TEST monitora scenicznego Ohm HD-MX12

10 maja 2016 Tagi: nagłośnienie, monitory, sceniczne, ohm, hd-mx12
Autor testu: audiocommando-zdjecie AudioCommando
Produkt: Ohm HD-MX12
Dostarczył: OHM Polska Sp. z o.o.

Pojęcie "monitor koaksjalny", czy jak wolą niektórzy fachowcy dbający o czystość polskiego języka "odsłuch współosiowy", kojarzył się do niedawna bardziej ze źródłami używanymi w technice studyjnej bądź z głośnikami Hi-Fi.

Nietrudno się domyślić, że ten rodzaj konstrukcji niesie za sobą szczególne walory skoro trafił do studiów nagraniowych czy audiofilskich sal odsłuchowych. Legenda głosi, że w technice nagłośnieniowej monitor podłogowy o wspomnianej budowie pojawił się przez przypadek, jak wszystko co najlepsze w osiągnięciach ludzkiej inwencji.

Otóż pewien ko-aks, pewnego uznanego producenta narodził się jako down-fill. W założeniach konstrukcyjnych miał być podwieszany pod dużym systemem w celu dogłośnienia pierwszych rzędów widowni. No i stało się - beztroski monitorowiec postawił owy down-fill na scenie, wydobył z niego rytualne "test, raz, dwa, trzy" i dalej już poszło. Współosiowe monitory podłogowe podbiły największe estrady.

 

[img:1]

 

Kilka faktów zadecydowało o popularności tego rozwiązania:

 
  • Dzięki zastosowaniu przetwornika koaksjalnego można uzyskać dużo niższy profil monitora, który nie będzie w tak dużym stopniu zasłaniał wykonawców.
  • Oba przetworniki wysyłają dźwięk do słuchacza praktycznie z tego samego punktu w przestrzeni, co pozwala osiągnąć bardzo stabilną, niemal niezmienną barwę w całym kącie propagacji.
  • Z dwóch wymienionych plusów wynika kolejny. Monitory dzięki przetwornikom koaksjalnym stały się nie tylko niższe, ale również węższe. Dzięki temu lepiej zachowują się przypadku ustawienia "podwójnego" toru.

 

Można więc z czystym sumieniem stwierdzić, że odsłuchy współosiowe to aktualny trend w technice nagłośnieniowej, co zaakceptował również brytyjski OHM, zgodnie ze swoim mottem, w końcu traktują dźwięk bardzo poważnie.

 

[img:2]

 

Tak więc znana i lubiana w naszym kraju marka OHM, która produkuje profesjonalne rozwiązania nagłośnieniowe od ponad czterdziestu lat, przysłała do naszej redakcji dwa monitory HD-MX12, abyśmy mogli poznać angielski sposób na idealny monitoring. W takim razie do dzieła!

 

Unboxing

Pierwszą rzeczą, jaka zaskoczy nas (oczywiście pozytywnie) po rozpakowaniu monitorów będzie jakość ich wykonania. Testowane monitory należą do najwyższej serii oferowanych przez OHM’a rozwiązań.

Seria HD, bo o niej mowa, to oprócz testowanych monitorów dwunastocalowych również wersja oparta na przetworniku piętnastocalowym, a także duży system tubowy przeznaczony do zastosowań stadionowych, więc przynależność do niej zobowiązuje. Obudowa wykonana ze sklejki, oprócz standardowego już wykończenia lakierem strukturalnym, cieszy oko detalami w postaci pięknych logotypów wykonanych ze stali nierdzewnej.

 

[img:3]

 

Jak na ko-aks przystało mamy do dyspozycji bardzo niski profil o wysokości zaledwie trzydziestu trzech centymetrów. Jest to fakt nie do przecenienia, szczególnie dla firm współpracujących z tzw. obrazkiem. Dodatkowym walorem jeśli chodzi o estetykę jest wyśmienity panel przyłączeniowy, w którym chowają się niemal w całości złącza speakon. Dodatkowo znajdziemy tam jeszcze tabliczkę znamionową i przełącznik trybu zasilania - passive/bi-amp.

Mimo iż konstrukcja HD-MX12 opracowana jest głównie z myślą o zastosowaniu w roli monitora podłogowego, możemy użyć go jako podwieszonego źródła, dzięki punktom montażowym do dedykowanej ramki. Możemy też podwieszać zestaw używając wbudowanych fly-tracków. Jeśli planujemy użycie MX12 w projektowanej przez nas instalacji, to możemy zasymulować jej parametry w programie EASE. Odpowiednie biblioteki ściągamy wtedy ze strony produktu. Cały czas nie mogę oprzeć się wrażeniu, że pomyślano tu o wszystkim.

 

[img:4]

 

Stalowa siatka ochronna, przez kucharzy zwana grilem, ma sześciokątne oczka i jest fabrycznie wklęsła (!). Jest to niewątpliwy ukłon w stronę muzyków rockowych wszelkiej maści, którzy oprócz wysokiego poziomu ciśnienia wymagają od monitora również walorów scenograficznych bądź choreograficznych jak wolicie. Ta siatka nie zapadnie się pod naporem buta ogarniętego spazmami solówki gitarzysty, ponieważ już jest zapadnięta. Rozwiązanie bardzo sprytne i godne naśladowania.

 

[img:10]

 

Co kryje wklęsła siatka ochronna?

Wewnątrz obudowy, oprócz neodymowego przetwornika koaksjalnego z dwunastocalowym źródłem niskotonowym i półtoracalowym źródłem wysokotonowym, znajdziemy pasywną zwrotnicę i sporo wytłumienia. Dzięki użyciu neodymowego napędu monitor wykonany z solidnej sklejki waży zaledwie dwadzieścia kilogramów.

Sama zwrotnica wykonana jest z bardzo dobrych komponentów, zaskakują szczególnie chłodzone pasywnie (za pomocą radiatorów) rezystory. Solidne wytłumienie wnętrza obudowy, jak ktoś kiedyś pięknie powiedział "wirtualnie zwiększa jej objętość", dzięki czemu ta niewielka skrzynia radzi sobie z odtwarzaniem nawet tych wyspecyfikowanych siedemdziesięciu herców. Nie ma oczywiście cudów i bez subwoofera nie zagramy na takim źródle frontu, natomiast w roli monitora spokojnie powinien dać radę nawet basiście.

 

[img:5]

 

Przetwornik wysokotonowy został zaopatrzony w symetryczną tubę o rozproszeniu 60°. Przy dość ostrym kącie odgrody, w której zamontowano przetworniki (około 30°), zastosowanie takiej tuby pozwala na propagację praktycznie pionowo do góry. Jest to już co prawda obrzeże charakterystyki kierunkowej, ale ten monitor może być dosłownie "pod nogami" wykonawcy i nie będzie to negatywnie wpływać na poprawną słyszalność.

Gdyby chcieć osiągnąć podobny efekt przy mniej nachylonej do podłoża odgrodzie (grającej bardziej do przodu niż do góry) trzeba by było zastosować szerszy roztrąb, co negatywnie wpłynęłoby na skłonność do sprzęgania. Można więc powiedzieć, że zgodnie z zaleceniami producenta sprzęt ten nadaje się do grania również na niezbyt przestronnych, żeby nie mówić ciasnych scenach.

 

[img:6]

 

A jak to gra?

Rekomendowana przez producenta moc wzmacniacza, który odpowiednio napędzi monitory zawiera się w przedziale od 500W do 1000W przy mocy znamionowej zestawu wynoszącej 500W. Udało mi się zapewnić napęd na poziomie 700W@8Ohm, czyli sprostałem wymaganiom producenta.

W przypadku posiadania większej ilości słabszych wzmacniaczy kusząca staje się opcja zasilania zestawu w trybie dwudrożnym aktywnym, co również jest możliwe w przypadku HD-MX12. Wymaga to wykorzystania DSP, ale można dzięki temu zaoferować pojedynczemu zestawowi moc dwukrotnie większą w porównaniu do sytuacji, gdy ten sam wzmacniacz pracuje z podziałem pasywnym. Dodatkowym atutem takiej konfiguracji jest możliwość dokładnego zgrania czasowego przetworników i wykonania korekcji oraz zabezpieczenia przetworników limiterami.

 

[img:7]

 

Monitory były przeze mnie użyte w kilku sytuacjach koncertowych w klubach właśnie. Grały z podziałem pasywnym. Co do brzmienia, to za każdym razem było do wykonania parę ruchów w zależności od wypadkowej pomieszczenia/użytego mikrofonu, ale były to działania, można powiedzieć, "kosmetyczne".

Barwa jest dobrze zbalansowana, z bardzo czytelną średnicą. Cecha pożądana w przypadku monitorów - przez Anglików nazywana "Oi Factor" - czyli tzw. przebijalność - bardzo dobra. Co do najniższego pasma, to nawet wersja na dwunastce, którą miałem przyjemność ogrywać, przetwarza zadeklarowane 70 Hz i śmiało tego dołu wystarcza. W sytuacjach klubowych musiałem najczęściej tor monitorowy odfiltrowywać, na dowód, że nie jest tego dołu mało. Co ciekawe, jeden z koncertów zaliczył sporą obsuwę czasową w związku z czym tory monitorowe poszły "na płasko". Nie przysporzyło to kłopotów ze sprzężeniami choć była to muzyka rockowa.

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Podsumowując, HD-MX12 spisały się za każdym razem bardzo dobrze, co potwierdzały recenzje śpiewających na nich wokalistów. Mówili prostymi słowami: "bardzo dobrze się słyszałem", "te głośniki są bardzo wyraźne" albo wręcz "słyszałem się wszędzie".

Głównymi atutami Ohmów HD-MX12 są: niski profil, duża skuteczność, elegancja i świetnie zaprojektowana charakterystyka kierunkowa. Daje ona nie tylko swobodę i komfort wykonawcy, nawet na niewielkiej scenie, ale również dużą dawkę spokoju realizatorowi, będąc konstrukcją odporną na sprzężenia, których życzę wszystkim jak najmniej.

AudioCommando Autor: AudioCommando

 

Specyfikacja techniczna HD-MX12*:

 
  • Impedancja: 8 / 16 / 8 Ohm
  • Moc (AES): 500 / 80 / 500 W
  • Moc maksymalna (AES): 1.000 / 160 / 1.000 W
  • Czułość (2.83V / 1m): 98 / 105 / 98 dB
  • Maksymalne SPL: 125 dB / 131 dB peak
  • Pasmo przenoszenia: 70 Hz - 20 kHz
  • Rozproszenie: Stożek, 60°
  • Wymiary (wys. x szer. x gł.): 334 x 500 x 451mm
  • Waga: 20 kg


* Pełny zasięg / HF / LF

 

ogólna ocena:
Niski profil
Duża skuteczność
Świetna charakterystyka kierunkowa
Bardzo dobra jakość wykonania
Do testów dostarczył:
OHM Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Di-Boxy Mackie MDB1

Pozostałe testy nagłośnienia

Di-Boxy Mackie MDB

Di-Boxy Mackie MDB

Marka Mackie, będąca częścią grupy LOUD Technologies, kojarzy się większości z nas wyłącznie z aktywnymi zestawami głośnikowymi i oczywiście mikserami....

Produkt: MDB-1PMDB-2PMDB-1AMDB-USB
Cena: 246 zł330 zł330 zł620 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Nowe produkty firmy ANT charakteryzują się ciekawym wyglądem, łatwą obsługą, ładnym brzmieniem oraz dobrym zabezpieczeniem limiterem. Barwę uzyskano poprzez podcięcie pasma środkowego od 250 do 400 Hz.

Produkt: Greenhead 15Redfire 15
Cena: 1.834 zł brutto1.286 zł brutto
Andrzej Modrzejewski MODRZEJEWSKI SOUND
Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Warm Audio WA-2A to urządzenie obsypane nagrodami i wyróżnieniami. Nie łatwo tego dokonać budując klona i chcąc czy nie, ścigając się z oryginałem, który już z definicji będzie kojarzył się jako ten...

Produkt: WA-2A
Cena: 4.650 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Ocena:

Cały system PA użyty przeze mnie na koncercie wyglądał następująco: 2 x CVE 15 na statywach jako przody, CVE 18s umieszczony pod prawą kolumną, dodatkowy,...

Produkt: CVE-10CVE-15CVE-18s
Cena: 1.300 zł2.000 zł2.800 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz