Electro-Voice i DYNACORD. Jaki wpływ mają te firmy na kobiecą piłkę nożną?

Electro-Voice i DYNACORD. Jaki wpływ mają te firmy na kobiecą piłkę nożną?

29 lipca 2011, 14:17
[img:5]

Wkład firm Electro-Voice i DYNACORD w sukces kobiecej piłki nożnej podczas turnieju Mistrzostw Świata w Niemczech.


Ostatni, dopiero co zakończony turniej Mistrzostw Świata w kobiecej piłce nożnej w 2011 roku, zdecydowanie zmienił sposób postrzegania tej dyscypliny sportu. Do niedawna jeszcze damska piłka nożna pozostawała przedmiotem kpin i żartów. Utarte przekonanie o braku wytrzymałości, zdolności podołania trudom 90 minutowego wysiłku przez kobiece zespoły, mit o braku woli walki wymaganej w tym sporcie, po ostatnim kobiecym turnieju - na zawsze przeszedł w zapominanie.

Mecze pomiędzy najlepszymi zespołami tej dyscypliny sportu zachwyciły kibiców na całym świecie tak widowiskowością czy poziomem dramaturgii jak i walecznością kobiecych drużyn.

Można powiedzieć, że pod względem zainteresowania kibiców doszło już praktycznie do zrównania kobiecego futbolu z jej męskim pierwowzorem. Najlepiej dowodzi tego fakt, iż w samych tylko Niemczech, każdy mecz ćwierćfinałowy oglądało 16 milionów widzów, co śmiało pozwala już teraz kobiecą piłkę nożna traktować na równi z męskim futbolem męskim.

Stało się tak w jakimś stopniu też i dlatego, że na stadionach Berlina, Frankfurtu, Drezna czy Sinsheim, używane są systemy dźwiękowe Electro-Voice i DYNACORD - instalacje spełniające najwyższe światowe standardy w tej dziedzinie. Systemy te znakomicie sprawdziły się na dwóch ostatnich turniejach mistrzostw świata mężczyzn - w Niemczech (2006) i RPA (2010).

Dlatego właśnie obie firmy Electro-Voice i DYNACORD - w istotny sposób wpływając i na bezpieczeństwo i czystą radość z odbioru sportowego widowiska, przyczyniły się w dużym stopniu do zrównania popularności męskiej i kobiecej piłki nożnej. Przyjrzyjmy się zatem kilku ze wspomnianych stadionów przez pryzmat zastosowanego na nich nagłośnienia.


Stadion w Berlinie.

Olbrzymia, bo aż czteroletnia renowacja stadionu w Berlinie, przywróciła mu dawną historyczną chwałę, w dużej mierze zastosowany tu system dźwięku współcześnie uważany jest za punkt odniesienia na całym świecie w dziedzinie stadionowego nagłośnienia. Specjaliści w dziedzinie dźwięku - TSE AG zainstalowali na tym stadionie - mieszczącym aż 74 000 widzów, system o skali i o jakości, która ukazuje i dowodzi co tak naprawdę w tego typu konstrukcjach można i należy osiągnąć przy użyciu odpowiedniego sprzętu.

Dziewiętnaście systemów liniowych Electro-Voice XLC 127 zaspokaja wymagania praktyczne nawet bywalców koncertów. Oprócz tego zastosowano tu również zdalnie kontrolowane wzmacniacze (43 EV P3000RL a tak że 38 EV P1200RL), które wyznaczają nowy wzór technicznego wyposażenia współczesnych aren sportowych. Przykład stadionu w Berlinie podziałał i na pozostałe obiekty sportowe goszczące tegoroczne finały Mistrzostw Świata kobiecego futbolu.

Zapewne długo jeszcze inżynierowie dźwięku na całym świecie stawiać będą berliński stadion za najlepszy wzór pod względem jakości rozwiązań nagłośnieniowych - czego świadectwem są 2 poniższe obiekty.

[img:1]
[img:2]


Stadion Glücksgas w Dreźnie.

Obiekt ten otwarto w 2009 roku, po dwóch latach budowy, ale wciąż jest i pewnie długo jeszcze pozostanie - jednym z najatrakcyjniejszych i najnowocześniejszych współcześnie obiektów sportowych w Niemczech.

Może nie jest to obiekt o gigantycznej pojemności - bo mieści nieco ponad 32 tysiące widzów, ale już przestrzeń VIP-owska to aż 1200 miejsc. Całkowity koszt budowy wyniósł tu 46 milionów euro. Stadion wzniesiono na miejscu starszego Dynamo Stadium.

Hesse i Partner z Rostocku i Meißner z Warnemünde odpowiedzialni za instalacje systemów dźwiękowych zdecydowali się na zastosowanie rozwiązań z Electro-Voice i ELA systems DYNACORD, w skład których wchodził układ DYNACORD PROMATRIX, wielokanałowe wzmacniacze DYNACORD DSA8405 z zintegrowanymi modułami RCM-810 oraz cyfrowy kontroler matrycy Electro-Voice NetMax N8000 a także osłony Electro-Voice FRX+PI. 

[img:3]


Commerzbank Arena we Frankfurcie

Całkowity koszt tego obiektu wyniósł aż 126 milionów euro, choć jest on tylko o 1/3 większy od stadionu w Dreźnie. Obiekt mieści 48 tysięcy widzów a otwarto go w roku 2005 - po trzech latach budowy.

Tu także zastosowano rozwiązanie jedno źródłowe i tak jak i na obu wyżej opisanych stadionach - i tu wykorzystano system ELA od EVI Audio. Instalacja włączała w skład wzmacniacze alia 24 P3000RL, obudowy z serii 84 FRX+PI oraz kontrolery sieci N8000 (wszystkie Electro-Voice). W skład systemu ELA wchodzą wzmacniacze 31 DPA 4120 i 74 DPA 4140 i sześć matryc DPM 4000 (wszystkie od DYNACORD).

[img:4]

Ciekawe instalacje

Pro Audio

Ciekawe instalacje: System nagłośnienia Hali Urania w Olsztynie
Więcej wiadomości