MAYONES FLAME LP IV S
Waldemar Zieliński 26 marca 2005, 17:32 Gitary Mayones s.c.Mayones FLAME LP IV Sok. 1989 zł
- wygląd
- brzmienie
- sprawdzona elektronika
Po raz kolejny miałem zaszczyt grać oraz mam możliwość pisać o instrumentach firmy MAYONES. Gitara, którą otrzymałem to FLAME LP IV S. Kształt korpusu gitary to klasyczny Les Paul z profilowanym topem wykonanym z klonu wzorzystego. Piękny instrument z bindingiem korpusu w kolorze kremowym po obu jego stronach (jak w Les Paul Custom).
Budowa
Korpus gitary, wykonano z drewna olchowego, profilowaną (wypukłą) płytę wierzchnią (top) z klonu falistego (tigerstipe). Gitara ma kolor czarny (wysoki połysk), natomiast top ma kolor czarny transparentny z uwidocznionym rysunkiem drewna klonowego. Korpus jak już wcześniej napisałem jest otoczony kremowym bindingiem po obu stronach i jest wyposażony w chromowane zaczepy paska typu Strap – lock firmy Schaller. Korpus nie jest wyposażony w płytkę, tzw. Chorągiewkę, montowaną pod przetwornikami (patrz Gibson Les Paul Standard)
Gryf wykonano z drewna klonowego, podstrunnicę z 22 doskonale nabitymi i wypolerowanymi progami firmy SCHALLER wykonano z palisandru. Podstrunnica posiada markery w kształcie trapezów i została otoczona kremowym bindingiem analogicznie do korpusu. Nakretkę pręta regulacyjnego schowano pod płytką - dzwonkiem wykonanym z 3 – warstwowego tworzywa . Siodełko wykonano precyzyjnie i estetycznie z plastiku.
Szyjka jest wygodna i nie ma najmniejszego problemu z realizacją jakichkolwiek technik gitarowych . Menzura 24 3/4” typowa dla gitar typu Les Paul. Szyjka jest wklejana w korpus (budowa typu set – in) analogicznie jak w konstrukcjach firmy Gibson. Powoduje to znaczne wydłużenie sustainu gitary i powoduje polepszenie właściwości akustycznych instrumentu, co daje się odczuć podczas gry.
Główka gitary (odchylona) jest wyposażona jest w klucze typu vintage firmy SCHALLER w kolorze szarym z plastikowymi główkami (kształt dokładnie jak w Gibsonach) rozmieszczone w układzie 3+3 oraz logo producenta. W kolorze czarnym jest wykończona cała szyjka oraz główka gitary.
Mostekgitary to konstrukcja typu Tune – o matic firmy Schaller. Składa się ze strunociągu mocowanego na korpusie gitary za pomocą dwóch trzpieni z możliwością regulacji wysokości oraz mostka wyposażonego w 6 regulowanych stalowych siodełek mocowanego w korpusie również za pomocą dwóch trzpieni z regulacją wysokości.
Układ elektryczny
Uklad elektryczny testowanej gitary sklada sie z:
- dwa przetworniki typu humbucker firmy TESLA model VR-PAF (puszki chromowane),
- 2 x potencjometry barwy.
- 2 x potencjometr głośności (volume),
- trzypozycyjny przełącznik trybu pracy przetworników typu toggle switch.
Układ elektryczny zmontowany jest poprawnie, potencjometry barwy oraz głośności wyposażone w pokrętła typu speed – knobs, pracują bez zarzutu przełącznik trzypozycyjny działa bez zbędnych trzasków. Żadnych negatywnych uwag, sprawdzona konstrukcja.
Brzmienie
Gitara wyglada jak Les Paul i jak wygląda tak też brzmi. Tych, którzy nie słyszeli brzmienia gitar Les Paul odsyłam do twórczości takich gwiazd jak Led Zeppelin, Gary Moore (głównie ostatnie płyty) lub nasze TSA czy Lombard. Brzmienie testowanej gitary jest pełne, gęste i selektywne .
Przetwornik przy mostku przy zastosowaniu zniekształcenia brzmienia (przester) zachowuje swój specyficzny charakter bedąc jednocześnie selektywny. Brzmienie czyste znakomicie znajdzie zastosowanie w zagrywkach bluesowych (John Lee Hoocker) jak również country.
Przetwornik przy mostku “produkuje” przyjemne głebokie brzmienie mające zastosowanie w Jazzie. Jeśli ktoś chciałby naśladować brzmieniem Carlosa Santanę, nic prostszego, instrukcja poniżej:
1. Włączyć przester (gęsty ale bez przesady),
2. Włączyć przystawkę przy gryfie,
3. Potencjometr barwy ww przetwornika ustawić w pozycji 3-4,
4. Gotowe. Reszta w palcach grającego.
Przy odpowiednim potraktowaniu przełącznika trybu pracy przystawek oraz potencjometrów (plus nieco “gałkologii” przy wzmacniaczu), zagrywki i riffy zabrzmią jak z płyty (sprawdzałem, działa).
Jeszcze jedna uwaga. Nawet przy graniu na dużym przesterowaniu nic nie sprzęga co dobrze świadczy o zastosowanych przetwornikach (TESLA). Porównywałem brzmienie testowanej gitary z identyczną wykonaną z mahoniu. Charakter brzmienia jest taki sam, co wynika z zastosowanego osprzętu (przetworniki) jak też z budowy instrumentu (set – in). Różnice polegają głównie na tym, że testowana gitara “produkuje” więcej “góry” i brzmienie jest bardziej szkliste. Jest to jedyny minus tej gitary (jeśli można to nazwać wadą). Gitara wykonana z drewna mahoniu “produkuje” brzmienie gęstsze i łagodne lecz wciąż selektywne.
Ocena ogólna instrumentu.
Pięknie wyglądająca gitara, brzmiąca conajmniej dobrze, wyposażona w sprawdzoną mechanikę i elektrykę, zbudowana według najlepszych wzorców za przyzwoite pieniądze. Oto ocena gitary którą miałem zaszczyt testować i z którą trudno jest się rozstać.
Autor: Waldemar Zieliński
Dane techniczne instrumentu:
konstrukcja | Set-in (Gryf wklejany) |
Korpus | Olcha (tył), klon płomienisty (top profilowany); lamówka |
Szyjka | Klon górski; BLK-G, lamówka |
Podstrunnica; skala, progi | Polisander, trapezy; 628,7 mm; 22 Schaller |
Główka | Odchylona |
Przetworniki; konfiguracja | Goth designed, H-H; puszki CR |
Mostek, kolor | Stały; Tune-o-matic Schaller; CR |
Stroiki, kolor | Schaller; układ 3+3; CR |
Kontrola | 2xVolume, 2xTone; przełącznik 3 -poz, uchylny |
Kolor | T-BLK, CH-R, SUN-B, BLU-B |
Wyposażenie dodatkowe | Płytka czarna / kremowa / bez płytki Schaller Security Straplocks |
wszystkie instrumenty Mayones standardowo wyposażone są w: - regulowany pręt napinający szyjkę - kropki na boku podstrunnicy - struny GHS (USA) - progi medium jumbo firmy Schaller |