Test RCF AYRA 8 - u sieraka

Michał Sierakowski 4 listopada 2011, 09:18 ARCADE AUDIO Sp. z o.o.
RCF 2600 zł / para
  • Włoski smak i elegancja
  • Solidne brzmienie jak na tę klasę monitorów
  • Ciepłe brzmienie i autentyczność
  • Dobra praca w bliskim polu
  • Pełna gama wejść sygnału
  • Włącznik z tyłu
  • Obudowa typu bas reflex przenosi drgania, przydały by się kolcowe stópki

Firma RCF po wprowadzeniu serii monitorów oznaczonych symbolem Mytho na rynek profesjonalnych systemów odsłuchu dla studiów nagrań, zebrała wiele pozytywnych opinii a propos ich transparentności i rzeczywistego odzwierciedlania dźwięku. Ten aspekt jak i prawa rynku zapewne stały się impulsem do powstania nowej rodziny aktywnych monitorów AYRA, w której skład wchodzą modele Ayra 5, Ayra 6, Ayra 8 oraz kolumna subbasowa Ayra Sub 10. Dzięki bardzo atrakcyjnej cenie będą one mogły trafić do większej liczby użytkowników zainteresowanych tego typu sprzętem.

 
Na stronie producenta odnalazłem informację, iż AYRA może znaleźć zastosowanie jako monitor bliskiego pola, w naszym niekoniecznie profesjonalnym studio, w aplikacjach multimedialnych czy po prostu jako głośniki do komputera osobistego. Para monitorów Ayra 8 dotarła właśnie do mojego studia i zamierzam osobiście sprawdzić jak się one sprawują.
 
 
Wygląd ma znaczenie
 
 
W każdym z kartonów znalazłem po dużym jedenasto kilogramowym aktywnym monitorze. W każdym ósemka i jedno calowy, neodymowy, driver. Całość pracuje w bi-ampie w obudowie typu bass reflex. Na całej szerokości monitora, na dole, w związku z tym umieszczono podłużne uwolnienie dla najniższych częstotliwości. Obudowa jest czarna, wykonana z tworzywa i wykończona na wysoki połysk, 8 calowy woofer wykonano natomiast z kompozytu włókna szklanego w przyjemnym, jasnym i kontrastowym do reszty kolorze. Ogólnie pierwsze wrażenie jest pozytywne. Włoskie wyczucie smaku po raz kolejny przekonuje, że narzędzia do pracy mogą być po prostu „ładne”.
 
[img:2]
 
 
Na tylnym panelu znajdziemy regulację poziomu wzmocnienia przetwornika wysoko tonowego w zakresie -2 dB/-1 dB/0 dB/+1 dB oraz regulację czułości wejścia. Ayra wyposażono w pełną gamę możliwych wejść symetrycznych jak i nie symetrycznych. Największy model tej serii wyposażono w końcówki klasy AB o mocy 80 W i 30 W. Uniwersalne zastosowanie zatem i atrakcyjna cena ma zachęcać do zakupu, lecz dla mnie liczy się jak monitory brzmią. Przekonajmy się zatem...
 
[img:7]
 
Jedno calowy neodymowy driver ciśnieniowy
[img:3]
 
Ośmio calowy woofer wykonany z kompozytu z włókna szklanego
 
[img:4]
 
Bass reflex i miejsce na niskie częstotliwości
[img:5]
[img:6]
 
Ayra 8 & MSP5
 
Jestem właśnie na etapie miksu i rzeźbienia śladów z gitarami. Jedne z surowszych monitorów MSP5 plus subwoofer, jakie aktualnie mam na stanie, są dla nich bezlitosne. Robię właśnie porządek w środkowych częstotliwościach. Podpinam na referencję parę Ayra 8. Podstawowe ustawienia na tylnym panelu czyli wszystko na 0 i sprawdzam co się dzieje. Środkowe pasmo jest teraz przyjemniejsze i znacznie mniej męczące niż na MSP5. Zaczynam korekcję na jednym z kanałów i wracam do piątek. Zaczyna się zgadzać, więc to samo robię z drugą gitarą. Już po pięciu minutach widzę że RCF`y przydały by mi się jako odsłuch referencyjny, ale zamykam szybko sesję aby posłuchać czegoś po masterze. Ulubione Body Count i Rage Against the Machine, potem coś klubowego DnB i House, na koniec Erykah Badu i wszystko jest już jasne.

Woofer o średnicy 8” wraz z układem bass-reflex pracuje efektywnie od 45 Hz, środek dość przejrzysty ale nie zbyt twardy. Całość oceniam jako rzetelnie brzmiące. W bliskim polu Ayra są na prawdę skuteczne, tym bardziej że posiadają jeszcze podbicie sygnału o 6 db.

Wrażenia

Ogólne wrażenie jest pozytywne jak na tak niedrogi sprzęt tej klasy. Kompromis pomiędzy autentycznością, a ciepłym i przyjemnym brzmieniem został zachowany. Nie od dziś bowiem wiadomo że włoski producent sprzęt produkuje od lat i technologie wykorzystywane w wysokich modelach potrafi sprowadzić do tych bardziej dostępnych, dla większego grona użytkowników.
 

AYRA 8 - dla kogo ?
 
Każdy kto zaczyna zabawę z dźwiękiem lub już ją zaczął wie że monitory to podstawa! Niestety nie zawsze budżet pozwala nam kupować sobie drogie zabawki, tym bardziej wtedy, gdy muzyka jest hobby, a nie środkiem na życie. Ayra będzie na pewno świetnym rozwiązaniem dla osób wkraczających w zawodowy świat muzyki. Atrakcyjna cena całej serii skłania do poważnego zastanowienia się nad zakupem tych monitorów jako pierwszych w Waszym studiu. Dla osób, które "z niejednego pieca..." już słyszały RCF Ayra też znajdzie swoje zastosowanie jednak jako monitor referencyjny. Szczerze polecam samodzielne przetestowanie tych monitorów w dobrym sklepie muzycznym.   
 
 
Michał Sierakowski
Laboratorium Fonograficzne
 
 
Cena Ayra / sztuka:
 
Ayra 5 ................ 773 zł detal brutto
Ayra 6 ................ 1036 zł detal brutto
Ayra 8 ................ 1305 zł detal brutto
Ayra sub10 ....... 1826 zł detal brutto
 
 
 

Specyfikacja techniczna RCF AYRA 8

Type Active, 2-Way, Bass-Reflex
Frequency Response 55Hz - 20kHz (-3dB)
Max Input Sound Level (SPL) 106dB
Amplifier LF: 35W
HF: 20W
Total: 55W
Crossover 2.1kHz
Input Sensitivity -2dBu
Input Impedance 10 kOhms
Connectors 1 x XLR Input
1 x 1/4" Input
1 x RCA Input
1 x AC Power Input
Controls 1 x Input Sensitivity Knob
1 x HF Trim Knob
1 x Power Switch
1 x Voltage Selector
Woofer 5" (127) Composite Fiberglass Woofer
Tweeter 1" (25mm) Soft Dome Tweeter with 1" Voice Coil
Coverage 110 x 70° (HxV)
Limiter Soft Limiter
Cabinet Lacquer Painted MDF, Semi-Matte Black
Power 115/230VAC, Selectable
Dimensions (HxWxD) 10.78 x 7.32 x 10.47" (274 x 186 x 266mm)
Weight 13.66 lbs (6.2kg)
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem