
Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?
Podczas wybierania mikrofonów do zastosowania na scenie i w studiu, spotkacie się z dwoma rodzajami mikrofonów: dynamicznymi i pojemnościowymi. Przyjrzyjmy się zatem obu tym rodzajom - ich zaletom i wadom.
Mikrofony pojemnościowe
Mikrofony pojemnościowe to najpowszechniej spotykane mikrofony we wszystkch studiach. Posiadają szerokie pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów. Są głośniejsze, ale także bardziej czułe na głośne dźwięki. Na tym polu sprawdzone w "boju" mikrofony pojemnościowe to m.in.: Oktava MK-012, RODE NT1 oraz AKG C414B.
Mikrofony pojemnościowe są zwykle o wiele droższe od dynamicznych. Wymagają zasilania - zazwyczaj jest to zasilanie phantom 48V, spotykane w wielu stołach mikserskich lub zewnętrznych zasilaczach (spójrzcie na przełącznik "P48" lub "48V" w sekcji channel strip lub z tyłu miksera).
Mikrofony pojemnościowe są używane przeważnie w studiu, ponieważ ich czułość na głośne dźwięki jest większa niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Pomimo tego stosuje się je również na scenie jako mikrofonów centralnych do bębnów czy do wzmocnienia brzmienia orkiestr lub chórów. Spotykane są dwa rodzaje mikrofonów pojemnościowych: mało-membranowe i wielko-membranowe.
Przykładowe mikrofony pojemnościowe. Od lewej: Rode NT1, AKG C414B i Oktava MK-012.
Mikrofony wielko-membranowe (LDM) - są najczęściej stosowane do studyjnej rejestracji wokali oraz wszystkich instrumentów, w których istnieje potrzeba osiągnięcia "głębii". Mikrofon wielko-membranowy zapewnia nieco cieplejsze brzmienie - istnieje powszechne przekonanie, że większość takich mikrofonów odtwarza niskie tony lepiej niż mikrofony typu SDM (mało-membranowe) lecz to nieprawda. Faktycznie to mikrofony mało-membranowe odtwarzają lepiej niskie częstotliwości - brzmienie jest równomierne łącznie z basami. Przy zastosowaniu mikrofonów pojemnościowych do wokali potrzebny jest filtr ("popfiltr"), gdyż są one tak czułe, że wszystkie spółgłoski wybuchowe (m.in.: "P", "T" oraz "B") powodują zniekształcenia. Warto zatem zaopatrzyć się w odpowiedni filtr, aby uniknąć przesterowanych dźwięków.
Mikrofony mało-membranowe (SDM) - to dobry wybór w sytuacji, gdy potrzebujecie solidnego, szerokiego pasma przenoszenia, doskonałego przenoszenia transjentów. Mikrofony SDM sprawdzają się dobrze do nagrywania koncertów, w szczególoności do partii instrumnetów smyczkowych.
Mikrofony dynamiczne
W porównaniu z mikrofonami pojemnościowymi, mikrofony dynamiczne są o wiele bardziej odporne, szczególnie jeśli chodzi o wilgoć i inne czynniki zewnętrzne, co czyni je doskonałymi do zastosowania na scenie. Mikrofony dynamiczne, takie jak Shure SM57 i Shure SM58, są już legendą nie tylko ze względu na doskonałą jakość dźwięku, ale również wytrzymałość. Każdy obiekt koncertowy posiada takie mikrofony, często w różnym stanie "wyeksploatowania"; ale wciąż brzmice tak samo dobrze, jak po wyjęciu z pudełka.
Mikrofony dynamiczne nie wymagają własnego zasilania jak mikrofony pojemnościowe. Ich jakość brzmienia nie jest jednak aż tak dobra jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych. Większość mikrofonów dynamicznych posiada bowiem ograniczone pasmo przenoszenia, co wraz ze zdolnością wytrzymywania dużych poziomów ciśnienia dźwięku sprawia, że doskonale nadają się do wzmacniaczy głośnych gitar, wokali i bębnów. Wśród dobrych mikrofonów dynamicznych znajdują się m.in.: Shure SM57, Sennheiser E602 i Shure SM58.
Przykładowe mikrofony dynamiczne. Od lewej: Shure SM57, Shure SM58 i Sennheiser E602.
Co wybrać?
W zależności od potrzeb zajmijmy się teraz wyborem odpowiedniego mikrofonu dla siebie. Dodam, że podane w niniejszym artykule marki mikrofonów są przykładowe. Istnieje bowiem szereg innych firm produkujących równie doskonałe mikrofony, które sprawdzają się podczas nagrywania lub koncertu. Najlepszym sędzią jest Wasze ucho oraz - niestety najczęściej - możliwości finansowe.
Nagrywanie wokali w domu - Potrzeba wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego - jeśli posiadacie zasilanie phantom. Jeśli nie, możecie rozważyć mikrofon dynamiczny np. Shure SM7B. Jednak zasadniczo rzadko można osiągnąć brzmienie lepsze niż w przypadku mikrofonu Shure SM58.
Nagrywanie gitary akustycznej - Potrzebujecie dobrego mikrofonu mało-membranowego. Dobrym wyborem są chociażby: Oktava MC012, Marshall MXL 603S lub nieco droższy Neumann KM184.
Nagrywanie wiolonczeli / kontrabasu - Potrzebujecie wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego. Struny rezonują dosyć szybko, dlatego niższe przenoszenie transjentów w mikrofonach wielko-membranowych umożliwia lepsze odwzorowanie niskich tonów w tych instrumentach.
Nagrywanie koncertów LIVE - Potrzebujecie pary mało-membranowych mikrofonów pojemnościowych do nagrywania stereo.
Bębny - Tutaj potrzebujecie połączenia mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych. Do samych bębnów należy zastosować mikrofony dynamiczne - Shure SM57 lub Sennheiser E602 są doskonałe do kotłów i werbli, AKG D112 i Sennheiser E602 nadają się dobrze do stopy. Jako mikrofony centralne i do talerzy należy użyć membranowych mikrofonów pojemnościowych, ponieważ zapewniają najlepsze pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów.





