PLASA'15: Imponująca konsola Yamaha Rivage PM10 i nagłośnienie NEXO

PLASA'15: Imponująca konsola Yamaha Rivage PM10 i nagłośnienie NEXO

23 października 2015, 12:00
Dystrybucja: Aplauz Sp. z o.o

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC4xODEzMDYwMCAxMzkxMDc5ODYw.jpgZachęcony sukcesem ich ubiegłorocznego powrotu na targi PLASA, koncern Yamaha po raz kolejny wystawił swoją ofertę produktową kierowaną do profesjonalistów z branży pro audio, tym razem na większym stoisku w bardzo dogodnej lokalizacji, na którym dodatkowo pojawiły się systemy nagłośnieniowe ich partnera - firmy NEXO.

W centrum uwagi znalazła się najnowsza imponująca, wielkoformatowa konsola cyfrowa Yamahy, Rivage PM10, która bez wątpienia jest obecnie flagowym produktem firmy w tej kategorii. Towarzyszyły jej znane już modele z serii QL i CL, racki I/O serii R oraz zasługująca na osobną wzmiankę nowa seria mikserów TF, skierowana dla "młodszych" użytkowników.

 

[img:1]

[img:2]

 

PM10 Rivage

Rivage PM10 to cyfrowy system miksujący, który zadebiutował na przełomie maja i czerwca tego roku, otwierając nowy rozdział słynnej serii PM. Pierwsze, co natychmiast rzuca się w oczy, to bardzo wysoka estetyka i elegancja tego urządzenia, które - jakże trafnie zresztą - porównywane jest pod tym względem do wnętrza ekskluzywnego samochodu sportowego. Jak z dumą donoszą reprezentanci firmy, obsługa i możliwości nowej konsoli również pasują do tej metafory.

Rivage to świetnie zaprojektowana jednostka, w której zadbano o wszystkie możliwe detale - od dopracowanego kształtu zapewniającego optymalną widoczność, przez możliwości procesowania sygnału, a w tym modelowanie transformatorów Rupert Neve Designs w oparciu o technologię VCM, procesory SILK i liczne wtyczki od Rupert Neve czy TC Electronic, a skończywszy na wielkiej elastyczności, skalowalności i wyszlifowaniu obsługi.

 

[img:3]

[img:4]

 

W skład systemu PM10 Rivage wchodzi powierzchnia kontrolna CS-R10, wyposażona w dwa piętnastocalowe ekrany dotykowe i podzielona na 3 mogące działać niezależnie sekcje, a następnie engine DSP DSP-R10, rack I/O RPio622 oraz trzy rodzaje kart RY (karty interfejsu audio, analogowe bądź AES/EBU) i dwa rodzaje kart HY (karty interfejsu audio Dante bądź TWINLANe). Razem stanowią one system, który pozwala na dobór odpowiednich komponentów do każdego zadania. Jego możliwości to między innymi 144 kanały wejściowe, konwersja cyfrowa jakości 44.1/48/88.2/96 kHz, 72 szyny miksujące, 38 szyn matrycowych, 24 grup DCA, 12 grup wyciszających, 384 sloty na wtyczki i efekty, rejestracja wielośladowa z wykorzystaniem protokołu Dante i wiele innych.

Fundamentalną filozofią tworzenia tego systemu była doskonałość brzmieniowa. Systemy Rivage wykorzystują Hybrydowe Przedwzmacniacze Mikrofonowe z wysokiej jakości sekcją analogową skutkującą bardzo czystym, naturalnym brzmieniem oraz sekcją cyfrową, bazującą na technologii VCM (Virtual Circuit Modeling), modelującą brzmienie transformatorów Rupert Neve Designs oraz procesorom SILK, koloryzującym barwę w oparciu o charakterystyki słynnych konsol Neve minionych dekad.

 

[img:5]

[img:6]

 

Wśród procesorów sygnału znajdują się również zmodernizowane sekcje korektorów i kontrolerów dynamiki dla każdego z kanałów, od teraz z wyborem algorytmów (Legacy, Precise, Smooth, Aggressive) oraz liczne wtyczki (łącznie 45 modeli), w tym Rupert EQ, Rupert Comp, korektory Portico, pogłosy TC Electronic czy harmonizery Eventide.

PM10 Rivage oferuje również zaawansowane możliwości obsługi. System bazuje na interfejsie Selected Channel Interface, oferującym dostęp do wszystkich ustawień i parametrów wybranego przyciskiem SEL kanału poprzez encodery, przyciski i wskaźniki, zajmujące sporą część powierzchni kontrolnej CS-R10. Tłumiki kanałów rozmieszczone są na powierzchni w trzech grupach po 12. Dwie z nich scalone są z korespondującymi ekranami dotykowymi, które stanowią wirtualne przedłużenie każdego channel stripu. Układ dwóch odrębnych grup suwaków z ekranami pozwala nawet na jednoczesną, niezależną obsługę miksera przez dwóch realizatorów!

 

[img:7]

[img:8]

 

Dopracowano również zaawansowane funkcje oprogramowania kontrolnego: potężna sekcja przywoływania i zapisu scen posiada teraz funkcje Isolate oraz Focus. Pierwsza z nich jest niejako rozszerzeniem funkcji Recall Safe, wykluczającej dane obszary ze zmian wynikających z przywoływania zapisanych scen. Podczas gdy Recall Safe wyklucza wybrane parametry danego kanału, Isolate izoluje całe kanały, a w tym biblioteki korektorów czy procesorów dynamiki. Z kolei funkcja Focus Recall posiada funkcję odwrotną i pozwala na filtrowanie i określenie danych przywoływanych scen. Kolejną z nowych funkcji jest filtr Overlay, pozwalający na użycie "nakładki" na warstwy miksu i sendów. Najlepiej zobrazować to przykładem - kiedy zajdzie nagła potrzeba zmiany poziomów w miksie i sendach miksu/matrycy, można wykorzystać nową warstwę ("nakładkę") by dokonać tymczasowych zmian tychże, a następnie natychmiastowo powrócić do poprzednich ustawień.

To jedynie bardzo krótkie streszczenie możliwości nowej, uderzającej konsoli Yamahy. Wygląda na to, że łączy ona w sobie potęgę możliwości, bardzo wysoką elastyczność z dopracowaną obsługą, zmodyfikowaną z myślą o doświadczonych profesjonalistach, którym pozwoli ona na wykonanie skomplikowanych operacji szybko i sprawnie, bez groźby zatracenia się w czeluściach menu i dostępnych funkcji.

 

[img:9]

[img:10]

 

Nowe miksery TF

Na uwagę zasługuje również nowa seria mikserów TF, w skład której wchodzą modele TF1, TF3 i TF5. Jak dowiedziałem się na stoisku, urządzenia te stworzone zostały w odpowiedzi na silne zapotrzebowanie rynku na łatwe w obsłudze i stosunkowo niedrogie "młodzieżowe" miksery cyfrowe o bogatej funkcjonalności, przeznaczone tak dla zaawansowanych, jak i początkujących użytkowników - od razu nasuwają się skojarzenia z produktami konkurencji z serią X Behringera na czele.

Miksery TF Yamahy wyposażone są we wszystkie najpopularniejsze obecnie funkcje, w tym zaawansowane ekrany dotykowe oraz zoptymalizowany pod ich kątem interfejs użytkownika Touch Flow, liczne przyciski i encodery odpowiadające parametrom zaznaczonego kanału, cyfrowo przywoływalne przedwzmacniacze, a także trzy odrębne aplikacje do zdalnej kontroli konsoli: TF Editor dla konfiguracji w trybie offline z komputera, TF StageMix dla zdalnego miksowania z tabletów i tym podobnych oraz TF MonitorMix do miksowania monitorów ze sceny z użyciem smartfona.

 

[img:11]

[img:12]

 

Co więcej, jednostki te oferują liczne ułatwienia dla początkujących użytkowników, jak funkcje 1-knob COMP & 1-knob EQ (uproszczone kompresory i korektory obsługiwane jednym encoderem), Gain Finder pomagający w dostosowaniu wzmocnienia dla kanałów wejściowych czy bogactwo profesjonalnych presetów, wśród których znajdują się te specjalnie stworzone dla konkretnych modeli mikrofonów (Audio Technica, Shure, Sennheiser), aktywnych kolumn Yamahy czy różnych modeli odsłuchów IEM.

Oczywiście z uproszczeń tych można zrezygnować i obsługiwać mikser w "standardowy", zaawansowany sposób. Możliwości tych mikserów dopełnia zdolność rejestracji wielośladowej przez USB, 8 procesorów efektów i pełen zestaw procesorów sygnału na każdym kanale, grupy DCA i inne zaawansowane funkcje miksu oraz opcje rozszerzeniowe z kartami NY-64D pozwalającymi na transmisję 128 kanałów (64 in/64 out) wysokiej jakości cyfrowego audio poprzez protokół Dante. Seria TF wygląda więc na bardzo ciekawą alternatywę w kwestii nowoczesnych, prostych i wydajnych mikserów, łącząc w sobie bogactwo trendujących funkcji z jakością Yamahy. Polecam bliżej zainteresować się tym tematem!

 

[img:13]

[img:14]

 

Nagłośnienie Nexo

Jak wspomniałem, obok produktów Yamahy wystawiono również solidne systemy nagłośnieniowe od Nexo - wśród nich znalazły się jakościowe liniówki STM (Scale Through Modularity), modularne i skalowalne systemy liniowe pozwalające na stworzenie systemu o dowolnym rozmiarze z wykorzystaniem wielokrotności czterech niewielkich modułów.

Obok serii STM zagościły kompaktowe systemy GEO M, które można podwiesić, ustawić na ziemi lub zamontować na sztycach na subwooferach. GEO M oferują potężne, pełnopasmowe brzmienie dla zróżnicowanych zastosowań, tak mobilnych jak stałych. Wystawy dopełniły subbasy LS18 stanowiące rozszerzenie systemów liniowych Nexo GEO S12 oraz seria niedrogich, lecz głośnych i wydajnych kolumn serii PS.

 

[img:15]

[img:16]

[img:17]

[img:18]

[img:19]

 

Galeria zdjęć ze stoiska Yamaha:

[img:20]

[img:21]

[img:22]

[img:23]

[img:24]

[img:25]

[img:26]

[img:27]

[img:28]

[img:29]

[img:30]

[img:31]

[img:32]

[img:33]

[img:34]

[img:35]

 
Kolumny i głośniki Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Yamaha Commercial Audio Yamaha Commercial Audio pl.yamaha.com

Dystrybucja w Polsce:

Pro Audio

Shure Nexadyne - innowacja w technice mikrofonowej
Więcej wiadomości