Walt Disney Concert Hall wyposażona w cyfrowe miksery DiGiCo

Walt Disney Concert Hall wyposażona w cyfrowe miksery DiGiCo

25 marca 2015, 09:00
Producent: DiGiCo
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

[img:1]

Na swoje 50. urodziny Music Center w Los Angeles udoskonaliło system audio w prestiżowej Walt Disney Concert Hall, wyposażając ją w konsolety DiGiCo - SD5 na FOH i monitorową SD10. Oba miksery korzystają ze wspólnego SD Rack, komunikując się poprzez łącza światłowodowe.

Decyzję o zakupie konsolet DiGiCo do sali koncertowej Walta Disneya, która została oddana do użytku w 2003 roku, podjęto pod wpływem udanego sezonu koncertowego w Hollywood Bowl, w której to z kolei w 2014 roku zainstalowano konsoletę SD7.

W tej słynnej na cały świat muszli koncertowej (w której występowali także The Beatles) każdego roku orkiestra filharmoniczna z LA występuje z 15-tygodniowym cyklem letnich koncertów, na pozostałe miesiące wracając pod dach, do Walt Disney Concert Hall.

 

Po ogromnym sukcesie koncertów w Hollywood Bowl, w czym wydatny udział miały nowe konsolety DiGiCo, zaczęliśmy rozważać podobne posunięcie inwestycyjne dla sali koncertowej. Chcieliśmy zainstalować konsolety, które będą łatwe w użyciu, będą też oferowały wysoką elastyczność komunikacji wejściowej/wyjściowej i gwarantowały możliwości przyszłej rozbudowy.

 

Jest to rozwiązanie sensowne także z perspektywy realizatorów, którzy będą mogli teraz pracować - tak w lecie, w Hollywood Bowl, jak i w zimie, w sali koncertowej Walta Disneya - na konsoletach tego samego typu.

Fred Vogler - główny projektant systemu audio i realizator dźwięku LA Phil

 

[img:2]

 

Według Kevina Wapnera, szefa technicznego, a jednocześnie realizatora odsłuchów w Hollywood Bowl, użycie konsolet DiGiCo z próbkowaniem 96 kHz odegrało istotną rolę w uzyskaniu znaczącej poprawy jakości dźwięku w tym obiekcie.

 

Rok przed tym, gdy podjęliśmy tę ostatnią decyzję o zakupie, przekonwertowaliśmy wszystkie połączenia w sali koncertowej do pracy w trybie 96K z użyciem Rocknet. Przejście z poprzednio używanych konsolet na DiGiCo i połączenie ich łączami światłowodowymi przebiegło naprawdę bezproblemowo.

Kevin Wapner - szef techniczny i realizator odsłuchów w Hollywood Bowl

 

 

Nie mniej istotne są możliwości wyjściowe matrycy SD5. Mimo że doskonałość akustyki sali koncertowej, zaprojektowanej przez akustyka Yasuhisę Toyotę, sprawia, że konieczność użycia więcej niż 40 wejść konsolety FOH podczas występów nie-orkiestrowych zdarza się bardzo rzadko, SD5 umożliwia bardzo drobiazgową kontrolę brzmienia rozbudowanego systemu nagłośnieniowego, który jest uruchamiany tylko w razie potrzeby. Niestandardowo skonfigurowane grona JBL VT4887, lewe i prawe, grają do przodu, na boki i do tyłu, podobnie jak grono środkowe. Frontfill obejmuje swoim działaniem kilka pierwszych rzędów widowni, a oprócz tego w sali zainstalowano głośniki sufitowe i opóźnieniowe nad balkonami.

 

Wszystko jest tu adresowalne. Możesz dowolnie zmieniać poziom dźwięku emitowanego w przód - części górne i dolne gron są adresowane oddzielnie - jak i na boki i do tyłu. Również indywidualnie można adresować sygnały do głośników ATC. To był kolejny czynnik, który przyczynił się do wybrania konsolety DiGiCo - potrzebowaliśmy takiej, która zapewni szerokie możliwości matrycowania i komutacji.

 

Korekcja w tej konsolecie EQ brzmi doskonale, a opcje routingu są bardzo rozbudowane. To dobre narzędzie do swobodnego kształtowania dźwięku i wysłania go dokładnie tam, gdzie ma sie znaleźć. Co równie ważne, praca na tej na konsolecie jest niesłychanie intuicyjna i wygodna.

Fred Vogler - główny projektant systemu audio i realizator dźwięku LA Phil

 

Etatowi realizatorzy dźwięku w sali koncertowej Walta Disneya, Randy Piotroski (FOH) i Leland Alexander (monitory), bardzo intensywnie korzystają z funkcji snapshotów.

 

Mamy gotowe szablony wstępne, ponieważ dystrybucja sygnałów PA jest tak skomplikowana, że nie chcielibyśmy odtwarzać wszystkiego przed każdym koncertem

 

Kevin Wapner - szef techniczny i realizator odsłuchów w Hollywood Bowl

 

 

Owe szablony zostały przygotowane dla rozmaitego typu imprez odbywających się w sali: Casual Fridays, który obejmuje sesję pytań i odpowiedzi pomiędzy artystami i publicznością; występy jazzowe i inne z nagłośnieniem; występy chórów i operowe; inne wydarzenia.

W trakcie występów orkiestry LA Phil, podczas których w pełni wykorzystuje się naturalną akustykę sali, SD5 jest przenoszona do specjalnej kabiny za stanowiskiem realizacji FOH i używana jako konsoleta nagraniowa.

 

Nagrania archiwalne to w zasadzie miks stereo na dysku flash. Zazwyczaj używamy pięciu mikrofonów - lewy i prawy oraz trzy ambientowe. Podczas rejestracji telewizyjnych sygnał z każdego mikrofonu rejestrowany jest przez system Merging Technologies Pyramix, za pośrednictwem przetworników Horus. Decyzje co do zakupu sprzętu dla prestiżowej Walt Disney Concert Hall zawsze są podejmowane bardzo rozważnie.

Kevin Wapner - szef techniczny i realizator odsłuchów w Hollywood Bowl

 

 Tu brzmienie musi być naprawdę najwyższej jakości, a to wymusza niebywale krytyczne podejście. Zawsze mówimy, że dźwięk jest badany jak pod mikroskopem z tysiąckrotnym powiększeniem. Każdy element wyposażenia technicznego, który tu wprowadzamy, musi być pieczołowicie zbadany. Oczekiwania kierownictwa i artystów są bardzo wysokie, więc jakość dźwięku, a także wygląd i sposób działania to naprawdę istotne rzeczy.

Fred Vogler - główny projektant systemu audio i realizator dźwięku LA Phil

 

 
Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

HK Audio FINEO - seria "skrojona" pod instalacje
Więcej wiadomości