Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

18 maja 2015, 12:00
autor: Dawid Gorgolewski

Podczas wybierania mikrofonów do zastosowania na scenie i w studiu, spotkacie się z dwoma rodzajami mikrofonów: dynamicznymi i pojemnościowymi. Przyjrzyjmy się zatem obu tym rodzajom - ich zaletom i wadom.

 

Mikrofony pojemnościowe

Mikrofony pojemnościowe to najpowszechniej spotykane mikrofony we wszystkch studiach. Posiadają szerokie pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów. Są głośniejsze, ale także bardziej czułe na głośne dźwięki. Na tym polu sprawdzone w "boju" mikrofony pojemnościowe to m.in.: Oktava MK-012, RODE NT1 oraz AKG C414B.

Mikrofony pojemnościowe są zwykle o wiele droższe od dynamicznych. Wymagają zasilania - zazwyczaj jest to zasilanie phantom 48V, spotykane w wielu stołach mikserskich lub zewnętrznych zasilaczach (spójrzcie na przełącznik "P48" lub "48V" w sekcji channel strip lub z tyłu miksera).

Mikrofony pojemnościowe są używane przeważnie w studiu, ponieważ ich czułość na głośne dźwięki jest większa niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Pomimo tego stosuje się je również na scenie jako mikrofonów centralnych do bębnów czy do wzmocnienia brzmienia orkiestr lub chórów. Spotykane są dwa rodzaje mikrofonów pojemnościowych: mało-membranowe i wielko-membranowe.

 

[img:4]

Przykładowe mikrofony pojemnościowe. Od lewej: Rode NT1, AKG C414B i Oktava MK-012.

 

Mikrofony wielko-membranowe (LDM) - są najczęściej stosowane do studyjnej rejestracji wokali oraz wszystkich instrumentów, w których istnieje potrzeba osiągnięcia "głębii". Mikrofon wielko-membranowy zapewnia nieco cieplejsze brzmienie - istnieje powszechne przekonanie, że większość takich mikrofonów odtwarza niskie tony lepiej niż mikrofony typu SDM (mało-membranowe) lecz to nieprawda. Faktycznie to mikrofony mało-membranowe odtwarzają lepiej niskie częstotliwości - brzmienie jest równomierne łącznie z basami. Przy zastosowaniu mikrofonów pojemnościowych do wokali potrzebny jest filtr ("popfiltr"), gdyż są one tak czułe, że wszystkie spółgłoski wybuchowe (m.in.: "P", "T" oraz "B") powodują zniekształcenia. Warto zatem zaopatrzyć się w odpowiedni filtr, aby uniknąć przesterowanych dźwięków.

Mikrofony mało-membranowe (SDM) - to dobry wybór w sytuacji, gdy potrzebujecie solidnego, szerokiego pasma przenoszenia, doskonałego przenoszenia transjentów. Mikrofony SDM sprawdzają się dobrze do nagrywania koncertów, w szczególoności do partii instrumnetów smyczkowych.

 

Mikrofony dynamiczne

W porównaniu z mikrofonami pojemnościowymi, mikrofony dynamiczne są o wiele bardziej odporne, szczególnie jeśli chodzi o wilgoć i inne czynniki zewnętrzne, co czyni je doskonałymi do zastosowania na scenie. Mikrofony dynamiczne, takie jak Shure SM57 i Shure SM58, są już legendą nie tylko ze względu na doskonałą jakość dźwięku, ale również wytrzymałość. Każdy obiekt koncertowy posiada takie mikrofony, często w różnym stanie "wyeksploatowania"; ale wciąż brzmice tak samo dobrze, jak po wyjęciu z pudełka.

Mikrofony dynamiczne nie wymagają własnego zasilania jak mikrofony pojemnościowe. Ich jakość brzmienia nie jest jednak aż tak dobra jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych. Większość mikrofonów dynamicznych posiada bowiem ograniczone pasmo przenoszenia, co wraz ze zdolnością wytrzymywania dużych poziomów ciśnienia dźwięku sprawia, że doskonale nadają się do wzmacniaczy głośnych gitar, wokali i bębnów. Wśród dobrych mikrofonów dynamicznych znajdują się m.in.: Shure SM57, Sennheiser E602 i Shure SM58.

 

[img:5]

Przykładowe mikrofony dynamiczne. Od lewej: Shure SM57, Shure SM58 i Sennheiser E602.

 

Co wybrać?

W zależności od potrzeb zajmijmy się teraz wyborem odpowiedniego mikrofonu dla siebie. Dodam, że podane w niniejszym artykule marki mikrofonów są przykładowe. Istnieje bowiem szereg innych firm produkujących równie doskonałe mikrofony, które sprawdzają się podczas nagrywania lub koncertu. Najlepszym sędzią jest Wasze ucho oraz - niestety najczęściej - możliwości finansowe.

 

Nagrywanie wokali w domu - Potrzeba wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego - jeśli posiadacie zasilanie phantom. Jeśli nie, możecie rozważyć mikrofon dynamiczny np. Shure SM7B. Jednak zasadniczo rzadko można osiągnąć brzmienie lepsze niż w przypadku mikrofonu Shure SM58.

Nagrywanie gitary akustycznej - Potrzebujecie dobrego mikrofonu mało-membranowego. Dobrym wyborem są chociażby: Oktava MC012, Marshall MXL 603S lub nieco droższy Neumann KM184.

Nagrywanie wiolonczeli / kontrabasu - Potrzebujecie wielko-membranowego mikrofonu pojemnościowego. Struny rezonują dosyć szybko, dlatego niższe przenoszenie transjentów w mikrofonach wielko-membranowych umożliwia lepsze odwzorowanie niskich tonów w tych instrumentach.

Nagrywanie koncertów LIVE - Potrzebujecie pary mało-membranowych mikrofonów pojemnościowych do nagrywania stereo.

Bębny - Tutaj potrzebujecie połączenia mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych. Do samych bębnów należy zastosować mikrofony dynamiczne - Shure SM57 lub Sennheiser E602 są doskonałe do kotłów i werbli, AKG D112 i Sennheiser E602 nadają się dobrze do stopy. Jako mikrofony centralne i do talerzy należy użyć membranowych mikrofonów pojemnościowych, ponieważ zapewniają najlepsze pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów.

 https://muzyczny.pl/55_artykul_Jak-wybrac-mikrofon.html

Pozostałe poradniki Urządzamy małe studio / stanowisko do video montażu Temat własnego studia nagrań tli się w wielu głowach aktywnych muzyków, a także jest często niespełnionym marzeniem wielu „ex” muzyków, którzy wybrali inną ścieżkę kariery. I tak jak grzyby po deszczu w ostatniej dekadzie mamy wysyp... PORADNIK: Systemy liniowe - projektowanie i strojenie Głównym celem niniejszego przewodnika jest przedstawienie podstawowych wytycznych oraz objęcie wszystkich podstawowych kroków niezbędnych do zaprojektowania i optymalizacji liniowego systemu audio z użyciem subwooferów. Dokument ten... Jak zostać realizatorem dźwięku? Niestety, to nie będzie szybki poradnik typu "pięć sposobów na..." jak zostać realizatorem dźwięku. Jeśli jeszcze cię nie rozczarowałem, zaparz sobie herbatę i usiądź wygodnie, tak byś mógł tę historię chłonąć całym sobą PORADNIK: Jak pozbyć się echa przy korzystaniu z mikrofonu USB? Pytanie: Jak wyeliminować echo podczas korzystania z mikrofonu USB? Odpowiedź: Jako dumny posiadacz zupełnie nowego mikrofonu USB, jesteś podekscytowany wszystkimi udogodnieniami, w tym brakiem długich kabli do podłączenia do interfejsu... FELIETON: Asertywnie zniekształcając rzeczywistość W rodzinnej Wenezueli wyprodukował wiele topowych albumów dla Caramelos de Cianuro, Viniloversus i Desorden Público, a w 2009 roku jego współpraca z Los Amigos Invisibles zdobyła nagrodę Latin Grammy Award za album Commercial. We... PORADNIK: Optymalizacja projektu w programie DAW Cyfrowe stacje robocze umożliwiają nam również optymalizację ustawień pod kątem konkretnej sesji. W zależności od tego, nad jakim materiałem pracujemy, możemy odpowiednio przygotować nasze cyfrowe środowisko. Przyjrzyjmy się kluczowym...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz