świetne brzmienie
  • Doskonałe wykończenie wszystkich komponentów
  • Akcesoria
  • Design
  • Prostota obsługi
  • Presety

Aktywny konferencyjny system liniowy L 41 AK, czyli co w POL - AUDIO słychać? Słychać i to bardzo dobrze. Kilka dni temu dotarł do mnie prototypowy, choć oparty na pasywnym modelu L-41-600, aktywny moduł liniowy L 41 AK. Ma on, jak jego poprzednik, pracować jako system konferencyjny, można go też podeprzeć dołem, co uczyni z takiego układu pełnopasmowy system konferencyjny, na którym myślę, że można i nawet zagrać koncert.

Zrobiłem w swoim zawodowym życiu bardzo dużo tak zwanych "eventów" oraz wszelkiej maści konferencji w hotelach, halach oraz innych (nie zawsze) do tego przeznaczonych miejscach. Baza doświadczeń mam nadzieję pozwoli mi na przyjrzenie się szczególnie tym elementom, które są w takich sytuacjach najważniejsze. Skuteczność, krystaliczność dźwięku, pasma oraz - nie ukrywajmy - wygląd, który dla organizatorów często jest sprawą kluczową. L 41 AK wygląda doskonale; smukły, solidny design, w ciemnych kolorach.Idealnie dopasowane elementy z pewnością zadowolą każdą, nawet najbardziej wybredną kontrahentkę :)

 
[img:8] [img:9]
 

Obejrzałem wszystkie detale i nie znalazłem niczego, do czego można by się przyczepić. Do tego wyposażenie tej kolumny w elementy pozwalające czy to postawić urządzenie na statywie, czy też zamontować za pomocą łącznika na subbasie, czy też podwiesić, czyni z niej bardzo uniwersalne montażowo urządzenie. Z tego co wiem, to producent zadbał też o firmowy pokrowiec, co jest ważne w transporcie, a jak wiadomo im dłużej coś wygląda jak nowe, tym mniej problemów na tak zwanej "sztuce". Można również dokupić statyw. POL - AUDIO o niczym nie zapomniało.

Moje doświadczenia z tą firmą są tylko pozytywne, a ten produkt jak na razie tylko te pozytywne doświadczenia potęguje. Z tyłu znajdziemy włoski, chyba znany wszystkim wzmacniacz firmy Powersoft z wbudowanym DSP na pokładzie, z czterema predefiniowanymi ustawieniami. Tutaj pozwolę sobie zacytować producenta: "...dzięki którym czas niezbędny do konfiguracji systemu został znacznie skrócony...". Sprawdzimy już za chwilę, czy rzeczywiście tak jest. 

 
[img:6] [img:7]
 

Co mamy jeszcze z tyłu? XLR IN, XLR OUT (możemy podać sygnał do następnego modułu w tym samym lub też w innym pomieszczeniu). Potencjometr głośności, diody LIMIT, READY, TEMP I SIGNAL. Większość z was wie do czego one służą. Pisząc te słowa pewnie słusznie zakładam, że jest to produkt dla firm zajmujących się obsługą konferencji oraz do stałego montażu w muzeach, hotelach itp. Ale dla tych, którzy jednak nie wiedzą, to kilka słów: Limit - sygnalizuje przekroczenie poziomów, Ready - gotowość do pracy, Temp - pracę zabezpieczenia przed przegrzaniem, Signal - pojawienie się właśnie sygnału. Pośrodku jest przycisk do przełączania presetów, a po prawej diody sygnalizujące, który z nich jest aktualnie użyty.

Jak już wyżej wspominałem, do pracy z presetami wrócimy niedługo, teraz jeszcze zobaczymy, co kryje się pod grillem. Odkręciłem i znalazłem cztery, 6-calowe głośniki firmy 18Sound w zestawie pionowym, dwa-driver-dwa. Driver BMS 4544 z asymetryczną tubą. Do tego bass reflexy. Wszystko ładnie i starannie wykonane, do zwrotnicy nie można się przyczepić, wszystkie elementy siedzą sztywno, są elegancko zmontowane, nie ruszają się pod wpływem drgań, okablowanie poprowadzone bardzo dbale. Sam wzmacniacz nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z profesjonalnym sprzętem, całość sprawia wrażenie przemyślanej oraz dopracowanej i bardzo estetycznej.

 
[img:4] [img:5]
 

Po skręceniu wszystkiego jak należy, podłączeniu źródła muzyki, odpaleniu 700-watowej końcówki mocy, oddałem się słuchaniu. Muszę przyznać że choć, co było oczywiste, brakowało dołu 40 Hz - 60 Hz, to słuchało się naprawdę bardzo, bardzo przyjemnie. I ostra muzyka rockowa i muzyka klasyczna, jak i pop brzmiały naprawdę wyraźnie, klarownie, nie było to płaskie, plastikowe, było odpowiednio mięsiste. Każdy z presetów, o których wcześniej wspominałem, był zgodny z opisem, który dostałem. Załączam charakterystyki w postaci zdjęć.

 

  • Preset 1 - System pełnopasmowy, do odtwarzania muzyki
  • Preset 2 - Jako satelita pod muzykę
  • Preset 3 - Pełnopasmowy, pod ludzki głos
  • Preste 4 - Jako satelita, pod ludzki głos

 

[img:2]
Charakterystyka częstotliwościowa dla poszczególnych presetów: Muzyka pełne pasmo (czerwony), Muzyka satelita (zielony), Vocal pełne pasmo (pomarańczowy), Vocal satelita (fioletowy).

 

[img:1]

 

Na presecie 1 świetnie się słuchało muzyki, natomiast preset 3 doskonale się sprawdził ze standardowym mikrofonem. Głos zachował swój tembr do tego stopnia, że zapomniałem, że nie mam dołu w zestawie. To rzadkie. Po odsłuchaniu zestawu piosenek pobawiłem się trochę przemiataniem częstotliwościowym. Nauczony doświadczeniem, że producenci często zawyżają swoje zakresy lub podają osiągi laboratoryjne, trochę się zdziwiłem, gdy okazało się, że gra praktycznie tak, jak podaje producent - czyli od 70 Hz do 20 kHz.

Oczywiście ze względu na to, że badania te przeprowadzam w tak zwanych "zwykłych pomieszczeniach", a nie w komorze, należy przyjąć, że w okolicach dolnych częstotliwości może się pojawić jakaś nieliniowość, jednak kolumna będzie w takich warunkach pracować na co dzień , więc wynik uważam za doskonały.

 

[img:3]
Charakterystyka częstotliwościowa dla presetu nr.1. Pomiar kierunkowości w zakresie 0°-50° ze skokiem 10°.

 

W okolicach 1 kHz - 3 kHz miałem wrażenie lekkiego podcięcia, z kolei całość w kwestii fazowej robi bardzo dobre wrażenie. Z pewnością wykresy będą dostępne w broszurce POL - AUDIO więc tym bardziej nie ma co zanudzać fizyką. Brzmi to naprawdę doskonale, i z daleka i z bliska, w pomieszczeniu o kubaturze 200 m2, jak i 60 m2. Myślę, że z taką charakterystyką system ten świetnie sprawdzi się w kościołach. Sama pionowa konstrukcja, asymetryczna tuba oraz skuteczność i krystaliczność brzmienia z pewnością będzie atutem w miejscach, gdzie jak to się mówi w branży "nic nie brzmi dobrze".

Gdzie możemy tego użyć? W zasadzie wszędzie. Przede wszystkim hotele, hale, kościoły. Doskonałe urządzenie na wszelkiej maści konferencje, ale też bez problemu, rozstawione w odpowiedniej ilości na plenerowej mszy ogarną nam cały teren mocnym dźwiękiem. Jako zestaw dla DJ, podparty dołami również się sprawdzi. Nic, tylko kupować!

 

Podsumowanie

L 41 AK firmy POL - AUDIO to świetny produkt, naprawdę nie miałem się do czego przyczepić. Doskonale wykończony, ładnie wyglądający, skuteczny i bardzo klarownie brzmiący. Wyposażony w presety, które pozwalają zaoszczędzić czas na strojenie systemu - wybierasz to czego potrzebujesz. Nieskomplikowana obsługa również oszczędza czas, którego zawsze brakuje na montażu.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Pasmo pracy (-10 dB): 65 Hz - 20 kHz
  • Moc modułu: 700 W (Powersoft)
  • SPL: 97 dB
  • Głośniki: 6 x 6.5", ND + 1"
  • Obudowa: Sklejka bałtycka
  • Wykończenie: Obudowa pokryta farbą strukturalną, przód osłonięty stalowym grillem oraz transparentną dźwiękowo gąbką
  • Wymiary: 910 x 190 x 220 mm
  • Waga: 18.5 kg
  • Gwarancja: 2 lata

 

Galeria zdjęć:

Gdzie kupić?

Pol-Audio Pol-Audio www.polaudio.pl

Dystrybucja w Polsce:

Pol-Audio

adres:
ul. M.C. Skłodowskiej 33 05-420 Józefów
Pozostałe testy Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają... Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat.
Wielki test Mackie Bundle: Creator, Performer, Producer, Studio Na zestawy Mackie Bundle Creator, Performer, Producer, Studio składają się m.in.: monitory studyjne, interfejsy audio, mikrofony USB, słuchawki, mikser audio, oprogramowanie DAW i wszelkie niezbędne akcesoria studyjne.
Test systemu bezprzewodowego Mipro MI-58 Trzeba uczciwie przyznać, że tajwańska firma Mipro stara się nie pozostawać w tyle za światowymi gigantami systemów bezprzewodowych dwóch firm na literę S – jednej rodem z Niemiec, a drugiej z USA. W Polsce w zasadzie można ją...
Test mikrofonu Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest... Test systemu Sennheiser Evolution Wireless Digital Systemy bezprzewodowe spod szyldu Sennheisera to jakość sama w sobie. Serie Digital 9000 czy Digital 6000 wyznaczają standardy w technologii cyfrowej bezprzewodowej transmisji dźwięku. Mają jednak jedną wadę… do tanich nie należą....