Boss FRV-1 - kostkowy reverb na licencji Fendera

Piotr Borowik 5 listopada 2009, 10:00 Roland Polska Sp. z o.o.
Boss FRV-1521 zł
  • kompaktowy efekt znakomicie odwzorowujący oryginał
  • szeroki zakres regulacji brzmienia

Firmy Boss nie trzeba specjalnie przedstawiać żadnemu gitarzyście z co najmniej miesięcznym stażem. Na kostkach tych grał każdy i ciężkim zadaniem jest szukanie wyjątków. Tym razem w kolaboracji z Fenderem konstruktorzy Bossa stworzyli nieprzeciętnie brzmiący pedał, a mianowicie FRV-1.
Technologia COSM

Composite Object Sound Modeling to innowacyjna technologia Rolanda służąca do cyfrowego odtworzenia klasycznego brzmienia. COSM analizuje wiele czynników jednocześnie aby jak najwierniej oddać charakter oryginału. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań Boss zaskakuje nas świetną jakością swoich produktów, przy czym cena nadal utrzymana jest w granicach zdrowego rozsądku.

 
Brzmienie

Zadanie jakie postawili przed sobą inżynierowie z laboratoriów Bossa na pewno nie było proste. Brzmienie sprężynowego reverbu Fendera rozsławione na przestrzeni lat nie łatwo symulować. Osobiście byłem bardzo mile zaskoczony słysząc spektrum tonalne owej kosteczki. Od delikatnych otulających gitarowy sound klimatów do brzęczących wyraźnie sprężyn- czegoś takiego w kostce jeszcze nie spotkałem!
 
Cały wachlarz zastosowań i to przy przejrzystej regulacji z intuicyjnie
nazwanymi gałeczkami Mixer i Tone oraz Dwell definiującym charakter reverbu.
 

Czym kręcimy



Nasycenie efektu regulujemy za pomocą gałki Mixer- tradycyjnie, bez filozofii. Przy kręceniu gałką Dwell słychać jak klimat zmienia się od cieplutkiego jazzowo-bluesowego pogłosu do wyraźnie słyszalnych sprężyn- coś niesamowitego w przypadku symulacji. Regulacja Tone oferuje zakres brzmień od ciemnych do przestrzennych i szklistych. Ciekawostką jest dynamiczna reakcja na kręcenie gałką głośności gitary. Przy ustawieniu przesterowanego brzmienia wzmacniacza i skręcaniu gałki w dół reverb jest coraz jaśniejszy i klarowniejszy dodając więcej przestrzeni do soundu.
 

Wrażenia z gry

Jak to bywa z każdą symulacją- nie ma ideału, ale FRV-1 to najbliższa oryginałowi kostkowa symulacja na rynku. Początkowe wrażenie jest ogromne zważywszy na zakres regulacji efektu, klarowność brzmienia i efekt brzęczenia sprężyn. Po dłuższej chwili grania wrażliwe ucho znajdzie minimalne różnice pomiędzy prawdziwym sprężynowym reverbem a testowanym Bossem.

Kostka fajnie sprawdza się przy solowym blues-rockowym brzmieniu i rozkładaniu akordów dodając pożądanej przestrzeni w połączeniu z crunchowym przesterem. Cleany potęgują ten efekt dając więcej miejsca na wybrzmiewanie efektu- czyste brzmienie bardziej przypomina dzwonek niż piłę łańcuchową, jest więc bardziej dla pogłosu łaskawe. Jestem zwolennikiem teorii wpinania wszelkich efektów przestrzennych w pętlę, polecam Wam więc to samo, gdyż wtedy można usłyszeć ile omawiany reverb ma do zaoferowania. Efekt słychać naturalnie i wyraźnie, więc śmiało można go zaliczyć do ulepszaczy.

W skrócie: świetnie brzmiący uniwersalny przenośny reverb za niewielką kwotę.


Zdecydowanie polecam,
Piotr 'Grzybu' Borowik

Bossa wychwalają


Lista endorserów Bossa zawiera takie nazwiska jak Joe Satriani, Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Scott Henderson, Marty Friedman, Dave Navarro, Frank Gambale, Paul Gilbert, Rafael Moreira, etc. Firma szczyci się świetną pozycją na rynku produktów kierowanych do muzyków i milionami sprzedanych na całym świecie kostek gitarowych i basowych.
 

Specyfikacja
Nominalny poziom wejściowy -20 dBu
Impedancja na wejściu 1 MΩ
Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
Impedancja na wyjściu 1 kΩ
Rekomendowana impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
Zasilanie Bateria 9V lub zasilacz serii PSA
Pobór prądu 37 mA (DC 9 V)*
Wymiary mm: 73 (W) x 129 (D) x 59 (H)
Waga 420 g (z baterią)
Akcesoria Instrukcja obsługi, bateria 9V

* Oczekiwana długość życia baterii alkalicznej podczas stałego używania: 10.5 godzin (zmienna w zależności od warunków używania).
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem