Test gitary elektrycznej Sterling by MusicMan JP50

Piotr Borowik 4 sierpnia 2010, 14:02 Music Info

Od kiedy firma Ernie Ball na początku lat '80 wykupiła od Leo Fendera manufakturę Music Man, zajmującą się wówczas produkcją wzmacniaczy, gitar basowych i elektrycznych, pozycja marki nieprzerwanie umacnia się. Pierwszy sygnowany model gitary elektrycznej stworzono dla Steve'a Morse'a, następny okazał się Axis stworzony pod czujnym okiem Eddiego Van Halen'a, później kolejno modele Albert Lee i Luke. 


Wirtuozerski klimat panujący wokół sygnowanych instrumentów zwabił również kolejnego muzyka, którego źródło inspiracji stanowiła m.in. gra Morse'a, mianowicie Johna Petrucci. Nowatorskie rozwiązania i wysoka jakość gitar okazały się mocnym magnesem przyciągającym coraz to nowych fanów. Czas pokazał jednak, że nie każdy mógł pozwolić sobie na zakup Music Man'a ze względu na jego cenę. W efekcie powstała marka nazwana Sterling by Music Man oferująca całą serię bardziej dostępnych cenowo instrumentów. 
 
Dzisiaj prezentujemy gitarę Sterling JP50.
 
[lupa:1]


Sterling JP50 a Music Man Petrucci

Gitarzysta progresywno-metalowej grupy Dream Thetaer - John Petrucci zasłynął niezwykle sprawną obsługą instrumentu (charakterystyczna ogromna precyzja i prędkość gry techniką staccato), a także talentem kompozytorskim, aranżerskim oraz producenckim. Zespół sprzedał ponad 2 miliony płyt w USA i łącznie ponad 8 milionów płyt na całym świecie. Pomimo nielicznych emisji swoich utworów w stacjach radiowych, popularność DT rosła dzięki ogromnej rzeszy oddanych fanów progresywnej wirtuozerii.
 
Będąc przez ponad rok szczęśliwym posiadaczem Music Mana John Petrucci postaram się przybliżyć jak na jego tle wypada nowy Sterling JP50 i jakie cechy łączą oba te wiosła. Pamiętajmy o tym, że różnica w cenie jest prawie trzykrotna(!). Pomimo tego faktu producent zapewnia nas o wysokiej jakości instrumentów „średniej półki cenowej”, sugerując zakup Sterlinga jako kolejny krok w drodze do zawodowego instrumentu lub jako tzw. „backup”, czyli wiosełko zastępcze.

[img:4]

Materiały & design

Rodzaje drewna z jakiego wykonano instrument to lipa amerykańska połączona z klonem i palisandrem- dokładnie jak w Music Manie. Charakterystyczne wcięcie w korpusie JP50 w miejscu styku z przedramieniem zostało wiernie zachowane w stosunku do wersji oryginalnej (MMJP). Dzięki niemu ręka bardzo swobodnie spoczywa na gitarze dodając wygody i precyzji naszej grze. Umieszczony w wydrążonej komorze dwustronny mostek tremolo w połączeniu z blokowanymi kluczami daje możliwość podciągania i opuszczania dźwięków wajhą. Nie zastosowano blokady na siodełku popularnej przy mostkach typu floyd, więc nie ma o co haczyć lewą dłonią. System działa bardzo sprawnie, a jako ciekawostkę dodam informację, że pierwszy model MM Luke posiadał mostek typu Floyd z blokadą na struny, który to duet w aktualnej wersji wymieniono na tremolo i blokowane klucze. Rozwiązanie zaproponowane w sygnaturze Petrucci'ego to kolejny stopień ewolucji.
 
[img:2]


Gryf...

...płaski, jak przystało na gitarę wyścigową, ale bez przesady. Posiada nieco inny profil niż MMJP, a oto jego najważniejsze wymiary:

  • szerokość siodełka 1.65" (42mm)
  • radius podstrunnicy 16" (400mm)
  • grubość na pierwszym progu 19.3mm (0.76")
  • grubość na 12-tym progu 20.8mm (0.81")

Tradycyjnie nie jest on z tyłu lakierowany, a w zamian został olejowo wykończony cienką matową warstwą. Dzięki temu ręka nie klei się do gryfu, co znowu ułatwia wielooktawowe pasaże. Na podstrunnicy nabito 24 progi...
 
[img:3]


Elektronika

W skrajnych pozycjach trójpozycyjnego przełącznika pickupy chodzą standardowo w trybie humbucker, dając mocny, zdecydowanie nie vintage'owy sygnał (2x Sterling Modern). W środkowej pozycji dwa humbuckery połączone równolegle dają brzmienie o charakterze zbliżonym do singla ale nieco mocniejsze.
 
[img:5]
 


Wrażenia

Gitara dotarła do redakcji Infomusic wraz z innymi instrumentami do testu, ale przykuwała największą uwagę wszystkich oglądających. Jednogłośnie została okrzyknięta najładniejszą z całej dostawy. Ciemny śliwkowy lakier typu burst (przypalany na krawędzi) zastosowany do wykończenia instrumentu posiada delikatną domieszkę brokatu i tak jak w oryginale robi duże wrażenie.

Pierwsze odczucia związane z grą na JP50 to bardzo niska akcja strun i dobrze ustawiony gryf, którego płaski profil wygodnie leży w dłoni. Ergonomiczny design w znacznym stopniu ułatwia solowe pasaże i nie zawdzięczamy tego tylko gryfowi, ale również wygodnemu ułożeniu prawej ręki na korpusie.

Tremolo daje większe możliwości ekspresji niż stały most, ale wiadomo że inaczej zachowuje się podczas podciągnięć i vibrata. Na pewno jednak jest świetną alternatywą dla oldschoolowego floyd'ka, dzięki niemal identycznej skuteczności oraz braku niedogodności związanych z wymianą strun.

Na sucho JP50 brzmi relatywnie głośno wyraźnie dając znać o swoich walorach akustycznych. Progi są idealnie nabite i oszlifowane, a gitara stroi we wszystkich pozycjach. Nie ma więc mowy o obowiązkowej wizycie u lutnika, jak w przypadku egzemplarzy nawet niektórych wiodących marek.

Brzmienie pickupów Sterling Modern jest zbliżone do DiMarzio montowanych w MMJP charakterem, a ich sygnał jest mocny, wyrównany i nowoczesny. Przetworniki w oryginale zmieniały się już 3 razy, albo i więcej, więc ciężko jednoznacznie porównać pod tym względem oba instrumenty. Środkowa pozycja przełącznika daje specyficzne uczucie ekspresywnego grania coś jakby na kaczce.

 


Podsumowanie

Jakość wykonania instrumentu sugeruje dużo wyższą cenę. Dzięki dbałości o detale i najwyższej jakości wykończeniu w kolorze Pearl Red Burst jest to mocno wyróżniająca się propozycja gitarowa. Małym mankamentem jest przełącznik przystawek, który sprawia wrażenie luźnego i rózni się tym od oryginału.  Wymiana nie jest obowiązkowa, a i na pewno niekosztowna, gdyby komuś przeszkadzało to w grze. 

Poza tym Sterling JP50 jest wiosełkiem mocno zbliżonym brzmieniem do oryginału, a w kwestii komfortu gry różnica jest praktycznie nie wyczuwalna. Jeśli nie macie dostępu do MMJP, to polecam przetestowanie Sterlinga. Jeżeli natomiast mieliście okazję grać na oryginale, sprawdźcie własnoręcznie jak małe różnice są pomiędzy tymi dwoma instrumentami, podczas gdy cena Sterlinga JP50 zamyka się w 2400pln.
 


 


Specyfikacja MusicMan JP50:

  • Korpus z custom'owym konturem w miejscu styku z przedramieniem wykonany z lipy amerykańskiej
  • Klonowy gryf z palisandrową podstrunnicą
  • Custom'owy profil gryfu
  • Blokowane klucze
  • 24 progi Medium Jumbo
  • Mostek typu tremolo- Sterling Modern Tremelo Bridge Recessed
  • Skala 25.5"
  • Pięć śrub łączących gryf z korpusem- design Music Man®
  • 2x humbucker Sterling Modern montowany bezpośrednio w korpusie
  • 3 pozycyjny przełącznik pickupów
  • Łatwa regulacja pręta napinającego gryfu- Spoke Wheel
  • W komplecie usztywniony, miękko wyściełany, porządny pokrowiec
  • Wykończenia: Smooth Black Satin i Glossy Pearl Red Burst
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem