Boss FRV-1 - kostkowy reverb na licencji Fendera
Piotr Borowik 5 listopada 2009, 10:00 Roland Polska Sp. z o.o.Boss FRV-1521 zł
- kompaktowy efekt znakomicie odwzorowujący oryginał
- szeroki zakres regulacji brzmienia
Firmy Boss nie trzeba specjalnie przedstawiać żadnemu gitarzyście z co najmniej miesięcznym stażem. Na kostkach tych grał każdy i ciężkim zadaniem jest szukanie wyjątków. Tym razem w kolaboracji z Fenderem konstruktorzy Bossa stworzyli nieprzeciętnie brzmiący pedał, a mianowicie FRV-1.
Technologia COSM
Composite Object Sound Modeling to innowacyjna technologia Rolanda służąca do cyfrowego odtworzenia klasycznego brzmienia. COSM analizuje wiele czynników jednocześnie aby jak najwierniej oddać charakter oryginału. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań Boss zaskakuje nas świetną jakością swoich produktów, przy czym cena nadal utrzymana jest w granicach zdrowego rozsądku.
Brzmienie
Zadanie jakie postawili przed sobą inżynierowie z laboratoriów Bossa na pewno nie było proste. Brzmienie sprężynowego reverbu Fendera rozsławione na przestrzeni lat nie łatwo symulować. Osobiście byłem bardzo mile zaskoczony słysząc spektrum tonalne owej kosteczki. Od delikatnych otulających gitarowy sound klimatów do brzęczących wyraźnie sprężyn- czegoś takiego w kostce jeszcze nie spotkałem!
Cały wachlarz zastosowań i to przy przejrzystej regulacji z intuicyjnie
nazwanymi gałeczkami Mixer i Tone oraz Dwell definiującym charakter reverbu.
Czym kręcimy
Nasycenie efektu regulujemy za pomocą gałki Mixer- tradycyjnie, bez filozofii. Przy kręceniu gałką Dwell słychać jak klimat zmienia się od cieplutkiego jazzowo-bluesowego pogłosu do wyraźnie słyszalnych sprężyn- coś niesamowitego w przypadku symulacji. Regulacja Tone oferuje zakres brzmień od ciemnych do przestrzennych i szklistych. Ciekawostką jest dynamiczna reakcja na kręcenie gałką głośności gitary. Przy ustawieniu przesterowanego brzmienia wzmacniacza i skręcaniu gałki w dół reverb jest coraz jaśniejszy i klarowniejszy dodając więcej przestrzeni do soundu.
Wrażenia z gry
Jak to bywa z każdą symulacją- nie ma ideału, ale FRV-1 to najbliższa oryginałowi kostkowa symulacja na rynku. Początkowe wrażenie jest ogromne zważywszy na zakres regulacji efektu, klarowność brzmienia i efekt brzęczenia sprężyn. Po dłuższej chwili grania wrażliwe ucho znajdzie minimalne różnice pomiędzy prawdziwym sprężynowym reverbem a testowanym Bossem.
Kostka fajnie sprawdza się przy solowym blues-rockowym brzmieniu i rozkładaniu akordów dodając pożądanej przestrzeni w połączeniu z crunchowym przesterem. Cleany potęgują ten efekt dając więcej miejsca na wybrzmiewanie efektu- czyste brzmienie bardziej przypomina dzwonek niż piłę łańcuchową, jest więc bardziej dla pogłosu łaskawe. Jestem zwolennikiem teorii wpinania wszelkich efektów przestrzennych w pętlę, polecam Wam więc to samo, gdyż wtedy można usłyszeć ile omawiany reverb ma do zaoferowania. Efekt słychać naturalnie i wyraźnie, więc śmiało można go zaliczyć do ulepszaczy.
W skrócie: świetnie brzmiący uniwersalny przenośny reverb za niewielką kwotę.
Zdecydowanie polecam,
Piotr 'Grzybu' Borowik
Bossa wychwalają
Lista endorserów Bossa zawiera takie nazwiska jak Joe Satriani, Yngwie Malmsteen, John Petrucci, Scott Henderson, Marty Friedman, Dave Navarro, Frank Gambale, Paul Gilbert, Rafael Moreira, etc. Firma szczyci się świetną pozycją na rynku produktów kierowanych do muzyków i milionami sprzedanych na całym świecie kostek gitarowych i basowych.
Specyfikacja
Nominalny poziom wejściowy | -20 dBu |
Impedancja na wejściu | 1 MΩ |
Nominalny poziom wyjściowy | -20 dBu |
Impedancja na wyjściu | 1 kΩ |
Rekomendowana impedancja obciążenia | 10 kΩ lub więcej |
Zasilanie | Bateria 9V lub zasilacz serii PSA |
Pobór prądu | 37 mA (DC 9 V)* |
Wymiary | mm: 73 (W) x 129 (D) x 59 (H) |
Waga | 420 g (z baterią) |
Akcesoria | Instrukcja obsługi, bateria 9V |
* Oczekiwana długość życia baterii alkalicznej podczas stałego używania: 10.5 godzin (zmienna w zależności od warunków używania).