ROLAND FANTOM X6/ X7/ X8

ROLAND FANTOM X6/ X7/ X8

16 maja 2007, 11:49
Producent: Roland
Seria Fantom-X jest pierwszą na świecie grupą instrumentów Giga-Workstation, dającą muzykom prawie 1 GB próbek brzmieniowych, opartych na 128-głosowej polifonii.
 
Sekcja syntezatorowa posiada nową grupę próbek, w skład których weszły 88-klawiszowe, stereofoniczne sample pianin oraz brzmienia z przedziału pamięci ROM dla próbek z 4 kart rozszerzeniowych serii SRX. Moduł samplera może być rozbudowany do 544 MB pamięci RAM, która zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla profesjonalnych zastosowań cyfrowego rekordingu. Seria Fantom-X to także pierwsza na świecie grupa syntezatorów Workstation, wyposażonych w kolorowy wyświetlacz LCD.

- 128 głosowe syntezatory Workstation, 61 klawiszy (Fantom-X6), 76 klawiszy (Fantom-X7), 88 klawiszy (Fantom-X8) - progresywna klawiatura z systemem młotkowym
- Synchronizacja materiału Audio z sygnałami MIDI, generowa-nymi z nowego banku próbek ROM - w czasie rzeczywistym
- 128 MB próbek ROM, zawierające wysokiej jakości stereofoniczne brzmienia
- 32 MB pamięci RAM dla samplera, rozszerzane do 544 MB za pośrednictwem opcjonalnych kości DIMM
- Nowy kolorowy wyświetlacz LCD - pierwszy tego rodzaju w syntezatorach Workstation!
- Podręczna funkcja samplera Skip Back sampling, bank dynamicznych padów (PAD BANK)
- 3 procesory MFX plus niezależny Reverb, Chorus i procesor masteringowy
- Złącze USB dla MIDI, kompatybilność z plikami .WAV/AIFF, możliwość rozszerzenia pamięci próbek o cztery karty SRX
- Slot na karty PC do zrzucania własnych sampli lub danych User (pojemność do 1GB)
- 4 wyjścia liniowe (2 stereo lub 4 mono), wejście stereofoniczne, 24-bitowe S/PDIF I/O
- Możliwa edycja za pomocą myszki i monitora
- USB 2.0 - szybki transfer danych, import plików .WAV/AIFF, eksport plików .WAV
- V-Link: złącze do synchronizacji materiału Audio z materiałem Video

Wszczepiony nowy Synthesis Chip
Do wyboru mamy trzy modele nowych Fantomów, których łączy jedna idea: Nowy Generator Brzmień. Model ten, jest obecnie najmocniejszy w klasie syntezatorów Rolanda i umożliwia granie programem brzmieniowym Patch, złożonym z czterech próbek opartych na 128-głosowej polifonii. Ponadto brzmienia mogą być rozszerzane o dodatkowe próbki, co w rezultacie da przybliżoną wartość 1 GB (ROM + RAM + SRX ROM). Jest to obecnie największa pamięć oferowana przez syntezatory Workastation na naszym rynku. Co więcej, wewnętrzne próbki ROM zostały zdublowane jakościowo, co dało wyższą jakość brzmienia, gwarantując przyjemność gry nawet dla najbardziej wymagających muzyków.

Sampler czy cyfrowy rekorder?
Dzięki nowemu generatorowi brzmień mamy do dyspozycji zarówno sampler jak i cyfrowy rekorder audio. Fantom-X to pierwsze instrumenty Workstation umożliwiające panowanie nad dużą pojemnością materiału audio. Oznacza to, że możemy nagrywać krótkie próbki sampli, z których budowane będą poszczególne programy brzmieniowe oraz długie fragmenty audio, na wzór cyfrowych rejestratorów audio. W połączeniu z potężną pamięcią dla sampli RAM (do 544 MB) i pokładowym sekwenserem muzyk może nagrywać własne utwory MIDI + Audio (partie wokalowe, gitarowe, perkusyjne itp.). Sample mogą być podporządkowane wartościom tempa, na zasadzie Timestretching'u w czasie rzeczywistym i edytowane przy użyciu profesjonalnych narzędzi, takich jak Wave Edit i Chop. Użytkownicy mogą bez problemów ładować sample w formatach .WAV i AIFF, a następnie zrzucać dane w wygodny sposób na kartę pamięci PC o pojemności do 1 GB.

Nowe, ekspresyjne brzmienia
Tworząc nowe Fantomy-X, inżynierowie z firmy Roland mieli na celu zaoferowanie klientowi maszynę, która na obecne czasy zrewolucjonizuje rynek. Nie było to takie proste, gdyż wymagało od konstruktorów nakładu większych środków, przy świadomości, że cena produktu musi być konkurencyjna. Dlatego też nowe syntezatory to dokładnie 100% więcej pamięci ROM niż w przypadku starszej serii Fantom-S. Co więcej, nowy ROM, oparty na 128 MB pamięci wyposażony został w najnowsze, wysokiej jakości próbki, takie jak: żywe sekcje smyczkowe, dynamiczne bębny, bogate gitary nylonowe i 88-klawiszowy program pianina akustycznego, wykorzystującego indywidualne, stereofoniczne multisample dla każdego z klawiszy.
 
To niesamowite, ale ten pojedynczy program Patch wykorzystuje przeszło 700 składowych sampli. Większość z próbek zarejestrowanych zostało w największych na świecie studiach nagrań, przy użyciu specjali-stycznych analogowych mikrofonów lampowych z wysokiej jakości przedwzmacniaczami i konwerterami. Próbki miksował inżynier dźwięku i producent muzyczny Dan Blessinger (Martinsound), znany ze współpracy z takimi artystami i zespołami jak: Barbra Streisand, Prince, The London Symphony Orchestra, jak również produkcji filmowych (Universal Pictures, Warner Brothers, Disney).

Funkcja Skip Back Sampling i bank dynamicznych padów
Zastosowana po raz pierwszy w modelach Fantom-S funkcja Skip Back Sampling umożliwia w szybki sposób zsamplowanie materiału brzmieniowego MIDI, odgrywanego zarówno z klawiatury, jak i z sekwensera. Zsamplowana próbka w postaci gotowego sampla-audio posłużyć może zarówno do zapamiętania naszego pomysłu muzycznego i odegrania go w późniejszym czasie, jak również zgranie nagranego utworu sekwenserowego na próbkę kompatybilną z formatem .WAV w celu zgrania na płytę CD - nagrywanie utworów Demo.
 
Dodatkowo nagrana próbka zachowuje się jak klasyczny sampl i może być odgrywana zarówno za pomocą klawiatury jak i za pomocą 16-stu dynamicznych padów. Owe pady to nic innego jak dodatkowa klawiatura padowa, której możemy przyporządkowywać zarówno brzmienia solowe oraz perkusyjne. Przyporządkowując sample owym padom z funkcją przytrzymania Hold i zapętlenia Loop (np. loop'y perkusyjne) instrument zachowuje się jak keyboard z automatycznym akompaniamentem.

Prawdziwa stacja pracy MIDI/Audio
Nowe Fantomy umożliwiają nagrywanie kompletnych utworów muzycznych. Na 16 trakach nagrywane są nuty MIDI zarówno pochodzące z modułu brzmieniowego jak również z bloku samplera, obsługującego sygnały Audio. Ciekawie przedstawiają się kombinacje perkusyjne, łączenie brzmień generowanych z ROM'u instrumentu i perkusyjnych loop'ów audio. Nowo opracowana funkcja Timestretching - automatycznie, w czasie rzeczywistym, zsynchronizuje tempo loop'ów do tempa sekwensera. Do tej pory owa funkcja dostępna była tylko za pośrednictwem samplerów VariPhrase.
 
Nie bez znaczenia jest także sama pojemność sekwensera, która charakteryzuje się pojemnością 400 tysięcy nut i bez problemu pomieści nawet bardzo zaawansowane, długie projekty muzyczne. Sekwenser może importować i eksportować pliki Standard MIDI File. Zapisując owe pliki (wraz z samplami) na karcie PC (1 GB) instrument może spełniać funkcję potężnej biblioteki utworów muzycznych dla zespołów grających na imprezach tanecznych i wspierających się tzw. gotowcami.

Malowniczy, kolorowy wyświetlacz
Seria Fantom-X jest pierwszą na świecie grupą syntezatorów Workstation wyposażoną w kolorowy wyświetlacz LCD. Nie bez znaczenia jest owa kolorystyka, która wspomaga reagowanie na poszczególne ikony zawarte na ekranie. Z wszystkimi pozycjami Menu i ekranami roboczymi nawigacja nowymi Fantomami jest szybka i przyjemna. Tło wyświetlacza może być dowolnie wymie-niane, na zasadzie zaimportowania plików bitmapowych z komputera.

Kompletne studio efektów i narzędzi masteringowych
Pokładowy moduł efektów zawiera niezależny blok procesora Reverb, Chorus, oraz trzy multiprocesory MFX z możliwością rzeźby-kreowania samplingu, idealne do tworzenia próbek. Znajdziemy tu zaawansowane algorytmy takie jak: COSM Guitar Amp Modeling, Lo-Fi, synchronizacja tempa echa, Slicer, Isolator, multi-łańcuchy efektowe i wiele innych. W trybie Performance wszystkie trzy efekty MFX mogą być równolegle konfigurowane. Do dyspozycji ponadto mamy prosty w użyciu, a jednocześnie profesjonalny procesor masteringowy, który za pośrednictwem multi-band'owego kompresora zmiksuje materiał audio na gotowy stereofoniczny ślad, co w rezultacie da nam gotowy utwór na CD.

Gotowy do podłączenia USB
Pokładowy port USB spełnia dwie funkcje. Po pierwsze jest to interfejs USB-MIDI, umożliwiający bezpośrednie podpięcie Fantoma do komputera i komunikację MIDI. Po drugie jest to port do importowania i eksportowania danych audio formatu .WAV/AIFF. Dzięki temu, przenoszenie sampli z komputera i używanie ich jako próbki w sekwenserze syntezatora jest szybkie i proste, a najważniejsze bez straty jakości. Dzięki wymianie danych pomiędzy syntezatorem i komputerem, muzyk w szybki sposób stworzy swój materiał audio na CD. Nagrywamy utwór MIDI, zgrywamy go opierając się na bloku Mastering Tools, a następnie gotowy materiał transportujemy po USB do komputera wyposażonego w CD-RW.

V-LINK: przyszłość muzykowania
Fantomy-X to nie tylko studio MIDI-Audio, ale także Video. Używając technologii firmy Roland: V-LINK, muzycy mogą sterować klipami Video. Oczywiście wymaga to sprzężenia z urządzeniem twardo dyskowym Video (Edirol DV-7PR, Edirol P-1, itp.). Synchronizacja odbywa się za pomocą złączy MIDI, a wyzwalanie poszczególnych klipów za pomocą klawiatury lub padów dynamicznych (Fantom-X). Klipy Video modyfikowane są za pomocą potencjometrów obrotowych i dźwigni Pitch Bender z panelu frontowego syntezatorów, a wszystko w czasie rzeczywistym. Dzięki funkcji V-LINK nasze koncerty ożyją, dodając ekspresji wizualnej odgrywanym przez nas utworom.

Funkcje pianina
W najwyższym modelu Fantom-X8 zastosowano 88-klawiszową progresywną klawiaturę młotkową, oferującą wysoki standard na wzór drogich, analogowych grand-fortepianów koncertowych. Klawiatura ta w połączeniu z wysokiej jakości programem pianina (nowy program/Patch: 88-key Split Piano) gwarantuje wysoki komfort, nawet dla pianistów preferujących instrumenty analogowe. We wszystkich modelach Fantom-X zastosowano specjalny przycisk PIANO, po naciśnięciu którego instrument automatycznie przeprogramowywany jest na cyfrowe pianino koncertowe, edytując odpowiednio ustawienia klawiatury i modułu brzmieniowego.

Użytkowników syntezatorów Fantom-X ucieszy nowy system operacyjny, który dodaje do sekwensera 8 stereofonicznych, liniowych śladów Audio. Każdy z modeli Fantom X6, X7 i X8 może być bez problemu zmodyfikowany systemowo za pomocą pakietu Audio Track Expansion Kit: FAN-X-UP1. Wygląda to podobnie w przypadku modułu Fantom-XR, dla którego także przewidziano takie rozszerzenie. Pakiet uaktualniający system zawiera kartę CompactFlash, który zawiera oprogramowanie instalacyjne. Dodatkowo użytkownik otrzymuje specjalną przejściówkę (PC Adaptor), która umożliwi podpinanie kart CompactFlash do portu PC Card. W pakiecie instalacyjnym znajdziemy jeszcze CD-ROM, który zawiera edytor komputerowy w nowej wersji (Fantom-X Editor Software Version 2). Znajdziemy tu takie narzędzia jak: Edytor Sampli, Edytor Multisampli i plik konwertera S-700 dla komputerów Mac i PC.

- Oprogramowanie dodaje 8 liniowych, stereofonicznych Audio-traków do sekwenserów syntezatorów Fantom-X
- Traki mogą być odgrywane z dowolnego punktu w utworze i synchronizowane z trakami MIDI za pośrednictwem narzędzi time-stretching'owych w czasie rzeczywistym
- Multisamplowy Edytor próbek waveform do dokładnej korekcji programów samplingowych
- Uaktualnione oprogramowanie edytorskie, plus CD-ROM z konwerterem S-700 dla komputerów Mac/PC
- Tryb banku Auto-Patchy ułatwiający tworzenie kompozycji Patchy z sampli
- Nowy parametr Sample Gain (0/+6/+12dB)

Audio Track Expansion
Muzycy z całego świata, którzy nabyli lub zamierzają nabyć syntezatory Workstation Fantom-X uzyskują nowe narzędzia wzbogacające możliwości tych zaawansowanych studiów pracy. Po uaktualnieniu systemu otrzymujemy platformę łączącą syntezator-sampler-sekwenser. Pokładowy sekwenser prócz traków MIDI oferuje 8 traków, przeznaczonych na stereofoniczne sample Audio. Tempo sampli może być automatycznie dostosowywane za pomocą time-stretchingu działającego w czasie rzeczywistym. Dzięki tej możliwości mamy gwarancję synchronizacji traków Audio z trakami MIDI. Nieosiągalna możliwość odtwarzania sampla w dowolnym punkcie utworu, teraz jest możliwa na platformie sekwensera Fatom-X.
 
W przypadku standardowych samplerów, odtwarzając próbkę w dowolnym jego punkcie skazani jesteśmy na odsłuchiwanie go od początku, więc aby zabrzmiało wszystko poprawnie musimy odsłuchiwać utwór zawsze resetując go do początku. W Fantomach-X (wersja 2) sample będą odtwarzane poprawnie w dowolnym punkcie utworu, gdyż dba o to automatyczna synchronizacja. Do dyspozycji mamy ponadto funkcją SkipBack sample, która nagrywa dane fragmenty lub całe utwory i przekształca je w gotowe sample. Nowe oprogramowanie to nic innego jak ugruntowanie stwierdzenia, iż Fantomy-X to zaawansowane studia nagrań, łączące wszystkie możliwości Audio/MIDI.

Dane techniczne

Klawiatura: (X6) 61 klawiszy (dynamiczna, aftertouch), (X7) 76 klawiszy (dynamiczna, aftertouch), (X8) 88 klawiszy (progresywna, z systemem młotkowym, aftertouch)

Moduł brzmieniowy
Polifonia 128 głosów
Multitimbral 16 partów
Pamięć próbek 128 MB
Próbki Waveforms 1436
Pamięć Preset Patch: 1024 + 256 (GM2),
Zestawy Perkusyjne: 40 + 9 (GM2),
Performance: 64
Pamięć User Patch: 256,
Zestawy Perkusyjne: 32,
Performance: 64 Karta pamięci (PC) Patch: 256, Zestawy Perkusyjne: 32,
Performance: 64 Efekty Multi-efekty: 3 (78 typów), Chorus (3 typy), Reverb (5 typów), Input Efects (6 typów), Mastering Efects (3-band Compressor)

Sekcja Samplera
Format danych 16-bit (pliki typu .WAV/AIFF)
Częstotliwość próbkowania 44,1 kHz
Maksymalny czas próbkowania Standard: 32 MB (mono: 360 sec., stereo: 180 sec.).
Max (rozszerzenie za pomocą kości DIMM): 544 MB (mono: 102 min., stereo: 51 min.)
Liczba sampli Pamięć User: 2000 (32 MB), pamięć Card: 7000 (karta PC)

Sekcja Sekwensera
Traki frazowe (Phrase Tracks) (16 kanałów MIDI na każdy trak): 16, Pattern Track (16 kanałów MIDI na każdy trak): 1 (max. 100 paternów). Tempo Track: 1, Beat Track: 1 Rezolucja 480 TPQN. Tempo 5-300. Pojemność 400 tys. nut. Długość utworu 9998 taktów.
Metody nagrywania: w czasie rzeczywistym, krok-po-kroku

Inne:
Arpeggiator: Preset: 128, User: 128 Rhythm Pattern Preset: 256 (32 grupy), User: 256 (32 grupy) Chord Memory Preset: 64, User: 64 Wyświetlacz: graficzny, 320 x 240 punktów, podświetlany LCD (kolorowy)
Pady: 16 padów, czułe dynamicznie i na docisk (aftertouch)
Kontrolery: dźwignia Pitch Bend/Modulation. Potencjometry obrotowe x4, programowalne przyciski (Assignable Switch) x2, kontroler na podczerwień D Beam
Złącza: słuchawkowe, A(Mix) Output Jacks (L/MONO, R): 1/4 TRS, B Output Jacks (L, R): 1/4, Input Jacks (L/MONO/MIC, R): 1/4, Hold Pedal Jack (rozpoznawanie ustawienia w połowie Half Pedal), Control Pedal Jack (programowalny), MIDI (IN, OUT, THRU), złącze USB (transfer danych audio, interfejs MIDI), Interfejs Digital Audio (coaxial): Input/Output, złącze zasilające Sloty na rozszerzenia 4 sloty dla kart SRX, 1 slot dla kości DIMM (128-512 MB; 3,3V) Zewnętrzny zapis danych Karta PC: 1 slot (możliwość stosowania kart SmartMedia i CompactFlash za pomocą interfejsu PC Card Adapter)
Zasilanie: AC 117V, AC 230V, AC 240V (50/60 Hz), AC 220 (60 Hz) Wymiary: (X6) 1050(W)x358(D)x125(H) mm, (X7) 1262(W)x358(D)x125(H) mm, (X8) 1408(W)x455(D)x165(H) mm

Waga: (X6) 12,5 kg, (X7) 14,5 kg, (X8) 29,5 kg
Akcesoria: Instrukcja obsługi (polska i angielska), lista brzmień i parametrów, CD-ROM (Sample Audio), CD-ROM (Edytor, USB MIDI Driver), nalepka wspomagająca obsługę, kabel zasilający
Opcje: Karty rozszerzeniowe z serii SRX, statyw instrumentalny: [X6][X7] KS-12/[X8] KS-17, pedały nożne: seria DP, Foot Switch: BOSS FS-5U, pedał ekspresji: EV-5 [img:1][img:2][img:3]
Syntezatory Moduły brzmieniowe Kontrolery MIDI USB

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Roland rozwiń listę sklepów

Studio

Kolejna prestiżowa marka w portfolio Audio Plus: SCHOEPS
Więcej wiadomości