TEST: Behringer Studio 50USB i Media 40USB - Monitory studyjne i interfejs audio w jednym?

Marek Truszkowski 2 marca 2016, 12:00 SoundTrade
Behringer Media 40USB590 zł
Behringer Studio 50USB690 zł
  • Monitory i interfejs audio w jednym urządzeniu
  • Solidna obudowa
  • Mięsiste dolne pasmo (50USB)
  • Przyjemnie brzmiąca góra i dobrze eksponowany środek (40USB)
  • Gniazda Jack i AUX oraz potencjometr głośności na przednim panelu (40USB)
  • Cena!
  • Niedociągnięcia w wykonaniu
  • Wysoki stosunek sygnału do szumy (40USB)
  • Spadki w paśmie przenoszenia przy niskich częstotliwościach (40USB)

Mamy co raz większą konkurencję na rynku budżetowych monitorów studyjnych. Cieszy więc fakt, że początkujący producent może za niewielkie pieniądze wyposażyć się w sprzęt pozwalający tworzyć na niezłym jakościowo poziomie. Czy tak będzie w przypadku nowych monitorów Behringera?

Pierwsza i najważniejsza kwestia to cena, która w tym przypadku jest niesamowicie atrakcyjna:

 

  • Behringer Studio 50USB - około 690 zł brutto / para
  • Behringer Media 40USB - około 590 zł brutto / para

 

[img:6]

Behringer Studio 50USB

 

Teraz zbadajmy, jak się ma jej stosunek do jakości obu zestawów. Po rozpakowaniu nie ukrywam, że zaskoczył mnie brak pełnego okablowania potrzebnego do podłączenia monitorów, jednak w porządku - nie wymagajmy za wiele.

 

Studio 50USB - Wygląd

Samo wykonanie monitorów pozostawia nieco do życzenia. Na membranach widać zacieki zaschniętego kleju, ale wyglądem nie odstraszają. Wręcz przeciwnie. Czerń przełamana srebrnym logo Behringer oraz małą pomarańczową diodą (aktywną, gdy są włączone) czynią monitory całkiem dostojnie prezentującymi się w studio czy - jak w naszym przypadku - sali komputerowej ARD.

Studio 50USB wykonane są z dwóch rodzajów bliżej nieokreślonego przez producenta tworzywa sztucznego.Pięciocalowy kevlarowy woofer jest w kształcie zaokrąglonego stożka. Natomiast jednocalowy jedwabny tweeter jest schludnie wkomponowany w obudowę.

 

[img:7]

Behringer Studio 50USB

 

Studio 50USB - Budowa

Behringer Studio 50USB to bi-ampowe (dwu-wzmacniaczowe), aktywne, dwudrożne monitory z 5-calowymi woofer'ami (głośniki szerokopasmowe) i 0.75 calowymi tweeter'ami (głośniki wysoko-tonowe), które naprawdę mają moc. Pasmo przenoszenia, jak podaje producent, to 55Hz - 20kHz.

 

[img:1]

Schemat blokowy głośnika zaczerpnięty z załączonej instrukcji obsługi.

 

[img:2]

Złącze USB

 

Po podłączeniu do komputera nasze monitory zamieniają się dodatkowo w interfejs audio, dzięki czemu pozbywamy się niepotrzebnych komplikacji. Żeby zobrazować różnice między zwykłymi monitorami na XLR/Jack, podam przykład podłączenia w moim domowym studio.

 

Typowe monitory:

Komputer → Wewnętrzna karta dźwiękowa → Mixer → Monitory

 

W przypadku S50 i M40:

Komputer → Monitory

 

Sama instalacja przebiega bezboleśnie - podłączamy i czekamy aż system wyszuka i zainstaluje sterowniki. Bardzo ciekawe rozwiązanie, tylko przydałby się potencjometr głośności w przypadku S50 albo służące do tego oprogramowanie. Prawdopodobnie niebawem się ono pojawi i wtedy nie będzie się do czego przyczepić. Bardzo ułatwiłoby to produkcję w tak zwanym plenerze.

Oprócz przełącznika ON/OFF panel tylny posiada wejścia Jack oraz XLR. Znajdziemy tu także redukcję głośności +/- 6dB oraz 4-stopniową redukcję wysokich częstotliwości, która teoretycznie pozwala nam dopasować odsłuch do warunków panujących w pomieszczeniu. Takie samo rozwiązanie jest w moich wysłużonych monitorach KRK.

 

Studio 50USB - Panel Tylni (prawy monitor)

 

[img:3]

 

1. Zbalansowane wejścia TRS (Jack)

3. Wejście USB

4. Przełącznik ON/OFF

5. Zasilanie

6. Łączenie głośników

11. Redukcja wysokich częstotliwości

12. Redukcja głośności

13. Dioda LED

 

[img:8]

Behringer Media 40USB

 

Media 40USB - Wygląd

Zarówno woofer, jak i tweeter zabezpieczone są metalową, czarną siatką. Podobnie jak w przypadku S50 wszystko utrzymane jest tutaj w stylowej czerni przełamanej jedynie logo producenta oraz podświetlonym na pomarańczowo potencjometrem głośności, który od razu rzuca się w oczy.

Po lewej stronie natomiast znajduje się wejście słuchawkowe oraz AUX IN. Wejście AUX to bardzo wygodne rozwiązanie, gdy chcemy np. wykorzystać głośniki bez podłączania ich do komputera. Ja przetestowałem swój telefon, by posłuchać na nich radio oraz pograć na syntezatorze, który - jak każdy - nie posiada swojego nagłośnienia. W pierwszym i drugim przypadku Media 40USB sprawują się bardzo dobrze.

Reasumując, oprócz zastosowań produkcyjno/studyjnych na imprezie też się sprawdzą, a w ekstremalnych przypadkach nawet jako nagłośnienie sceniczne lub odsłuch.

 

[img:9]

Behringer Media 40USB

 

Media 40USB - Budowa

Behringer Media 40USB to bi-ampowe, aktywne, dwudrożne monitory z 4-calowymi woofer'ami i 0.75-calowymi tweeter'ami. Pasmo przenoszenia wynosi 70Hz - 20kHz.

 

Media 40USB - Panel przedni i tylny

 

[img:4]

 

1. Zbalansowane wejścia TRS (Jack)

2. Wejścia RCA

3. Wejście USB

4. Przełącznik ON/OFF

5. Zasilanie

6. Łączenie głośników

7. Wejście AUX

8. Wyjście słuchawkowe

9. Potencjometr głośności

 

Poniżej wypowiedź Adama Poręckiego - gitarzysty i początkujacego producenta, który użytkował przez jakiś czas monitory Behringer Media 40USB.

 

Głośniki posiadają solidną jednolitą, plastikową obudowę, oddzielony jest od niej jedynie panel przedni wykonany z polimeru innego rodzaju. Zestaw przemawia za pomocą dwóch bi-ampowanych głośników na kolumnę: 4-calowego woofera i calowego tweetera. Oba zabezpieczone czarną, metalową siatką.

 

Ze względu na doprowadzenie zasilania tylko do jednej kolumny, druga potrafi grać znacząco ciszej przy bardzo niskim wzmocnieniu. Ponadto kolumny posiadają wysoki stosunek szumów do sygnału, objawiający się m.in. przebiciami spoza źródła.

 

Sygnał można do nich doprowadzić na trzy sposoby: 2x jack mono, 2x cinch lub poprzez USB z końcówką typu B. Pasmo przenoszenia doznaje potężnego spadku na niskich częstotliwościach. Posiada przy tym wyraźną i przyjemną, choć z lekka ograniczoną górę oraz dobrze eksponowany środek uwydatniający wszelkie wokale.

 

Niewątpliwą zaletą zestawu jest posiadanie na przednim panelu dwóch gniazd 1/8" jack: wyjścia słuchawkowego oraz wejścia AUX, a także pokrętła regulacji głośności wpływającego również na poziom dźwięku z wcześniej wspomnianego wyjścia słuchawkowego.

 

[img:10]

Behringer Studio 50USB i Media 40USB

 

Studio 50USB vs Media 40USB - Działanie i Brzmienie

Przez kilka tygodni S50 i M40 towarzyszyły nam na zajęciach oraz mi w domowym studio. Sama praca bez zarzutów. Są ciche, nie wydają z siebie niepowołanych, dodatkowych dźwięków oraz są gotowe do działania po niespełna sekundzie. Tyczy się to zarówno S50, jak i M40.

Brzmienie trudno jest opisać słowami - nie ocenisz póki nie posłuchasz, dlatego do porównania obu monitorów posłużyłem się umieszczonym na statywie rejestratorem Zoom H4n (ilustracja dotycząca całej procedury znajduje się w teście Esio nEar 05 Classic 2).

Góra i doły są mocno ścięte podczas odsłuchu. Chciałem to sprawdzić nową produkcją specjalnie przygotowaną na tę okazję - połączenie niskiego sub basu z glitchami posiadającymi sporo wysokich częstotliwości (Subglitch demo.mp3). Sami oceńcie efekty.

 

[img:11]

Behringer Studio 50USB

 

Drugą produkcją na potrzeby tego testu (również robioną na Studio 50USB) jest kawałek muzyki akcji (Action Demo.mp3). Chciałem sprawdzić, jak zabrzmią instrumenty charakterystyczne dla muzyki filmowej miksowane na S50. Obie kompozycje wykorzystałem również w porównaniu.

W tym miejscu chciałem przeprosić za szumy, które pochodzą od mojego niesfornego zasilacza komputera stacjonarnego. Nie ma to nic wspólnego z jakością głośników. Rejestrator jest po prostu bardzo czuły.

 

Próbka możliwości Behringer Studio 50USB i Media 40USB:

 

Różnica w wielkości woofera pomiędzy 50S i 40M to 1 cal, co w praktyce przekłada się na głębię brzmienia. Studio 50S mają zdecydowanie bardziej mięsiste i głębsze doły, natomiast w przypadku 40S bardziej odczuwalne są wysokie doły - okolice 100 - 200Hz dodające tzw. "pudełka".

Jak sama nazwa wskazuje Media 40USB zdecydowanie lepiej sprawdzą się do celów "rekreacyjnych" - jako głośniki komputerowe do filmów i gier, jednak produkcyjnie - porównując z S50 - zdecydowanie brakuje im pasma i dokładności. Sam przez wiele lat ucząc się produkcji miałem do dyspozycji tylko proste głośniczki komputerowe, które na pewno nie umywają się do Behringerów M40.

 

Monitory na USB w podobnym przedziale cenowym:

 
  • Samson StudioDock 3i - Aktywne monitory USB - 412,00 zł
  • Alesis M1 Active 320 USB - Monitory odsłuchowe aktywne - 439,00 zł
  • Akai RPM3 - Monitory odsłuchowe z interfejsem USB - 542,00 zł
  • Samson StudioDock 4i - Aktywne monitory USB - 642,00 zł
  • IMG Stage Line SOUND-4USB/SW - Aktywne monitory studyjne - 670,00 zł
  • Alesis M1 Active 520 USB - Monitory odsłuchowe aktywne - 859,00 zł

 

Podsumowanie

O produktach Behringera mówi się różnie. Większość moich znajomych muzyków się wzdrygała. Moje zdanie w tej kwestii było podobne, jednak rok 2015 to dla mnie czas nauki pokory, żeby porzucić uprzedzenia do firm/marek. Najpierw twór Esio, później Casio, teraz Behringer.

W dziedzinie budżetowych monitorów/głośników komputerowych Studio 50USB i Media 40USB są poważną konkurencją. Dostajemy porządny produkt w bardzo atrakcyjnej cenie. Jeśli chcecie skupić się na produkcji, to proponuję dopłacić 100 zł i nabyć S50.

Stosunek jakość/cena zdany na 5-tkę!

 

Specyfikacja techniczna:

[img:5]

 

Gdzie kupić?

Behringer Behringer www.behringer.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy

Sklepy muzyczne > Behringer rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Recenzja Shure SLX-D po roku użytkowania. Warto? Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich...
Przetestowane: Audient ORIA i Dolby Atmos Następstwem wzrostu popularności Dolby Atmos jest fakt, że coraz więcej profesjonalnych studiów nagrań decyduje się na rozszerzenie swoich usług o dźwięk przestrzenny. Audient Oria to jedno z urządzeń do tej pracy.
Test: Mackie Mainstream - Dla początkujących streamerów Popularność streamingu systematycznie rośnie i wynika z łatwości produkowania podcastów, wszelkiego rodzaju transmisji np. z rozgrywek gier sieciowych, wykładów itd. Wynika także z radykalnego wzrostu szybkości łączy internetowych oraz...
Test rejestratorów audio Zoom H-essential Rejestratory audio ZOOM H-essential series to idealne narzędzia dla każdego, kto stawia na mobilność, a nie chce rezygnować z profesjonalnej jakości dźwięku. Dla podcasterów, dźwiękowców, muzyków. Zobacz więcej
Test bezprzewodowego systemu odsłuchowego Sennheiser XSW IEM Nie jest obecnie czymś zaskakującym scena, na której nie ma ani jednego monitora podłogowego – za to każdy z muzyków występujących na tej scenie ma słuchawki w uszach. Z takiego rozwiązania cieszą się niemalże wszyscy, no może oprócz...
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...