Test KRK Rokit RP10-3

9 stycznia 2012 Tagi: KRK Rokit RP10-3, monitory studyjne, monitory średniego pola
Autor testu: marcin-warnke-zdjecie Marcin Warnke
Cena: 2000 zł/ szt.
Dostarczył: AUDIOTECH

Jeden z liderów w dostarczaniu precyzyjnych oraz niezawodnych monitorów i rozwiązań studyjnych – KRK, z dumą zaprezentował pierwszy trójdrożny monitor aktywny – ROKIT RP10-3 podczas ubiegłorocznych targów Musikmesse we Frankfurcie. Został zaprojektowany by dostarczać pełen zakres profesjonalnych zastosowań.

 
Jest to monitor średniego pola, w którym zastosowano 1-calową miękką kopułkę wysoko tonową z magnesem neodymowym, a 4-calowy mid-range driver i 10-calowy głośnik niskotonowy wykonane zostały z aramidowego kompozytu włókna szklanego w charakterystycznym dla KRK żółtym kolorze. Zintegrowany driver niskich częstotliwości oraz bass reflex rozszerzają pole niskich częstotliwości aż do 35Hz, dzięki czemu brzmienia basów uzyskują większy zakres nieporównywalny z innymi monitorami w tym przedziale cenowym. Jak możemy odczytać na stronie producenta ROKIT RP10-3 ma sprawdzić się idealnie zarówno w studiu domowym, jak i w profesjonalnych warunkach studyjnych. Zobaczymy.

[img:2]
 
Na tylnym panelu znajdziemy wszelkiego rodzaju wejścia symetryczne jak i niesymetryczne. Regulacji -2/+2db podlega zarówno HF jak i LF oraz ogólna głośność regulowana od -30 do +6 db. Tylni panel zamyka włącznik zasilania oraz przełącznik napięcia 110V – 230 V oraz gniazdo do kabla zasilającego czyli wszystko czego szukamy na tylnym panel monitora. Przyznam, że włączanie tak sporego głośnika z tyłu kolumny nie jest zręcznym rozwiązaniem i dlatego ten mały minus musiałem odnotować.
 
[img:10]
[img:11]
[img:12]
 
 

Przydatność i przeznaczenie KRK RP10-3

W większych studiach nagraniowych, w których budowę studia zaczyna się od adaptacji akustycznej pomieszczeń, prawidłowy odsłuch jest sumą wielu czynników. Właściwe pomiary akustyczne, użycie odpowiednich materiałów tłumiacych niechciane częstotliwości oraz właściwe umiejscowienie monitorów wzdględem odsłuchujacych osób to tylko niektóre elementy układanki.
 
W studiu domowym, ze względu na dość kosztowne zabiegi adaptacyjne, system odsłuchowy z reguły musi radzić sobie z każdymi warunkami pracy. Przeglądając specyfikację techniczną oraz dostępne źródła wiedzy odnajduję ciekawą informację. Otóż dzięki specjalnej konstrukcji obudowy głośnika, która została zoptymalizowana do tego aby monitory nie odbijały dźwięku od ścian za monitorami lub z rogów, w którym zostały umieszczone, monitory KRK serii Rokit radzą sobie świetnie także i w trudnych warunkach akustycznych bez odpowiedniej adaptacji. Zmagania inżynierów z KRK będą zatem szczególnie docenione w tym segmencie rynku. 
 
KRK stworzył więc monitory efektywne oraz relatywnie tanie, które wg. mnie w tym przedziale cenowym wyprzedzają konkurentów. Rozwiązania zastosowane w RP10-3 nie były dotychczas dostępne na rynku w pojedynczym systemie o tym rozmiarze, zatem mówimy o rewolucyjnym projekcie, który z całą pewnością zawojuje rynek. 

Bardzo przydatną i funkcjonalną cechą ROKIT RP10-3 jest takze Axis Control. Głośnik wysoko tonowy i mid-range są umieszczone na okrągłym obrotowym module. Po usunięcie kilku śrub, panel przedni można obracać tak, że płaszczyzna osi akustycznej z tych przetworników jest prawidłowa podczas korzystania z monitora w pozycji poziomej.
 
[img:4]

[img:6]
 
Większość realizatorów zgodziłoby się, iż niebezpiecznym jest miksowanie przy wysokim ciśnieniu akustycznym bez przerw. Jednak zdarza się, że podkręcenie poziomów jest konieczne, chociażby by przeprowadzić test jakości miksu, szczególnie jeśli jest to materiał, który będzie odtwarzany przy wysokim poziomie głośności. 
 
Duże studia z reguły posiadają monitory większego formatu, często zainstalowane na ścianach. 
Uzupełnieniem systemu są subwoofery, zapewniające "mięsiste" brzmienie niskich częstotliwości. W dzisiejszych studiach projektowych bądź domowych z reguły używa się monitorów bliskiego pola, które w większości wypadków nie są idealne do podkręcania poziomu głośności. Także dla większości takich studiów, koszty zakupu monitorów zdolnych do zapewnienia wysokiego poziomu ciśnienia akustycznego oraz pełnego zakresu częstotliwości są często za wysokie. Z tym właśnie problemem zmierzyli się konstruktorzy KRK.

Zadaniem monitora Rokt RP10-3 jest zapewnienie doskonałych transjentów przy wysokim ciśnieniu akustycznym jak i realistyczna reprodukcja w dole bez użycia subwoofera. Jak się okazuje monitory mają duuuuuuży zapas mocy i bez problemu pokrywają średnie pole w pomieszczeniu odsłuchowym. Bas potrzebuje ok. 2m aby solidnie wybrzmieć i muszę przyznać że jest bardzo skuteczny od tej odległości. Monitory z racji swoich gabarytów potrzebują dość sporo miejsca i według mnie minimalna odległość pomiędzy nimi to 2 metry, pamiętając o zasadzie trójkąta równobocznego jaki tworzymy wraz z monitorami w momencie odsłuchu.  
 

Test

Ustawiłem monitory w pozycji pionowej, każdy na dokładnie takiej samej wysokości – 1.4 metra, natomiast odległość między monitorami wyniosła niecałe dwa metry. Zacząłem od odsłuchu różnych stylów muzycznych, co pozwoliło mi na sprawdzenie jak radzą sobie ze zróżnicowanym natężeniem częstotliwości w muzyce. Przekonałem się, że ich trójdrożny dźwięk był czysty i wyrazisty, co pozwala na łatwy odsłuch muzycznych elementów w każdym paśmie częstotliwości.

[img:8]

10 calowy driver oraz bass reflex w niesamowity sposób wpływa na odbiór częstotliwości w niskim paśmie. Słyszałem częstotliwości w instrumentach basowych, które były nieobecne na mniejszych monitorach – o uboższym zakresie częstotliwości. Brzmienie gitar basowych było czyste i przejrzyste, stopy perkusyjne również brzmiały świetnie. Odsłuch płyt z nagraniami instrumentów akustycznych był niesamowity, odnosiłem wrażenie, jakbym siedział w tym samym pokoju z muzykami grającymi na instrumentach. KRK reprodukują dźwięk, a nie uwypuklają go, co jest ich wielką zaletą. Z łatwością byłem w stanie rozpoznać miksy, które posiadały zbyt wiele basu.
 
[img:9]

Częstotliwości średniego pola nie powaliły mnie, jednak były z całą pewnością obecne. Brzmienia gitarowe brzmiały wyraziście i wpasowywały się dobrze w odsłuchiwane utwory. Wysokie częstotliwości brzmiały nieco ostro w moim mniemaniu, jednak po obniżeniu HF do -1dB, całość brzmiała przyjemnie dla ucha, bez zniekształceń czy zbyt ostrych elementów góry. Na początku stanąłem w bliskim polu, następnie przesunąłem się do pola średniego. Dźwięk był świetny w obu przypadkach. Z łatwością byłem w stanie odróżnić elementy miksu, co nie jest tak proste w przypadku innych monitorów używanych w mniejszych studiach, czy w warunkach domowych.
 
Kolejnym krokiem było podkręcenie poziomu do 100dB, co jak się okazało przyniosło świetne rezultaty. Dźwięk pozostał wyraźny i czysty, nie pojawiły się zakłócenia czy przestery.

Wypróbowałem monitory także do miksu własnej muzyki, oczywiście tak, jak wyżej rezultaty były więcej niż zadowalające. Uważam, że monitory KRK ROKIT RP10-3 są bardzo użyteczne w ocenianiu każdego z elementu miksu.
 
Wykres producenta:
 
[img:5]
 
Pomiar wykonany na ustawieniach 0db HF /LF
[img:7]
 
 
 
Podsumowanie

Za te pieniądze nie ma monitorów na rynku o tak wysokiej jakości. Jeśli zastanawiacie się nad dodatkiem pary monitorów większego formatu do Waszego studia, czy też po prostu poszukujecie nagłośnienia świetnie brzmiącego w średnim polu te monitory są dla Was. Wykonane przez nasze studio testy utwierdziły nas w przekonaniu, że panująca w profesjonalnym środowisku muzycznym od wielu lat opinia nt. KRK w dalszym ciągu jest aktualna: " Doskonałe rezultaty za bardzo rozsądne pieniądze"!  

Przed ostatecznym wyborem monitorów oczywiście gorąco polecam wycieczkę do sklepu muzycznego, bowiem jest szeroki wybór w serii Rokit od 5 - 6 - 8 aż do testowanych 10 calowych głośników. Pamietajcie, że wyznacznikiem dobrego odsłuchu jest m.in. właściwa kubatura pomieszczenia. RP10-3 sugerowałbym dla studiów średnich i większych o odpowiedniej akustyce.  Pamietajmy, że jest to monitor średniego pola dla realizatora o nieco większym doświadczeniu.

Inżynierowie KRK niewątpliwie poradzili sobie z wyzwaniem, jakim jest dobry monitor średniego pola w bardzo atrakcyjnej cenie. Nie mniej nie podlega wątpliwości że monitorów tych trzeba się nauczyć, osłuchać, a następnie przechodzić do miksu oraz innych działań, gdyż łatwo wpaść w pułapkę doskonałego brzmienia jakie wydobywa się z RP 10 -3.
 
 






KRK ROKIT Powered 10-3 Specyfikacja techniczna


  • Configuration:3-Way
  • System type:Active Studio Monitor
  • Low-Frequency:10" Aramid Glass Composite woofer
  • Mid-Frequency:4" Aramid Glass Composite Midrange
  • High-Frequency:1" soft dome tweeter
  • Frequency Response:31Hz - 20kHz
  • Max Peak SPL:113 dB
  • Amplifier Class:Class A-B
  • Power Output:140W
  • High Frequency:30W
  • Mid-Frequency:30W
  • Low Frequency:80W
  • Input Impedance (Ohms):10 K Ohm balanced
  • HF Level Adjust:-2dB, -1dB, 0, +1dB
  • System Volume:(-30dB - +6dB)
  • Indicators:Power
  • Input Connectors:
    • Unbalanced RCA
    • Balanced 1/4" TRS
    • Balanced XLR
  • AC Power Input:
    • Selectable 110V-120V / 220V-240V (50Hz - 60Hz)
    • or 100V (50Hz - 60 Hz)
  • Enclosure Construction:MDF
  • Finish:Black vinyl wrap
  • Port Configuration:Front firing slot port
  • Dimensions (H x W x D):21.2" (540mm) x 12.7" (325mm) x 14.3" (365mm)
  • Weight:46 Lbs. 21 Kg.)




Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Idealny do domowego jak i profesjonalnego studia
Realistyczna reprodukcja basu bez użycia subwoofera
Odpowiednia konstrukcja sprawdza się także w pomieszczeniach bez adaptacji akustycznej
Możliwość pracy głośnika w pozycji horyzontalnej jak i wertykalnej
Bardzo dobra cena
włącznik z tyłu
zdenerwowanie sąsiadów
Do testów dostarczył:
AUDIOTECH AUDIOTECH Tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X

Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X

Po sukcesie rynkowym modelu NC-1 Novox przedstawił najnowszą odsłonę mikrofonu - NC-X to jeszcze lepsza jakość dźwięku, większe możliwości i wciąż bardzo...

Produkt: NC-X
Cena: 450 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory studyjne Fluid FPX7

Monitory studyjne Fluid FPX7

Firma została założona przez inżyniera, muzyka i entuzjastę nagrań Kevina Zuccaro. Począwszy od swojej pierwszej pracy w JBL w 1990 roku, Kevin rozwijał...

Produkt: FPX7
Cena: 1.750 zł (za sztukę)
Rafał Drewniany DTS Studio
Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman DJ
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz